Kardinalen gaan één voor één dood


Tom.

Well-known member
Lid geworden
20 december 2020
Berichten
56
Leeftijd
26
Hoi leden van het forum,

Ik heb 7 dagen geleden 20 kardinalen gekocht uit de winkel en deze overgezet naar mijn aquarium. De afmetingen van het aquarium zijn 120/41/55. Het aquarium heb ik nu 5 weken en dit waren niet de eerste vissen die ik erin deed. Maar na ongeveer 5 dagen ging mijn eerste kardinaal dood en dat is nu (dag 7) opgelopen tot 3. Bij de rest van de vissen ontdekt ik niks raars. Ze zwemmen goed, eten, goede kleuren en geen dode.


Waterwaardes:
PH 7.2
GH 8
KH 6
NO2 0
NO3 0-10 moeilijk af te lezen
Temperatuur 23.00

Medebewoners

De vissen zitten met 6 endler guppy's, 2 farlowella acus, 1 ancistrus, 4 appelslakken.
En ik heb ze er tegerlijkertijd in gedaan met 6 gouden goerami's en 2 pauwooggrondels. Misschien ben ik hiermee de fout ingegaan door er te veel vis in een keer in te doen.
Toch is de farlowella niet een makkelijke vis en meestal als er iets niet goed met het water is dan merk je dit het eerste aan deze vis. Bij mij zwemmen ze prima rond.

Heb ik iets veranderd aan het aquarium de laatste tijd:

Ja 7 dagen geleden heb ik 20 kardinalen, 6 gouden goerami's en 2 pauwooggrondels in het aquarium gedaan.

Ziektebeeld:

Ik zet deze er toch even bij, omdat ik de neonziekte niet wil uitvlakken.
Bij de kardinalen was de tekening (het blauwe en het rode) weg en was het een beetje wit en of dof geworden. Ook dreef de kardinaal op het oppervlakte van het water, happend naar lucht (zijn kieuwen stonden ook open).
Ik heb meerdere foto's gemaakt. Ik hoop dat de experts hierdoor wijzer worden. Het zijn foto's van een dode vis dus als u hier niet tegen kan dan verwijs ik u niet naar de foto's.

Wat heb je al gedaan om het te verhelpen:

Ik heb op eerdere forums gekeken, maar daar het antwoord niet gevonden. Ik heb nog GEEN medicatie gebruikt.

Hoelang heeft u de vis al:

1 week

Foto met symptomen:

Het zijn misschien niet de duidelijkste foto's, maar ik kon hem niet scherper krijgen. Het gaat bij de foto's om de achterkant van de vis. Hier zit een wit gedeelte en er zijn zelfs blauwe schubben verdwenen of ze zijn verkleurd. Ik zeg niet dat het de neonziekte is, maar misschien kunnen jullie mij dat vertellen?
 

Bijlagen

  • Kardinaal 2.jpg
    Kardinaal 2.jpg
    92.1 KB · Weergaven: 59
  • Kardinaal 3.jpg
    Kardinaal 3.jpg
    115.5 KB · Weergaven: 55
  • kardinaal.jpg
    kardinaal.jpg
    122.3 KB · Weergaven: 60
  • Kardinaal 4.jpg
    Kardinaal 4.jpg
    74.9 KB · Weergaven: 58
vind 23 graden aardig aan de lage kant voor kardinalen, 24 is toch wel het minimum maar denk eerder aan een graadje of 26.
of je andere vissen 26 graden prettig vinden durf ik niet te zeggen, maar wellicht dat je goerami's daar constant door in de paarstemming raken.

Nu ben ik niet de geweldigste expert betreffende ziektes, maar het dof worden, dat doen ze pas als ze aan het oppervlak naar lucht happen of gebeurd dat er al voor?

Wat wel vaker gebeurd als men een groep vissen plaatst (zeker onder de tetra's) is dat je altijd wel wat uitval hebt, maar dan vind ik 3 toch al wel het maximum.

Heb je in de tussentijd wel al een keer water ververst? dat kan nooit kwaad :))
 
Lastig om zo even te zeggen wat de oorzaak is. Je bak was net ingedraaid dus wellicht heb je toch last gehad van nitriet in de bak na het plaatsen en heeft dat invloed gehad.
Toen je ze een week geleden kocht was de bak net 4 weken en dan moet je altijd erg rustig nieuwe bewoners toevoegen.
 
Worden ze niet opgejaagd door de goudgourami's? Dat die ze een soort van de dood injagen en dat ze te gestresst zijn? Dat of inderdaad toch (te) veel vis in 1x
 
Ik denk dat je te snel teveel vis hebt toegevoegd en dat dit tot een ammonia/nitrietpiek heeft geleid, waar kennelijk je kardinaaltjes gevoeliger voor zijn geweest of al wat slapjes waren van de verhuizing bijvoorbeeld.
 
Hoi forumleden,

Bedankt voor de reacties!

RichD1011: 23 graden is inderdaad aan de lage kant. Dit is echter de winter temperatuur, want als het zomer is dan verhoog ik de temperatuur tussen de 24 en 25 graden.
Het dof worden doet de ene wel en de andere niet. Dus ik denk dat dit verwaarloosbaar is.
Het water is voor 50% ververst dat heb ik vandaag gedaan. Kardinaal tetra 4 heeft het nu ook moeilijk dus ik hoop dat dat nog goed gaat komen, maar het ziet er niet goed uit (zelfde symptomen als de andere alleen is hij niet dof).

Killerfish: nee ze worden niet opgejaagd door de goudgourami's. Mijn gourami's zijn erg vredig en ik heb nog niet gezien dat ze de kardinalen lastig vallen. De pauwooggrondel zou een probleem kunnen vormen, maar deze zijn nog klein. Als ze groter worden dan is het mogelijk dat ze zich gaan bemoeien met de kardinalen, maar dat is nu nog niet het geval. Dat is mogelijk een probleem voor later!

Jullie geven aan dat het ammonia/nitriet te hoog is geweest doordat ik teveel nieuwe vis in mijn aquarium heb gedaan. Ik kan mij hierin vinden en dus ook een stomme fout, de vissen verdienen in ieder geval beter. Zijn er nog oplossingen die ik kan uitvoeren naast het water verversen?
 
Kardinalen zijn gevoelige visjes (helaas). Veel succes en inderdaad verversen en even rust geven
 

Terug
Bovenaan