Wat is er nieuw

Kan teveel licht de oorzaak zijn ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Johnny Boy
  • Startdatum Startdatum
J

Johnny Boy

Guest
Mijn plant Limno Phila Rugosa heeft telkens gaten in de bladeren , ook in de nieuwe uitlopers.
Alle voedingen zijn volop aanwezig en de water waardes zijn ook goed.
Ik heb gelezen dat de plant niet veel licht nodig heeft , maar hij krijgt wel veel licht.
Kan veel licht de rede zijn van gaten in de bladeren ?
De andere planten hebben geen last van gaten in de bladeren.

Groet John

De waterwaardes mag je krijgen al is dat geen antwoord op mijn vraag .

PH 6,7
KH 5
GH 9
PO4 2
NO3 20
CO2 40 MG/L
Per week 50/60 ml profito , naar gelang fosfaat en nitraat en fe
En kleibollen ijzer bij de planten die het nodig hebben.

Verlichting JBL solar color en tropic en een led buis 10 uur per dag

Groet John

Op zich prima waarden John, maar of deze plant dit teveel vind qua verlichting durf ik niet te zeggen. Backplay is ook een echte plantenkenner dus misschien kun je hem dat even vragen.

Johnny Boy zei:
De waterwaardes mag je krijgen al is dat geen antwoord op mijn vraag .

Dat antwoord kon ik ook onmogelijk geven omdat er verder geen gegevens bekend waren. Je zou ook kunnen vragen : ik voel me niet lekker, wat mankeer ik ?? Als je daar verder niets bij vertelt wordt het toch een beetje glazen bol kijken, en helaas is die van mij vorige week kapot gevallen

Ik zal mijn vraag wat duidelijke proberen te maken.

Een plant die veel licht nodig heeft maar dat niet krijgt zal niet goed groeien en kan ook dood gaan.
Maar hoe reageert een plant die juist weinig licht wil , en veel licht krijgt ?
Zoals mijn plant Limno Phila Rugosa kan hij daardoor gaten in de bladeren krijgen (verbranding)
Of laat de plant iets anders zien dat hij zich niet prettig voelt in het volle licht
Of er gebeurt niets en past hij zich aan.

Ik hoop dat mijn vraag wat duidelijke is geworden

Groet John

Waar je naar op zoek bent is denk ik het fenomeem bekend als photodamage

http://www.nature.com/nature/journal/v4 ... 01213.html

Alleen een intro, maar dan heb je een idee.

Planten hebben als het ware een optimum hoeveelheid licht waabij fotosynthese werkt. Dit verschilt per soort. Komt de hoeveelheid licht boven deze optimale hoeveeleid kunnen er zuurstofradicalen vrij komen en deze zijn schadelijk voor de plant. De plant zal dit dus proberen te voorkomen. Dit kan door middel van migratie van het chlorofyl (de bladeren worden dan geler) of door necrose van delen van het blad (dan krijg je gaten).
Dus ja, planten die een laag optimum aan licht hebben, zullen het bij een hoge lichtintensiteit niet goed doen en dan kunnen er dus gaten in het blad ontstaan.

Kan je geen foto plaatsen? Dat gaat wat meer zeggen.

Johnny Boy zei:
Ik zal mijn vraag wat duidelijke proberen te maken.

Een plant die veel licht nodig heeft maar dat niet krijgt zal niet goed groeien en kan ook dood gaan.
Maar hoe reageert een plant die juist weinig licht wil , en veel licht krijgt ?
Zoals mijn plant Limno Phila Rugosa kan hij daardoor gaten in de bladeren krijgen (verbranding)
Of laat de plant iets anders zien dat hij zich niet prettig voelt in het volle licht
Of er gebeurt niets en past hij zich aan.

Ik hoop dat mijn vraag wat duidelijke is geworden

Groet John
Mijn ervaring met deze plant is dat die tegen wat licht kan, zonder de verschijnselen te vertonen van teveel licht of "photoinhibition".
Als je plant aan teveel licht word blootgesteld, word er meer schade aangericht aan fotosysteem 2 dan er op tijd kan gerepareerd worden. Deze schade aan fotosysteem 2 door licht gebeurt heel de tijd, maar word meestal zonder problemen hersteld. Er moet dus een balans zijn tussen schade en herstel. Het kan dus even goed zijn dat er niets mis is met de lichtintensiteit, maar dat door een andere stressfactor (bv. te weinig CO2)de reparatie niet goed verloopt.
De aanpassing kan gebeuren door middel van de xanthophyll cycle waardoor het teveel aan energie kan weggewerkt worden en er geen schade ontstaat. Violaxanthin heeft een oranje kleur, zeaxanthin en antheraxanthin zijn geel van kleur. Dit zijn de 3 pigmenten waaruit de xanthophyll cycle bestaat. Dan zijn er ook nog anthocyanins die een rode/paarse kleur geven. Al deze pigmenten dienen dus als een parasol voor de plant.
Een rode plant is dus niet altijd een blije plant. 😀
Of en hoe een plant zich aanpast hangt echt van de soort af. Een plant die goed is aangepast aan het onderwaterleven (qua dikte en oppervlakte van het blad, hoeveelheid chlorofyl a & b) zal hier minder problemen mee hebben en zal zich ook anders aanpassen als een plant die wat minder aangepast is (bv. Lobelia sp.). Het grootste punt is altijd de effici�ntie van de plant om CO2 op te nemen uit het water. In de buitenlucht is dat geen enkel probleem, onderwater is dit een groot probleem.

Bedankt Biologist / backplay voor de informatie.
Ik heb het wel even een paar keer moeten lezen voor dat ik het begreep. :book:
Dan weet ik waar het probleem kan zitten
Ik dacht eerst dat het door mijn nieuwe algen eter kwam , maar nadat ik hem had terug gebracht bleef het probleem .

Groet John

Ja bertus zo hoort hij er bij te staan :thumbs:
Het kan een hele mooie plant worden.

Planten zijn geen domme dingen....Heb planten in mijn bak gehad die VANZELF halverwege de hoogte ervan de bak gewoon horizontaal gingen groeien, om niet teveel licht te vangen en zo dood te gaan.

Ook Echinodorussen die (voor hun "gevoel") op de verkeerde plek staan willen wel bloeistengels maken die dan adventief planten maken, i.p.v. bloemen en dan de bloemstengel wel 40-50 cm verderop weer naar de bodem laten buigen, zodat de jonge plantjes daar kunnen wortelen.

De door jou beschreven beschadigingen kunnen toch van dieren afkomstig zijn, ik denk dan aan nachtelijke slakkenvraat, of een bepaald ( ik ken je visbestand niet) vissoort welk in volwassen of juist juveniele vorm graag aan planten knabbelt!

Greetzz BigSmoke

BigSmoke slakken kunnen het niet zijn want die heb ik niet.
Ik heb ze al een paar dagen minder in het licht staan en het gaat al beter.
Ik geef ze ook extra voeding

Helaas is het voor deze soort heel lastig om lang onder water te blijven.
Dit heeft te maken met een laagje dat op de bladeren zit en eigenlijk weg dient te gaan.
Onder het laagje zitten weer bepaalde cellen die eigenlijk niet willen veranderen.
Het verschijnsel dat je ziet heeft te maken met osmotische druk als onderdeel van adaptie.
In dit geval dus de snelle overgang van boven naar onder water proberen te leven..
Verder zou ik de plant niet indelen bij de schaduwplanten maar ergens in het midden.

Qua uiterlijk is het overigens wel een beauty..

Grtzz Tom

Ik heb hem nu ongeveer 5 maanden , dan doet hij het even goed en dan weer een tijdje minder goed .
Hij wil telkens wel overleven maar dat lukt met moeite
De periode dat het goed gaat ziet hij er best wel mooi uit.

Tom wat jij verteld zou best wel kunnen.
Hoe kom jij aan die informatie over die plant ?
Ik wil er ook wat meer over lezen .

Groet John

Oke
Nog een aanvulling op jou artikel
Als de bladeren rond staan (gekruld) dan heeft de plant het naar zijn zin , genoeg voeding.
Strek het blad zich uit (vlak) dan heeft hij voeding tekort .

Groet John

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan