Wat is er nieuw

Kardinaal tetra's aangetast, vinrot of witstip?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marrc
  • Startdatum Startdatum
M

Marrc

Guest
Hallo Allen,

Tot mijn grote schrik vanmiddag zag ik een aantal kardinaal tetra's waarbij de finnen/staarten zijn aangetast en witte stippen hebben 😱 Tot voor het weekend was het niet opgevallen en gisteren zoals elke 2 weken ververs ik het water voor 30% (bij het verversen gooi ik een scheutje . type filter TetraTex Ex 700, debiet zal de waterdoorstroming zijn? Dan is deze 700. Ik heb een bakmaat van 140L en net nog eens de waterwaarden gemeten:
  • NO3: 20
  • NO2: 0
  • GH: 8
  • KH: tussen 3-6
  • pH: 6,6
  • Cl2: 0,1 a 0,3
Het gaat dus om de kardinaal tetra's sinds vanmiddag zijn er witte stippen opgevallen, dus dacht direct aan witstip, maar nu zag ik bij een aantal andere kardinaals dat er een aantal vinstaarten weg zijn. Zal dit vinrot zijn? of gewoon aangegeten door andere vissen al lijkt me dat sterk. Immers hebben alleen de kardinaal tetras aangetast de andere vissen lijken niet aangetast te zijn.

Mede bewoners:
  • Indische algen eter (1)
  • nog n kleine algeneter (1)
  • Goude Goerami (2)
  • Rode Minor (6)
  • Kardinaal tetra's (15)
  • naam onbekend, zie onderste foto (5) (wie kan me helpen met de naam?)
  • Handwaaier garnaal (1)
Niks raars gebeurt de afgelopen tijd, wel afgelopen donderdag (4-5 dagen geleden) wel wat opmerkelijks gebeurt sinds toen ik de tank kreeg, bij verkrijgen zaten er wellicht 20 a 30 kleine garnaaltjes in sinds een aankoop van een aantal vissen en 3 hand waaier garnalen is de populatie sterk afgenomen. Enig idee hoe dit zou komen? En die onbekende visjes zijn een stukje actiever lijkt het niet (zwemmen/jagen achter elkaar aan (de alpha mannetje achter de andere mannetjes dan maar alleen onderling))

Kan iemand mij hiermee helpen? heb een potje Esha 2000 en Exit maar wil niet al te snel handelen voordat ik er van alles ingooi. Pets place vertelde me dat het wit stip zou zijn maar zou niet de verdwenen staarten verklaren (volgens haar zou het misschien door de handwaaier garnaal komen? xD)

Alvast bedankt!

Marc

Bak.jpg

Meer witte stippen en vin weg.jpg

Vin en witte stippen.jpg

Onbekende vis.jpg

Schieten de vissen ook langs stenen en andere harde objecten?
Dan is het welhaast zeker witte stip.
(Witte stip jeukt)
Even een middeltje er in.
Witte stip is prima te behandelen.

Nee, zwemmen van zo nu en dan van linksboven in de hoek naar rechts boven in de hoek. normaal gesproken zemmen ze vrij laag zoals op de 1e foto

Witte stip kan niet tegen warmte en boven in het aquarium zit een laag warm water.
Ik vermoed dat de vissen daarom bovenin zwemmen.

Vroeger was de behandeling:methylene blauw toevoegen en de temperatuur zo ver opvoeren als de vissen toelaten.(graad of 29 - 30)
Of juist de temperatuur verlagen tot 19 - 20 graden
Maar daar kunnen veel vissen niet tegen m

Maar misschien zijn de moderne methoden wel anders.
Ik zou het eerlijk gezegd niet goed weten.
Met mijn koud water aquarium heb ik al in geen eeuwen last gehad van Witte stip .

Zoek er eens op via Google, of op dit forum.
Het is echt prima te behandelen, maar je moet het wel behandelen.
Het gaat niet vanzelf over.

Laatst bewerkt:
Dat is zeker stip. De stip kan ook de staarten beschadigen. De vinnen/staarten kan ook op een bacterieel probleem duiden. Veel ziektens cirkeltje/op een stapeling. Nu heb je de exit en ESHA in huis. Grote verversing doen en bij de bodem afhevelen dmv waaieren. Ook planten even uitwaaieren. Veel ziekteverwekkers in allerlei stadium op planten en bodem. Niet in bodem woelen.

De exit en ESHA samen in het aquarium doen volgens gebruiksaanwijzing. Zo nel mogelijk. Je kan de tempratuur 1 graad per dag verhogen dan komen de stipjes eerder uit zodat ze eerder dood gaan. Ingekapselde stip gaat niet dood door veel medicatie. Op doseerdagen is handig om weer even wat af te hevelen bij de bodem zodat je ellende afhevel. Na de kuur de tempratuur weer 1 graad laten dalen. Kijk wel even wat je vissen qua tempratuur aan kunnen want dat weet ik niet met jouw soorten visjes.

Na de kuur kijken of de staarten/vinnen weer aangroeien. Kijken of de oogjes weer meer in de kop gaan staan. Staan nu iets naar buiten door bacteriedruk. Zo niet dan zal je nog het bacterieel probleem moeten oplossen. Ben bang dat de ESHA dit niet gaat doen maar omdat je het nu toch in huis heb icm de EXIT is het een poging waard. Niet opgelost dan de bactopur direct tabletten gaan gebruiken. Staan veel post met hoe en wat behandeling. Die kuur heeft gevolgen voor biologisch evenwicht. Na de kuren goed NO2 en NH3 meten. Verhoogde waardens dan moet je logischerwijs verversen. Zieke vissen/genezende vissen in water met verhoogde waterwaardens gaat ook niet goed komen. Stel je meet NH3 0,4 dan 50% verversen hou je 0,2 over is nog teveel dus net zo lang verversen zodat je het liefst op 0,0 zit.

Eerst de stip oplossen met de exit. Niet combineren met bactopur direct. De exit kan wel samen met de ESHA.
Succes en update leerzaam voor iedereen.

Hatsikidee.
Een complete anti witte stip handleiding.
Top!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan