Wat is er nieuw

kap maken hoeveel epoxy?

tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Leeftijd
31
ik wil een lichtkap maken voor een aquarium met grond oppervlak van 130x50 nu zit ik bij mr boat te kijken naar epoxy maar heb ik genoeg aan een fles van 375 gram of moet ik meer hebben, de rand wordt ongeveer 10 cm

Ik veronderstel dat er ergens tussen de productinfo van de epoxy staat hoeveel oppervlak je kan bedekken per liter (of per gram)...
Je kan dus best de oppervlakte van je kap berekenen zou ik denken.
Dit oppervlak doe je maal twee (als je binnen en buitenkant behandelt).

In jouw geval denk ik dan bvb: (dit kan variëren naargelang het design van de kap maar de berekening is voor een 'bak-vormige' kap met de gegeven maten)

grondoppervlakte:
130cm x 50cm= 0,65m2
Wil je binnen en buitenkant verven dan doe je dat maal twee = 1,3m2

Randen:
130cm x 10cm = 0,13m2, twee stuks dus 0,26m2
50cm x 10cm = 0,05m2, twee stuks dus 0,1m2
totaal= 0,36m2 voor één zijde in epoxy
Binnen en buitenkant behandelen met epoxy wordt dan 0,72m2

Totaal kap in dit geval:
2,02m2 oppervlakte te bedekken…
Dan nog bepalen hoeveel lagen je gaat leggen.
Tweede en volgende lagen heb je meestal iets minder nodig maar ook dat staat tussen de productinfo...

bedankt voor de berekening, het wordt inderdaad gewoon een bakvormige kap. met 1 flesje zou ik 1 laag kunnen doen. er komen wat ventilatiegaten in dus het totale oppervlak zou iets kleiner zijn. ik weet niet hoeveel lagen aangeraden wordt (waarschijnlijk ga ik triplex gebruiken.) maar dan ga ik sowieso voor een grotere fles.

Een vraag tussendoor.

Waarom maak je van hout een lichtkap?
Iedereen maakt van die logge en zware constructies.

Terwijl je tegenwoordig toch van zwart, wit of grijs plexiglas of ander kunstof mooie kappen kan maken.

Om de constructieve waarde hoef je het niet meer te doen. Tegenwoordig vervangen we de zwaardere TL armaturen voor lichtgewicht LED strips.

Vroeg ik mij af?

Dan hoef je het ook niet met allemaal middelen waterafstotend te maken 😀

vooral omdat mijn ouders een aardige voorraad hout hebben liggen. en omdat ik weet hoe ik het moet bewerken. (al kan je plexiglas waarschijnlijk goed met alleen kit doen.)

bedankt voor de berekening, het wordt inderdaad gewoon een bakvormige kap. met 1 flesje zou ik 1 laag kunnen doen. er komen wat ventilatiegaten in dus het totale oppervlak zou iets kleiner zijn. ik weet niet hoeveel lagen aangeraden wordt (waarschijnlijk ga ik triplex gebruiken.) maar dan ga ik sowieso voor een grotere fles.

En waarom zou je gaan voor een grotere fles met het risico dat de verhouding hars en harder niet oke is als je gaat mengen?
je kan dan beter twee kleine verpakking nemen en deze telkens in 1 keer afmaken, dan is de verhouding altijd oke.

dat mengen had ik niet aan gedacht inderdaad, goed punt. ik ben een beetje rond aan het zoeken geweest en het kan misschien voordeliger zijn om kunststof te gebruiken. dan moet ik alleen kijken waar ik het vandaan haal. (ik heb een 3d printer dus hoekstukken kan ik zelf maken dat versnelt de boel behoorlijk.)

Als je het van kunststof kan maken zou ik daar voor kiezen.
Helemaal als je een 3D printer hebt.
Dan kan je ook de bevestiging van de Led lampen printen namelijk.

Gewoon ff op google kijken. Er zijn genoeg winkels die kunsstof verkopen in veel veschillende diktes en kleuren.

Let wel op. Je zagen gaan erg snel slijten met het zagen van kunsstof, dus koop extra zaagbladen

misschien werken kunststof schroten wel, die zijn redelijk goedkoop. ik ga morgen even kijken in de formido naar wat er geschikt is.

ik ga het doen met kunststof schroten en ben nu met de 3d printer hoekjes aan het maken. alleen 3dprinters zijn traag en het duurt ongeveer 4 uur per hoekje, en dan nog een frame voor het deurtje, zorgen dat de rand goed dicht zit... ik ben nog wel even bezig.

die kunststof schroten kun je snijden met een stanly mes dus dat gaat wel weer makkelijk.

Succes met je klus.

Heb je toevallig ook een topic in zelfbouw projecten. ben benieuwd wat het tesutast zal zijn.

als het klaar is zal ik wel een foto maken en hier onder zetten, ik heb alleen geen foto's gemaakt tussendoor.

het is nu alleen nog lampen ophangen en deurtjes enzo toevoegen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan