karper met cory in bek


tessa23

Active member
Lid geworden
3 maart 2020
Berichten
25
Leeftijd
29
Hallo iedereen, ik heb een karper in de bak die een corydora heeft opgegeten, ik wist niet dat dit zou gebeuren, moet ik hem er uit trekken?
ik wil niet dat hij vanacht ineens stikt, ik denk dat de cory al overleden is. Ik ga zometeen eerst de andere 4 cory's eruit halen en deze in een q bak zetten of iets dergelijks totdat, ze terug kunnen naar mijn zus haar aquarium.
 

Bijlagen

  • 20220113_175217.jpg
    20220113_175217.jpg
    192 KB · Weergaven: 154
  • 20220113_175216.jpg
    20220113_175216.jpg
    171.8 KB · Weergaven: 151
Dat ziet er niet goed uit, wat zal je geschrokken zijn.

Ik heb helaas geen goed nieuws voor je.
Corydorassen beschikken over een systeem om zichzelf te verdedigen.
Ze kunnen in geval van stress een gif afgeven aan het water, en ik heb begrepen dat ze ook een soort stekel uit kunnen zetten in het geval ze opgegeten worden.

De corydoras lijkt mij niet meer te redden. Ik sluit niet uit dat de vis blijft hangen vanwege die stekel. Daarom zou ik zeker niet proberen de corydoras te verwijderen.

Uiteraard is dat maar een gok op basis van wat ik eerder gelezen heb.

Ik hoop dat andere mensen met een meer grondige kennis van zaken en een beter gefundeerd advies willen reageren.

Sterkte met de situatie.

Voor het geval je je red met Engelse taal, misschien heb je hier iets aan.

 
Dat is al heel nuttig bedankt ga het even lezen.
 
Oei. Dat is behoorlijk schrikken.

Hoe is het met de karper in kwestie nu? Nog actief? Hoe gedraagt hij zich?

Laten zitten is waarschijnlijk geen optie. Probeert hij hem uit te spugen of door te slikken?
 
Ik ga even heel erg bot zijn.

Maar waar haal je het idee vandaan dat het goed lijkt om een (goud)karper van dit formaat uberhaupt in een aquarium te zetten. Laat staan om ze samen te zetten met vissen die in hun bek passen, en dan ook nog eens gifstekels hebben!!

Enige advies voor nu:
Minimaal 80% water verversen.
De hongerige karper eruit halen, in bijvoorbeeld een badkuip, zonder aan de corydoras te zitten.
Per direct een een juiste omgeving zoeken voor de karpers
 
Dat klopt volgens mij en misschien kan @Nicolientje-W het bevestigen.
In het geval een corydoras opgeslikt word, steekt d ecorydoras zijn stekels uit en blijftie steken in de keel van de vis, uitspugen lukt ook niet omdat de vis met d ekop als eerste is opgeslokt dus uitspugen zorgt ervoor dat de stekels dieper in de keel komen.

Het giftig stresshormoon wat aangehaald word staat hier los van en zullen vooral de corydoras last van hebben en niet de goudkarpers
 
Dat klopt zeker, m.b.t. de stekel. Aardig wat meervallen hebben een dergelijk verdedigings systeem.

Ik zou in ieder geval de karper proberen te redden. In dat Engelse talige topic staan wel goede tips.

Hebben jullie een vijver thuis en/of "overwinteren" deze vissen nu tijdelijk?

Karpers horen eigenlijk thuis in een voldoende grote vijver namelijk, eigenlijk ook in de winter.

Gr. Ed
 
Die corydora zit vast en gaat niet loskomen, heb dit in het verleden eens bij een rocio octofasciata gezien.

Karper uitvangen, mond openhouden en met een pincet heel voorzichtig de corydora eruit halen. Je zal m wss eerst een stuk verder in de keel moeten duwen alvorens je m eruit kan halen.

Met 2 man doen en een zaklamp erbij houden zodat je goed kan zien of je de corydora niet nog verder vastzet in de bek.
 
Oke mensen heb hem der uit gekregen, en de cory leeft wonderbaar nog, heb ze nu apart gezet, de corys in een badkuip met filtertje. Ik kan de karpers nu niet kwijt momenteel... het waren guppies toen ik ze der in deed, en deze gouden groeit enorm snel tot mijn verbazing, vorige keer heb ik ze er ook in gehad en toen waren ze max 10 cm eind van de tijd dat ik ze terug in de vijver deed.
Met de buiten temperatuur van nu kan ik ze niet terugzetten in onze vijver, zal meer kwaad dan goed doen weet ik uit ervaring(weerstand etc.). Betreft de grootte van de bak, het is totaal zo'n 350 liter water, met filter erbij, de waterwaarden zijn goed, ververs om de 3 dagen 80 %. Ik heb een ibc vat van zo'n 800 liter waar ik ze in kwijt zou kunnen.
bedankt voor de tips.
 
Laatst bewerkt:
Hoe eerder, hoe beter...
 
Hoe groot is die bak waar ze nu in zaten/zitten?
 
Wat een opluchting dat je 'm er uit gekregen hebt. En dat de cory nog leeft... ik hoop dat je vissen er geen blijvende schade aan over houden.
 
Er zitten ook sluiers in dit soort bakken, 240 is de bak plus 100 aan filter sump.
 
Wat een mazzelaars beide vissen. Zat visje nog voor in de bek?

Dit is dus waarom geen stekelvisjes, cory s, kleine appelslakken of grint erbij. Ook niet bij goudvissen en sluiers.

Ze hebben geen tanden voor in de bek maar keeltanden bij de kieuwen. Ze slobberen iets in en dit blijft dan meestal in de keel steken omdat ze daar gaan malen. Denk dan niet aan malen als met piranha tanden. Dat is verder in de keel en smal waardoor vrijwel altijd deze stikt. Ook van die voedingsballetjes of bactie balls ben ik wel tegen gekomen. Alles wat in die grote bek past gaat erin om te proeven.
 
ja, hij zat redelijk voorin, is het verstandig om dat grind er uit te halen? korrelgroote kan ik me zo 123 niet herinerren 2-4mm denk ik. Ze vinden het wel fijn om in te azen. filterzand zou dan beter zijn? heb trouwens nooit problemen van gemerkt tot nu toe.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen verstand van die vissen die jij heb en bodems en korrel maten.

Karper is beetje familie van goudvisachtige en goudvisachtige vinden fijn zand inderdaad fijn. Dat trekken ze ook wel door de kieuwen. Zie je ze een hap nemen en door de kieuwen uitblazen. Met scherpe en grotere korrels kan dit natuurlijk niet maar of ze dit instinct matig zullen weten, geen flauw idee. Nu zijn je vissen zo te zien aardig formaat dus zullen ook niet gelijk in een grintje stikken denk ik omdat het keelgat toch wat groter zal zijn maar scherpe punt en in keel lijkt me niet fijn.
 
Ik ga even heel erg bot zijn.

Maar waar haal je het idee vandaan dat het goed lijkt om een (goud)karper van dit formaat uberhaupt in een aquarium te zetten. Laat staan om ze samen te zetten met vissen die in hun bek passen, en dan ook nog eens gifstekels hebben!!

Enige advies voor nu:
Minimaal 80% water verversen.
De hongerige karper eruit halen, in bijvoorbeeld een badkuip, zonder aan de corydoras te zitten.
Per direct een een juiste omgeving zoeken voor de karpers
Het gif van 1 Corydoras is te verwaarlozen in een aquarium. Dus water verversen is zinloos, maar kan daarentegen ook geen kwaad.
 
wat voor mm praten we dan over? als ik filterzand bestel. moet het nog aan eisen voldoen verder?
 
wat voor mm praten we dan over? als ik filterzand bestel. moet het nog aan eisen voldoen verder?
Maakt niet zoveel uit welk zand je kiest. Alles tot 2 mm heet "zand" en dat werkt allemaal goed. Filterzand heeft als voordeel boven andere soorten zand dat de korrel relatief rond is, waardoor de bodem luchtiger blijft.
 
wat voor mm praten we dan over? als ik filterzand bestel. moet het nog aan eisen voldoen verder?
ik zou niks veranderen aan je bodem .
een vis is heus niet zo dom dat ie zijn eigen gaat verslikken in een korreltje grind .... sterker nog , die gebruiken ze als extra maalstenen .
Ik heb ook karpers in opkweek , daar vallen de kiezels geregeld naar beneden (ik heb tussen het zand parelgrind 4-16mm gemengd)
 

Terug
Bovenaan