Wat is er nieuw

Kan een sluierstaart alleen leven? Hoe bied ik een goede plek?

• Onderwerp starter Onderwerp starter njilnijl
  • Startdatum Startdatum
N

njilnijl

Guest
Hallo!
Ik had twee telescoopoog sluierstaarten, aangeschaft in oktober 2017, maar één is helaas overleden.
Ik heb nu de andere sluierstaart (10cm lang) in een bak van ongeveer 85 liter. (pompje, zandbodem, plantjes, levend en diepvries voer, gecontroleerde waterwaardes en secure schoonmaak).
Ik wil hier eigenlijk gezien de grootte niet nu een nieuwe bij doen, maar heb gehoord dat sluiers graag samen zwemmen en gestresst raken als ze te lang alleen zitten.

Mijn opties zijn
- om de vis alleen te blijven houden in de bak die groot genoeg is voor hem alleen,
- wel een vis erbij halen
- om een nieuw plekje voor hem te zoeken
- Of ik moet een grotere bak aanschaffen en een vis erbij halen. De reden dat ik hierover twijfel is omdat ik ten eerste nu niet direct de mogelijkheid heb een grotere bak te halen en kwijt te kunnen. Ten tweede wil ik niet in de vicieuze cirkel terecht komen dat wanneer weer een vis sterft, ik weer een nieuwe haal, en zo continu verder (niet dat het mijn instelling is dat er jaarlijks eentje sterft, maar het kan natuurlijk gebeuren en het zal waarschijnlijk niet zo zijn dat ze toevallig tegelijk heengaan)

Een ander plekje zoeken vind ik lastig omdat ik tot nu toe alleen mensen ben tegengekomen die hun sluiers met te veel in een te kleine bak houden. Mijn hoop is dan om iemand te vinden die in dezelfde situatie als ik met een eenzame sluier zit in een groot genoege bak.... maar ja.

Ook lees ik heel verschillende aangeraden liters per sluierstaart. Bij aanschaf hoorde ik minimaal 30 liter per vis, vandaar dat ik ze samen in 85 hield. Elders lees ik ook wel 50 of 80 liter, afhankelijk van de grootte van de vis. Maar hoezo afhankelijk van de grootte van de vis? Je moet hem toch gewoon zoveel liter bieden dat hij volgroeid kan raken? Lijkt me niet dat je uit moet gaan van 6 cm, alleen omdat hij dat is bij aankoop?

Hebben jullie misschien tips of oplossingen? Is het inderdaad zo zielig? Ik denk zelf op dit moment dat ik hem liever alleen in voldoende liter heb, dan met een stel anderen in een krap aquarium. Maar als hij hier echt zo gestresst van raakt riskeer in natuurlijk ook dat hij hierdoor zwak wordt.

(wat betreft de overleden vis; deze was erg zwak en had veel problemen, ik had ook het gevoel dat hij heel slecht zag want hij vond het eten veel slechter dan zijn maatje. hij kreeg al speciaal voer omdat hij van al het andere voer obstipatie kreeg en ging drijven. In principe ging het goed nadat ik achter al zijn kwaaltjes was gekomen en hoe ik daarmee om moest gaan, maar hij was altijd nog erg vatbaar voor bacteriën/infecties. Na medicatie wel altijd weer herstel, maar nu was het ineens heel snel gegaan. hij kon alleen nog maar krom door het aquarium bewegen, was ineens heel grauw en overleed binnen een dag. De andere vis die altijd veel sterker is geweest heeft nergens last van, ik doe wel een kuurtje esha2000 om er zeker van te zijn dat hij niet hetzelfde krijgt)

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen!

Ik wacht nog reacties af... maar even tussendoor:

Ik ben blij met alle bruikbare tips die iemand heeft om mijn visje in ieder geval een zo goed mogelijke plek te bieden in het huidige aquarium...
Schoonmaak en pomp info misschien als je zeker van je zaak bent,
want ook hierover lees ik zulke verschillende dingen! De een raad aan wat de ander absoluut afraad etc.
wel/niet kool, hoeveelheid en frequentie water verversen etc.. ik kom maar niet op een eenduidig antwoord hierover...
Dus kom vooral kritisch lopen zijn 🙂

Wat ik van sluiers weet is dat het zeer vervuilende dieren zijn en groot kunnen worden, ook kunnen ze als ze te klein worden gehouden al snel vergroeien wat erg pijnlijk is voor de vis, vandaar dat er altijd een groot water volume word aangeraden met een bak van minstens een meter groot, ook een groot filter en stevige water wissels van zeker 60% wekelijks.
Maak de pomp niet helemaal schoon daar zitten juist de goede bacterien in welke je nodig hebt om de water condities goed te houden, dus de filter materialen om de beurt schoonspoelen in aquariumwater, kool heb je er niet in nodig die kan je beter vervangen door een gewone blauwe spons.

Ze hebben schijnbaar geen maag dus meerdere keren per dag een kleinere voeding geven is beter als 1 grootte.

Zorg ook dat het filter een mooie rimpeling boven in het water geeft daar komt een groot deel van het zuurstof vandaan welke de vis nodig heeft.

Misschien heb je voor de kenners nog wat meer info, soort filter afmetingen van de bak en een overzichtsfoto alsmede een foto van de vis.

Ik heb even herberekend en hij zit in 91 liter.
de bak is 80x35x40. eerder zaten ze in 100x30x30 maar die bak ging kapot.
Ik heb een pomp met kool, die ik af en toe een beetje uitspoelde als het water er niet meer goed doorheen kwam. Kool zal ik nu niet meer gebruiken.
De pomp is van SuperFisch AquaFlow Dual Action 100.
Ik heb een zandbodem met wat planten die ik regelmatig vernieuw (meestal niet alles in 1x maar steeds de helft)
Verversen doe ik vaak de helft van het water, of iets minder.
Ik geef artemia en bloedwormpjes voornamelijk, incidenteel een erwtje.
Waar ik me soms nog zorgen over maak is of dat voedsel, dat ik ook levend koop omdat het makkelijker is om in kleine porties te voeren maar ook altijd in de diepvries heb liggen, ook bacteriën met zich mee kan dragen?

Mijn omgeving snapt er niks van, want het zijn maar vissen, maar ik voel me toch erg schuldig dat de andere vis er niet meer is. Het is mijn taak te zorgen dat ze goed zitten..

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe vaak en hoeveel ververs je? Laat de kool er maar even inzitten. Anders haal je bacties eruit en je heb al een klein filter. Kom later vandaag terug op je vragen.

Ik ben vergeten te zeggen dat ik twee van deze pompen heb: ik had er 1 en heb later 1 dezelfde bijgekocht, omdat ik verkeerd ben ingelicht bij de dierenwinkel en er achter kwam dat ik inderdaad meer nodig had. Zal ik weer 2 gaan draaien of moet ik 1 grotere kopen (zonder kool)?

in ieder geval is de pomp er nu tijdelijk helemaal uit ivm medicijn. De vis heeft nu ook wat rode adertjes over zijn witte vinnen lopen... Dit heeft hij eerder ook gehad, en ging toen ook snel weer weg. Hopelijk nu weer en dan kan ik het aquarium weer goed inrichten.

verversen deed ik eerst de helft tot twee derde per twee weken.(best veel water dus in 1x) Toen raadde een andere vissenzaak mij weer aan om wekelijks maximaal een derde te verversen. Ook hierop dus hele wisselende adviezen gehad.

Bedankt voor al jullie reacties dusver!

Je sluierstaart zal best alleen kunnen blijven maar of hij/zij daar gelukkig van is/word is een ander verhaal. Sluiers zijn sociale vissen en stellen het op prijs gezelschap te hebben. Als je een vrouwtje heb is tevens een mannetje erbij aan te raden ivm los beuken van de eieren. Het is wel heel moeilijk te bepalen als ze klein zijn wat een vrouwtje of mannetje is. Die van jou is 2 jaar en zou het al duidelijk moeten zijn. Paaipukkels.

Het aantal liters verhaal. De regel is 50 liter per vis maar inderdaad zijn er verschillen. Dit is afhankelijk van het soort, je verversingen/onderhoud en filtercapaciteit. Grote soorten vervuilen veel meer, als je 2x in de week een flinke verversing doe kun je ook wat meer vissen erin doen maar meer vissen betekend dat je genoeg filter capaciteit moet hebben.

In princhipe in jouw aquarium van 97 liter zouden 2 kleinere sluiers best mogelijk zijn maar het oppervlak is erg klein. Ze hebben 80 cm om een baantje te trekken. Dat is twee vinslagen en knallen ze al tegen het raam. Dus een meter of 1.20 geeft ze net even wat meer zwemruimte. Dit is ook weer een beetje afhankelijk van welk soort je heb of wilt hebben. Een pearl zwemt niet zoveel als een ryukin.

Om in je aquarium een stabiel biologisch proces te hebben zodat je water waardens goed zijn en blijven heb je een groot capaciteit aan filtering nodig. Sluiers voer je veel en poepen daardoor veel. Elk hapje water wat je vis neemt gaat door zijn lichaam en komt eruit met vervuiling. Kleine vissen klein lijfje, grote vissen groot lijfje. Jouw filter is te klein om biologisch evenwicht te verkrijgen. Ga je filter regelmatig schoonmaken vernietig je bacterieen die je juist nodig heb om biologisch verwerking van vervuilng om te zetten. Ga je weinig tot niet schoonmaken slipt een klein filter dicht wat ook weer niet de bedoeling is.

Sluiers zijn daarbij gevoelig voor ziektens vandaar je dus meer ververs. Dit is niet alleen voor je waterwaardens maar hevel je tevens ziekte ellende af.

Je optie zijn.

- Vis alleen laten maar niet "gelukkig"
- aanschaf groter aquarium met groter filter
- Andere eigenaar zoeken.

Een andere eigenaar zoeken zal moeilijk wezen want sluierhouders zitten vaak al aan de max. bezetting. Kopen niet graag van particulieren omdat ze een bepaald soort willen hebben. Dure/aparte sluiers zijn al moeilijk te herplaatsen. Zul je moeten gaan kijken naar een vijver eigenaar die zal hem wellicht wel in zijn vijver willen hebben.

Een groter aquarium is niet zo heel duur omdat je voor sluiers geen allerhande randapparatuur hoef te hebben. Kijk op marktplaats of google eens zorona aquarium. de laatste maakt aquarium op maat en een beetje formaat kost rond de 100 euro en bezorgt hem thuis voor niet al teveel.

Een filter is wel een wat duurdere uitgave. Kijk op marktplaats. Je hoef niet 1 dure EHEIM met topvermogen te hebben. Je kunt ook 2 wat kleinere nemen wat dan weer een goedkopere optie is en eigenlijk ook erg handig is qua schoonmaak. Je maak 1 schoon zodat de ander nog bacties heeft en de maand erna doe je de ander etc.

Als je voornemens ben een ander aquarium met filters aan te schaffen op termijn (heb ik het over een wekenplan en geen jarenplan) dan kun je een sluier erbij gaan halen en in de 97 liter doen mits je dus veel ga verversen. Dan denken aan 2 keer per week minimaal 50%. In het begin wellicht grotere verversingen doen omdat je filter meer bacties moet aanmaken om de extra vis op te vangen.

Aller belangrijkste is niet je filter te vaak gaan schoonmaken. Zo af en toe even de bovenste spons uitspoelen en klaar. Omdat je niets verder in je aquarium hoef toe te voegen qua plantenvoeding etc. kun je de kool gewoon laten zitten.

Levend voer kan inderdaad slechte dingen mee brengen. Je moet je sluiers meerdere keren per dag voeren en haal een potje sluierkorrels erbij. In dit voer zitten meerdere stoffen en vitamine etc in die ze nodig hebben. Afwisselend voeren maar een basisvoeding hebben ze ook nodig.

Hoop dat je hier wat aan heb.

Heb je nu medicatie in het aquarium en geen filter draaien? begrijp ik dit goed?

Ja ik heb nu inderdaad medicijn zonder filter en ververs voor ik nieuwe druppels erin doe wat water omdat er nu geen filter in zit.
Dit moet niet? Dit medicijn mag niet over kool gefilterd worden, van de vissenzaak moest ik die er dus tijdelijk uitlaten.
Het gaat om esha2000, ik ben intussen wel waterwaardes aan het bijhouden. Dit is de laatste dag van de kuur.

Verder bedankt voor je overzichtelijke en uitgebreide bericht. Ik heb er echt wat aan. ik zit intussen te kijken naar 100x40x50 (liefst nog langer, zo lang als mijn kast is, maar dat is een gek formaat blijkbaar) om een extra vis erbij te nemen, eerst wacht ik af dat mijn vis weer helemaal gezond is. Overplaatsen zie ik niet snel gebeuren nee.

korrels zal ik ook weer aanschaffen, die had ik eerst altijd maar kon ik echt niet meer geven omdat de overleden vis daar dagen van ging drijven en hangen.

Ik hou dan denk ik dus mijn 2 filters. ik maak inderdaad maar 1 per keer schoon, en vooral rond het spoelsysteem zodat er water doorheen kan komen. enige jammere van de pompjes vind ik dat ik merk dat de vissen de stroming vervelend vinden.

Ja ik heb nu inderdaad medicijn zonder filter en ververs voor ik nieuwe druppels erin doe wat water omdat er nu geen filter in zit.
Dit moet niet? Dit medicijn mag niet over kool gefilterd worden, van de vissenzaak moest ik die er dus tijdelijk uitlaten.
Het gaat om esha2000, ik ben intussen wel waterwaardes aan het bijhouden. Dit is de laatste dag van de kuur.

Verder bedankt voor je overzichtelijke en uitgebreide bericht. Ik heb er echt wat aan. ik zit intussen te kijken naar 100x40x50 (liefst nog langer, zo lang als mijn kast is, maar dat is een gek formaat blijkbaar) om een extra vis erbij te nemen, eerst wacht ik af dat mijn vis weer helemaal gezond is. Overplaatsen zie ik niet snel gebeuren nee.

korrels zal ik ook weer aanschaffen, die had ik eerst altijd maar kon ik echt niet meer geven omdat de overleden vis daar dagen van ging drijven en hangen.

Ik hou dan denk ik dus mijn 2 filters. ik maak inderdaad maar 1 per keer schoon, en vooral rond het spoelsysteem zodat er water doorheen kan komen. enige jammere van de pompjes vind ik dat ik merk dat de vissen de stroming vervelend vinden.

zie de dik gedrukte,

Ik denk dat de verkoper bedoelt de Kool eruit halen.
FIlter zowiezo aan zetten.

esha2000 hoor ik verhalen over dat dit niet meer werkt.

beide filters zitten er weer in zonder kool op dit moment.

Nou die vissenzaak niet meer heen gaan voor advies. Dit is het beroerdste advies wat ik ooit heb gelezen. Vandaar de rode aders. Rode aders is een stress verschijnsel. Een vis die niet ziek is doe je niet in medicatie. Nu zonder filter helemaal geen zuurstof. Nu filter dus dagen uitstaat zijn alle bacties uit je filter en moet weer indraaien.

Vandaag doen. Vis met pannetje of emmertje vangen met water. Al het water uit je aquarium eerst tempratuur meten. Geheel vers water erin doen zodat de meeste ESHA eruit is en alle waterwaardens zo laag ogelijk zijn. Let wel goed op tempratuur!! Vis dan met de handen overzetten. Vingertoppen richting kop en van onder vast pakken. Gaat even flipperen maar word dan rustig en kun je hem zo overzetten.

Beide filters in je aquarium zetten en de uitlaat zo hoog mogelijk op waterlijn. Er moeten golfjes bovenin het water zijn te zien. Beide filters moeten dezelfde kant opblazen. Beste is filters op zijraam met stroming naar andere zijraam. Dus stroming bovenin over de lengte (80 Cm). Dat moet de sluier makkelijk kunnen verdragen. Dan weinig stroming op bodem waar hij tukkies doet en slaapt. Verandering van stroming vind een sluier even niet leuk maar went er aan. Filters/stroming heb je nodig anders worden ze ziek. Die twee filtertjes is eerder te weinig dan teveel dus erin laten. De golfjes bovenin zorgen dat er zuurstof in je aquarium komt en drijft eventuele gassen uit je water. Stil staand water is echt beroerd helemaal icm medicatie!

Je zult nu zeker een maandje veel en groot moeten verversen omdat je bacterieen vermoedelijk om zeep zijn geholpen. 2x per week minimaal 50% verversen moet het goed gaan. Als sluier veel op de bodem ligt te chagerijnen weer vereversen. Als het goed is moet je dan na een paar uur zien dat de sluier beduidend meer gaat zwemmen/grondelen.

Als vis ziek oogt post een topic in ziekte gedeelte. Eerst kijken wat hij/zij mankeerd en dan gericht medicatie kopen. Niet zomaar iets erin doen. Zijn verschillende ziektens en je heb daarvoor verschillende kuren. Wormen middel dood geen bacterieen etc. Sluiers heel voorzichtig met wormen kuren. Kunnen niet tegen alle wormen middelen!!

De vis zit in een ander ingedraaid aquarium van mij. Volgens mij gaat het prima.
Ik heb toevallig iemand gevonden met meerdere sluiers die de vis heel graag van me over wil nemen. Hij gaat voor haar zorgen eerst apart en dan kan ze later in een van zijn aquaria of vijver met soortgenootjes.
Ik wou haar alleen weg doen als er echt een top huis beschikbaar zou zijn, ander had ik zelf weer een vis genomen. Deze man is heel enthousiast om haar over te nemen en ik ben blij dat ze er zo op vooruit kan gaan.
Bedankt voor iedereens hulp

Fijn dat je een nieuw huisje heb gevonden. Lekker met een vijver. :thumbs:

De vis zit in een ander ingedraaid aquarium van mij. Volgens mij gaat het prima.
Ik heb toevallig iemand gevonden met meerdere sluiers die de vis heel graag van me over wil nemen. Hij gaat voor haar zorgen eerst apart en dan kan ze later in een van zijn aquaria of vijver met soortgenootjes.
Ik wou haar alleen weg doen als er echt een top huis beschikbaar zou zijn, ander had ik zelf weer een vis genomen. Deze man is heel enthousiast om haar over te nemen en ik ben blij dat ze er zo op vooruit kan gaan.
Bedankt voor iedereens hu
Bedankt voor iedereens hulp
waar kom jij vandaan als ik vragen mag? Ik zit nu toevallig met een soortgelijke situatie & wil mijn vis alléén weg doen aan iemand die er echt goed voor kan zorgen en niet dat die na een week dood is.

Hoi Jvjv, op dit forum is ook een afdeling " aangeboden", dat is misschien een betere plek om deze vraag te stellen dan in een oud topic. En anders is het misschien een optie om te kijken of jouw woonplaats een Facebookpagina heeft. Op die manier heb ik een goed thuis gevonden voor mijn twee enkelstaartgoudvissen, die echt een vijver nodig hadden waar ze baantjes konden trekken. Ze zijn liefdevol opgevangen door een dorpsgenoot. Een goudvis is een scholenvis, en die voelt zich dus niet prettig alleen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan