Wat is er nieuw

Kardinaal tetra ziek welk geneesmiddel ivm garnalen

Dikkop

Member
Lid geworden
4 juni 2025
Leeftijd
59
Ben sinds een maand of twee weer een zoetwaterbak aan het opstarten. Alles leek goed te gaan tot afgelopen week toen ik de eerste zieke tetra ontdekte. Inmiddels zijn het er drie ( dus besemettelijk). Bij de eerste leek het nog wattig (schimmel) maar bij de laatste twee zie je iets wat op een wormpje lijkt (zie foto). Op het internet zie ik alleen geneesmiddelen die niet goed zijn voor de garnalen en slakken. In mijn bak zitten een aantal sakaura- en japonica garnalen en een paar Clithon slakken het zou jammer zijn als ik die zou verliezen.

UV heb ik er nog niet tussen hangen ( doseer oa Profito/ijzer vandaar) maar als het inderdaad wormen zijn zal dat ook niet helpen gok ik.

Iemand een goed advies welk middel ik kan gebruiken welke niet dodelijk is voor mijn garnalen en slakken.
In mijn buurt, Tilburg, zit al jaren geen viswinkel dus daar kan ik advies vragen.

Bijlagen

• 20250630_192152.jpg
    20250630_192152.jpg
    658.1 KB · Weergaven: 12
  • 20250630_192606.jpg
    20250630_192606.jpg
    407.5 KB · Weergaven: 12
  • 20250630_192612.jpg
    20250630_192612.jpg
    413.3 KB · Weergaven: 11
Ja start maar zo snel mogelijk met ESHA GDEX of sera tremazol gevolgd door een kuur mycopur.
Als je dan toch bezig bent zou ik ook Esha Ndx of sera nematol erachteraan gooien want als er extern parasieten te zien zijn dan zitten ze zeker ook intern.

De slakken hebben hier de mycopur en tremazol overleeft.
Waar je ook besteld zorg dat ze het op voorraad hebben want ik zit ook al dagen op medicatie te wachten die volgens de site op voorraad was....

Zoutbadje zou je eventueel kunnen overwegen als snelle verlichting maar er zitten gegarandeerd ook parasieten in je bak dus je moet als geheel behandelen

Dank je voor de snelle reactie lees inderdaad nu het web Sera Tremazol en Esha gdex wel kunnen worden gebruikt icm garnalen. Morgen ff snel kijken waar ik het kan halen wellicht toch maar een ritje naar Coenen Best of anders online.
Ik heb nog Sera Ectopure liggen dus die ga ik alvast doseren icm Voogle ( geen idee of dat laatste echt helpt maar baat het niet schaad niet)
Nogmaal bedankt voor snelle reactie

Geen voogle gebruiken!
Dan kun je eerst weer flink waterwisselen voor je met de medicatie kan starten.
Ook zou ik geen ectopur gebruiken behalve als badje.

Ok niet helemaal gerealiseerd. Het plan was totdat het medicijn binnen is om de vissen in iedergeval in goede conditie te krijgen door de slijmhuid te stimuleren. Werking van beiden is daarop gebasseerd. En als de medicatie binnen is een waterwisseling 25% en dan medicatie toevoegen.
Maar ik volg je advies op en zal een extra grotere waterwisseling doen voordat ik de medicatie toedien. Hopelijk is de medicatie overmorgen binnen en dan is de Voogle hopleijk wat uitgewerkt en de Sera Ectopure (halve dosering) is hoofdzakelijk zout dus daar verwacht ik geen grote impac

Online gisteren medicatie besteld, Manaus Bilocil, zou iets milder zijn voor de garnalen ( afwachten of het niet te mild is ik vrees daar wel een beetje voor). Zaterdag naar Coenen Best om de rest van medicatie aan te schaffen.

Als zij je niet kunnen helpen, is het ook te overwegen om naar Pelckmans Turnhout te rijden. (Iets verder weg dan Best, maar wel ruim gesorteerd, dus wie weet kun je de gok wagen.)

Ok is idd iets verder, drie kwartier en Best is een half uur zonder file maar voor " bijzondere" vissen ben ik wel bereid iets te rijden.. Breed assortimenent maar zo te zien is het een soort tuincentrum, word je wel geholpen door deskundig personeel ? Hier in de buurt word ik over het algemeen niet veel wijzer.

Vooralsnog heb ik wel vertrouwen in de deskundigheid van Coenen. Wat klein spul haal ik hier in de buurt maar de grotere inkopen online maar meestal in Best. We moeten de winkeliers wel een beetje steunen anders is het over een paar jaar alleen nog online. In Breda (alleen zee) , Den Bosch en Tilburg zit al geen goede aquariumzaak. In Tilburg heb je nog wel winkel aan huis van een liefhebber maar het assortiment is beperkt en meer gericht op een nano garnalen bak. Gelukkig kan ik daar wel mijn Co2 flessen vullen dus daar ben ik wel blij mee.

Het wisselt een beetje in deskundigheid bij Pelckmans, maar er zijn er een paar die wel degelijk wat van aquariums/ vijvers afweten. Het beste is zelf weten wat je nodig hebt en dan kun je het daar halen. Vissen kopen daar zou ik niet doen, maar voer en medicatie etc kan weinig mis mee en ze hebben wel een grote afdeling zowel voor vijver als aquariums. (Althans tot 2 jaar geleden, toen was het mijn vaste voer etc leverancier, maar ben naar Nederland verhuisd en 100km enkele reis vind ik er een beetje over.)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan