Kardinaal tetra stresskip


AQUAR3LL3

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2020
Berichten
620
Locatie
Hoogvliet
Hoi heb anderhalve week geleden 5 kardinaal tetra's in het aquarium toegevoegd ze zijn nu met een groep van 20. 1 van de 5 is alleen nog steeda niet mee gekleurd. Aan het begin hadden ze allemaal weinig kleur van de stress alleen is deze nu overgebleven.
Is die ziek of een stresskip ?
 

Bijlagen

  • 20200528_103004.jpg
    20200528_103004.jpg
    144.9 KB · Weergaven: 170
  • 20200528_102944.jpg
    20200528_102944.jpg
    146.7 KB · Weergaven: 184
  • 20200528_102941.jpg
    20200528_102941.jpg
    161.1 KB · Weergaven: 169
  • 20200528_102939.jpg
    20200528_102939.jpg
    162 KB · Weergaven: 181
Als het een stresskip is zal die met een paar dagen dood zijn. Ik heb er laatst 35 toegevoegd en met een week waren er 2 dood.
Waren ook een beetje bleker dan de rest.
Doe je niks aan.
 
Helaas zijn kardinalen zover doorgefokt, ( in Azie) dat er veel gedegenereerde exemplaren re koop zijn. Dat is ook de reden dat ik persoonlijk veel liever voor de P. simulans ga. Is een ongecompliceerd en sterk visje, dat , zeker bij gedempte belichting kan wedijveren met de kardinalen.
 
Helaas zijn kardinalen zover doorgefokt, ( in Azie) dat er veel gedegenereerde exemplaren re koop zijn. Dat is ook de reden dat ik persoonlijk veel liever voor de P. simulans ga. Is een ongecompliceerd en sterk visje, dat , zeker bij gedempte belichting kan wedijveren met de kardinalen.
Helaas is 95% van alle Kardinaaltetra's die verhandeld worden, wildvang.
 
Kan helaas de YouTube filmpjes niet vinden van de zeer massale kweek van deze visjes in Azië. Ben er zelf van overtuigd, dat het gros dat hier verhandeld wordt GEEN wildvag meer is, daarom ook mijn commentaar!
 
Volgens mij is er inderdaad steeds wat meer nakweek op de markt (op zich een goede ontwikkeling).
Doch als je bijvoorbeeld bij Ruinemans gaat kijken hebben ze op het moment zo'n 18.000 wildvang zitten en 660 nakweek.

+/- 3,5% van de huidige stock is dus nakweek, en 96,5% wildvang.
Kan een momentopname zijn, en wellicht dat het bij andere groothandels (ken alleen Ruinemans) anders is, maar wellicht interessant om is in de gaten te houden.
 
Laatst bewerkt:
Doch als je bijvoorbeeld bij Ruinemans gaat kijken hebben ze op het moment zo'n 18.000 wildvang zitten en 660 nakweek.

Ik wist niet dat deze informatie (zo makkelijk) te vinden was!
interessant inderdaad!
Pfioew, dat zijn eigenlijk echt wel spectaculaire aantallen... :oo

En de ratio wildvang/nakweek....
Tja, makes you think...
Kan een momentopname zijn maar gelet op Botia's reactie lijkt het eerder structureel.. :((
En dat is bij veel soorten het geval, meer dan we denken vrees ik.

Echt iets om bij stil te staan en iets om (in mijn opinie tenminste) ook op het forum vaker aan te kaarten en te blijven herhalen zodat zoveel mogelijk mensen dit ten minste beseffen.
Dat op zich zou al mooi zijn vind ik. Iedereen doet er dan nog mee wat hij/zij wil natuurlijk.

En ook:
Hoe meer mensen beseffen dat de herkomst per soort makkelijk te achterhalen is op de site van Ruinemans hoe beter.
:thumbs:
Eigenlijk zouden LFS verplicht moeten worden om dieren met "papieren" te verhandelen, zodat de herkomst/duurzaamheid van vangst of kweek/transport en dergelijke aantoonbaar en transparant wordt voor de klant.
Met quota's voor kwetsbare soorten gekoppeld aan het opvolgen van de impact van de vangst op habitat en wildbestand. Desnoods tijdelijk verbod op verkoop zodat er herstelling mogelijk is.
Het zou veel misbruik/illegale vangst kunnen voorkomen en als klant ben je geïnformeerd en kan je tenminste bewuste keuzes maken.

Dat zou de prijzen doen stijgen, ik weet het, maar eigenlijk zou ik dat maar normaal vinden.
Ik heb het soms lastig met het feit dat sommige visjes verkocht worden aan dumpprijzen, illegaal gevangen worden, in barre omstandigheden worden gehouden en vervoerd, worden verhandeld zonder respect om dan soms nog te eindigen in bakken die te klein zijn, bakken met fout bestand, met overbevolking, met foute of soms zelfs dodelijke waterwaardes...
Het blijven levende wezens.
Veel prijzen mogen voor mijn part gerust verdubbelen als dat de natuur, het habitat en de duurzaamheid van de handel ten goede komt.
Beter voor kweker/visser en voor de LFS en misschien gaan sommige mensen dan ook iets anders omgaan met hun visjes.

Helaas is 95% van alle Kardinaaltetra's die verhandeld worden, wildvang.

Geen slechte inschatting!! :thumbs:
Effectief trieste cijfers...
 
Laatst bewerkt:
Ik snap de negativiteit rondom wildvang echt niet. De kardinaaltetra is een visje dat nog steeds in elk plasje en stroompje rond de Negro en Orinoco te vinden is. Het is een vis die gewoon zo erg verspreid is en in zulke grote aantalen voorkomt dat het vangen amper impact heeft op de wilde populatie.
Bovendien wordt er vaak vergeten dat wildvang, hoe raar het ook klinkt, erg goed kan zijn voor het milieu. In landen waar de overheid liever geld dan regenwouden ziet worden deze gebieden beschermd omdat ze geld opleveren. Als er geen vissen werden gevangen en verhandeld waren deze gebieden allang sojaplantages geworden.
Voor meer gedetailleerde informatie kun je "Project Piaba" googlen. Project Piaba gaat vooral over de impact van de kardinaaltetra zelf, maar dit is natuurlijk van toepassing op elk gebied waar massaal vis wordt gevangen, zolang dit op een verantwoorde manier wordt gedaan.


Edit: Er zijn bij Ruinemans trouwens ~2500 nakweek kardinalen op vooraad, je moet alleen de juiste maat aanklikken. Het neemt natuurlijk niet weg dat er veel meer wildvang kardinalen zijn. Maar goed, zonder te weten hoeveel er van elke zijn verkocht kunnen we natuurlijk ook niet veel zeggen. Voor hetzelfde geld haden ze 60.000 nakweek op voorraad en zijn ze allemaal verkocht.
 
Laatst bewerkt:
Als ik zou kunnen kiezen zal ik altijd kweek kiezen al is het een zwakkere versie. 60k in nederland zal miljoenen wildvang wereldwijd zijn. In deze tijd van verduurzaaming hoort dat niet meer nodig te zijn.
 
Ik snap de negativiteit rondom wildvang echt niet. De kardinaaltetra is een visje dat nog steeds in elk plasje en stroompje rond de Negro en Orinoco te vinden is. Het is een vis die gewoon zo erg verspreid is en in zulke grote aantalen voorkomt dat het vangen amper impact heeft op de wilde populatie.
Bovendien wordt er vaak vergeten dat wildvang, hoe raar het ook klinkt, erg goed kan zijn voor het milieu. In landen waar de overheid liever geld dan regenwouden ziet worden deze gebieden beschermd omdat ze geld opleveren. Als er geen vissen werden gevangen en verhandeld waren deze gebieden allang sojaplantages geworden.
Voor meer gedetailleerde informatie kun je "Project Piaba" googlen. Project Piaba gaat vooral over de impact van de kardinaaltetra zelf, maar dit is natuurlijk van toepassing op elk gebied waar massaal vis wordt gevangen, zolang dit op een verantwoorde manier wordt gedaan.

Ik weet niet zo goed hoe het zit in de handel met zoetwatervis, maar met zeedieren is wildvang zeker wel een groot probleem en dan wel vanwege de ongelofelijk schadelijke manieren waarop veel vis gevangen wordt in ontwikkelingslanden. Het gebruik van cyanide voor het vangen van levende vis komt helaas nog veelvuldig voor en dat is niet alleen ontzettend schadelijk voor het milieu, maar de vissers zelf werken meestal ook onder zeer gevaarlijke omstandigheden.
Veel van onze populaire zoetwatervissen komen uit het amazone gebied en landen als Venezuela en Brazilië staan nou eenmaal niet bekend om hun goede omgang met het regenwoud en de rivieren die daar door stromen. Ik verwacht de komende jaren een enorme daling te zien in het leefgebied van vissen uit die regio en ik heb er weinig vertrouwen in dat de aantallen in vissen daar goed worden gemonitord.

Wildvang zal zeker in bepaalde gezonde populaties voordelen bieden, maar als je het gehele plaatje ziet, dan hangen er veel problemen aan.
 
Ik weet niet zo goed hoe het zit in de handel met zoetwatervis, maar met zeedieren is wildvang zeker wel een groot probleem en dan wel vanwege de ongelofelijk schadelijke manieren waarop veel vis gevangen wordt in ontwikkelingslanden. Het gebruik van cyanide voor het vangen van levende vis komt helaas nog veelvuldig voor en dat is niet alleen ontzettend schadelijk voor het milieu, maar de vissers zelf werken meestal ook onder zeer gevaarlijke omstandigheden.
Veel van onze populaire zoetwatervissen komen uit het amazone gebied en landen als Venezuela en Brazilië staan nou eenmaal niet bekend om hun goede omgang met het regenwoud en de rivieren die daar door stromen. Ik verwacht de komende jaren een enorme daling te zien in het leefgebied van vissen uit die regio en ik heb er weinig vertrouwen in dat de aantallen in vissen daar goed worden gemonitord.

Wildvang zal zeker in bepaalde gezonde populaties voordelen bieden, maar als je het gehele plaatje ziet, dan hangen er veel problemen aan.
Bij zeedieren is het inderdaad een heel ander verhaal. Hetzelfde geldt voor een paar zoetwater soorten. Maar bij de meeste zoetwatervissen is er echt niks aan de hand. Er zal zeker een daling zijn in de volgende jaren maar dat heeft niks te maken met overbevissing en alles te maken met verwoesting van het leefgebied. De evaluatie van wilde populaties wordt trouwens niet door de overheden uitgevoerd maar door universiteiten en dergelijken. Op dit moment is de visserij, in ieder geval van kardinaaltetra's en bijvangst, echt wel duurzaam.
 
Het probleem in de Amazone is dat wetenschappers in een groot (en groeiend) gebied niet veilig hun werk kunnen doen (door de politieke situaties) en uit deze gebieden kunnen we dus niet inschatten hoe het gaat met de populaties. En zoals je zegt wordt het leefgebied aangetast en bevissing is daar een tweede stressor bovenop. De evaluatie van soorten wordt door zowel overheden (als opdrachtgever) en universiteiten uitgevoerd. Even Als voorbeeld in Nederland: veel onderzoek naar de lokale stand van soorten wordt gedaan in naam van de overheid (of bij. een vouwbedrijf) door bepaalde onderzoeksinstituten zoals Ravon bijvoorbeeld.
Maar je zou heel goed gelijk kunnen hebben over de kardinaal tetra's. Je moet het bekijken op een case- to case basis en niet als wildvang in zijn geheel. Om terug te komen op je eerdere reactie:ik snap de negativiteit rondom wildvang dus wel, maar dat betekent niet dat er bepaalde soorten zijn waar het niet bij kan.
 
Bij zeedieren is het inderdaad een heel ander verhaal. Hetzelfde geldt voor een paar zoetwater soorten. Maar bij de meeste zoetwatervissen is er echt niks aan de hand. Er zal zeker een daling zijn in de volgende jaren maar dat heeft niks te maken met overbevissing en alles te maken met verwoesting van het leefgebied. De evaluatie van wilde populaties wordt trouwens niet door de overheden uitgevoerd maar door universiteiten en dergelijken. Op dit moment is de visserij, in ieder geval van kardinaaltetra's en bijvangst, echt wel duurzaam.
Onmogelijk ! Duurzame wildvang, de vraag moet dan minimaal 10 maal zo klein zijn als de nieuwe geboortes.
 
Het hangt o.a. af van niet alleen hoeveel jongen er worden geboren, maar ook vooral hoeveel tijd die jongen dan nodig hebben om weer voort te planten. De impact van het wegvangen van een soort met een snelle, korte levenscyclus heeft veel minder impact van het wegvangen dan een soort die oud wordt maar zich heel langzaam voortplant. Het is niet zo heel simpel allemaal, maar stel dat door het wegvangen voor de verkoop zoveel gebied behouden blijft dat de populatie beter in stand blijft dan wanneer het hele gebied verdwijnt, dan zou het een voordeel kunnen hebben.
 
Het is heel simpel, de mens is egoistisch en zal een soort alleen in stand willen houden als er wat aan te verdienen is. Hopende dat een dier een gebied in stand kan houden is tegenwoordig wel heel erg wishfull thinking met de snelheid waarmee het amazone gebied nog steeds afneemt. Corona x100 kan daar misschien een beetje bij helpen maar anders is er over 100 jaar geen amazone gebied meer.

Wildvang tetra zal trouwens vast gewoon kweek zijn maar is dan een groot net waarin de tetras gekweekt worden. Ze gaan er vast allang niet meer met een netje achteraan.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan