Kast te klein


Niels83

Well-known member
Lid geworden
23 november 2017
Berichten
263
Leeftijd
41
Hallo,

Ik plan al een tijd een groter aquarium. En de kogel is door de kerk het wordt een 120cm bak met wat rustige mbuna's er in.
Jaren geleden al een kastje gekocht en verbouwd tot speelgoed kast en versterkt. We hebben er onlangs met zo'n 350 kilo opgezeten wat geen enkel probleem was.

Het is zo'n slordig gebouwde kast die er oud uit moet zien. Het blad is dan ook niet helemaal vlak. Het is opgebouwd uit verschillende planken met butsen en 1 plank is wat hoger.
Nu dacht ik dat daar eerst een stuk ondervloer op zou leggen die 2mm uitvalt, dat zou voldoende kunnen zijn en daar weer eerst een houten plaat op. Maar nu kom ik erachter dat het meubel geen 120cm breed is maar 115cm.
Zou ik er mee weg komen om een plaat gelamineerd spaanplaat van 12 of 18mm onder het aquarium te leggen die wel 120cm is?
Ik zou denken van wel omdat de oudere juwel kasten ook een uitstekende plank hadden en ook van spaanplaat zijn, maar is dat een goed gedacht?

Andere optie zou kunnen zijn dat ik het hele blad verwijder en dan op de plek waar het aquarium moet komen een 2cm dikke plank maak. En aan de voorkant het oude blad terug plaats. Maar ook dan steekt het blad uit. Al zou ik dat kunnen ondersteunen met een latje op de zijkant.
 
Ik zou voor 18mm gaan, en liever voor multiplex dan voor spaanplaat vanwege het vocht. Dat steekt dan aan iedere kant 2.5 cm uit, dat kan geen probleem zijn.
 
Ik zou voor 18mm gaan, en liever voor multiplex dan voor spaanplaat vanwege het vocht. Dat steekt dan aan iedere kant 2.5 cm uit, dat kan geen probleem zijn.
mee eens, neem dan wel watervast verlijmd (voor buitentoepassingen). kost iets meer, maar het is echt stevig en goed bestand tegen vocht.
 
Mag ik vragen waarom men hier meteen voor de 18mm variant zou gaan? is dat omdat het moet of ohjee dat moet zo dik mogelijk?
 
Multiplex is idd een beter plan.
Ik heb nog even een waterpas op de kast gelegd maar de bovenplaat plaat staat behoorlijk hol. Ik denk dus dat het toch deels de plaat vervangen wordt anders drukt die plaat uiteindelijk hol en wordt het glas nog niet ondersteund.

Het nadeel is natuurlijk bij multiplex tegen een lelijke zijkant aankijkt, misschien kan ik dat wel mooi plamuren en dan in de kleur van de kast schilderen. Nu nog hopen dat dat boven blad er een beetje af wil.
 
Multiplex is idd een beter plan.
Ik heb nog even een waterpas op de kast gelegd maar de bovenplaat plaat staat behoorlijk hol. Ik denk dus dat het toch deels de plaat vervangen wordt anders drukt die plaat uiteindelijk hol en wordt het glas nog niet ondersteund.

Het nadeel is natuurlijk bij multiplex tegen een lelijke zijkant aankijkt, misschien kan ik dat wel mooi plamuren en dan in de kleur van de kast schilderen. Nu nog hopen dat dat boven blad er een beetje af wil.

Kijk ook even wat voor bak je neemt.
is het een bak met een vlakke bodem (glasplaat staat overal op de bodem), of met een zogenaamde zwevende bodem, dus het glas hangt in een frame en alleen dat frame raakt de kast.
 
De bedoeling is de juwel rio 240.
Dat lijkt me een zwevende bodem. Ik heb je eigenlijk nooit afgevraagd wat de voor en nadelen daarvan zijn.
Maakt dat veel uit bij deze vraag?
 
De bedoeling is de juwel rio 240.
Dat lijkt me een zwevende bodem. Ik heb je eigenlijk nooit afgevraagd wat de voor en nadelen daarvan zijn.
Maakt dat veel uit bij deze vraag?

Wat dat inhoud is dat niet de hele bodemplaat vlak hoeft te zijn, alleen het frame moet volledig ondersteund worden (rondom geen kieren zichtbaar zegmaar).
 
Wat dat inhoud is dat niet de hele bodemplaat vlak hoeft te zijn, alleen het frame moet volledig ondersteund worden (rondom geen kieren zichtbaar zegmaar).

En dan is het wel zinvol om voor 18mm onderplaat te kiezen ,door de rand van het frame ook nagenoeg op de rand van de kast staat.

Zou het een volglas bak zijn, is is in in mijn ogen 12mm ook prima. (Maar om nou te zeggen dat daar zo'n groot prijsverschil in zit....)
 
Mag ik vragen waarom men hier meteen voor de 18mm variant zou gaan? is dat omdat het moet of ohjee dat moet zo dik mogelijk?
Stijfheid vanwege de oversteek.
 
mee eens, neem dan wel watervast verlijmd (voor buitentoepassingen). kost iets meer, maar het is echt stevig en goed bestand tegen vocht.
Watervast verlijmd is een goede toevoeging, dat had ik niet alleen moeten denken maar ook moeten schrijven...
 
Stijfheid vanwege de oversteek.

En als ik jou zeg dat ik hier 180x50x50 op 15mm heb staan met zo'n 7cm oversteek?

Sterker nog: de bak wordt gedragen door 2 horizontale 44x44mm balken en heeft aan de voor-/achterkant 7cm uitsteek.
Verder helemaal niks :))
 
En als ik jou zeg dat ik hier 180x50x50 op 15mm heb staan met zo'n 7cm oversteek?

Sterker nog: de bak wordt gedragen door 2 horizontale 44x44mm balken en heeft aan de voor-/achterkant 7cm uitsteek.
Verder helemaal niks :))
Ik denk dat de balken voldoende zijn en dat we allemaal geneigd zijn de belasting van een aquarium te overschatten omdat de ellende niet te overzien is als het mis gaat.* Maar 12 millimeter vindt ik niet veel, en better safe than sorry. Als de keuze is tussen meer zekerheid op 18 dan op 12, en het prijsverschil is op het totaal van het aquarium nihil zou ik voor 18 gaan.

*De zekerheid die je wilt inbouwen is groter naarmate het effect groter is. Risico = Kans x Effect. De kans dat 12mm te weinig is is niet heel groot, het effect wel.
 
Laatst bewerkt:
Multiplex is idd een beter plan.
Ik heb nog even een waterpas op de kast gelegd maar de bovenplaat plaat staat behoorlijk hol. Ik denk dus dat het toch deels de plaat vervangen wordt anders drukt die plaat uiteindelijk hol en wordt het glas nog niet ondersteund.

Het nadeel is natuurlijk bij multiplex tegen een lelijke zijkant aankijkt, misschien kan ik dat wel mooi plamuren en dan in de kleur van de kast schilderen. Nu nog hopen dat dat boven blad er een beetje af wil.
Er is ook strijkband te koop: https://www.gamma.nl/assortiment/rechtkant-strijkband-beuken-23-mm-2-5-meter/p/B177745
 
Strijkband zal niet echt mooi staan op dit kastje. Maar ik ben er denk ik wel uit.

Ik zal de bovenplaat van de kast verwijderen. Dan een plaatje 18mm multiplex watervast van 120x40 (het frame nog even exact opmeten) aan de achterkant monteren, de zijkanten plamuren, of vullen met houtlijm en dan in de kleur van de kast zetten. Onder de plaat zal ik nog een latje zetten tegen de zijkant van de kast.

De origineke bovenplaat wordt dan vervolgens afgezaagd en het voorste deel terug gezet.

Het is een beste onderneming zo. Ik heb ook al mijn woonkamer vloer bij de balken extra ondersteund omdat die wat aan het door veren was.
 

Terug
Bovenaan