kapslakjes plaag


mvisser05

Active member
Lid geworden
8 november 2019
Berichten
30
Leeftijd
22
hi allemaal,
in mijn aquarium heb ik HEEL VEEL kapslakjes. het begon onschuldig en ik kon het nog onderhouden. maar het loopt nu helemaal uit de hand.
ik vind mijn aquarium ontzettend lelijk nu want de kapslakjes zitten OVERAL. op mijn ruitjes, planten, decoratie. ik word er als het ware ‘schijtziek’ van.

ik probeer de populatie iedere dag in te dimmen maar het heeft geen resultaat.
hebben jullie enig idee hoe ik van deze slakjes afkom? ik sta open voor alles

in de bijlage heb ik een foto erbij gevoegd
 

Bijlagen

  • 340C420A-A5DD-48DA-A6B8-27C811DCC802.jpeg
    340C420A-A5DD-48DA-A6B8-27C811DCC802.jpeg
    12.2 KB · Weergaven: 133
Tja uitvangen zou de voorkeur hebben en ik weet niet of ze ook tegen Flubenol kunnen. Sommige slakjes kunnen daar niet goed tegen maar ja zoiets gebruik ik liever niet. Ik zou zelf ze dagelijks met de hand verwijderen maar goed daar zul je even een lange adem voor moeten hebben.
Voer je misschien teveel waardoor je een plaag krijgt?
 
Alles wat op de ruiten zit samen vegen met oud bankpasje en daarna plat drukken met het pasje en weg vegen. Worden er vanzelf minder als je dit blijft herhalen
 
@jessicapilon ik heb flubenol gebruikt en heb nog steeds kapslakjes dus mijn ervaring is helaas dat flubenol niet werkt tegen deze slakken.

Ik weet niet of anatomie Helena deze slakjes eten?
 
@jessicapilon ik heb flubenol gebruikt en heb nog steeds kapslakjes dus mijn ervaring is helaas dat flubenol niet werkt tegen deze slakken.

Ik weet niet of anatomie Helena deze slakjes eten?
Dat is jammer en de Helena s zitten in de bodem dus die pakken er vast ook niet veel. Volgens mij lukt ze dat ook amper met een kapslakje. Dan blijft dit over:

hammer GIF by The Rocket Panda
 
Uitvangen. Minstens 10 a 20 per dag en daarmee consequent doorgaan. Geen enkele slakkenpopulatie kan daar tegen.
Vooral beginnen met de grootste, die leggen de meeste eitjes.
Tegelijkertijd je voedingsregime evalueren.
 
Uitvangen. Minstens 10 a 20 per dag en daarmee consequent doorgaan. Geen enkele slakkenpopulatie kan daar tegen.
Vooral beginnen met de grootste, die leggen de meeste eitjes.
Tegelijkertijd je voedingsregime evalueren.
Dit zou ik inderdaad ook aanraden.

Ik heb meerdere slakkenkweken lopen en voer dus bewust erg veel, en heb met enige regelmaat moeite om de aanvoer hoog te houden doordat ik er ook redelijk wat uit uitvang om op te voeren aan mijn kogelvissen.

Dus als je er van af wil vooral veel uitvangen, matig voeren en je planten goed onderhouden.
 
Ik ken de slak niet en weet ook niet hoe groot ze zijn bij je. Maar ik gebruik weleens een uienkam om iets groots uit het filterzand te halen.
 

Bijlagen

  • 1629659346237.png
    1629659346237.png
    492.2 KB · Weergaven: 107
Hoe ga je kap slakjes met je hand uit vangen dan? Dingen zijn klein en redelijk plat, pak je niet even op.

Als prooi zullen ze voor de Helena veel te klein zijn en niet te pakken.

Naast plat drukken wil uit vangen met komkommer misschien nog helpen als je een paar dagen niet voert, heb ze zelf er nog nooit op zien zitten.
 
Je kan ze denk ik afzuigen met een stukje slang. Desnoods met de hand van de ruit halen en ze dan van de boden wegzuigen of rechtstreeks van de ruiten af.
 
niks links aan hoor, ik vind het juist frisser omdat je niet met je handen in het water hoeft.
overigens haal ik ze vooral van mijn hout, als er een vooraad op het glas zit werkt een swipe met fijne filterwatten aan het pincet :D niet uit bescherming maar is gewoon efficienter
 

Terug
Bovenaan