Wat is er nieuw

kardinaaltetra's bij mijn discussen zetten

• Onderwerp starter Onderwerp starter SaschaR
  • Startdatum Startdatum
S

SaschaR

Guest
Hallo,

Ik wil graag een school kardinaaltetra's bij mijn discussen zetten. Kan ik dit gewoon doen? Ivm andere bacteri�n enz. Omdat ik weet dat je bijvoorbeeld niet zomaar andere discussen bij degenen die je al hebt kunt plaatsen. Kan dit met kardinaaltetra's wel?

Ik zou voor alle zekerheid de vissen in quarantaine houden en pas als je zeker weet dat ze niks onder de leden hebben de kardinalen bij de discussen plaatsen. Dit is wat ik zou doen want je moet er inderdaad wel mee oppassen 🙂

Hm, en hoe lang zou dit moeten? Ik heb nog wel een curverbak en verwarmingselement over die ik hiervoor kan gebruiken.

6 weken in een curverbak zonder filter gaat je niet lukken ik denk dat je ze gewoon kunt bijplaatsen.
Alleen zou ik de eerste 10 dagen elke dag 10 procent water verversen in verband met je filterdruk

6 weken zonder filter gaat niet lukken inderdaad.. Dan ga ik het op die manier doen. Bijplaatsen en elke dag wat verversen. Er staan twee grote potfilters op en er zijn net vier Krobia's uit, dus denk dat het moet lukken wat het filteren betreft. En natuurlijk in de winkel al goed kijken of ze er gezond uitzien.

Wat ik even niet zo goed snap, of ik heb iets gemist:

Als de omgekeerde weg wordt bewandeld heb ik nog nooit iemand zien vragen of dat wel zo verstandig is, meteen de Discus vanuit de transportzak overwennen naar de bak waar alle bijvis al in zit?

Hoe zit dat?

~ Ivo

Dat is inderdaad een hele goede vraag! Ben ook benieuwd..
Ik heb de discussen ook gewoon toegevoegd aan het aquarium waar al vissen inzaten. Andersom zou eigenlijk gewoon hetzelfde moeten werken dan.

Ik zou wel grote kardinalen nemen, want zouden ze kleintjes niet opeten? Neem anders Roodneuzen deze zijn groter en scholen beter en kunnen ook perfect bij de Discus.

Lees je berichtje nu pas, we hebben de zogenaamde 'xxl kardinalen' genomen. 25 stuks.

Dat zijn ws volwassen dieren die volwassen uit de natuur zijn gehaald. Deze xxl dieren passen zich in de regel moeilijker aan dan jong gevangen dieren. Dat is wel een puntje van aandacht.

Dat blijk wel want vannacht zijn er al 10 verdwenen. hebben er 3 dood gevonden 7 zijn foetsie

Dan vermoed ik dat je Discussen toch hebben toegeslagen of de Kardinalen konden de stress niet aan.

Ja daar ben ik ook bang voor.. Deze nacht niks meer gesneuveld gelukkig. Zal de stress geweest zijn dan. Wel aangevreten visjes nog gevonden gisteren, maar weet niet of dit gedaan is voor of na ze dood waren.

Ik vermoed dat dit naderhand gebeurt is. Maar wel zonde zeg van de kardinalen nu maar hopen dat de rest het wel haalt 🙂
Ik wou ook die xxl kardinalen maar hadden ze bij onze LFS momenteel niet. Dit i.v.m. mijn maantjes. Nu heb ik 16 kleine en tot mijn verbazing totaal geen uitval en de maantjes laten ze ook gewoon met rust 🙂

Gr. Kevin

De overgebleven 15 kardinalen doen het goed tot nu toe. Discussen laten ze met rust, dus het zal zeker stress geweest zijn. Helaas pindakaas

Ja inderdaad doe je helaas niks aan ook al wen je ze nog zo goed over mis gaan kan het altijd 🙁
Misschien met de tijd nog een aantal bijzetten als je wil

Of een aantal jonge dieren kopen en deze in een aparte bak groot brengen (wat bij goede voedering een paar maanden duurt). Volwassen dieren van veel vissoort passen zich meestal slecht aan in aquaria en verdragen niet altijd stress even goed als jonge dieren, dat is iets wat veel mensen helaas niet weten.

Het vergroten van een groep kardinalen achteraf,gaat zelden zonder slachtoffers.
Stress/kruisbesmetting,zeg het maar,helaas wel een feit.

Mondeo zei:
Het vergroten van een groep kardinalen achteraf,gaat zelden zonder slachtoffers.
Stress/kruisbesmetting,zeg het maar,helaas wel een feit.
Ik heb het bij Kardinalen nooit ervaren.

Bij Guppen wel.

Ik ken wat wisselende ervaringen daarmee. Zelf nooit kardinalen gehad.
Van wat ik zo her en der hoor en lees komt het voor, maar is dat 'zelden zonder slachtsoffers' misschien wel wat strikt geformuleerd?
Bijplaatsen van vissen is natuurlijk nooit 100% veilig.

~ Ivo

En je antwoord is dus gebaseerd op ervaringen van anderen. Apart dat ik dan te snel concludeer.

Ik heb het over de bewoording... 'zelden' is nu eenmaal een term die weinig ruimte over laat

Botia zei:
Of een aantal jonge dieren kopen en deze in een aparte bak groot brengen (wat bij goede voedering een paar maanden duurt). Volwassen dieren van veel vissoort passen zich meestal slecht aan in aquaria en verdragen niet altijd stress even goed als jonge dieren, dat is iets wat veel mensen helaas niet weten.

Dat is wel een heel goed idee. Gewoon een apart bakje neerzetten voor een paar maanden. 10 van de 25 zijn er doodgegaan bij ons, dat vind ik echt heel zonde van de visjes.

Als je ze eerst groot brengt,zijn het toch ook volwassen dieren als je ze bijplaatst?

Mondeo zei:
Als je ze eerst groot brengt,zijn het toch ook volwassen dieren als je ze bijplaatst?
Ik zal het speciaal voor jou nog even duidelijker neerzetten. 😉

Volwassen dieren die linea recta uit de natuur komen, hebben (bijna elke Kardinaal is wildvang) in de regel meer aanpassingsproblemen dan jonge dieren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan