Wat is er nieuw

Kardinaaltetra beweegt mond heel snel

Koen07

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2022
Leeftijd
18
Mijn kardinaaltetra beweegt zijn mond heel snel, eerst zat hij met zijn mond onder water, maar nu zit zijn mond op het waterniveau, gister zag ik ook een kardinaaltetra dood liggen maar die heb ik niet ziek gezien, ik heb genoeg planten dus zuurstoftekort kan het bijna niet zijn denk ik.

Bijlagen

• 20221218_145642.mp4
    10.4 MB
Kan zo niet zeggen wat er is maar als ik vissen ander gedrag zie vertonen raad ik altijd een grote (80%) waterwissel aan.

• Leuk
Waarderingen: TLS
Dit gedrag tonen vissen wanneer ze zuurstofgebrek hebben. Dit kan betekenen dat u of te weinig planten heeft, of te weinig stroming en rimpeling aan de oppervlakte heeft. Ook kan de rede zijn dat er een kramlaag op de bovenkant is ontstaan waardoor het water niet goed de zuurstof vanuit de lucht kan halen. Ik weet niet wat op dit moment gedaan word om zuurstof te geven?

Andere oorzaken voor zuurstof te kort bij vissen kan slechte waterkwaliteit zijn. Als er chemische verbindingen in het water bevinden die slecht zijn voor de vis zoals ammoniak of nitriet kan dit er voor zorgen dat de vis stikt. Maar ook zo iets als zout in het water.

Het kan ook zijn dat er een piek is geweest in ammoniak of nitriet, en dat deze nu weg is, en verwerkt is naar nitraat. Dit proces zorgt er voor dat heel veel zuurstof uit het water gehaald word.
Het kan nog allerlij oorzaken hebben maar om te voorkomen dat de vis stikt zou ik eerst een waterwissel doen, minimaal 50% en probeer na te gaan wat de oorzaak zou kunnen zijn en die vervolgens oplossen.

Heb je de nh3/4 en no2 kunnen meten?

Heb hem net dood gevonden, is de eerste keer dat ik keek, waarschijnlijk vannochtend al dood maar nog niet gekeken, ben net pas uit school. Er zit een heel groot gat in zijn buik die ik gistermiddag en avond niet heb zien zitten. Misschien dat andere vissen of slakken hebben lopen eten

Bijlagen

• 20221219_150730.jpg
    20221219_150730.jpg
    359.4 KB · Weergaven: 111
  • 20221219_150512.jpg
    20221219_150512.jpg
    106.2 KB · Weergaven: 113
Of hij had last van wormen en dan moet je goed je andere vissen bekijken of er niks uit hun poepgat steekt

Op de foto herken ik geen wormen en zou denken dat je die moet zien tenzij andere vissen hun slag hebben geslagen.

Of hij had last van wormen en dan moet je goed je andere vissen bekijken of er niks uit hun poepgat steekt
Tenzij ze daarvoor rode muggenlarven hebben gehad, dan hangt er ook vanalles uit😛

Hoi koen. Op het filmpje lijkt het oppervlak van het water volledig te zijn dichtgegroeid. Dit maakt her moeilijk voor zuurstof om in het water op te lossen.

Ik zou zoals door anderen al gezged eerst een stevige waterwissel doen, en dan drijfplanten afscheppen. Het oppervlak mag als vuistregel maximaal voor 60% dicht zijn.

Hoi koen. Op het filmpje lijkt het oppervlak van het water volledig te zijn dichtgegroeid. Dit maakt her moeilijk voor zuurstof om in het water op te lossen.

Ik zou zoals door anderen al gezged eerst een stevige waterwissel doen, en dan drijfplanten afscheppen. Het oppervlak mag als vuistregel maximaal voor 60% dicht zijn.
Oeps mijne is 99% dicht 😂 ik pomp gelukkig zuurstof rond vanuit mn filter. Maar happende mondjes is in mijn ogen per direct actie ondernemen. School of niet. Blijft dierenmishandeling als je niet goed naar de signalen handeld. Al vermoed ik dat topic starter niet goed bewust is van de hele zaak jammer genoeg.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan