Wat is er nieuw

Kapotte verlichting Trofis

Merula

New member
Lid geworden
2 april 2025
Leeftijd
34
Hoi!

Ik heb nog maar een paar maand een aquarium dus heb nog weinig ervaring en al helemaal niet met electra. Mijn verlichting is ermee opgehouden. Het is een Superfish 55 cm. Denk niet de originele? Het aquarium is tweedehands, Trofis, 80 cm en de planten moeten allemaal nog groeien. Het zouden echte makkelijke beginnersplanten moeten zijn en het is ook meer voor de vissen, tot zover gaan die beter dan de planten. Maar goed. Ik heb volgens mij een site gevonden met iets wat vergelijkbaar is: https://www.aquaplantsonline.nl/superfish-retroled-combi-voor-t5-24-watt-55-cm-led.html
Ik lees dat er ook goedkopere opties zijn van de bouwmarkt, maar dat die mogelijk te fel zijn, maar ook dat Superfish niet goed is? Ik weet het even niet meer. Zolang het erin past en makkelijk te monteren is, (en liefst niet super duur) vind ik het prima. Deze had ik ook altijd op de witte, felste stand en volgens mij ging dat prima. Het hoeft niet heel speciaal, maar ik wil wel dat de visjes blij zijn en geen risico's lopen als er water op komt.
Hopelijk kan iemand tips geven en eventueel links.

20250402_213915.jpg

Bijlagen

• 20250402_213935.jpg
    20250402_213935.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 4
Ja, wat heb je ervoor over?
Deze lampjes geven weinig licht. Je hebt dan echt planten nodig die met weinig toe kunnen. Maar het kan genoeg zijn.
Je hebt wel voor weinig geld een compleet ding met tijdschakelaar.
Je kunt ook even op marktplaats kijken naar een tweedehandsje. Hoe minder het kost, hoe minder erg het is als je misschien later alsnog iets krachtigers moet kopen.

In de titel staat Trofis overigens.
Ja, omdat ik zo'n aquarium heb maar dat is niet de verlichting dus snap dat dat wat verwarrend is.

Ja, wat heb je ervoor over?
Deze lampjes geven weinig licht. Je hebt dan echt planten nodig die met weinig toe kunnen. Maar het kan genoeg zijn.
Je hebt wel voor weinig geld een compleet ding met tijdschakelaar.
Je kunt ook even op marktplaats kijken naar een tweedehandsje. Hoe minder het kost, hoe minder erg het is als je misschien later alsnog iets krachtigers moet kopen.

Bedankt! Het is dus wel wat weinig licht? Ik ben dus echt een beginner dus het hoeft niet perfect strak en super vol met planten te worden (al hoop ik wel dat deze snel goed groeien). Het is wel evenveel als wat ik had denk ik? Dan koop ik hem denk ik toch... verlichting moet toch uiteindelijk weer vervangen worden over een paar jaar en als ik dan meer ervaring heb, kan ik misschien beter dan voor betere verlichting gaan.

Ja, dan gewoon doen. Zolang je er rekening mee houdt met planten keuze kan het best voldoen. Voordeel van weinig licht is dat je ook weinig onderhoud nodig hebt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan