Wat is er nieuw

Kan dit of gaat dat niet goed?

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Ik heb een stevig bureau van 110cm breed en 41cm diep en circa 70cm hoog.

Ik wil graag een groot aquarium kopen binnenkort.
De Juwel 450.
Dit aquarium is 151cm breed en 51cm diep.

Nu wil ik een tafelblad kopen van 155x55x55 cm.
Deze wil ik op het bureau lijmen, en dan de Juwel rio 450 daarop zetten.

Dat houdt dan in dat het op het tafelblad past, maar dat het wel aan beide kanten 20cm "uitsteekt ".
Die 20cm rust aan beide kanten dan alleen op het tafelblad, omdat het bureau zelf maar 110cm breed is.

Het aquarium past dus op het bureau, dankzij het tafelblad.
Maar ik vraag me af of het verstandig is om te doen?
Zal het goed gaan, ivm het gewicht?
Hoe dik moet het tafelblad zijn, ivm het gewicht?

Mocht de Juwel rio 450 niet kunnen ivm bovenstaande, dan kies ik de Juwel rio 350.
Deze is 121cm breed en 51cm diep.
Dan bestel ik een tafelblad passend bij deze afmetingen en lijm deze op het bureau.

De vraag is vooral ook of de poten en de verbindingen dat gewicht kunnen dragen. Dat kun je testen door er op te gaan zitten met een aantal mensen die samen het gewicht van de Juwel wegen met een beetje extra marge....En dan een laatste persoon kritische laten kijken naar wat de verbindingen doen. Als daar ook maar een beetje beweging in zit, zou ik het niet doen.

Ik zou er toch, als het budget het toelaat, liever een originele onderkast bij kopen. Heb je gelijk ruimte voor techniek die je dan uit het zicht kunt plaatsen. En je weet zeker dat je dan geen problemen krijgt met het gewicht.

450 liter aquarium met wat zand en stenen gaat snel richting de 500+ kg.
230 liter aquarium gaat ook snel richting de 280 kg.

Zijn eigenlijk maar 2 vragen die je jezelf moet stellen:
1: Schat je in dat dat bureau een factor 4 veiligheidsmarge ofwel 2000kg ofwel een auto kan dragen?
2: hoe veel werk is het om 500 liter op te dweilen.

Zie hier wat ik voor een gelast frame berekend heb voor een 350 liter zeeaquarium.
Dikwandige aluminium koker 40x40 mm.
BR.PNG

Zou gewoon een meubel er bij kopen.
Gaat het dan fout kun je ook nog eens bij de verzekering aankloppen.
Die zijn er op berekend.

Op zich ben ik het met je eens @catfishfreak, dat je erg zeker moet zijn. Maar uit interesse: als een aquarium (ruim genomen) 600kg weegt, waarom moet je meubel dan berekend zijn op 2000 kilo? (dat is trouwens een erg forse auto die je dan als gewicht neemt) Eerlijk gezegd zie ik de gemiddelde Juwel kastjes dat ook niet houden....

Voor zelfbouw zou ik factor 4 zeker aanhouden helemaal als je met oversteek gaat werken.
De juwel kastje zijn een factor 2 (aldus juwel zelf) echter deze geven wel rondom goede ondersteuning en zijn een doosconstructie waardoor doorbuigen op de niet ondersteunde delen is uitgesloten.
In het geval van een bureau van 110cm breed waarop een aquarium van 150cm gezet word met flinke overstekende delen zou ik een factor 2 zeker niet voldoende vinden.

Zonder een doosconstructie is er ook weinig nodig om met een klein duwtje een bureau compleet in te laten storten met zo veel gewicht er op.
Nu is dat lastig in te schatten zonder enige foto van het bureau in kwestie.

En ja 2000kg is een flinke auto maar een 450 liter aquarium is ook een flinke plas water.

Overigens ben ik met mijn 80 kilo schoon aan de haak ( :engel: ) wel eens dwars door een stevig bureau heen gegaan.
Poten braken er onder vandaan toen die iets wiebelde terwijl ik er op stond een tl armatuur te vervangen.
Een bureau is niet ontworpen om gewicht langdurig statisch te dragen.

Heb je een foto van dat bureau en hoe dik en van welk materiaal is dat tafelblad ?
Als ik een bureau stevig noem kan die auto van hierboven er met gemak op maar daar valt niets onder wat is de winkel als bureau verkocht wordt.

een frame hoeft echt niet van staal om stevig te zijn
maar moet wel goed in elkaar zitten en het liefst vast staan aan de muur

Bedankt allemaal.
Ik ga toch maar voor een complete set: Aquarium +meubel
Dat ziet er ook het mooiste uit 👌🏼

Heb een Juwel Rio 450 met meubel gekocht!!
Yes!!
Happy!!!

Maar hoe kom ik nu ooit bij de bodem om de planten erin te drukken?
Met pincet lukt echt niet, dat is pure frustratie voor mij.
Ik hoop dat ik via een opstapje (krukje), erbij kan....

Grind en ander spul is ook besteld.
Heb 80kg gedaan, dat zal voor een Hollandse plantenbak/jungle wel genoeg zijn.

Aan de ene kant denk ik:
"Wat heb ik nu weer gedaan" 🤣
En aan de andere kant denk ik:
" Joepie, wens in vervulling" 😍

Goeie keuze. Ik heb een vergelijkbare maat gehad, een Aquatlantis Fusion 150. Gebruikte daarvoor een keukentrapje. Steviger dan een stoel of krukje in elk geval.

Heb een Juwel Rio 450 met meubel gekocht!!
Yes!!
Happy!!!

Maar hoe kom ik nu ooit bij de bodem om de planten erin te drukken?
Met pincet lukt echt niet, dat is pure frustratie voor mij.
Ik hoop dat ik via een opstapje (krukje), erbij kan....

Grind en ander spul is ook besteld.
Heb 80kg gedaan, dat zal voor een Hollandse plantenbak/jungle wel genoeg zijn.

Aan de ene kant denk ik:
"Wat heb ik nu weer gedaan" 🤣
En aan de andere kant denk ik:
" Joepie, wens in vervulling" 😍
Ik heb de aquatlantis volga 450, en ik gebruik ook een keukentrapje. Bij mij zit er ook 80 kilo zand in, dit is ruim voldoende 🤣

Nu wil ik een tafelblad kopen van 155x55x55 cm.

Dat is best een dik tafelblad, 55cm dik. Dat houd het zeker wel hahah.

Fijn dat je iets met meubel hebt kunnen vinden, is toch een flinke zorg minder.

Misschien is een lange barbeque tang een optie om er toch bij te komen?

Paar reacties op jouw post:

Wat voor grint heb je? (ik vraag het maar vóórdat het erin zit...)
Wat voor vissen wil je? (voor veel bodem-vissen is zand beter dan grint).
Wat betreft bij de bodem komen:
Ik kan wel met een pincet overweg, maar het is wel een beetje wennen, dat ben ik met je eens. Misschien eens kijken op internet of er ergens een tutorial staat hoe je met zo'n ding omgaat? Of bij een mede aquariaan die zo'n ding gebruikt meekijken en oefenen? (Je bent van harte welkom bij mij, maar heb geen idee hoe ver je weg zit....)

Goeie keuze. Ik heb een vergelijkbare maat gehad, een Aquatlantis Fusion 150. Gebruikte daarvoor een keukentrapje. Steviger dan een stoel of krukje in elk geval.
Ik bedoelde zo'n opstap krukje van kunststof.
Maar heb ook een keukentrap gelukkig.

Dat is best een dik tafelblad, 55cm dik. Dat houd het zeker wel hahah.

Fijn dat je iets met meubel hebt kunnen vinden, is toch een flinke zorg minder.

Misschien is een lange barbeque tang een optie om er toch bij te komen?
Haha, een bbq tang is te grof.
Maar ik probeer het wel met een keukentrap.
Moet goedkomen.

• Leuk
Waarderingen: M075
Paar reacties op jouw post:

Wat voor grint heb je? (ik vraag het maar vóórdat het erin zit...)
Wat voor vissen wil je? (voor veel bodem-vissen is zand beter dan grint).
Wat betreft bij de bodem komen:
Ik kan wel met een pincet overweg, maar het is wel een beetje wennen, dat ben ik met je eens. Misschien eens kijken op internet of er ergens een tutorial staat hoe je met zo'n ding omgaat? Of bij een mede aquariaan die zo'n ding gebruikt meekijken en oefenen? (Je bent van harte welkom bij mij, maar heb geen idee hoe ver je weg zit....)
Ik heb het geprobeerd met tutorials via YouTube.
Maar dat wou echt niet.
Ik ben rechtshandig en mijn rechter hand functioneert niet goed, de spieren en gewrichten zijn stijfjes.
Dat maakt het ook lastiger.

Lief van je dat je mij wilt helpen, maar ik kan gewoon niet overweg met een pincet.

Ik heb zwart grind gedaan.
Ik wil geen Corydoras ofzo.
Ook geen Cichlides.
Wel overweeg ik de wat kleinere blijvende Maanvissen, die heb ik altijd al gewild.
Maar nooit gedaan omdat ik ze niet het juiste aquarium kon geven.
Ik ga binnenkort informeren bij Jos Hut, mede forumlid.
Over welke soort Maanvis etc.
En ik wil ze dan ook bij hem kopen.
Maanvissen kunnen op grind voor zover ik weet.
En ik ga het aquarium ook inrichten zodat de Maanvissen krijgen wat ze nodig hebben.

Maar ik heb geen haast.
Ondanks dat ik het aquarium versneld in kan laten draaien, houdt ik gewoon zeker acht weken indraaien aan.
Plus in die tijd kan ik dan verder sparen voor meer beplanting en nog een mooi stuk hout.

Kleinblijvende maanvissen bestaan niet. Maar maak je geen zorgen, in de rio450 passen ze wel, en Jos verkoopt prima vissen, heb zelf 2x wat gehad van hem Rio Nanay en Red Backs.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan