Wat is er nieuw

Kan een levende bacterie cultuur vervallen (flesje)

Apisto zei:
Denk aan garnalen die in de filter kruipen, en langs dezelfde buis er weer uit.
Aardige metafoor 😀

Als zullen zuurstofdeeltjes er ook via de andere buis weer uit kunnen, waar garnalen daar meer als cocktail eindigen 😉
 
Ok, dan is het duidelijk :thumbs: . Er is dus geen sprake van echte beweging van het water maar van deeltjes.
Tja, het is soms best ingewikkeld moet ik zeggen 😉
 
Een andere verklaring hebben wij nog niet kunnen vinden waarom het tijdelijk (tot een aantal uren; zie voorbeelden stroomstoring) stilstaan van het filter niet leidt tot problemen. Dat uiteraard in combinatie met wat een bacteriekolonie in een filter kan hebben.
 
Volgens mij kan een filter wel langer zonder mechanische doorstroming, tot enkele dagen denk ik.
 
Dat blijft toch een beetje gissen. Enige dat wij met een aantal bakken uit een aantal serieuze stroomstoringen kunnen afleiden is dat het zo'n vaart alvast niet loopt als de stroom er 'even' vanaf is.
 
Het zou erg zijn wanneer we elke keer wanneer er een stroomstoring is een nieuwe cultuur moesten kweken.
 
Hier 6 uur gehad , transformatorhuis, overschakelen.
Gewoon weer gestart.
 
jessicapilon zei:
Ok, dan is het duidelijk :thumbs: . Er is dus geen sprake van echte beweging van het water maar van deeltjes.
Tja, het is soms best ingewikkeld moet ik zeggen 😉

Hebben ze ook een mooi woord voor: Diffusie!

Zoek maar eens op. :c

Wiki

Diffusie is een proces ten gevolge van de willekeurige beweging van deeltjes. De willekeurige beweging is het gevolg van de kinetische energie die deze deeltjes bezitten. Bij verschillen in concentratie leidt diffusie tot een netto verplaatsing van deeltjes van plaatsen met een hoge concentratie naar plaatsen met een lage concentratie.

Dus de zuurstof in ons geval, diffundeert van een hoge concentratie (aquarium) naar een lage concentratie (filter) via het water in de slangen.
 
Ik kan wel zien wat jij voor beroep hebt Marcel 😉.
 
jessicapilon zei:
Zover ik weet zitten er in de meeste merken alleen maar de bacterien die het afval verwerken en niet de nitrificerende bacterien. Maar daar zijn al hele discussies en topics aan gewijd 😉.

Bacteri�n kan je niet vergelijken met andere levende organismen.
Bacteri�n kunnen gaan sluimeren. Zelfs gevriesdroogd komen ze weer tot leven eens de omstandigheden goed zijn.
 
Bertus zei:
Ga eerst eens goed nadenken.
Gedaan, en nu?

Bertus zei:
Filter staat soms wel 12 uur stil.
Bij jou wellicht, maar bij mij niet. Maar ik heb nu geleerd dat dit geen probleem hoeft te zijn, een geruststellende gedachte 🙂
 
Ik kan het niet laten. :sorry:

Maar hieronder een link naar een mooie uitleg over de filter-bacteri�n.
Het is geschreven door wijlen Adriaan Briene.

Geeft ook een mooi inzicht hoe je nitraat en fosfaat gehaltes kunt sturen, door de reiniging en opbouw van je filter.

:c

Biologisch filteren

Het is daarbij dan ook logisch dat een flesje slechts een ondersteunende functie heeft en vooral slib afbrekende bacteri�n bevat, op een medium van zeoliet-achtig materiaal.

Zeoliet bind trouwens ook direct ammonium en nitriet. Dus dat zou je ook kunnen gebruiken.
 
Wouter18 zei:
Bertus zei:
Ga eerst eens goed nadenken.
Gedaan, en nu?

Bertus zei:
Filter staat soms wel 12 uur stil.
Bij jou wellicht, maar bij mij niet. Maar ik heb nu geleerd dat dit geen probleem hoeft te zijn, een geruststellende gedachte 🙂
Had hem met de bak schoonmaken ,uit gezet. en vergeten weer aan te zetten.
Zag het ,smorgens, met controle op de bakken.
Zag geen uitstroom.
 
Gebeurt hier ook wel eens... de kraantjes dicht laten staan voor schoonmaak.
 
JurgenD zei:
jessicapilon zei:
Zover ik weet zitten er in de meeste merken alleen maar de bacterien die het afval verwerken en niet de nitrificerende bacterien. Maar daar zijn al hele discussies en topics aan gewijd 😉.

Bacteri�n kan je niet vergelijken met andere levende organismen.
Bacteri�n kunnen gaan sluimeren. Zelfs gevriesdroogd komen ze weer tot leven eens de omstandigheden goed zijn.

In zoverre ben ik het deels met je eens Jurgen. Ik gebruik ook weleens de potjes van Velda. Maar dat neemt niet weg dat er in een boel fles niet de nitrificerende bacterien zitten.
Ik heb hier natuurlijk geen bewijs voor maar heb dit uit andere artikelen of topics. Het is dus meer een aanname.
Daarom gaf ik ook al aan dat er vaker een discussie is geweest over of het wel of niet zou werken en wat er dan in zo n flesje zit.
Daar verschillen de meningen nogal over volgens mij 😉.
 
Of alle flesjes bacterien zitten kan ik uiteraard niet zeggen.
Maar meningen? Volgens mij is dit met een microscoop nogal snel vast te stellen toch?
Heeft hier dan niemand zoiets staan?

Zelf gebruik ik biota bacterie activator en kweek ik mijn eigen bacteri�n.
Hiervan wordt ook in detail vermeld om welke bacteri�n het gaat. Mijn ervaring hiermee is dan ook super te noemen. :^)
 
Ik dus niet Jurgen en dan moet je ook nog eens weten wat je ziet denk ik. Al zou ik een microscoop hebben staan dan zou ik nog niet weten wat dan wat is 😀
 
JurgenD zei:
Of alle flesjes bacterien zitten kan ik uiteraard niet zeggen.
Maar meningen? Volgens mij is dit met een microscoop nogal snel vast te stellen toch?
Heeft hier dan niemand zoiets staan?

Zelf gebruik ik biota bacterie activator en kweek ik mijn eigen bacteri�n.
Hiervan wordt ook in detail vermeld om welke bacteri�n het gaat. Mijn ervaring hiermee is dan ook super te noemen. :^)

Is het geen idee om dit op de markt te brengen in flesjes :S 😉.
 
Waarschijnlijk is er dan ook een probleem met bewaren denk ik.

Nu, voor 60� had ik zo'n incubator en genoeg poeder op 200.000 liter water te voorzien van bacterien.
Kan ik nog wel even weg op mijn bakje van 500 liter. 🙂
 
Aquabact�
Product ontwikkeld door de experts van AF.

Hahahaha
 
Apisto zei:
Aquabact�
Product ontwikkeld door de experts van AF.

Hahahaha

200ml gratis voor alle leden dan 😀 😉.
 
JurgenD zei:
Waarschijnlijk is er dan ook een probleem met bewaren denk ik.

Nu, voor 60� had ik zo'n incubator en genoeg poeder op 200.000 liter water te voorzien van bacterien.
Kan ik nog wel even weg op mijn bakje van 500 liter. 🙂

Heb je dat spul dan regelmatig nodig?
 
biljoenblik zei:
JurgenD zei:
Waarschijnlijk is er dan ook een probleem met bewaren denk ik.

Nu, voor 60� had ik zo'n incubator en genoeg poeder op 200.000 liter water te voorzien van bacterien.
Kan ik nog wel even weg op mijn bakje van 500 liter. 🙂

Heb je dat spul dan regelmatig nodig?

Nee. Ik gebruik het na een groot onderhoud in de bak.
bv, na het reinigen van een filter of een stevige snoei en het bijhorende woelen in de bodem.

De keren dat ik het niet gebruik heb ik de dag nadien een kaamlaag die enkele dagen blijft hangen.
Wanneer ik het wel gebruik heb ik die niet.

Het is een beproeft systeem uit de vijverwereld. Het bestaat ook voor de aquawereld.
Voor dezelfde prijs behandel je dan 3000 liter ipv 200.000. Een klein verschil. 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan