Wat is er nieuw

kan mijn vloer mijn aquarium dragen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum Startdatum
V

vriend van de cory

Guest
De titel is vrij duidelijk denk ik haha,
Maar een beetje meer info is wel handig denk ik.

Ik ga een 450L bak kopen en deze zet ik op een gepaste juwel kast .
Mijn app is op het 4e verdieping. Het is een parket vloer en deze is nieuw aangelegd.

Kan mijn vloer het aquarium dragen? Ik dacht altijd van wel maar mijn moeder doet er graag moeilijk over.

In het ergste geval staat je bak straks op de begane grond:Dk:Dk. Nee geintje, ik ken de constructie niet daar maar met een normale betonnen vloer lijkt me dat wel te kunnen en ik zou wat onder de poten doen van de kast.

De titel is vrij duidelijk denk ik haha,
Maar een beetje meer info is wel handig denk ik.

Ik ga een 450L bak kopen en deze zet ik op een gepaste juwel kast .
Mijn app is op het 4e verdieping. Het is een parket vloer en deze is nieuw aangelegd.

Kan mijn vloer het aquarium dragen? Ik dacht altijd van wel maar mijn moeder doet er graag moeilijk over.
Alles hangt af van de sterkte van de parket, en de sterkte van de houten balken onder je parket. Een aquarium van 450l kan toch gauw met alle accessoires 600kg wegen.

Voor de zekerheid een multiplex plaat onder doen om het gewicht te verdelen op je parket. Ik heb dat voor mijn laminaat gedaan. Goedkope underlayment plaat en afgewerkt met een plint eromheen, zodat je de multiplex plaat niet meer ziet.

Eventueel informeren, welke muur een zware draagmuur is en daar het aquarium tegenaan zetten. Bij de muur is de vloer toch het sterkste wat draagkracht betreft.

achter de muur waar ik hem wil plaatsen zit een van de grotere steunbalken.
Verder is het eerst en betonnen vloer met daarop de parket natuurlijk. Over de kwaliteit kan ik niet meteen iets zeggen 😛

De aquariumkast van juwel heeft 8 kleine potjes dus dat staat toch wel goed dacht ik?

Ik heb tien pootjes onder het meubel, maar heb voor de zekerheid toch die multiplex plaat eronder gelegd. Daaronder trouwens omgekeerde tapijt tegels, zodat indien nodig ik de boel in zijn geheel kan verschuiven, als ik bijvoorbeeld de wand weer wil vernieuwen erachter. (uiteraard de bak dan zelf eerst leegmaken)

Ik heb tien pootjes onder het meubel, maar heb voor de zekerheid toch die multiplex plaat eronder gelegd. Daaronder trouwens omgekeerde tapijt tegels, zodat indien nodig ik de boel in zijn geheel kan verschuiven, als ik bijvoorbeeld de wand weer wil vernieuwen erachter. (uiteraard de bak dan zelf eerst leegmaken)

ja snap ik wel! Je kan maar veilig genoeg zijn he 🙂.
Ik zal er een multiplex onder leggen, denk dat dat wel zal volstaan

uit welk jaar komt het appartementen complex waar je woont?

zou me er niet te druk over maken, kijk het is wel een grote bak maar ook weer geen giga bak.
hier staat mijn 160x50x55 incl zwaar meubel op een houten vloer op de 1e verdieping, wel tegen een draagmuur aan.

Een gewicht van bv 600 kg verdeelt over 6 pootjes van elk 5 cm2 levert een veel hogere PUNTdruk op, dan wanneer je de druk verdeelt over een multiplex plaat van 160 x 50 cm, want dat is 8000 cm2.....!

uit welk jaar komt het appartementen complex waar je woont?

zou me er niet te druk over maken, kijk het is wel een grote bak maar ook weer geen giga bak.
hier staat mijn 160x50x55 incl zwaar meubel op een houten vloer op de 1e verdieping, wel tegen een draagmuur aan.

Ik zou de mijne ook tegen een draagmuur zetten.
Het gebouw is van de jaren 60-70 denk ik , ik weet het niet zo goed.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan