kan je vijver planten in paludarium stoppen


dwergkikkerfan

Well-known member
Lid geworden
15 mei 2021
Berichten
223
hallo ik ga deze vakantie mijn aquarium opnieuw inrichten waarschijnlijk in een paludarium stijl en nu is mijn vraag zou je vijverplanten bij een tuincentrum kunnen halen en dat dan in een paludarium doen? het lijkt mij van wel, enzo ja hoe zit het met gif? want ik ga waarschijnlijk salamanders of kikkers houden en die gaan niet zo goed met giffen en chemicalien.
 
Vijverplanten zijn bedoeld om in een visvijver te doen, dus het zal wel mee vallen met gifstoffen. En je kunt de planten altijd goed schoonspoelen voordat je ze in je bak toepast. Houd er wel rekening mee, dat veel vijverplanten een rust/koude periode op prijs stellen. Dat is dus uitzoeken en uitpluizen op internet/ navragen.
 
oke komt goed en ik ben sowieso van plan om dieren te houden die van wat gematigde gebieden komen, maar mooi dan ga ik binnenkort ff kijken of ik wat mooie kan vinden
 
Hoe groot is je bak? Hoe diep in het water komen je planten te staan of allemaal op de oever?
Vanwege mijn rotstuin met waterpartij en filterplantenbeek ken ik er wel een paar. Dan kan ik meedenken met je.
 
100cm lang is ie. mijn water is nu 7 cm diep mischien maak ik dat 10cm maar eigenlijk wil ik door de hele bak wat planten plaatsen. fijn dat je mee wil denken
 
het aquarium is trouwens 40cm hoog en ik kan niet de deksel ervan af houden dus het liefst soorten die kleiner blijven dan 40cm of ik moet ze elke keer knippen, al vind ik dat niet heel erg.
 
steenbreekvaren,
Primula viali,
Ranunculaus aquaticus,
vleesetende planten, zoals zonnedauw, bekerplant (Sarracenia),
Zephyrantes candida,
beekpunge,
Primula eliator,
Zenegroen (Ajuga reptans),
Cardamine pratensis (hoewel die misschien 10 cm te hoog zou kunnen worden),
Viola palustris,
Fritillaria meleagris,
Wollegras (Eriophorum),
Mazus reptans,
moeras-vergeet-me-niet (Myosothis palustris (in wit en blauw),
Lysemachia nummelaria,
Cotula cornopifolia,
Mimilus (diverse kleuren, pas wel op kan erg uitzaaien).

Zo moet je wel een eindje vooruit kunnen, denk ik.
 

Terug
Bovenaan