Wat is er nieuw

Kardinaal tetra dilemma

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mondeo
  • Startdatum Startdatum
M

Mondeo

Guest
Ik houd zo,n 25 jaar tropische vissen,en altijd wel kardinalen gehad.
Prachtige vissen,zeker in grote scholen. Echter de laatste jaren,met veel problemen.De groep uit bereiden gaat zelden zonder slachtoffers,om maar iets te noemen.Heeft dat te maken met toch nakweek icm wildvang?Ook op het forum lees ik dit soort berichten,zal dus niet geheel toeval zijn.
Of is er een andere oorzaak. Ook de laatste uit bereiding heeft veel slachtoffers ge�ist.Nu sta ik op een keer punt,om een mooie school te krijgen moet ik de kardinalen aanvullen.Zal ik nog 1x proberen,met een goede quarantaine periode? Of overstappen op een andere tetra,ook deze zal een quarantaine periode meemaken.De laatste keer dat ik vis bijzette,kreeg ik te maken met een kruisbesmetting.Dat wil ik liever niet weer meemaken.Wie wil er iets over zeggen?

95% is wildvang. En de handelaren die ik ken hebben weinig uitval. Misschien kun je er nog wat kopen en en een goede quarantaine periode geven waarin je ze zeer goed en gevarieerd voert.

Ga je met een Q-periode een kruisbesmetting kunnen uitsluiten? Ik bedoel, kruisbesmetting is toch typisch iets dat optreedt bij het samenvoegen van verschillende soorten/zendingen, zodat je zelfs na een geslaagde Q-periode er niet zeker van kan zijn dat er niet iets bacterieels overslaat naar ofwel je huidige kardinalen ofwel een van je andere soorten zodra je de nieuwe vissen loslaat in de grote bak?

Ik weet niet, maar vraag het me al tijden af.

~ Ivo

Niet 100% zeker,dat klopt. Maar de kans dat,is aanzienlijk kleiner.

Botia zei:
95% is wildvang. En de handelaren die ik ken hebben weinig uitval. Misschien kun je er nog wat kopen en en een goede quarantaine periode geven waarin je ze zeer goed en gevarieerd voert.

Je denkt niet dat de vissen van "tegenwoordig"minder van kwaliteit zijn?

Mondeo zei:
Botia zei:

Je denkt niet dat de vissen van "tegenwoordig"minder van kwaliteit zijn?
Nee,de handelaren die ik ken hebben ook minimale uitval.

Het is wel zodat de ene groothandel een langere quarantaine periode heeft dan de ander. Heb je een langere periode dan worden langzaam de vissen over gewend aan kraanwater. En heeft de consument uiteindelijk minder problemen.

Ik vind de vissen te mooi om ze niet te houden,bedankt voor de input. Ik ga een extra bakkie opzoeken.

30st in quarantaine

sam_2136.jpg

sam_2137.jpg

Ik kan gerust spreken van een succes,slechts twee uitval.Toch weer de kardinalengroep aangevuld 40 st nu.
1 in de qbak,en 1 op de dag na overzetten in de showbak.
Vandaar dat er nu bijlzalmen in de qbak zitten.Ik gok op weer een succes.

Ligt eraan, in het begin volgens mij wel als het wildvang is. Ik heb er 5 van iemand overgenomen en die eten droogvoer (granulaat), diepvriesvoer en levende watervlooien. Als ik de kap open maken komen ze al meteen naar de voerplek en beginnen meteen met het voer van van wateroppervlak op te eten.

Oke,ik heb nu 17st in quarantaine,schoolt mooi.Maar eten zie ik ze niet,droogvoer granulaat diepvries ik geef ze van alles.Zal er eens goed op letten.

Daar hoop ik ook op,als ze straks in de rio zitten.Maar dan moeten ze wel brutaler worden.

Heb je blokjes gevriesdroogde tubifex? Zo ja, dan kun je eens kijken wat ze doen als je een blokje tegen de ruit aan plakt, ter hoogte van het water oppervlak. Zag in Ronald_V de tip om zo'n blokje tegen het ruit te drukken. Ik druk het lager op het glas, maar ook de bijlzalmen kwamen erop af.

Ik ook wel leuk in je Discusbak om eens te doen. De Kardinalen stormen erop af hier. 😀

Moet maar niet Lex,tubifex en discus.Zal 100x goed gaan,maar ik gok er niet op.

Daar heb ik geen verstand van Alex. Wist niet dat het voor Discussen niet verstandig is. Weer wat geleerd. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan