Kan je geen foto plaatsen? Dat gaat wat meer zeggen.
Johnny Boy zei:
Ik zal mijn vraag wat duidelijke proberen te maken.
Een plant die veel licht nodig heeft maar dat niet krijgt zal niet goed groeien en kan ook dood gaan.
Maar hoe reageert een plant die juist weinig licht wil , en veel licht krijgt ?
Zoals mijn plant Limno Phila Rugosa kan hij daardoor gaten in de bladeren krijgen (verbranding)
Of laat de plant iets anders zien dat hij zich niet prettig voelt in het volle licht
Of er gebeurt niets en past hij zich aan.
Ik hoop dat mijn vraag wat duidelijke is geworden
Groet John
Mijn ervaring met deze plant is dat die tegen wat licht kan, zonder de verschijnselen te vertonen van teveel licht of "photoinhibition".
Als je plant aan teveel licht word blootgesteld, word er meer schade aangericht aan fotosysteem 2 dan er op tijd kan gerepareerd worden. Deze schade aan fotosysteem 2 door licht gebeurt heel de tijd, maar word meestal zonder problemen hersteld. Er moet dus een balans zijn tussen schade en herstel. Het kan dus even goed zijn dat er niets mis is met de lichtintensiteit, maar dat door een andere stressfactor (bv. te weinig CO2)de reparatie niet goed verloopt.
De aanpassing kan gebeuren door middel van de xanthophyll cycle waardoor het teveel aan energie kan weggewerkt worden en er geen schade ontstaat. Violaxanthin heeft een oranje kleur, zeaxanthin en antheraxanthin zijn geel van kleur. Dit zijn de 3 pigmenten waaruit de xanthophyll cycle bestaat. Dan zijn er ook nog anthocyanins die een rode/paarse kleur geven. Al deze pigmenten dienen dus als een parasol voor de plant.
Een rode plant is dus niet altijd een blije plant.
😀
Of en hoe een plant zich aanpast hangt echt van de soort af. Een plant die goed is aangepast aan het onderwaterleven (qua dikte en oppervlakte van het blad, hoeveelheid chlorofyl a & b) zal hier minder problemen mee hebben en zal zich ook anders aanpassen als een plant die wat minder aangepast is (bv. Lobelia sp.). Het grootste punt is altijd de effici�ntie van de plant om CO2 op te nemen uit het water. In de buitenlucht is dat geen enkel probleem, onderwater is dit een groot probleem.