Kan iemand mij vertellen welke soort dit is?


M

Mcbear

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben Robbin en heb een vraag.

Ik heb recentelijk een paartje apistogramma gekocht waarvan het soort niet helemaal duidelijk is.
Ook het geslacht is niet helemaal duidelijk, had ik twee vrouwen of toch een paartje?

In eerste instantie dacht ik dat de grote de man was omdat deze wat meer blauwe tekening op zn kop had dan de andere, maar heb zo mn twijfels. De grote had vrij snel na aankoop een hol gemaakt en de kleine leek aan het patrouilleren en af en toe aan het kijken in het nest. Helaas is 4 dagen na dat ik ze opgehaald had, de dag na dat ze een hol gemaakt hadden de kleine apisto overleden. (eerste foto) Vis was toen ik thuis kwam erg afwezig, moeilijk zwemmen, tuimelen. Waterwaardes gemeten maar alles prima. Alle andere vissen gedragen zich normaal. Geen duidelijke reden gevonden. Ook de andere vissen die tegelijk gekomen zijn doen het uitstekend.

De overgebleven apsisto is nu bedroefd, verstopt zich etc. Ik wil graag op zoek naar een nieuw maatje voor hem of haar.

De eerste foto is de kleinste van de twee. Het kleurverschil in de foto's komt door mijn verlichting (apparte magenta leds) Ze zijn vrijwel identiek wat kleur betreft.

Kan iemand hier duidelijkheid over geven?


Alvast bedankt!


apisto klein.jpeg


Apisto groot.jpeg
 
De visjes op jouw foto's zijn hoogstwaarschijnlijk Apistogramma gossei. Geslachtsverschil alleen zichtbaar bij volwassenheid, dan is de achterpunt van de rugvin van de man langer dan bij de vrouw.
Deze visjes zijn, voor zover ik weet, erg gevoelig voor nitriet.
 
Ja idd nu ik foto's bekijk lijken ze daar wel op. Had zelf het idee dat het cacatuoides vrouwen waren maar de gossei lijkt er meer op.
Mijn nitriet was nagenoeg null, enige meetbare was wat nitraat, maar ver binnen acceptabel. Wel voor de zekerheid nog aantal verversingen gedaan. Ik heb een grote sump onder mn bak dus ammonia en nitriet zijn altijd heel laag.
Bedankt!

Groetjes,
Robbin
 
Ik heb een grote sump onder mn bak dus ammonia en nitriet zijn altijd heel laag.
Inderdaad een prachtig visje!
Ik wil nog even inhaken op bovenstaande. NH3/4 en NO2 dienen ten alle tijden onmeetbaar laag te zijn, dus 0.
 

Terug
Bovenaan