Wat is er nieuw

Kardinaal tetra

• Onderwerp starter Onderwerp starter TdVries
  • Startdatum Startdatum
T

TdVries

Guest
Goedemorgen,

Ik sta iedere ochtend vroeg op om naar werk te gaan en iedere ochtend zwemmen er een aantal kardinaal tetra's een beetje scheef onderin de bak. Wanneer ik thuis kon na het werken zijn ze allemaal zeer actief.
De waterwaardes zijn prima!

Is dit hun "slaaphouding" of is er iets mis?

Als dat is met het "wakker" worden dan is dan niet verontrustend hoor. De mijne hangen ook vlak boven de bodem in een wat aparte stand zoals jij beschrijft.
Als het licht eenmaal aan is en ze gaan zwemmen dan is het gedrag weer normaal.

Komt door het licht van de zijkant. De vissen "levelen" naar licht er vanuit gaand dat dat van boven komt. Zolang het licht niet aan is, is dt echter licht van de zijkant : gevolg visjes staan scheef in het water. En zijn daarbij hun kleur bijna helemaal kwijt

In mijn aquaria gaat het licht pas relatief laat op de dag aan. Als ik vrij ben zie ik het aquarium dus nog een poosje zonder licht van boven, dan komt er alleen licht van de zijkant. De congozalmen zwemmen dan altijd scheef met de rug richting zonlicht, kan wel 20-30 graden zijn. Mijn roofvissen vertonen dit gedag juist niet, alleen de mesvis af en toe een klein beetje lijkt. De vlindervissen gebruiken de oppervlakte als 'dit is boven', de alen de bodem neem ik aan. Mijn tapijtvis lijkt zich niks aan te tekken van de invalshoek van het licht...

Bij de Tanganyika zie ik dat de rotsbewoners scheef gaan zwemmen zeker zodra ze iets weg zijn van de stenen, de slakkenhuiscichliden zwemmen helemaal niet scheef (maar komen ook niet ver van hun schelpen vandaan).

De malawi mbuna zwemmen niet scheef maar dat aquarium staat met de rug naar de zon dus krijgt ook niet zo'n scheve belichting, en ze zitten meestal toch kort op de rotswand.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan