Kan iemand mij vertellen met welke algen ik precies te maken heb?

S

Support4u

Guest
Beste Forumleden,

Zou iemand mij kunnen vertellen met welke algen ik precies te maken heb? ben er zelf namelijk niet zeker over.

Foto's:
vSFCTfw6aVWbOCc6ssnh2qRzhiPLWH2D.jpeg

vSFCTfw6aVWbOCc6ssnh2qRzhiPLWH2D.jpeg

vSFCTfw6aVWbOCc6ssnh2qRzhiPLWH2D.jpeg

vSFCTfw6aVWbOCc6ssnh2qRzhiPLWH2D.jpeg

vSFCTfw6aVWbOCc6ssnh2qRzhiPLWH2D.jpeg

vSFCTfw6aVWbOCc6ssnh2qRzhiPLWH2D.jpeg

In de foto's (wel goed kijken aub) zijn een soort bruine kleine haartjes en fuzzy balletjes te zien. ook zitten er hier en daar lange haar sliertjes van 2+ cm aan bladeren vast gehecht. (de meeste heb ik met een stokje verwijderd)

Ik gokte na googlen op algen soorten, op bruin alg en groene draadalg?! maar ben dus niet zeker, en weet dan ook niet hoe ik het kan bestrijden of voorkomen.

Het aquarium is nu 30 dagen oud. (60x30x30 cm)
*via mijn telefoon heb ik de app van tropica gedownload die ik nauwkeurig volg) De bodem in het aquarium is flora-base van Colombo.

Lichtperiode is sinds dag 20 van 5 naar 8 uurtjes verhoogd (op aanraden van de Tropica app)
Ik geef een halve doses Easy-Life Profito per week.
En Easy-Life Carbo (normale dosis)per dag.


Waterwaarden: (getest met jbl test-trips, kon niet geheel de exacte kleuren opmaken op ph na.)

no3 0-10
no2 0
GH >4
KH 0-3
PH 6,8

De test is een aantal keer op diverse dagen en diverse tijdstippen genomen, en de waarde veranderen niet!

Als iemand meer informatie nodig hebt, dan verstrek ik die graag. Maar ik hoop dat ik al vrij volledig ben.

-------------
Tevens tref ik een hoop bruine vlek vorming, gaten/beschadigingen opkomst en een enkel misvormt blad (dat ik al verwijderd heb) ect aan op mijn Echinodorus bleheri's.

Terwijl mijn bodem genoeg voedingstoffen aan de wortels zouden moeten vestrekken..

of de plant is nog aan het aanpassen aan het onderwater leven?!
sommige vormen namelijk een hoop gezonden nieuwe balderen..
 
Terwijl mijn bodem genoeg voedingstoffen aan de wortels zouden moeten verstrekken..????

Heb je er dan kleibolletjes met lateriet in de bodem?

flora-base van JBL./
Ik heb gewoon 3 cm grint in de bak,met lateriet.
De Bleheri,s knallen de bak uit.

DE Ozelot heeft al 6 x jonge loten gegeven.
 
De bodem die ik heb, is voeding en bodem in 1.
Zou een jaar voeding aan de wortels moeten afgeven.
 
De Echinodorussen moeten gewoon wennen.
Oude bladeren kun je gewoon wegknippen.

Het spul op de derde foto is zeker geen bruine alg.
Zou het gewoon afzuigen.
 
Ik ga helemaal mee in de reactie van @Tom. De bak is amper goed ingedraaid en de moerasplanten moeten zeker wennen. Die zijn vaak emers gekweekt en de oude bladeren ga je dan vaak verliezen. De verlichting zou ik op die 8 uur houden overigens.
Die knip je gewoon weg en de plant maakt snel nieuwe bladeren aan.
Ik vindt je kh wel heel erg laag. Hierdoor kan de ph snel fluctueren gaan.
Weet je hoe die kh zo laag kan zijn bij jou?? Met jou kh/ph heb je erg weinig co2 maar goed de planten die je hebt zijn ook niet echt co2 behoeftig dus dat scheelt dan wel weer.

Je zou wat drijvers in kunnen zetten waardoor de vraag naar voeding wat zal afnemen. Maar dat is helemaal aan jou.
 
Beste @Tom en jessicapilon,

Dank u voor de antwoorden.
Als het puur aanpassen is en jullie bevestigen dat hierbij, dan maak ik mij geen zorgen.
Had al enorm aangetaste bladeren weggescheurd.

Mijn cryptocoryne wendtii's die in het midden van de bak staan (niet te zien op de foto's)
Waren tot aan de wortels versnotterd, was echt niks meer van over :p deze zei keihard teruggekomen!
sommige zijn al flinke bossen.

Nogmaals ik volg de app op de telefoon van tropica.

Overigens voeg ik gewoon een normale dosis aan easy-life carbo (elke dag) toe en profito (elke week, halve dosis)
Vanaf dag 1 van de inrichting van het aquarium was het om de 3 dagen verversen.
Pas sinds dag 30 mag ik het om de week doen (aldus tropica (app)
+ mijn bodem geeft ook voeding af aan de wortels.

Dus ik begrijp ook niet zo goed waarom mijn kh zo laag is.. al houd mijn bodem de PH rond 6,8 (zoals op de zak vermeld staat)
maar stabiel zijn de waarde zeker wel! want ik heb een aantal dagen sochtends, smiddag en savonds gemeten.. en de trips blijven dezelfde kleuren geven..



Heb vandaag een JBL proflora bio c02 setje besteld. (als die op is, ga ik zelf een mix maken)
Dus, zou allemaal goed moeten komen.

Morgen, komen er een aantal vuurgarnalen in mijn aquarium, als eerste bewoners :)
 
Je hebt dan denk ik een bodem die de ph verlaagd en dat zal de kh ook verlaagd worden. vandaar dat de kh laag is vermoedt ik. ik ken Flora Base zelf niet.
Ik heb vroeger akadama gebruikt wat ook ph verlagend is en dan zat de kh ook rond de 2 a 3 namelijk.
Top dat je Crypto weer goed groeit.
Gaat vast goed komen.
 
1 mini vraagje nog,

De Echinodorus bleheri's geven langzaam nieuwe bladeren, de oude bladeren worden steeds bruiner.
Deze oude bladeren pel ik dan ook weg via de wortel, helaas trok ik 3 Echinodorus bleheri's tegelijkertijd uit de bodem gggggrrr
ze hadden nogal lopen wortelen in de bodem..

Kunnen de Echinodorus bleheri's er een beetje tegen, om zo nu en dan kort uit de bodem getrokken te worden? of gaan mijn planten afsterven?

Graag iemand met ervaring, dit beantwoorden.

Anders blijf ik namelijk met mijn handen van de oude (verkleurde) bladeren af en wacht ik gewoon tot ze eraf rotten haha.

Heb begrepen dat je bij de Echinodorus bleheri ook het blad tot aan de steel kan wegknippen, maar dit vormt dan sowieso geen nieuw blad meer en de steel zou dus sowieso gaan rotten.
vandaar dus dat ik de oude bladeren weg pel. en helaas komt er zo nu en dan een plant uit de bodem zetten..
 
Gewoon terug poten, ze kunnen wel wat hebben.
 
ik denk dat dit niet zo n probleem is hoor. Ze kennen een groot wortelstelsel maken die Echino s.
 
de steel zou dus sowieso gaan rotten.????
Hoe kom je daar bij?
Ik KNIJP ze ook 8-10 cm vanaf de wortel af.
En laat de rest staan.
En,als staan ze half boven de grond,gaan toch wel door.
 
@Bertus,

Dacht dat ik dat op andere forums had gelezen. men rade aan om de bladeren geheel weg te pellen.

Aangezien dat mijn aquarium pas 38 dagen oud is en de Echinodorus bleheri's echt flink aan het aanpassen zijn, de bladeren rotten dus weg, dus dan denk ik dat de steel ook wegrot (of ik hem nu laat staan of niet)

@the rest en Bertus ;)

Ik dank jullie voor de antwoorden.
Het lucht een beetje op om te weten dat ik de Echinodorus bleheri's best een keer uit de grond mag trekken per ongeluk haha ;)


ps,

Ik heb 10 Vuurganalen een 2 tal dagen geleden losgelaten in mijn aquarium.
Blijkbaar zijn de vuil propjes op de eerdere foto's geen alg, maar gewoon dode planten resten.
De garnalen eten de boel namelijk al behoorlijk schoon in 2 dagen tijd. Geweldig om te zien :)
 
Nou succes met de bak verder en geniet er maar van.
 
Terug
Bovenaan