Kan een ph controller ook op een timer?


jarno457

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2023
Berichten
145
Leeftijd
27
Zoals de titel al zegt ben ik benieuwd of je een ph controller ook op een timer kunt aansluiten? Zo kun je in theorie enkel op lichturen co2 toevoegen maar wel een perfecte drop van 1.2 krijgen. Gaat dit dan ook een stabiele co2 zijn? Ik heb eerder problemen gehad met een co2 tekort/onstabiel omdat ik de bak sterk verlicht en wil dit met de nieuwe bak enigszins proberen te voorkomen.
Alvast bedankt🙌
 
Tja ik DENK dat dit kan maar ja dan heb je niet 24/7 een stabiele co2. In de ochtend moet je weer meer toevoegen om de ph op peil te brengen dus ik zou hem niet via een timer doen.
 


Tja ik DENK dat dit kan maar ja dan heb je niet 24/7 een stabiele co2. In de ochtend moet je weer meer toevoegen om de ph op peil te brengen dus ik zou hem niet via een timer doen.
Ja maar dat is weer hetzelfde als de co2 gewoon op een timer te laten lopen.
Op moment dat ik een ph controller constant zou gebruiken. Heb ik tijdens de lichturen een co2 tekort omdat de co2 over 24 uur verspreid word
 
Nou als je co2 op een timer hebt dan zal de ph in de nacht ook oplopen als de timer de toevoer afsluit tot de morgen en een controller zorgt juist voor 24/7 voor een stabiele ph.
Met een controller zorgt deze overdag als het licht aan is dat de ph de ingestelde waarde heeft net als in de nacht maar zal dan wat meer toevoegen dan in de nacht maar dat regelt je controller.
Ik heb er ook een en 27/7 heb ik een stabiele waarde met een hysterix van 0,05 als ik het goed heb. De ph zit dan altijd tussen de 6.6 en de 6.7 omdat ik hem op 6.65 heb afgesteld.
 
Nou als je co2 op een timer hebt dan zal de ph in de nacht ook oplopen als de timer de toevoer afsluit tot de morgen en een controller zorgt juist voor 24/7 voor een stabiele ph.
Met een controller zorgt deze overdag als het licht aan is dat de ph de ingestelde waarde heeft net als in de nacht maar zal dan wat meer toevoegen dan in de nacht maar dat regelt je controller.
Ik heb er ook een en 27/7 heb ik een stabiele waarde met een hysterix van 0,05 als ik het goed heb. De ph zit dan altijd tussen de 6.6 en de 6.7 omdat ik hem op 6.65 heb afgesteld.
Ze zeggen toch dat 24/7 een ph controller zorgt voor instabiele co2 toevoeging omdat deze eerst veel moeite doet om de ph te laten zakken en daarna elke keer iets bijgeeft.
Wat resulteert in onstabiele co2 toevoeging met algen tot resultaat.
De ph blijft dan wel stabiel uiteraard.
Verder heb ik hier natuurlijk zelf geen kaas van gegeten want ik heb geen controller. Dus is mijn weten ook alleen wat er over gezegd word.
Vandaar ook de vraag om de ph controller alleen in te laten schakelen op het moment dat je ook een timer zou inschakelen ( 1 uur voor het licht aangaat) maar hiermee dan een perfecte drop kunt krijgen zonder extreem veel te moeten knoeien met het naald ventiel om die drop te kunnen halen. Waarna je soms ook moet bijstellen door allerlei omstandigheden in de bak zoals het water dat iets gezakt is waardoor er meer zuurstof in de bak komt en de co2 verdreven word zowel overdag als in de nacht
 
Een controller stel je in op een bepaalde ph van stel 6.7. Als je als hysterix 0,05 invoert dan zal de ph steeds tussen 6.65 en 6.75 zitten en dus mooi stabiel.
Zodra de ph dan 6.75 is dan slaat de co2 aan en bij 6.65 weer uit. Dat is het doel ook van de controller, namelijk om een stabiele ph te hebben en dus geen grote schommelingen in de co2.
 
Co2 controller op schakelklok? Dan is t zonde om zo’n duur apparaat aan te schaffen.
 
Hier een tekeningetje gemaakt om te laten zien wat ik bedoel
 

Bijlagen

  • IMG_20240526_145112.jpg
    IMG_20240526_145112.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 16
Co2 controller op schakelklok? Dan is t zonde om zo’n duur apparaat aan te schaffen.
Jaa inderdaad wel duur hahah, maar wel precies.
Misschien ook wel een beetje teveel van het goede
 
Je hebt het telkens over instabiele ph maar juist door een controller bijft de ph op een zo goed als constante waarde die jezelf kan ingeven. Als dat niet stabiel was en algen zou veroorzaken dan zouden alle leden met een controller die snel in de kliko gooien denk ik.
Zoals jij het wil doen met een timer dat kan ook en dan is de ph redelijk constant overdag maar omdat je daarna geen co2 toevoegt is de kans groot dat je ph stijgt en dan moet je hem weer eerder dan het licht laten aangaan s morgens om voor dat moment voor voldoende co2 te zorgen.
Ik heb ook 10 jaar zonder controller gewerkt maar met is veel makkelijker en stabieler.
 
Je hebt het telkens over instabiele ph maar juist door een controller bijft de ph op een zo goed als constante waarde die jezelf kan ingeven. Als dat niet stabiel was en algen zou veroorzaken dan zouden alle leden met een controller die snel in de kliko gooien denk ik.
Zoals jij het wil doen met een timer dat kan ook en dan is de ph redelijk constant overdag maar omdat je daarna geen co2 toevoegt is de kans groot dat je ph stijgt en dan moet je hem weer eerder dan het licht laten aangaan s morgens om voor dat moment voor voldoende co2 te zorgen.
Ik heb ook 10 jaar zonder controller gewerkt maar met is veel makkelijker en stabieler.
Nee ik heb het over onstabiele co2 toevoeging😉😂 De ph blijft stabiel met een controller, daarvoor is die immers ook. Ik denk dat ze bedoelen met de algen explosie dat de planten niet genoeg co2 krijgen op moment dat het licht aangaat omdat er gedurende 24 uur een klein beetje co2 telkens word toegevoegd om die ph op die waarde te houden. Bij een timer zakt die 1.2 in 8 uur. Waarvoor meer co2 nodig is (lijkt mij)
Misschien dat dat wel goed gaat als er niet al te sterke verlichting boven hangt. Maar nogmaals ik spreek alleen wat ik heb gelezen van meerdere mensen maar daar zelf geen idee/ervaring mee heb. Dus ik gis ook her en der wat. Vandaar dat ik ook hier kom voor meer meningen van de experts😉
 
Ja het ene moment voeg je niks toe met een controller en dan weer wel maar dan blijft de co2 ook vrij constant hoor want tussen een ph van 6.6 of 6.7 zit dan weinig verschil in co2. In elk geval zo weinig verschil dat dit geen trigger is voor algen.
Veel leden hebben een controller en dat werkt prima en makkelijk.
Misschien kan iemand al @benvo of @biljoenblik het beter uitleggen.
 
Ja het ene moment voeg je niks toe met een controller en dan weer wel maar dan blijft de co2 ook vrij constant hoor want tussen een ph van 6.6 of 6.7 zit dan weinig verschil in co2. In elk geval zo weinig verschil dat dit geen trigger is voor algen.
Veel leden hebben een controller en dat werkt prima en makkelijk.
Misschien kan iemand al @benvo of @biljoenblik het beter uitleggen.
Je moet het zo zien.

Jou aquarium heeft een vaste KH waarde. Meestal de waarde die uit de kraan komt.
De pH, KH en CO2 zijn met elkaar verbonden.

Meer CO2 geeft een lagere pH bij gelijke KH.

Dus als je de pH vastzet op een waarde die voldoende CO2 geeft bij de KH.
Dan kan je de CO2 constant houden door de pH constant te houden.
 
Klopt Marcel maar zover ik het begrijp denkt TS dat je juist met een controller meer schommelingen hebt met meer kans op alg daardoor. Dat is dus niet het geval.
 
Zoals de titel al zegt ben ik benieuwd of je een ph controller ook op een timer kunt aansluiten? Zo kun je in theorie enkel op lichturen co2 toevoegen maar wel een perfecte drop van 1.2 krijgen. Gaat dit dan ook een stabiele co2 zijn? Ik heb eerder problemen gehad met een co2 tekort/onstabiel omdat ik de bak sterk verlicht en wil dit met de nieuwe bak enigszins proberen te voorkomen.
Alvast bedankt🙌
Het kan op een timer maar dat is wel af te raden. Een controller houdt ook in de nacht je pH level bij maar werkt dan niet echt heel intensief doordat er gewoonlijk minder of geen verlichting gebruikt wordt. Maar wel voorkomt het grotere CO2 sprongen in de ochtend.
 
Ahh okee. Ik had gelezen dat ph controllers juist afgeraden werden i.v.m co2 tekorten tijdens de verlichtings uren maar dat is dus niet zo.
Van ph kh weet ik. Ik moet op een ph van ongeveer iets minder dan 6 uitkomen voor een goed co2 niveau volgens de tabellen.
Dan is een timer inderdaad overbodig als die wel voldoende co2 toevoegd tijdens verlichtingsuren en heeft het alleen maar voordelen ten opzichte van een timer alleen al. Ik ga is kijken of ik misschien ergens een betaalbare controller op de kop kan tikken.
 
Bij ali express zijn betaalbare controllers te koop. En met de kwaliteit is niets mis.
 
Wat is je kh? Het beste kun je werken met een dropcheker.
 
Net even gekeken op ome ali. Kost niks inderdaad
 
Je moet het zo zien.

Jou aquarium heeft een vaste KH waarde. Meestal de waarde die uit de kraan komt.
De pH, KH en CO2 zijn met elkaar verbonden.

Meer CO2 geeft een lagere pH bij gelijke KH.

Dus als je de pH vastzet op een waarde die voldoende CO2 geeft bij de KH.
Dan kan je de CO2 constant houden door de pH constant te houden.
Ik laat de co2 snachts aanstaan. Gaat prima al 3 weken. Of is dit een no go? Mijn indicator bolletje is gewoon altijd mooi groen
 
Je moet wel opletten dat de co2 niet teveel wordt in de nacht want dan verbruiken de planten geen co2.
 
en het is in feite gewoon zonde van de co2 om te injecteren als het niet verbruikt wordt.. maar dat is voor iedereen een kosten afweging.
 
en het is in feite gewoon zonde van de co2 om te injecteren als het niet verbruikt wordt.. maar dat is voor iedereen een kosten afweging.
Mijn controller schakeld ook s' nachts wel eens in om CO2 toe te voegen. Natuurlijk niet zo veel/vaak als overdag maar het aquarium verliest in het donker ook CO2. Dit gebeurd omdat de opgeloste CO2 als gas uit het water verdwijnt. Het verbruik van CO2 is gedaald sinds ik een controller de ingestelde PH waarde laat regelen. Voorheen zorgde een tijdklok ervoor dat de CO2 toevoer 1 uur voor het licht uit ging stopte.
 
Klopt Robert, mijn reactie was meer op de comment van Thijs om 24/7 te injecteren. Met een controller gebeurt dat al niet
 

Terug
Bovenaan