Wat is er nieuw

Kan dit zo?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Khoppie
  • Startdatum Startdatum
K

Khoppie

Guest
Beste mede forumleden.

Ik heb pas geleden een topic geopend omdat het niet zo lekker ging met mijn discussen. Ik had witte stip in het aquarium en heb dit gelukkig met een warmte kuur onder controle gekregen. Helaas zijn in de week nadat de witte stip verdwenen was 2 van mijn 4 discussen overleden 🙁 De oorzaak is mij niet duidelijk want alles leek gewoon weer de goede kant op te gaan en de vissen aten goed. ook waren ze mooi op kleur en waren niet schrikkerig of schuw. Toch stierven de 2 in een rap tempo zonder eerst signalen af te geven dat het slecht met ze ging.
Nu heb ik er dus nog maar 2 over en mag van mijn vriendin geen nieuwe discussen meer aanschaffen. Dit vooral omdat goede en mooie discussen behoorlijk geld kosten. Tevens zouden er dan gelijk 4 bij moeten komen omdat voordat ik de ziekte in het aquarium kreeg mijn plan was de 4 uit te breiden naar 6.
Nu is alleen mijn vraag kan ik de overgebleven discussen houden zoals ze nu zitten, dus met zn 2en? ik weet dat het groepsvissen zijn maar ze doen het heel goed met zn 2en en zijn mooi op kleur, eten goed en jagen elkaar totaal niet op.

Wel zou ik van mijn vriendin maanvissen erbij mogen zetten omdat je er hier 3 van koopt voor hetzelfde geld als 1 discus. Nu denk ik alleen zelf dat dit niet echt een gelukkig combi is of kan het wel. Mijn vriendin denk namelijk omdat maanvissen ook groter worden ze een groep gaan vormen met de discussen. Ik heb haar al verteld dat dit zo niet werkt maarja ze blijft eigenwijs 😛 Dus vraag ik hier maar of het mogelijk is want bij de LFS zeggen ze dat het wel kan maar ikzelf blijf mijn twijfels houden.

Hoor het graag.

Gr. Kevin.

Als het jouw geld is, waarom koop je dan geen discus? Je vriendin kan het niet goedkeuren, maar wat jouw geld is, blijft jouw geld en daar mag jij natuurlijk van kopen wat je wilt. Ben van mening dat deze in een grotere groep dan 2 horen.

Als je samenwoont gaat dit niet meer op hoor dan zul je toch samen dingen moeten beslissen. Het is niet dat we het krap hebben maar ze vind het gewoon zonde van het geld terwijl je voor hetzelfde geld een hoop andere leuke vissen kan kopen. Dus snap mn vriendin aan de ene kant ook wel. En vind zelf 200 euro voor 4 discussen ook nogal prijzig. Kan ik een hoop andere spulltjes voor kopen die we nog nodig hebben.
Dus ik denk dat het er toch op neer gaat komen dat ik ze elders onder ga proberen te brengen of proberen op een goedkope manier aan discussen te komen.
Welke zal de tijd uitwijzen.

Gr. Kevin

Vriendin de deur uit, vier Dicussen de deur in en het probleem is opgelost. 😀 (Dit is natuurlijk een grapje)

Alhoewel de Combinatie Discus/maanvis vaak goed gaat wordt dit vrij vaak afgeraden. Ik ben geen Discus deskundige dus ik weet niet precieswaarom.

hahaha is ook nog een optie maar dan heb ik ook geen dak meer boven mn hoofd omdat het alleen niet op te brengen is dus heb ik het volgende probleem weer 😛

Ik lees er inderdaad ook verschillende berichten over maar over het algemeen word het niet aangeraden. Toch wacht ik nog even het advies van anderen af.

Toch bedankt botia 😛

Ik zou pagina's als mp gewoon goed in de gaten houden, je weet maar nooit wat er in de buurt zit en ineens te koop komt voor weinig geld..

Die kant waar jij woont, is discus genoeg te koop, en zeker niet 4 voor 200 euro

Ik heb ook gekeken voor de combinatie discus/maanvissen. Het is inderdaad lastig vinden of het kan. De een noemt het een klassieke combinatie, de ander een klassieke fout. Met name vanwege het verschil in eet snelheid. Het is geen goede graadmeter, maar bij de lfs hier in de buurt zitten ze samen in 600 liter. Wat ik daarvan zie, lijkt het goed te gaan.

Ik heb altijd gezegd dat je ze niet samen moet houden (mijn mening en ervaring)
Maar als discussen te duur zijn zou ik overstappen naar een andere soort..het houd bij een discus niet op bij de aanschaf 😉
De vele voerbeurten en verversingen zijn ook niet eg goedkoop.
En �200,- voor 4 discussen vind ik opzich niet duur (ligt ook aan de grote natuurlijk)

Ik heb ze jaren samen in de bak gehad en eigenlijk nooit problemen gehad het ligt er wel aan welk soort manen je er bij zet de gewone Scalaren zijn fel op vreten even als de Eimekeis, maar de Nanay of de peru altum en de redbacks zijn toleranter qwa vreten en mijn ervaring is dat de discussen heel gauw het vreet gedrag over nemen van de manen

De kleinere discussen hier in de buurt zijn inderdaad goedkoper maar zou dan graag hetzelfde formaat kopen als die ik nu al heb en die zijn toch wel een stukje duurder. Ook is het afhankelijk van welke discussen je wil en waar je ze koopt. Ook koop ik niet zomaar overal discussen. Liever iets meer geld kwijt en goede vissen dan mindere kwaliteit en constant problemen.

Het voeren en verversen kost inderdaad ook het nodige aan centen en veel tijd. (tijd is niet zo erg houd me bezig) dit was ook 1 van de redenen waarom mijn vriendin zij dat het niet mocht. Met deze 2 discussen alleen al moet ik zeker 2x per week 1/3 van het water verversen en de blisters diepvriesvoer vliegen er doorheen. Als ik er nu nog meer neem dan word dit alleen maar gekker en denk dat er dan thuis iemand mn aquarium van het balkon gooit 😛 Maar ook met maanvissen is het in het begin (opgroeifase) veel verversen en vaak voeren. Al denk ik dat maanvissen sneller verzadigd zijn dan discussen want die kunnen naar mijn gevoel blijven eten. Ook zijn die van mij vrij snelle eters, maar zullen ze ook wel moeten anders gaan de kegelvlekjes er mee vandoor dus ben er niet zo bang voor dat de maanvissen al het eten wegjatten van de discussen 🙂
Ook de hoge temperatuur die nodig is kost het enige aan energie maar dit compenseer ik gelukkig weer met ledverlichting.

Ik ga er nog eens goed over nadenken wat ik wil maar ik denk dat als ik er 5 maanvissen bijzet dat ik over de maximale bezetting ga en dit wil ik ook weer niet. Wel heb ik overcapaciteit wat filtering betreft (JBL cristalprofi e1501 greenline) maar weet niet of dit verschil maakt.

Mijn bestand nu:

2x discus.
2x Microgeophagus ramirezi.
16x kegelvlek barbeel.
3x Betta. (1 man en 2 vrouwen)
1x naaldmeerval.

Dus word dan een overbevolking vermoed ik.

Gr. Kevin.

Je zou natuurlijk ook deze kunnen proberen te verkopen.
Hoopjes andere Cichliden/vis die minstens net zo mooi zijn en een stuk betaalbaarder... Nog een voordeel is dat ze vaak vele malen interessanter zijn kwa gedrag 😛 (nu heb ik sommige boos gemaakt haha flauw geintje)

Rare combinatie.

2 discus.
2 ramerezi,s.
Waarom die drukke kegels er bij?
Bij Betta,s, die rust willen.

1 naaldmeerval???? waarom 1?

En dan nog even vijf maanvissen????

Gebruik je gezonde verstand, en zeg, vol is vol.

Ik zeg niet dat ik die 5 maanvissen wil bertus ik denk er over na dit is iets anders 🙂
Ik merk aan mijn betta's niet dat ze last hebben van de kegelvlekjes hoor. De betta's zwemmen gewoon op hun gemakje rond en het mannetjes zit hooguit alleen een enkele keer achter 1 van de vrouwtjes aan.
Ik heb al lang genoeg een aquarium om te weten wanneer een bepaalde combinatie niet echt gelukkig is of ik neem het in ieder geval snel waar in het aquarium. Als een bepaalde combi echt niet gaat handel ik hier naar en zoek voor 1 van beide partijen een ander onderkomen. Maar zoals eerder gezegd is dit bij mij niet aan de orde.

Omdat ze bij de LFS vertelden dat deze alleen te houden zijn maar lees hier inderdaad dat ze vaak met meerdere gehouden worden. Ik heb de Loricaria parva.

Ik weet niet of het vol is ik heb namelijk een eerder topic gehad en daar zijden mensen dat 5 discussen in mijn aquarium totaal geen probleem was in combinatie met de ramirezi's en de kegelvlekjes. En dit waren ervaren mensen dus ik weet tegenwoordig niet meer wat "vol" is. De ene zegt dit en de andere weer wat anders dus valt geen pijl op te trekken.

Ga misschien inderdaad een ander onderkomen zoeken voor de discussen maar zal ook nog wel een opgave worden.

Ga nu eerst is beginnen met vissen uit het zelfde biotoop dat wil zeggen uit het zelfde leef gebied.
Sorry, maar er is hier voldoende informatie en kennis aanwezig je inlezen over de vissen die je wilt aanschaffen,
had je hoop sores gescheeld iedereen op dit forum heeft internet en toch komen de gekste aankopen door.
En het licht altijd aan de winkelier nee het licht aan jullie nooit een winkelier geloven dat het kan , die wil alleen maar verkopen, dus een stuk huis werk is een eerste vereiste

Waarom zouden er geen kegels bij kunnen ?
En onderbouw dat nu eens.

Want ik zou het niet weten, waarom niet.
Waterwaardes zit niet veel verschil in.
Een kegel is net zo neurotisch als een roodkopzalm.

En biotoop ? de biotoop houd op bij de kweker in de bak.
Wil je echt biotoop, zul je naar wv vissen moeten, met waterwaardes die daarbij horen en zul je ook uit moeten zoeken welke vissen precies in dat gebied leven.
Want 100 km verderop in de rivier is de samenstelling van de vissen totaal anders.

Voor het gevoel van de meerderheid dan ?
Is het meer het gevoel wat zegt dat een Aziatische barbeel niet bij een discus kan ?

Ik zie namelijk niet echt praktische bezwaren waarom een kegel er niet bij kan, tenzij je net zo een standaard discusbak wilt als 90% van de andere.
Dus roodkoppen en kardinalen.
Misschien nog een paar L-nmrs op de bodem en een sturi ......

Heerlijk dat iemand eens afwijkt van de standaard 🙂
En er kan veel meer bij discus als de meeste mensen doen.

Wel,leek mij dat ze nogal druk zijn.toch?
En discussen rustig?

Wat op de bodem zit,zullen ze minder last van hebben,lijkt mij.

2x.

Een willekeurig riviertje in Azi� kan qua waardes meer overeen komen met een willekeurige aftakking van de Amazone dan 100 km. van die aftakking, waar weer hele andere waardes gemeten worden. Als het qua gedrag en waardes past zie ik geen reden waarom het niet zou kunnen, ook al 'hoort' het voor sommigen niet. In 'biotoop'bakken worden net zo goed vissen gehouden die elkaar in het wild nooit tegen zouden komen. Veel Corydorassoorten leven in poeltjes en ondiepe stroompjes waar een discus of maanvis niet eens rechtop zou kunnen zwemmen, maar ook deze vissen worden vaak gecombineerd onder de noemer 'Zuid-Amerika-biotoop'.

Heb voor 2 jaar terug 15 kegelvlekken bij de Discus gehad maar de meesten werden nog geen jaar oud naar mijn id is de temperatuur veel te hoog voor de kegelvlek het zijn leuke vissen maar, hier komen ze er niet meer in

Leopoldi zei:
Heb voor 2 jaar terug 15 kegelvlekken bij de Discus gehad maar de meesten werden nog geen jaar oud naar mijn id is de temperatuur veel te hoog voor de kegelvlek het zijn leuke vissen maar, hier komen ze er niet meer in
Naar mijn ervaring doen kegelvlekken het dan ook veel beter als ze rond de 22/23 graden gehouden worden.

Ik heb de mijne in het begin op 26 graden gehouden en dan worden ze inderdaad heel druk. Ze zwemmen nu op 22 graden en zijn heerlijk rustig. Je ziet ze nu ook veel meer schijngevechten houden in plaats van alle kanten op racen. Ze lijken ook beter op kleur te zijn.

zeggen dat ik mijn huiswerk niet gedaan heb vind ik een nogal gewaagde uitspraak! Hoe kun jij beoordelen of ik mijn huiswerk wel of niet gedaan heb??
Ik heb van tevoren goed gekeken of de waterwaardes zo goed als overeen komen net zoals de temperaturen. Zoals anderen hier al zeggen heb ik gekozen voor een hele andere discus bak dan de meeste "standaard" discusbakken. Als bovengenoemde zaken zo goed als overeen komen en de vissen laten elkaar met rust en zijn mooi op kleur wat is dan het probleem? Volgens mij niet zo heel veel eerlijk gezegd.
Sommige vissen zitten misschien inderdaad liever iets koeler of zelfs warmer maar het gemiddelde van mijn temperatuur ligt daar precies tussenin en op aquavisie staat ook dat alle vissen die ik heb de temperatuur die ik nu aanhoud kunnen hebben.

En de kegels zijn soms inderdaad druk maar meer druk met elkaar bezig dan door het aquarium heen scheuren.
Tevens heb ik er een vriendje bijgehaald voor de Loricaria Parva dus is hij niet meer alleen.

Dus ik vind het niet terecht en eerlijk dat er gezegd word dat ik "verkeerd" bezig ben of mijn huiswerk niet gedaan heb. Het past misschien niet in het straatje van de meeste discus houders maar daar heb ik eerlijk gezegt het sch**t aan om het zo maar te noemen want kwa waterwaardes en temperatuur zou het moeten kunnen.

Gr. Kevin

Kevin,
Sorry maar het begint al bij het verhaal Witte stip bij de Discus als je je vissen op 29 of 30 graden houdt,
krijg je geen witte stip in de bak ,ik verwijd niemand iets we maken allemaal fouten en als jij er sch..t aan hebt prima het is jou keuze 😀

Als ik de bron bekijk van Seriouslyfish over de kegelvlekbarbeel, dan kan die tot een 28 graden Celsius gehouden worden.
http://www.seriouslyfish.com/species/tr ... eromorpha/

Als ik de bron bekijk van Aquavisie, dan zie ik veel lagere temperaturen. Ik zelf kijk nooit naar deze bron, vanwege het feit dat er vaak verouderde en onjuiste info op staat.

Wat betreft de Hemiloricaria parva (zoals die nu heet), dit is een Loricariidae die eigenlijk veel koeler gehouden moet worden. Het is een soort die voorkomt in het Paraguay rivierstelsel in het subtropisch gedeelte van Zuid Amerika.
http://www.planetcatfish.com/common/spe ... ies_id=743

Als ik kijk naar de vissen die ik bij elkaar wil houden, dan kijk ik eigenlijk altijd een paar bronnen, waaronder die van Seriouslyfish en Planetcatfish. Puur vanwege de brede achtergrond informatie die ze geven.

Ik zou als de discussen niet meer jong zijn, de temperatuur op 28 graden Celsius houden. Dit is dan voor medebewoners wel te doen. Toch zou ik wel even nadenken over de Hemiloricaria parva. Want datis zoals ik al aangaf een Loricariidae die leeft in snelstromende riviertjes/beekje met een koelere temperatuur.

Op de Hemiloricaria na zou het op zich prima kunnen qua temperatuur, volgens de bronnen die ik ken.
Maar heb de kegelvlekbarbelen zelf niet gehouden, dus kan dan alleen vanuit de bronnen praten.

Heerlijk,
Een handelaar juicht het toe om eens af te wijken van de normale bij vissen bij Discus
Goed bezig :thumbs:

Ik ben er toch niet meer helemaal zeker van of ik de discussen nog wel wil houden. Mn planten krijgen door de hoge temperatuur keer op keer problemen en doen het heel slecht. Komt misschien ook door de ledverlichting die ik nu heb namelijk: http://www.aquarium-voordeel.nl/aquariu ... ing-1.html

Ook vind ik het zo maar een zielige bedoeling voor de discussen. Het zijn groepsdieren en horen niet met 2 gehouden te worden. Als namelijk 1 van mijn 2 discussen in een hoek gaat zitten en de andere ziet hem/haar niet raakt deze gesresst en verliest de kleuren. Ook lijkt het of de geel/oranje discus de blue turqouise gaat overheersen en jaagt deze regelmatig op.
Ik heb bij de LFS al gevraagd of deze ze niet door kunnen verkopen maar dit gaat hem niet worden. Ze willen het best doen maar voor iedere week dat ze daar zitten kost het me 7,50 euro. Zoals Jones al wel eens eerder heeft gezegd in een ander topic is de doorstroom van discussen bij deze LFS niet erg hoog dus is de kans aanwezig dat ze hier een tijdje blijven zitten.
Op marktplaats zetten vind ik ook geen optie omdat ook daar de discussen niet erg snel verkocht worden. Vooral ook niet omdat de blue turqouise enige groeiachterstand heeft. Had deze helaas al toen ik hem/haar kocht.
De enige opties die overblijven is om ze voor een kleine vergoeding weg te doen aan iemand die ze wel goed kan verzorgen of ze aan de LFS te geven maar op deze manier verdienen ze er 2x aan en dat gun ik ze niet.
Toch ga ik een poging doen of ik ze aan iemand kwijt kan die wel genoeg ruimte heeft en al andere discussen heeft rondzwemmen.

Nu heeft het nog geen zin om andere vissen toe te voegen maar ben wel benieuwd welke vissen jullie nog zouden adviseren als de discussen eenmaal weg zijn. Het liefst wel een cichlide soort.

Bezetting zonder discussen:
16x Kegelvlekbarbeel.
3x Betta.
2x Mikrogeophagus ramirezi.
2x Hemiloricaria parva.

Hoor het graag.

Gr. Kevin.

Aangezien je Bettas mooie vissen vindt zou ik een Azie bestand willen adviseren alleen horen daar de ramirezi weer niet bij je zult een keuze moeten maken en daar kan niemand je mee helpen ja advies geven, maar jij moet naar de kijken niet ik ,maar het belangrijkste is dat de vissen zich goed voelen dus mooi op kleur etcetra

Gezelschapsbakje ????

Ik hoef niet meer zo nodig een biotoop. Zoals eerder vermeld is dit zoiezo al vrij lastig en heb in mijn rio 125 een hele tijd een zuid amerika "biotoop" gehad en vond dit toch nogal wat werk om dit allemaal goed te houden. Hier heb ik nu gewoonweg de tijd niet meer voor dus biotoop valt al af.
Een gezelschapsaquarium vind ik altijd wel heel mooi maar de vissen die ik nu heb zijn en blijven over het algemeen aan de kleine kant. Ik vind het noujuist net mooi dat er een aantal grotere vissen inzitten die gelijk opvallen net zoals de discussen nu doen. Alleen moet het dan wel weer kunnen kwa afmetingen endergelijke.
Ik dacht dat toen ik dit aquarium kocht het allemaal wel een stukje makkelijker zou worden omdat ik een heel stuk kwa grootte vooruit ging maar valt achteraf toch nog tegen. Maar groter kan helaas niet dus zal het hier mee moeten doen.

Heb er ook al over gedacht om heel mijn aquarium leeg te halen en er een aantal sluiers in te huisvesten maar ik denk dat dit ook al snel gaat vervelen. Ook kun je in mijn aquarium niet zo heel veel sluiers houden volgens mij.

Ben dus op het moment volop aan het twijfelen en geniet op het moment niet zo van mijn aquarium. Dit was toen ik thuis woonde wel anders maar toen had ik ook volop tijd ervoor en nog wat meer financiele middelen dat is nu toch een stuk minder.

Misschien toch maar verstandig eerst eens goed na te denken over wat ik nu uiteindelijk wil maar alle hulp hierbij is welkom want zit op het moment behoorlijk klem kwa ideeen 🙁

Gr. Kevin

Is een groepje sleutelgatcichlides wat voor je? Ik weet er niet zoveel van behalve dat je bakmaat prima is, als je ze leuk vindt zou je eens navraag kunnen doen op het forum. Het zijn wel mooie grote vissen.

Ik vind die inderdaad wel heel mooi alleen zouden ze dan wel samen moeten kunnen gaan met de andere bewoners. De kegelvlekken zal wel gaan maar of ze ook samengaan met de betta''s en de ramirezi''s dat weet ik niet.
Hoop inderdaad dat andere hier wat meer info over kunnen geven 🙂
Maar weet jij als sluier kenner of het in mijn aquarium ook mogelijk is of is die toch nog aan de krappe kant?

Hoor het wel.

Gr. Kevin

Ik ben ergens bang dat ramirezi's te fel zijn voor sleutels.

~ Ivo

ow ik dacht net andersom maar zou wel kunnen want mijn mannetjes rami is een behoorlijk felle. Hij valt af en toe zelfs uit naar de discussen en die zijn toch vele malen groter dan hij is.
Zijn sleutelgatcichlides zulke rustige vissen dan?

Gr. Kevin

Sleutels zijn lieverdjes.

Ik lees het inderdaad op verschillende website's dat ze totaal geen agressie in zich hebben enkel en alleen als er eitjes zijn willen ze wel eens wat agressiever zijn.
Misschien is dat dan wel een optie alleen moet ik dan wel mn aquarium aanpassen en wat meer verstopplekken creeeren. Had mn aquarium nu zo goed als open omdat de discussen veel vrije zwemruimte nodig hadden.
Hoeveel zou ik er dan maximaal kunnen nemen?
En is het dan verstandig de ramirezi's weg te doen of moet ik het even aankijken?

Maar eerst proberen de discussen elders onder te brengen voor ik andere vissen neem anders heb ik straks een enorme overbezetting.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan