kardinaal tertra's en roodneuszalm


mjgroep

Well-known member
Lid geworden
17 november 2020
Berichten
103
Leeftijd
57
Locatie
heerhugowaard
Hallo allemaal

Ik ben van plan in mijn nieuwe bak een stel schoolvissen ze zetten
Ik zit te wijfelen of ik 10 om 10 doe of 20 tertra's. Ik vind die zalmpjes ook erg grappig en de staart is erg mooi (vind ik)

de bak wordt groot genoeg en ik heb al gekeken naar de ph en temp waardes dit kan met de andere vissen die er ook inkomen.

zullen ( als ik 10 om 10 neem er 1 groepen onstaand of zullen ze elkaar wel opzoeken en als 1 school door het aquarium gaan?

Hoor graag van jullie
Vriendelijke groeten
Marc
 
er zullen 2 groepen ontstaan,
ze zullen dus niet samen 1 school vormen
 
Of vissen een school vormen hangt van een aantal omstandigheden af zoals aantal, grootte, zwemruimte, soort/medebewoners, gemoedstoestand, e.d.
Veel mensen zouden graag hun vissen in scholen baantjes zien trekken maar over het algemeen zul je dat niet zien.
 
ok thnaks voor jullie hulp,
Als ik dan voor schoolvorming ga dan 20 tetra's of 20 roodneusjes ?
 
Hoe groot is de bak waarin je ze wil plaatsen?
De roodneuzen en kardinalen hebben een erg verschillend gedrag. De roodneuszalm is een erg actieve scholenvis, ze zwemmen allemaal in de zelfde richting en als er 1 besluit terug te draaien dan draaien ze allemaal mee, erg mooi om aan te zien zeker in een grote school en een lange bak. De kardinalen daarentegen zullen, als ze zich veilig voelen, zomaar wat rondscharrelen in de bak. Zeker als de school te klein is. Ze zullen pas scholen als er gevaar dreigd en dat effect gaat helemaal verloren gaan in een grote bak met maar 10 a 20 exemplaren. Als je van beide soorten een grotere school kan zetten, denk aan een 20tal roodneuszalmen en een 40 tal kardinalen, dan kan dat een mooi samenspel/contrast geven schat ik.
Bij de optie die je aanhaalt, 20 stuks, zou ik kiezen voor 1 school inderdaad en dan wel de roodneuzen omdat die toch beter scholen, de (20) kardinalen zullen uiteenvallen doorheen de bak.
 
Ik heb een 160 bak ( komt ongeveer 400 liter water in,
Ik ga een bak maken met ongeveer 6 tot 8 maanvissen en wil daar nog wat meer middenvissen in hebben. Dit zijn dus de roodneuszalm of de tetra's

Naast de maanvissen komen er ook nog een 5 tot 7 corodoras in, 6 simamese algeneters, 5 gestreepte moder kruipers Dit noem ik mijn schoonmaak ploeg ;-)
Ik heb al heel wat grotere garnalen en hoop dat ze blijven. deze helpen ook geod om de bak schoon te houden

ik zit nog een beetje te twijfelen tussen 5 dwerg goeramies (2m, 3f)
of 6 antene baarsjes (2m 4f)
of 4 diamant goeramies (1m 3f)

extra optie
omdat ik in mijn vorige bak een pracht vin er in had zitten wou ik dit weer doen, maar ik had er 2 en de grootste schopte de kleinere steeds het gras in. Nu las ik dat hij inderdaad agresief is tegen soortgenoten, neemt dit af als ik er bijvoorbeeld 4 in doe?
Ik weet niet of ik dit ga doen ivm te veel vissen ;-)

Graag advies
Thanks again ;-)
Marc
 
Manen en tetra's gaan niet samen, dan eindigen de tetra's als snack (in hun natuurlijke habitat zwemmen deze soorten ook in dezelfde rivier en daar zijn de tetra's een waar vreetfestijn voor manen)
 
Het is jouw aquarium, maar naar mijn smaak gaat dat een mengelmoes worden. Persoonlijk zou ik niet te veel verschillende soorten kiezen, grote scholen met een verschillend gedrag zijn veel mooier. Bvb maantjes met een school roodneuszalmen en een school bloedvlektetra. Ook op de bodem zou ik kiezen voor 1 grote school, corydoras of modderkruipers, eventueel aangevuld met enkele grotere meervallen.

Manen en tetra's gaan niet samen, dan eindigen de tetra's als snack (in hun natuurlijke habitat zwemmen deze soorten ook in dezelfde rivier en daar zijn de tetra's een waar vreetfestijn voor manen)
Tetra's is een grote groep van vissen en veel soorten zijn gewoon te groot voor de manen. Kardinalen kunnen inderdaad slachtoffer worden maar ik heb het, mits genoeg voer en juiste omstandigheden, vaak goed zien gaan. Maar er zijn inderdaad betere scholenvissen te bedenken.
 
Net wat babysnake zegt neons en maanvissen gaan niet samen maar kardinalen worden te groot en dit wordt wel vaak gedaan.
 
Ik zou voor de roosneuszalmpjes gaan, 25/30 stuks. En op de bodem een mooie grote groep corydoras. Denk dat dit erg mooi is i.c.m. de maanvissen :) Persoonlijk zou ik er verder geen verschillende soorten vissen bij doen. Dat gaat denk ik teveel afleiden van de mooie maanvissen.
 

Terug
Bovenaan