Kardinaal tetra's zwemmen niet

N

newone

Guest
Hallo allemaal!

Het is mij sinds een aantal dagen opgevallen dat mijn Kardinaal Tetra's niet zwemmen ze blijven in het midden bij de planten.
Ik heb redelijk veel stroming ook niet teveel.

Is het normaal gedrag?
Kan het zijn dat ze stressen?
 
Mijn bak is 64Liter maten weet ik zo precies niet

Er zitten 5 kardinaal's in en 5 vuur neon Tetra ( vuur neon's zwemmen ook weinig )

En er zitten 2 algen eters in en 1 slangetje
 
Heb geen ervaring met deze specifieke vissen, wel met andere soorten die vergelijkbare eisen stellen.. T. Espei's bv.
Kan ook zijn dat ze teveel licht op hun koppie krijgen. Bij mijn weten willen kardinalen liefst toch gedempt licht (drijfgroen?), vandaar dat ze misschien de beschutting opzoeken tussen de planten?
 
Daar heb ik niet aan gedacht teveel licht ik zal ff kijken of ik drijfgroen hier in de buurt kan kopen.

Bedankt!
 
Lichte bodem, felle verlichting?
 
Zwarte bodem, verlichting is niet super fel
 
Wat is zijn je waterwaarden en temp. Kardinalen houden van warmte en zacht licht zuur water.
Donkere bodem is niet van toepassing....waar ze vandaan komen is de bodem (licht) geel/bruinig
 
5 is natuurlijk ook geen school, dan snap ik dat ze wat schuw zijn.
 
newone zei:
Ik heb redelijk veel stroming ook niet teveel.

Is het normaal gedrag?
Kan het zijn dat ze stressen?

Wat versta je onder redelijk veel stroming? Welk filter gebruik je?
 
5 is geen groot schooltje, je moet eerder aan 10~12 denken voor de minimum. Tetra's voelen zich prettiger in een school, als je de schooltjes vergroot zal de activiteit een stuk meer worden. Probleem is dat het te vol word als je beide schooltjes vergroot.
 
Alleen roepen dat de school te klein is heeft geen zin. Ook met 5 gedragen de kardnalen zich "normaal". Uiteraard is een grotere school beter.

Laat hem/haar eerst kijken of de overige omstandigheden goed genoeg zijn zoals temp, pH etc. Ook een (te)grote stroming kan van invloed zijn.

Uiteraard is 64 liter eigenlijk te klein en is een grotere school beter. Maar voor nu heeft dat niet zoveel zin om dat te roepen als we niks van het overige weten...........
 
Alleen zijn bak is te klein voor de Kardinaaltetra... 80cm is het minimale en dan meteen een stuk of 15.

De Vuurneon is geen scholenvis maar een groepsvisje die wat scharrelt tussen de planten. Maar je moet toch wel aan minimaal 10 denken.
 
Waterwaardes inderdaad, aangezien ze in de planten hangen misschien meer schaduw?
Ik denk niet dat een te klein aquarium ze zo stil zal maken, tuurlijk veranderd het het gedrag wel maar niet in zo'n mate?
 
Wat je vaak ziet is hetzefde als bij bijvoorbeeld maanvissen. Als de stroming te veel is gaan ze op een plek "hangen" waar de stroming het minst is....dat is vaak in een hoek of tussen planten. Een veel gemaakte fout is (te) veel stroming.

Maar laten we afwachten wat newone ons hierover kan informeren...dan hebben we een beter beeld en kunnen we beter een advies geven lijkt mij?
 
KidNatsu zei:
Waterwaardes inderdaad, aangezien ze in de planten hangen misschien meer schaduw?
Ik denk niet dat een te klein aquarium ze zo stil zal maken, tuurlijk veranderd het het gedrag wel maar niet in zo'n mate?
Ik bedoel dat hij jou advies niet kan opvolgen om er meer te nemen. omdat zijn bak sowieso al te klein is voor deze vis.
 
Als je het natuurlijk gedrag van kardinalen bekijkt in de natuur ( YouTube doet wonderen) dan zie je dat deze vissen alleen bij het vinden van eten beweeglijk zijn.
Zij zoeken idd een vrij rustig, beschaduwd plekje op en "staan" daar met zijn allen
een beetje te niksen. Allen zo heel af en toe willen ze wel een half slagje naar links, rechts,boven of beneden, voor of achteruit gaan, ieder voor zich.
Dat is om rovers (vogels!!) niet de kans te geven om goed te kunnen focussen op de vis.

Dus niks aan de hand, normaal gedrag.

Greetzz BigSmoke
 
BigSmoke zei:
Als je het natuurlijk gedrag van kardinalen bekijkt in de natuur ( YouTube doet wonderen) dan zie je dat deze vissen alleen bij het vinden van eten beweeglijk zijn.
Zij zoeken idd een vrij rustig, beschaduwd plekje op en "staan" daar met zijn allen
een beetje te niksen. Allen zo heel af en toe willen ze wel een half slagje naar links, rechts,boven of beneden, voor of achteruit gaan, ieder voor zich.
Dat is om rovers (vogels!!) niet de kans te geven om goed te kunnen focussen op de vis.

Dus niks aan de hand, normaal gedrag.

Greetzz BigSmoke

Dan voer ik ze te weinig want ze zijn bij mij de hele dag actief ;)
 
Toen ik de Kardinaal's eerst had zwommen ze heel erg veel, de vuur neon's zitten samen met de Kardinaal's op 1 plek.
Mijn filter is een TetraTec easy crystal 600

PH> 7.2
GH> 7.0
Temperateur> 24�C
 
newone zei:
Toen ik de Kardinaal's eerst had zwommen ze heel erg veel, de vuur neon's zitten samen met de Kardinaal's op 1 plek.
Mijn filter is een TetraTec easy crystal 600

PH> 7.2
GH> 7.0
Temperateur> 24�C

Ik denk dat je filter te sterk is: 600 liter/uur
Effectief ca. 350 liter / uur..........reken maar uit hoe vaak je je bak per uur ververst. 1,5-2 x per uur zou mooi zijn voor de kardinalen.
 
Zap zei:
Wat is zijn je waterwaarden en temp. Kardinalen houden van warmte en zacht licht zuur water.
Donkere bodem is niet van toepassing....waar ze vandaan komen is de bodem (licht) geel/bruinig
i

Dan moet je toch eens op youtube kijken denk ik.
Dan snap je meteen waarom deze visjes donker van boven zijn gekleurd.
 
Dat is iets wat in de boeken staat als dat de kleuren beter uitkomen...in het wild komen ze voornamelijk voor op zandgrond
 
In al die biotoopfilmpjes met kardinalen heb ik nauwelijks zandbodem gezien, want steevast bedekt door een laag mulm, detritus of 'leaf litter'. Zo ook hieronder:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=E4zFfwcppl8[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=rwMFSTI4_rg[/video]


Wat Bigsmoke omschrijft is ook goed terug te zien. Erg beweeglijk zijn ze niet.

~ Ivo
 
Zap zei:
Dat is iets wat in de boeken staat als dat de kleuren beter uitkomen...in het wild komen ze voornamelijk voor op zandgrond
e

Zap het spijt me dat ik het moet zeggen, maar deze info is totaal onjuist en ook onlogisch.
Er zijn ongetwijfeld plekken waar een zandbodem ligt, maar het gros van de kreekjes en riviertjes waar deze visjes voorkomen liggen vol met bladeren zoals Ivo aangeeft.
Dat zorgt ook voor de hoge zuurtegraad van het water en verklaart het feit dat moeder natuur deze visjes van boven donker heedt gekleurd.
 
Klopt....maar wat ligt onder de mulm......Daarnaast zijn deze opnamen gemaakt tijdens of net na de regentijd en betreffen ondergelopen delen.

Als je ze zoekt buiten de regentijd om zal je ze meer vinden in de stroompjes/kreekjes...met...zandbodem en bladval, maar een stuk minder dan in de ondergelopen delen omdat dat nl bosbodem betreft.
 
Maar wat jullie willen...ik heb deze discussie al vele malen gevoerd.....
 
Veel beelden van anderes dan ondergelopen bos, maar ook daar veel kardinalen en weinig zand te zien:

S9Br3kXWDdoxTpz7zL08kmwQ4PAgF3Yt.jpeg


S9Br3kXWDdoxTpz7zL08kmwQ4PAgF3Yt.jpeg


S9Br3kXWDdoxTpz7zL08kmwQ4PAgF3Yt.jpeg


S9Br3kXWDdoxTpz7zL08kmwQ4PAgF3Yt.jpeg


S9Br3kXWDdoxTpz7zL08kmwQ4PAgF3Yt.jpeg
[/quote]

Lago and Igarape Zalala, Rio Negro basin, AM

Nature's aquarium : Rio Ariraha, AM - PART ONE

Nature's aquarium : Rio Ariraha, AM - PART TWO

Life in the leaf litter of an igarape. Rio Ariraha, AM

Ornamental fishes in Igarape Cajari, a tributray of Rio Caur�s, Amazonas, Brazil

Paracheirodon axelrodi Biotope Neon Cardenal en su biotopo

Paracheirodon axelrodi biotope Agua Clara

Heiko Bleher in Ca�o Sardi�a, Colombia
 
Kijk nou eens goed op die eerste foto.............

Maar net wat ik zei...ik ga geen wellus/nietus spelen...als jullie vinden dat de kardinalen alleen in water voorkomen met donkere bodem en geen zandgrond...no problema para mi
 
Welja, 1 foto van de 4 en nota bene een irrelevante want het is geen onderwaterfoto maar een foto die ik vergeet even weg te halen omdat ik hem in een mega hoeveelheid informatie met allemaal img- en video-tags over het hoofd zie. Geen argument dus.

En wij 'vinden' niet dat ze alleen in water voorkomen waar ze leven boven mulm of leaf litter, maar enige indicatie in beeld van het tegendeel kom je ook niet mee, of kunnen we dat nog tegemoet zien? :deal:
 
Dat zeg ik niet, maar ga me niet vertellen dat deze visjes zich prettig vinden boven een lichte bodem zonder "bovendekking".
Het is hier dus niet het geval maar een veel voorkomende reden waarom de visjes zich verstoppen in de donkerste hoekjes.
 
Prachtige foto's trouwens !!!
 
Mascha&Ivo zei:
Welja, 1 foto van de 4 en nota bene een irrelevante want geen onderwaterfoto die ik vergeet even weg te halen omdat ik hem in een mega hoeveelheid informatie met allemaal img- en video-tags over het hoofd zie.

Sportief, zo je argument maken :juggle:

En wij vinden niet dat ze alleen in water voorkomen waar ze leven boven mulm of leaf litter, maar enige indicatie in beeld van het tegendeel kom je ook niet mee, of kunnen we dat nog tegemoet zien? :deal:

Ja dat kun je, niet om m'n gelijk te willen halen maar om ook eens de andere kant te laten zien van wat er allemaal in boeken en op internet staat.

Mijn kardinalen heb ik zelf gevangen (in Suriname) terwijl ze daar volgens de boeken niet voorkomen....althans het wordt niet als vindtplaats vermeld. (en nee dit waren geen ontsnapte exemplaren o.i.d.).
 
Zap zei:
Mascha&Ivo zei:
Mijn kardinalen heb ik zelf gevangen (in Suriname) terwijl ze daar volgens de boeken niet voorkomen....althans het wordt niet als vindtplaats vermeld. (en nee dit waren geen ontsnapte exemplaren o.i.d.).
Deze kardinalen waren op missie in Suriname tot ze jou tegen kwamen... ;)
 
Nou zo heel toevallig weet ik dat er een groothandel is die een tijd een exportstation in Suriname is geweest waar bij het opdoeken daarvan wel degelijk behoorlijk wat is ontsnapt. Ik ben dus benieuwd: waaruit zou af te leiden zijn dat het niet om ontsnapte exemplaren gaat? Een zendertje zullen ze niet hebben gehad waarmee is getrackt dat ze vanuit de stroomgebieden van de Rio Negro en Orinoco naar Suriname zijn gezwommen.

~ Ivo
 
Terug
Bovenaan