Kardinaal Tetra vreemd gedrag


StanVPK

Member
Lid geworden
12 januari 2021
Berichten
10
Sinds gisteren (24/04) heb ik 45 jonge Kardinaal Tetra's toegevoegd aan mijn (ingedraaid) aquarium van 130x60x60. Het plan is om in totaal een visbestand te hebben van 100 Tetra's.
Gisteren zag alles er vrolijk en goed uit. Sinds vanmiddag zijn ze erg schichtig. Bij elke beweging schieten ze weg.
Is dit normaal gedrag aangezien ze nog moeten wennen aan hun nieuwe omgeving?

Verlichting:
2x 120cm Superfish Retroled (met dimmer op 50%)

Waterwaardes:
Deze zijn goed, PH is 7.5.
De PH is inderdaad aan de hoge kant voor de Tetra's

Filtratie:
Eheim 2075
Eheim 2224

Overige bewoners (tegelijk toegevoegd)
7x Caridina multidentata (Japonica garnalen)
1x Crossocheilus oblongus (Siamese algeneter)
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-04-25 at 17.55.03.jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-25 at 17.55.03.jpeg
    89.8 KB · Weergaven: 193
Je zegt dat de waterwaardes goed zijn, maar wat is goed? kun je z ealsnog even neerzetten en vertellen hoe je gemeten hebt? (druppels of teststrip)

Al denk ik dat ik gezien je foto de oorzaak wel weet: die puist licht boven de bak waarbij de tetra's totaal geen dekking kunnen zoeken (in het wild zwemmen ditsoort visjes nooit open en bloot maar altijd onder overhangende planten zodat ze beschermd zijn voor gevaar van bovenaf)
 
Je zegt dat de waterwaardes goed zijn, maar wat is goed? kun je z ealsnog even neerzetten en vertellen hoe je gemeten hebt? (druppels of teststrip)

Al denk ik dat ik gezien je foto de oorzaak wel weet: die puist licht boven de bak waarbij de tetra's totaal geen dekking kunnen zoeken (in het wild zwemmen ditsoort visjes nooit open en bloot maar altijd onder overhangende planten zodat ze beschermd zijn voor gevaar van bovenaf)
De waardes zijn gemeten d.m.v. een druppelset van JBL
KH: 9
GH: 7
PH: 7.5
NH4: <0.05
NO2: 0.025
NO3: 1

Is het dan slim om drijfplanten erin te plaatsen? Of de verlichting nóg meer dimmen

Er komen nog meer planten in.
Een aantal Anubias Nana Petit
5x Hygrophila Angustifolia Rubra
 
Is het dan slim om drijfplanten erin te plaatsen? Of de verlichting nóg meer dimmen
Zeer veel vissen vinden drijfplanten prettig om niet bloot te staan aan mogelijke gevaren van boven, een natuurlijk iets van ze en dimt gelijk je verlichting wat.
 
De waardes zijn gemeten d.m.v. een druppelset van JBL
KH: 9
GH: 7
PH: 7.5
NH4: <0.05
NO2: 0.025
NO3: 1

Is het dan slim om drijfplanten erin te plaatsen? Of de verlichting nóg meer dimmen

Er komen nog meer planten in.
Een aantal Anubias Nana Petit
5x Hygrophila Angustifolia Rubra
Ik zou zoals Ton ook al zegt: drijfplanten toevoegen en niet je lampen dimmen. Neem dan geen eendekroos want dat is troep en daar slaat je water van dood en verstikt je bak, beter kun je kijken naar bijv. limnobium leavegatum of pistia stratiotes of drijfbamboe
 
Veeeeel fijner voor je vissen zo. Leuke bak zo.
 
Tjonge, net een mierennest. Overal tetra's! 😁
 

Terug
Bovenaan