Kan ik mijn jbl Greenline e901 gebruiken?


trotsemammie

Well-known member
Lid geworden
15 oktober 2011
Berichten
3,247
Leeftijd
46
Locatie
Grootebroek
Zoals ik laatst al aangaf ga ik binnenkort een 70 liter aquarium opstarten.
De superfish start 70 tropical kit.
Ik heb de bak al staan maar door verbouwing kan ik hem nog niet inrichten.
Nu zit er een aquafish binnen filter bij wat geschikt zou moeten zijn voor deze bak.
Maar ik heb zelf nog een jbl e901 Greenline staan. Nu zou deze zekers overcapaciteit geven maar had al begrepen dat dat niet erg is.
Nu vraag ik mij af, want ik wil van dit bakje waarschijnlijk een nano bak maken met garnalen en klein blijvende vissen of deze pomp niet te heftig is voor de bak en dan bedoel ik vooral de stroming, die lijkt mij vrij heftig in dit bakje.
Waarom geld uitgeven aan een pomp als ik er hier een aantal heb staan.
Wat denken jullie? De superfish binnen filter, de jbl e901 of toch een sponsfilter kopen?
 
Nee, dat is way to much. Een filter van 900 l/u op een bakje van 60 liter.
at denken jullie? De superfish binnen filter, de jbl e901 of toch een sponsfilter kopen?
Alles van Superfish zou verboden moeten worden en een sponsfilter is geen gezicht.

Zou voor een Eheim Classic 2211 gaan of een Eden 501
 
Je kunt hem misschien wel gebruiken, en dan de uitstroom wat minder zetten met het kraantje?
want die 900ltr haalt je filter bij lange na niet.
 
Je houdt vaak de helft over maar ja dan nog is dit niet weinig. Je kan ook denken aan een Aquaell turbo 500.
 
Nee, dat is way to much. Een filter van 900 l/u op een bakje van 60 liter.

Alles van Superfish zou verboden moeten worden en een sponsfilter is geen gezicht.

Zou voor een Eheim Classic 2211 gaan of een Eden 501
Hoezo zou alles van superfish verboden moeten worden? Dit bakje kon ik overnemen van iemand compleet met meubel
 
Die geluiden over SF hoor ik wel vaker maar ik gebruik al jaren de kleine binnenfilters en heb er nooit problemen mee en ik hoor ze ook niet eigenlijk in de bakjes op de slaapkamer.
 
ik heb alleen maar negatieve ervaringen met de technische produkten van Superfish. (en met dochteronderneming Colombo)
Begrijp niet dat zo'n B-merk nog bestaat met de slechte kwaliteit troep die ze verkopen. Filters maken een herrie. Verwarming moet je altijd hoger instellen dan de aangegeven waarde.
En als je bv. een 30 literbakje (QubiQ 30 Pro) gaat uitrusten met 223 PAR gaat dit voor veel teleurstellingen zorgen bij de aspirant hobbyist
En als je als bedrijf zijnde ook nog eens reclame gaat maken dat een 30 liter bakje hèt alternatief
voor een goudvissenkom is dan gaat er voor mij een dikke streep doorheen.

Wel erbij te vermelden dat ik een scaper ben en gewoon hogere eisen stel aan mijn technische producten in de hobby.
Maar goed, dat is mijn mening/ervaring.
 
Je kan het filter testen in het bakje voordat er vis in zit , maar dan wel de sproeibuis voorzien met grotere gaten en desnoods ook de eindstop van de sproeibuis weglaten . Gewoon even wat uitproberen en met filtervulling zal ook de stroming iets afnemen
 
ik heb alleen maar negatieve ervaringen met de technische produkten van Superfish. (en met dochteronderneming Colombo)
Begrijp niet dat zo'n B-merk nog bestaat met de slechte kwaliteit troep die ze verkopen. Filters maken een herrie. Verwarming moet je altijd hoger instellen dan de aangegeven waarde.
En als je bv. een 30 literbakje (QubiQ 30 Pro) gaat uitrusten met 223 PAR gaat dit voor veel teleurstellingen zorgen bij de aspirant hobbyist
En als je als bedrijf zijnde ook nog eens reclame gaat maken dat een 30 liter bakje hèt alternatief
voor een goudvissenkom is dan gaat er voor mij een dikke streep doorheen.

Wel erbij te vermelden dat ik een scaper ben en gewoon hogere eisen stel aan mijn technische producten in de hobby.
Maar goed, dat is mijn mening/ervaring.
Ik snap je redenatie en ik heb enkel de Aquafow 100 gebruikt en nooit problemen gehad al besef ik dat je toch vaak andere geluiden hoor. Ze zeggen weleens het geluk is met de dommen dus ja ............................................;)
 
Laatst bewerkt:
Je zou idd een kraantje in de uitstroomleiding kunnen plaatsen om de stroming wat te verminderen, dan schijnt de pomp ook minder stroom te verbruiken. Ik heb dezelfde pomp op 96 liter bruto, en daar past hij prima, zeker niet teveel.
 
Je zou idd een kraantje in de uitstroomleiding kunnen plaatsen om de stroming wat te verminderen, dan schijnt de pomp ook minder stroom te verbruiken. Ik heb dezelfde pomp op 96 liter bruto, en daar past hij prima, zeker niet teveel.
Waarom zou je een extra kraantje gebruiken als er al 2 kraantjes zijn op de jbl 900, 901, 902?
 
Oh ik wist niet dat je daarmee ook kan doseren! Dacht dat het alleen als afsluitklep diende. Maar dan helemaal handig. 👌🏻
 
Toch ben ik altijd huiverig om een filter te knijpen en volgens mij kan dat bij de een beter dan bij de ander.
 
Je zou idd een kraantje in de uitstroomleiding kunnen plaatsen om de stroming wat te verminderen, dan schijnt de pomp ook minder stroom te verbruiken. Ik heb dezelfde pomp op 96 liter bruto, en daar past hij prima, zeker niet teveel.
Dat is, zeker op een JBL 901, geen goed idee. Het filter levert netto zo'n 450 liter per uur. Je zou dan echt te veel moeten afknijpen voor het bakje van Ts. hetgeen de JBL een aanzienlijk korter leven geeft.
 
Dat is, zeker op een JBL 901, geen goed idee. Het filter levert netto zo'n 450 liter per uur. Je zou dan echt te veel moeten afknijpen voor het bakje van Ts. hetgeen de JBL een aanzienlijk korter leven geeft.
Volgens mij heeft dat te maken met dat bij minder doorstroming er minder wordt gekoeld wat negatief kan uitpakken voor het filter.
 
Ts. zou ook nog kunnen denken aan een hangfilter, die dingen zijn in verschillende capaciteiten voorhanden en het houdt de techniek voor een groot deel uit je bakje. En ook prijsmatig kan dit een voordeel opleveren. Hieronder zie je hoe die dingen eruit zien:

 
Ts. zou ook nog kunnen denken aan een hangfilter, die dingen zijn in verschillende capaciteiten voorhanden en het houdt de techniek voor een groot deel uit je bakje. En ook prijsmatig kan dit een voordeel opleveren. Hieronder zie je hoe die dingen eruit zien:

Iets dergelijks heb ik ook gezien op het Vivarium. Werkt echt geweldig.
 

Terug
Bovenaan