Wat is er nieuw

Kan ik al garnalen en viseen toevoegen aan mijn aquarium?

mvrthe

Active member
Lid geworden
9 oktober 2024
Leeftijd
34
Hallo allemaal, mijn aquarium is nu al meer dan een maand aan het draaien. Echter heb ik nog steeds last van algen, die maar niet weggaan. Al mijn waardes zijn wel goed. Mijn vraag is of het nu al mogelijk is om garnalen of vissen toe te voegen of is het verstandiger om nog even te wachten?

Bijlagen

• IMG_6936.jpeg
    IMG_6936.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 41
  • IMG_6935.jpeg
    IMG_6935.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 37
Als de waardes goed zijn denk ik dat je voorzichtig al wat kunt toevoegen.
Ik zou beginnen met de garnalen zodat die eerst rustig kunnen huisvesten.

Als je last van algen hebt, dan zit er iets niet goed in de plantenvoeding. (N, P, K, micro's, licht, CO2) en moet je daar naar kijken. Indraaien is bedoeld om te zorgen dat je ammoniak- en nitrietproductie door de filterbacteriën omgezet worden in onschadelijk nitraat.

Opzich kan dat met goede waarden. Wat voor bodem gebruik je?
Ik zie baardalg dus of je hebt een co2 tekort of een slechte circulatie.
Wat meer info over de bodem, het licht en wat je aan voeding toevoegt is wel handig.

Opzich kan dat met goede waarden. Wat voor bodem gebruik je?
Ik zie baardalg dus of je hebt een co2 tekort of een slechte circulatie.
Wat meer info over de bodem, het licht en wat je aan voeding toevoegt is wel handig.
ik heb een voedingsbodem en zandbodem

Als je last van algen hebt, dan zit er iets niet goed in de plantenvoeding. (N, P, K, micro's, licht, CO2) en moet je daar naar kijken. Indraaien is bedoeld om te zorgen dat je ammoniak- en nitrietproductie door de filterbacteriën omgezet worden in onschadelijk nitraat.
Co2 voeg ik handmatig toe en het licht staat 8-10 uur aan. Hoe zou ik achter die andere waardes kunnen komen?

Bedoel je carbo? Dat is geen co2 maar een koolstofbron.

Wat zijn je waterwaarden?
Wat voor bodem zit erin?
Wat voor type verlichting gebruik je?
Hoeveel lumen aan licht geeft je verlichting?
Hoelang brandt de verlichting per dag?
Hoeveel voeding geef je aan de planten?

Wat zijn je waterwaarden?
Wat voor bodem zit erin?
Wat voor type verlichting gebruik je?
Hoeveel lumen aan licht geeft je verlichting?
Hoelang brandt de verlichting per dag?
Hoeveel voeding geef je aan de planten?
Waterwaardes:
NO3- = 0
No2- = 0
Gh = 4
Kh = 6d
Ph= 6,8
Cl2 = 0

1. Ik heb een voedingsbodem en een zandbodem
2. Led verlichtingssysteem
3. De lamp geeft 10 watt dus ik denk rond de 1080 lumen? Ik kan het niet vinden in de beschrijving
4. 8-10 uur
5. Iets minder dan dat er word aangeraden op de verpakking van de plantenvoeding

Hoop dat dit helpt 😄

• Leuk
Waarderingen: Ro
Ziet er op de hoeveelheid voeding na, die je geeft best goed uit hoor! Je geeft alleen teveel voeding, algen zijn daar gek op 😁
De waterwaarden zijn goed om nu al garnalen te gaan huisvesten. Je zou kunnen beginnen met een paar Japonica garnalen, die kunnen je helpen met het teveel aan algen op te ruimen. Zet er dan 1 Japonia garnaal per 10 liter water in. Net zoals een paar een paar drijfplantjes die het teveel aan plantenvoeding voor je gaan opsnoepen 😉
Heeft je pomp voldoende stroming? Anders het sponsje dat erin zit een paar keer lichtjes uitknijpen in het water dat je uit je bak haalt met een waterverversing.
Waarschijnlijk geef je iedere week voeding? Sla de komende week dat maar eens over, bereken de hoeveelheid nog eens goed op het aantal liters water ga dan met een lagere hoeveelheid eens in de 2 a 3 weken voeding geven. En laat je lamp voorlopig een uur of 6 a 7 per dag branden, probeer te voorkomen dat er eventueel zonlicht in de bak valt.
Je bent op de goede weg hoor, volhouden 👍

Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat die waarden met strips zijn gemeten?

Welk merk en type bak heb je en welke verlichting merk en type?

Ik heb het AQUATLANTIS Aquarium Advance LED zwart 54 L, 60x30x34 cm 😁

Ziet er op de hoeveelheid voeding na, die je geeft best goed uit hoor! Je geeft alleen teveel voeding, algen zijn daar gek op 😁

Waarschijnlijk geef je iedere week voeding? Sla de komende week dat maar eens over, bereken de hoeveelheid nog eens goed op het aantal liters water ga dan met een lagere hoeveelheid eens in de 2 a 3 weken voeding geven.
Even uit nieuwgierigheid, maar ik zie NO3 = 0 staan. En TS geeft aan minder voeding te geven dan op de verpakking van de plantenvoeding staat.
Hoe kom je dan op teveel voeding?

Even uit nieuwgierigheid, maar ik zie NO3 = 0 staan
Ik ben eigenlijk eerst benieuwd of dit geen NH3 moet zijn, 0 nitraat zou je in zo'n bakje niet snel verwachten toch.

Ok, maar uitgaand van nitraat = 0, hoezo dan teveel voeding?

Dat is mijn ervaring, het is al gauw teveel in een kleinere bak.

Maar meten is weten!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan