Jonas

Active member
Lid geworden
11 maart 2024
Berichten
42
Leeftijd
40
Goedenmiddag, ik ben bezig met het bedenken van welke vissen ik tzt in mijn (bescheiden) 55 liter bakje zou willen plaatsten, na week of 6 indraaien natuurlijk. Ik heb al veel proberen op te zoeken en ben tot onderstaand idee gekomen. Nu vroeg ik me af of dit kan of een beetje teveel is. Komen best wat planten, kienhout en paar stenen in. Bodem is 0,4-0,8 mm filterzand.

8/10 blauwe neons (simulans)
7 Corydoras hasbrosus
1 paartje honinggoeramis

Hoop op jullie hulp en sta natuurlijk meer dan open voor andere adviezen!
Hartelijke groeten Jonas
 
Nog als kleine aanvulling lees wel dat habrosus soms wel lastig te houden kunnen zijn. Mocht daar een leuk ander (bodem)visje voor in de plaats kunnen graag.
 
Dank voor je reactie! Is mijn bak niet net te klein voor panda of kan dat wel?
 
Zou dan 6 panda, 8 simulans en koppeltje honinggoeramis een mooi bestand zijn?
 
Dank wederom Jessica. Nu is mijn bak alleen niet 60cm maar 45. Wel dus wat breder en hoger dus alsnog 55 liter wel. Is dat dan gewoon vergelijkbaar? Dank alvast wederom voor het meedenken
 
Als je cory's wilt dan moet je ook zien dat er genoeg vrije bodem is. Als je zwaar gaat beplanten en decoraties plaatsen, hebben ze te weinig ruimte om comfortabel te fourageren. Een alternatief zijn kuhli's ; precies gestreepte kleine slangetjes die ook op de bodem leven en achtergebleven voedsel opeten.
Verder kan je nog enkele japonica garnalen en neritina slakken in de bak plaatsen ; dat is dan de clean-up crew en beide planten zich niet voort in zoet water.
 
Ik denk dat het te klein is, wij hadden dwerggourami's in een lido 120 en dat was al op het randje. In zo'n kleine bak staan te grote vissen niet mooi, ze laten dan geen mooi gedrag zien. Ik zou kijken naar wat kleinere rasbora's, die heb je in mooie kleuren en dan kun je een wat grotere groep nemen zodat hun gedrag veel natuurlijker is. Ik zou in plaats van corydoras kijken naar garnaaltjes voor op de bodem, ook heel leuk!
 
Ik denk dat het te klein is, wij hadden dwerggourami's in een lido 120 en dat was al op het randje. In zo'n kleine bak staan te grote vissen niet mooi, ze laten dan geen mooi gedrag zien. Ik zou kijken naar wat kleinere rasbora's, die heb je in mooie kleuren en dan kun je een wat grotere groep nemen zodat hun gedrag veel natuurlijker is. Ik zou in plaats van corydoras kijken naar garnaaltjes voor op de bodem, ook heel leuk!
Dank voor je input! Dan neem ik een iets groter groepje boraras brigittae ipv de tetra's en garnaaltjes ipv bodemvissen. Ben ik als ik dus de rest van mijn bezetting wat aanpas nog steeds te optimistisch (of eigenwijs) als ik dan alsnog 2 honinggoerami's erbij doe? Ook omdat die wel iets kleiner dan dwerggoeramies zijn?
 
Ikzelf heb geen ervaring met gourami's maar als je er garnalen bij wil zetten, kan het misschien wel zijn dat de gourami's er zullen opeten ; zeker als de garnalen kweken zullen ze de kleine garnaaltjes wel lekker vinden. Je kan wel grotere japonica garnalen zetten, die kweken trouwens niet in zoet water.
 
Ikzelf heb geen ervaring met gourami's maar als je er garnalen bij wil zetten, kan het misschien wel zijn dat de gourami's er zullen opeten ; zeker als de garnalen kweken zullen ze de kleine garnaaltjes wel lekker vinden. Je kan wel grotere japonica garnalen zetten, die kweken trouwens niet in zoet water.
Dankjewel, leuk idee ook nog van die Kuhli's :) neem ik nog mee. Als er wat garnalen worden opgegeten gun ik dat de Gouramis van harte. Ik ga een leuke garnalensoort uitzoeken. Echt tof al dat meedenken!
 
Let er wel op dat je een soort kiest die op je waterwaarden het goed doen en veelal zijn dat Neocaridina s.
 
Ik zie deze bij aangeboden staan: https://aquaforum.nl/threads/betta-rubra-gratis-af-te-halen.182318/

De bakmaat zou toereikend moeten zijn voor deze vis, hoe het met jouw waterwaarden weet ik natuurlijk niet en iemand met meer kennis van zaken zal moeten zeggen of dit een goede match is in jouw bak. Maar omdat nooit geschoten altijd mis is, vestig ik je aandacht er maar even op.
 
Dank voor je input! Dan neem ik een iets groter groepje boraras brigittae ipv de tetra's en garnaaltjes ipv bodemvissen. Ben ik als ik dus de rest van mijn bezetting wat aanpas nog steeds te optimistisch (of eigenwijs) als ik dan alsnog 2 honinggoerami's erbij doe? Ook omdat die wel iets kleiner dan dwerggoeramies zijn?

Wat maakt dat je de gourami's zo interessant vindt? Wellicht is er nog een andere optie die iets beter in je bak past. Gourami's zullen idd ws achter je garnaaltjes aan gaan, en je moet er ook rekening mee houden dat je drijfplanten hebt voor ze, om in te nestelen.
 
Ik lees: best wat planten, kienhout en paar stenen in. Bodem is 0,4-0,8 mm filterzand.
Bedoel je met best wat, veel?
Hoeveel ervaring heb je met aquaria en wat zijn de waterwaarden uit je kraan?
Ik lees wat leuke dingen langskomen en haak graag aan op basis van de antwoorden op bovenstaande vragen.
 
Dank!

Ik vind het mooi om 1 koppeltje van een iets groter visje erbij te doen, vandaar dat ik uitkwam op die honinggoerami (iets kleiner en ook minder vaak ziek als een dwerggoerami). Trouwens ook een super mooi visje wel die rubra, dank voor de tip! (ook prima paar drijfplanten te halen)

Javavaren, valisnaria, 3 anubias, sabulata en cryptocorne besteld, 2 X 15 cm maar smal kienhout en 1 groter stuk 30cm, wat stenen die ik zowel liggend als staand erin kan zetten. Maar als ik er 1 of 2 of 3 minder ook moet zetten natuurlijk ook prima.
Weet niet wat waardes uit kraan zijn, woon in Amsterdam mocht dat helpend zijn.
Heb geen ervaring met aquaria.

Trouwens ook geen haast, ga morgen of donderdag bak vullen en daarna de tijd nemen om hem goed in te draaien.
 
Dank!

Ik vind het mooi om 1 koppeltje van een iets groter visje erbij te doen, vandaar dat ik uitkwam op die honinggoerami (iets kleiner en ook minder vaak ziek als een dwerggoerami). Trouwens ook een super mooi visje wel die rubra, dank voor de tip! (ook prima paar drijfplanten te halen)

Javavaren, valisnaria, 3 anubias, sabulata en cryptocorne besteld, 2 X 15 cm maar smal kienhout en 1 groter stuk 30cm, wat stenen die ik zowel liggend als staand erin kan zetten. Maar als ik er 1 of 2 of 3 minder ook moet zetten natuurlijk ook prima.
Weet niet wat waardes uit kraan zijn, woon in Amsterdam mocht dat helpend zijn.
Heb geen ervaring met aquaria.

Trouwens ook geen haast, ga morgen of donderdag bak vullen en daarna de tijd nemen om hem goed in te draaien.
In Amsterdam zijn er 2 bronnen voor kraanwater, maken elkaar niet zoveel in waarden. Hardheid rond de 8 DH, pH rond de 8. Niet bijzonder hoog of bijzonder laag.
Als koppeltje moet de honinggoerami wel gaan, die kunnen deze waterwaarden ook wel aan. Knorgoeramies zijn ook leuk, maar die hebben liever iets zachter water.
Je zou ook naar pauwooggrondels kunnen kijken, ook leuk als koppel maar die zwemmen vooral onderin, kunnen deze waterwaarden prima hebben. De genoemde Boraras brigittae zijn erg mooi maar verdienen iets zachter water, wat vindt je van vuurtetra's? Die kunnen met beide koppels prima gehouden worden. Met de gouramies kan je dan inderdaad nog kijken naar Indische modderkruipers en/of garnalen. met de pauwooggrondels zou een koppeltje ringbandsnoekjes nog kunnen voor aan het oppervlak.
 
In Amsterdam zijn er 2 bronnen voor kraanwater, maken elkaar niet zoveel in waarden. Hardheid rond de 8 DH, pH rond de 8. Niet bijzonder hoog of bijzonder laag.
Als koppeltje moet de honinggoerami wel gaan, die kunnen deze waterwaarden ook wel aan. Knorgoeramies zijn ook leuk, maar die hebben liever iets zachter water.
Je zou ook naar pauwooggrondels kunnen kijken, ook leuk als koppel maar die zwemmen vooral onderin, kunnen deze waterwaarden prima hebben. De genoemde Boraras brigittae zijn erg mooi maar verdienen iets zachter water, wat vindt je van vuurtetra's? Die kunnen met beide koppels prima gehouden worden. Met de gouramies kan je dan inderdaad nog kijken naar Indische modderkruipers en/of garnalen. met de pauwooggrondels zou een koppeltje ringbandsnoekjes nog kunnen voor aan het oppervlak.
Dankje Jelle, veel nuttige input wederom!! Niet makkelijker maar wel heel erg leerzaan :) Die pauwoog en ringband zien er ook heel leuk uit en dan zou ik dus zelfs een extra koppeltje dus kwijt kunnen als ik het goed begrijp? (dus dan pauwoog + ringband ipv hgoerami)

De vuurtetra net iets minder mooi, maar als vuurtetra meer naar hun zin hebben ook prima. Maakt het nog uit dat ik een non co2 aquarium wil dus niet vaak en veel leidingwater erbij ga gooien?

Mijn eerste optie blauwe neons (simulans) zijn dus niet ok? Die vind ik wel het mooist en zijn ook maar 2,5 cm toch of zijn die een stuk drukker wat dan een koppeltje weer niet op prijs stelt?
 
Ik zie deze bij aangeboden staan: https://aquaforum.nl/threads/betta-rubra-gratis-af-te-halen.182318/

De bakmaat zou toereikend moeten zijn voor deze vis, hoe het met jouw waterwaarden weet ik natuurlijk niet en iemand met meer kennis van zaken zal moeten zeggen of dit een goede match is in jouw bak. Maar omdat nooit geschoten altijd mis is, vestig ik je aandacht er maar even op.
en iemand nog bekend met deze kan er niet heel veel over vinden dus dat maakt dat ik dan al denk dat het misschien niet de beste vis is om mee te starten....
 
Toch wat info kunnen vinden en de rubra valt wel af (erg zacht water nodig).

Blijft toch mijn vraag staan of simulans kan (als niet ook prima natuurlijk).
Daarnaast ook benieuwd of zebra danios of parel danios zouden kunnen als scholenvisje (evt met alleen een bodemvisje of garnaal)?
 
Nog een paar suggesties:
Pseudomugil gertrudae
Killivis (bijv Aphyosemion gardneri)
Blauwoogjes

(Niet omdat ik jouw idee:en wil afkraken, maar om je kennis te laten maken met andere opties).
 
Hi Jonas,
Leuk dat je een aquarium gaat houden en dat je hier op het forum informatie zoekt.
Het is vooral een mening over wat je wel of niet gaat houden. Als je een goede filtering hebt kan je technisch een heleboel.

Wat meestal wel leuk in een aquarium is, is als je vissen hun natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Tenminste, dat vind ik.

Daarom het volgende:
Danio’s zijn drukke zwemmers die veel zwemruimte nodig hebben. In een 45 cm bakje gaan ze waarschijnlijk druk kleine rondjes zwemmen.

Mijn ervaring is dat simulans van een grotere groep houden. Hou je er een paar hij elkaar (minder dan 8 bijvoorbeeld), met te weinig schuilmogrlijkheden en te weinig andere vissen (dat is in een 45 cm bakje), dan heb je kans dat ze schichtig zijn en niet op kleur komen. Daarbij houden zij ook echt van zwemmen. En blauwe neons kunnen vatbaar zijn voor witte stip als zij stress hebben.

Vuurtetra’s zijn erg sterk, misschien iets minder gekleurd dan de blauwe neons, maar je gaat er meer plezier van hebben in dit bakje. Ze zijn ook niet schuw en zouden jouw bak heel leuk vinden.

Waar je ook aan kan denken als je erg van kleur houdt is een betta, een kempvis. Het enige bij de kempvis is dat je deze alleen houdt. Eventueel kun je er garnalen bij op de bodem houden, soms gaat dat goed en soms is het een snackje.
Betta’s zijn heel mensvriendelijk qua gedrag. Ze komen naar je toe gezwommen als je voor het aquarium staat en je kunt ze uit de hand voeren.
Ze zijn zo onvriendelijk naar andere vissen als ze vriendelijk naar mensen zijn.
 
Nog een paar suggesties:
Pseudomugil gertrudae
Killivis (bijv Aphyosemion gardneri)
Blauwoogjes

(Niet omdat ik jouw idee:en wil afkraken, maar om je kennis te laten maken met andere opties).
Heel erg bedankt juist! Merk dat ik nog heel veel over het hoofd heb gezien terwijl ik dacht dat ik best wat uren al had gegoogled. Alleen maar leuk om meer ideeën te hebben!
 
Nog een aanvulling wat betreft de danio’s: deze danio zou wel kunnen:
Dank Nathalie! Ja die parel danio dacht ik ook al aan (noemde ik hierboven samen met de zebra danio). Zit er nog (voor de vissen dan) veel verschil in behoefte. Dus parel danio of vuurtetra?
 
Simaulans zou ik vanwege het gedrag inderdaad niet aanraden. Zebradanio is helaas veel te druk voor 55 cm. Pareldanio kan, let op dat je voldoende fijn voer geeft. In kleine groepjes en met weinig beplanting kan de pareldanio schuw zijn. Let goed op waar je ze koopt, in veel winkels zie je ze erg mager en soms zelfs krom, ook met de beste verzorging krijg je ze dan niet meer gezond.
Ze zijn denk ik wel een leuke combinatie met pauwooggrondels en ringbandsnoekjes. Dan heb je strepen, stippen en kleurenbommetjes.
 
Ok leuk! IIg dan de pauwoog en galaxy. Hoeveel van de laatste in 55 liter raden jullie aan?

Ik lees wel op een aantal sites dat ringbandsnoekje met minimaal 8 stuks moet worden gehouden, klopt dat dus niet (ivm advies koppeltje)?
 

Terug
Bovenaan