kan stroming oorzaak draadalg zijn?


Jeronimos

Well-known member
Lid geworden
30 december 2019
Berichten
65
Leeftijd
51
Hallo allemaal,
Ik heb eerder in een topic geworsteld met plantengroei. Dankzij goede tips van jullie (meer: licht, CO2, mirco / macro, flow, en bodembemesting) doen de planten het inmiddels een stuk beter! Waarvoor dank!! Nu zie ik een algtype die ik nog niet eerder heb gezien. Is dit een groene draadalg? Ik zie ze vooral op de plek met de grootste stroming in de bak. Zou dat een oorzaak kunnen zijn?

20200311_215524_resized.jpg
20200311_215641_resized.jpg
Tips zijn welkom :)
 

Hoi John, jij bent altijd van de partij :LOL:(y)
Dank voor de link. Die website ken ik bijna uit mijn hoofd.

Maar klopt het? Is het draadalg?
En kan de stroming ook een oorzaak zijn? Het wordt i.i.g. nooit genoemd in de bestrijdingsartikelen
 
En kan de stroming ook een oorzaak zijn?
Uit eigen ervaring kan ik ja zeggen, maar dan dient er een plant direct in een stevige stroming te staan, andere planten verderop en uit de directe uitstroom zouden er dan geen last van hebben,
 
Het is draadalg maar ik heb zelf nog niet meegemaakt dat stroming dat veroorzaakt. Wel doen algen zoals baardalg het vaak goed in meer stroming maar dan moet er volgens mij wel een oorzaak aanwijsbaar zijn in de vorm van tekorten.
Er zijn genoeg leden die veel uitstroom hebben met een filter die 10x de inhoud van de bak aankan maar dat geeft volgens mij niet per definitie algen.
 
Het is draadalg maar ik heb zelf nog niet meegemaakt dat stroming dat veroorzaakt. Wel doen algen zoals baardalg het vaak goed in meer stroming maar dan moet er volgens mij wel een oorzaak aanwijsbaar zijn in de vorm van tekorten.
Er zijn genoeg leden die veel uitstroom hebben met een filter die 10x de inhoud van de bak aankan maar dat geeft volgens mij niet per definitie algen.
Ik wel :) In mijn bak merk ik het ook; maar dat komt ook deels doordat de diffusor niet op de ideale plek stond, waardoor voedingsstoffen en water wel door heel de bak geblazen worden, onder veel licht, maar de co2 dus niet. En daar ga je. Mijn co2 distributie is nu veel beter, straks nog even een waterwissel doen en die alg wat met de hand bestrijden, in mijn geval.
 
Ja dan heb je dus een tekort en dan is het heel goed mogelijk inderdaad. Vaak zie je ook wel baardalg op de spraybar en dat komt door het vacuum wat er ontstaat.

Een carbo stoorkuur kan je alg snel doen verdwijnen overigens.
 
Ja dan heb je dus een tekort en dan is het heel goed mogelijk inderdaad. Vaak zie je ook wel baardalg op de spraybar en dat komt door het vacuum wat er ontstaat.

Een carbo stoorkuur kan je alg snel doen verdwijnen overigens.
Is ook precies wat ik ga doen ;) Ik 'knip' de lange algdraden even af en die zuig ik gelijk af, 50% water uit de bak en dan stootkuur op de dan blootliggende plantjes en evt wat nog wel onder water staat en er last van heeft.
 
Ik voeg in zo n geval gewoon de eerste dag 10ml toe per 100 liter water (dus 5x de aanbevolen dosering) en de dag erna 8ml, dan 6ml enz.
Het breekt vrij snel af in de bak dus daarom een kuur van 5 dagen volgen en dagelijks afbouwen.
 
Ja hoor en dat heb ik in 9 jaar al enkele malen gedaan zonder problemen want het breekt erg snel af en stapelt dus niet echt snel op. Op andere fora kom je deze werkwijze ook tegen.
 
Toevallig heeft dacht ik Biljoenblik in een topic over carbo eens voorgerekend hoeveel je toediend en zelfs met een stootkuur zal dat voor de gemiddelde vis en bacterie geen problemen geven maar de algen leggen het loodje.
 
Ik vond nog een heel oud topic van mij terug toen ik net was begonnen en daar kun je ook lezen dat in de regel het geen kwaad kan en meer mensen dit met succes inzetten. Kijk een uitzondering zul je misschien houden want niet alle vissen zijn gelijk en net als dat sommigen slecht tegen co2 kunnen zal dat ook bij de carbo zo zijn:

 
@jessicapilon: Bedoel je met 'carbo stoorkuur' Easycarbo onderwater injecteren met spuit op de bladeren? Klinkt als iets wat veel vloeistof en dus geld gaat kostten??
@LalaLaraSophie: Hoe ziet je CO2 strategie er nu dan uit? Ik heb een limoengroene dropchecker, maar dat is blijkbaar niet genoeg. De wavemaker die voor extra stroming moet zorgen veroorzaakt - vermoed ik - bij de dichtstbijzijnde planten haaralg :stom:
 
@jessicapilon: Bedoel je met 'carbo stoorkuur' Easycarbo onderwater injecteren met spuit op de bladeren? Klinkt als iets wat veel vloeistof en dus geld gaat kostten??

Nee je doseert gewoon per 100 liter 5x de aanbevolen dosering in het water met een maatbekertje op dag 1 en op dag 2 doe je dat x4 en op dag 3 driemaal enzovoorts.
Op zich is een flesje carbo maar een paar euro dus echt veel kosten zal het je niet tenzij je praat over een hele grote bak.
 
Btw, als je checker zo groen/geel is dan heb je qua co2 wel voldoende in de bak maar ben ik eerder bang dat het niet overal komt en dat de circulatie dus niet effectief is.
 
Ervaringen in het verleden hebben mij geleerd dat stromingen wel degelijk kunnen zorgen voor variabele soorten alg. Zeker wanneer er sprake is van een redelijke forse stroming dicht bij de filterinlaat. Met name CO2, maar ook overige bemesting, wordt dan niet optimaal verdeeld wat tot deze problemen kan leiden. Je zou dan wel verschillen, plaatsen met meer of minder alg, op moeten merken in je bak.
 
Ervaringen in het verleden hebben mij geleerd dat stromingen wel degelijk kunnen zorgen voor variabele soorten alg. Zeker wanneer er sprake is van een redelijke forse stroming dicht bij de filterinlaat. Met name CO2, maar ook overige bemesting, wordt dan niet optimaal verdeeld wat tot deze problemen kan leiden. Je zou dan wel verschillen, plaatsen met meer of minder alg, op moeten merken in je bak.

Is dat niet omdat er op de plek dichtbij de uitstroom een soort van vacuum wordt veroorzaakt wat als gevolg heeft dat er daar te weinig co2 zit. Dat fenomeen is me namelijk bekend .
 
Dank! Ik vind goede stroming maken maar rete ingewikkeld in mijn 120 bak. Morgen wat EasyCarbo halen. Doceren volgens systeem John wil ik best proberen als easy way out :)
 
En wat jullie veronderstellen klopt. Haaralg zit niet overal. Meeste bij de grootste stroming
 
@jessicapilon: Bedoel je met 'carbo stoorkuur' Easycarbo onderwater injecteren met spuit op de bladeren? Klinkt als iets wat veel vloeistof en dus geld gaat kostten??
@LalaLaraSophie: Hoe ziet je CO2 strategie er nu dan uit? Ik heb een limoengroene dropchecker, maar dat is blijkbaar niet genoeg. De wavemaker die voor extra stroming moet zorgen veroorzaakt - vermoed ik - bij de dichtstbijzijnde planten haaralg :stom:
Waar hangt je dropchecker dan?
 
Dit is alg waar ik ook al enige tijd last van heb.
Mijn dropchecker heeft op verschillende plaatsen gehangen en is overal goed op kleur.
Ik kom er niet vanaf op de een of andere manier.
 
Dit is alg waar ik ook al enige tijd last van heb.
Mijn dropchecker heeft op verschillende plaatsen gehangen en is overal goed op kleur.
Ik kom er niet vanaf op de een of andere manier.

Dan is je probleem, tekorten!, dus niet opgelost. Draadalg is toch een CO2 probleem met daar aan verbonden je waterdistributie en een gebrek aan voedingsstoffen. De eerste gedachte daarbij, niet de mijne overigens, dat je met je licht bezig zou moeten zijn. Dat kan, vermindering leidt tot een mindere bemestingsvraag, maar verstoort, mogelijk, ook de planten in een optimale groei mogelijkheid.
 

Terug
Bovenaan