Kat drinkt uit garnalenbak


A

Aurora

Guest
Sinds een aantal weken heb ik een garnalenbakje ingericht. De garnalen zitten inmiddels in de bak en in eerste instantie was ik bang dat onze katten de garnalen zouden zien en dat hun jachtinstinct wakker zou worden. Dat bleek niet het geval en dus heb ik het dekplaatje eraf gehaald (de bakje is toch mooier zonder). Het bakje is aan de voor- en achterkant open en dat heeft dan nu toch interesse gewekt. Ze drinken nu bijna alleen nog uit het aquarium en daar maak ik me een beetje zorgen om. Kan dit kwaad voor de katten of voor de garnalen?

IMG-20150416-WA0001.jpg
 
Voor de kat denk ik toch niet.. misschien wel voor de garnalen? Je weet niet waar de kat nog meer met z'n bekkie was ;)
Misschien een idee om er een bakkie naast te zetten met lekker drinkwater voor de kat?
 
Wel iets om in de gaten te houden trouwens, heb altijd veel katten gehad.. als ze in gaten krijgen dat er kleine zwemmende diertjes in rond zwemmen kan dat wel eens het jacht instinct prikkelen ;)
Misschien zou je toch moeten denken aan het tijdelijk afdekken van de bak? Totdat de lol eraf is..
 
Misschien moet er dan toch maar een dekplaatje weer op. De katten komen ook buiten en nemen regelmatig ratten en muizen thuis. Ik zou niet willen dat dit schadelijk is voor de garnaaltjes.

Er staat een bakje met kattenmelk op nog geen meter afstand maar aquariumwater is schijnbaar lekkerder.
 
Aurora zei:
De katten komen ook buiten en nemen regelmatig ratten en muizen thuis. Ik zou niet willen dat dit schadelijk is voor de garnaaltjes.

Is ook een vraag voor mij hoor.. misschien valt het allemaal wel mee.. ben benieuwd wat anderen hierover te zeggen hebben.
 
Bij mijn moeder drinken de katten regenwater die zij opvangt in een keramische schaal.
In deze schaal is inmiddels alg ontstaan en dat vinden ze blijkbaar lekker.
Vers water uit de kraan vermijden ze zoveel mogelijk, zelfs in de winter.
Ze heeft maar 8 katten en vertonen allemaal de zelfde voorkeur.
Blijkbaar zijn de stoffen die ze gebruiken om het drinkwater helder en bacterie gezond te houden wat katten kunnen ruiken en daardoor vermijden.
 
Ik heb altijd vers water voor onze kat, maar zie 'm toch met enige regelmaat uit de sloot drinken, zal toch smaakvoller zijn ;)
 
In sloot en regenwater e.d. zitten een hoop mineralen die goed zijn voor katten (en andere dieren). In kraanwater zit dit veel minder. Een kat zal zeker het aquariumwater boven het verse kraanwater verkiezen als hij de kans krijgt. Misschien kun je voortaan wat aquariumwater in zijn eigen drinkbak doen? Dan komen zijn eventuele bacteri�n e.d. niet bij de garnaaltjes.
Mijn eigen katten (3 stuks) drinken erg graag uit de vijver. De diertjes laten ze gelukkig met rust.
 
Tja de garnalen zijn wel erg gevoelig maar of het drinken door de kat nadelig is dat is een goede vraag.
Ik zou zelf de bak wel afdekken want als de kat toch onverwacht de poot erin slaat dan.................. :(
Het blijft wel een beest met jachtinstinct natuurlijk.
 
Ze hebben voornamelijk interesse in de vissen in mijn grote bak, waar ze regelmatig met hun pootjes op het glas tikken.

Maar ik denk inderdaad dat ik dit bakje maar weer ga afdekken. Ze kunnen niet echt in het aquarium door de lichtkap over het midden maar ze kunnen er net met hun kopje langs om te drinken. Misschien is een bakje aquariumwater geven ook een optie maar dat zal wel niet interessant genoeg zijn (eigenwijze beesten zijn het).

Het zou wel leuk zijn om te weten of het water erdoor be�nvloed zou worden, dus roept u maar als iemand daar meer over weet.
 
Ik denk ook dat het aquarium water niet zo goed is voor de kat,
hij zou er vast niks van krijgen maar tog er zitten wel meer bacterien in dan normaal water denk ik.En als ze regelmatig huis komen met ratten denk ik ook net dat het zo goed is voor je garnalen.
 
Zal wel meevallen voor de kat maar heb weleens een bericht gelezen van iemand waarvan de katten ook uit het aquarium dronken en er regelmatig bewoners van de bak doodgingen.
Bleek na onderzoek door het antivlooienmiddel van de katten te komen.
 
Weet niet wat of zon kat een vlooienband om heeft, want vind haar nekje toch wel verdacht dicht bij het water, denk dat garnalen daar wel last van kunnen hebben spul wat aan zon band zit.
Geeft zon bak zonder afdekplaat niet veel vocht in huis?
Groeten Bassie
 
Is natuurlijk zwaar vergif voor de garnalen zo'n vlooienband of van die druppels.
Als de bak niet net zo groot als je woonkamer is valt het met vocht wel mee in je huis! ;)
 
De katten krijgen geen vlooien of wormenmiddel en dragen ook nooit een vlooienbandje. Anders zou dat inderdaad wel een re�el gevaar zijn.

Maar dit is maar zo'n klein bakje zonder verwarming dus zoveel water verdampt er niet uit. Het zijn meer die dorstige katten die het waterpeil laten zakken.
 
Zoals ik al eerder zei, het blijft met katten de vraag waar ze aanwezig waren met hun bek ;)
Misschien als je op strategisch handige plekken een draadje spant, misschien met vislijn of zo.. dat het poezebeest er niet meer met z'n kop tussen kan, dan is de lol er snel af..

Grappig spul hoor.. katten ;)
Heb jaren een hele ploeg gehad, gingen allemaal op extreem bejaarde leeftijd de laan uit.. nu hebben we nog maar 1 katje maar die kijkt gelukkig niet om naar de aquariumdieren.
 
Kan me zo voorstellen dat de garnalen als zijnde prooidier de kat in ieder geval wel in de gaten hebben en dat dit hun gemoedsrust geen goed doet elke keer een drinkende kat boven hun hoofd.
 
Katten wordt altijd schoon (kraan)water voorgeschreven, maar uit eigen ervaring weet ik dat ze veel liever 'water met een smaakje drinken'. Hoe viezer hoe liever, dus uit een bloempot met aarde en water, een vijver, een emmer, een vaas met bloemen, als het maar 'raar' is.

Ik denk dat het voor de katten totaal geen kwaad kan. Voor je garnalen weet ik het iets minder zeker.
 
Onze katten drinken ook uit de bak. Ik heb nog nooit iets bijzonders er aan gezien en maak me er geen zorgen om. Zou inderdaad alleen wel uitkijken bij ontvlooien...
 
Er zijn voor in de garnalenbak toch van die Guave bladeren e.d. die er speciaal voor zijn om bacteri�le infecties te voorkomen? Als er zoiets in je bak zit, kan het misschien hoe dan ook geen kwaad, omdat de eventuele bacteri�n die er door de kat in zouden komen meteen uitgeschakeld worden.
Maar idd met gif is dat een ander verhaal.
 
Ik heb geen hekel aan katten maar ook geen liefhebber en moet door deze berichten altijd aan gevallen van Toxoplasmose en van die rondwormen denken.
Aan de ene kant doen mensen over het algemeen van alles om gezond te blijven maar hebben ondertussen wandelende bronnen van deze besmettelijke dingen in hun huis rondlopen :juggle:
Misschien dat garnalen net geluk hebben maar lees dat vrijwel alle dieren en sowieso de mens besmet kunnen raken.
 
Ik denk dat dit ook geldt voor honden dan?
 
Alleen katachtigen kunnen gastheer van de toxoplasmose parasiet zijn maar honden uit een aquarium laten drinken lijkt me ook niet verstandig idd.
 
Ik denk eerlijk gezegd dat we een beetje een panische 'dettol' maatschappij aan het worden zijn. Je kunt overal ziek van worden en overal dood aan gaan. I'll take my chances...
 
Oei,ik raak een gevoelige snaar geloof ik! ;)
 
Ik denk dat dit een heel andere discussie is. Geen antwoord geeft op de vraag van Aurora: kan het kwaad voor de kat of voor de garnalen.
 
Ik denk dat dit de kern raakt van haar vraag: geloof je dat die bacteri�n kwaad kunnen of niet. Ik geloof van niet. Mijn aqua ervaring zegt ook van niet.
 
Aurora zei:
Ze drinken nu bijna alleen nog uit het aquarium en daar maak ik me een beetje zorgen om. Kan dit kwaad voor de katten of voor de garnalen?

Niemand hier kan met absolute zekerheid zeggen dat het wel of geen kwaad kan voor je garnalen.
Zelf zou ik het risico (hoe klein dit misschien ook is) zoveel mogelijk beperken en het afdekplaatje gebruiken.
 
Seabait zei:
Alleen katachtigen kunnen gastheer van de toxoplasmose parasiet zijn maar honden uit een aquarium laten drinken lijkt me ook niet verstandig idd.
Toxoplasmose verspreidt zich door de ontlasting, dus dat is hier niet van toepassing.
 
Jij hebt natuurlijk bv geen kattenbak waar de katten in zitten te krauwen en daarna weer de woonkamer betreden? ;)
 
Dat komt toch niet in het aquarium als ze daaruit drinken?
 
Jones zei:
Dat komt toch niet in het aquarium als ze daaruit drinken?

Ik dacht: ik ga het niet zeggen, maar gelukkig doe jij dat voor me :)

Is een beetje welles nietes zo, ik denk niet dat we het echt eens worden met Seabait op dit onderwerp... :)
 
Nee dat denk ik ook niet maar hoeft ook niet hoor Saskia.
Vind het gewoon typisch dat men wat andere onderwerpen betreft mensen op verschillende mogelijke risico's wijzen ivm met het welzijn van onze aquariumdiertjes maar in dit geval de kattenbaasjes daar geen oren naar (willen) hebben.
Kan natuurlijk ook dat jullie katten na het doen van hun behoefte netjes hun pootjes wassen onder de kraan ipv schoonlikken en is het allemaal onzin wat ik hier vertel ;)

Zo zijn er nog tal van andere dingen waar katten met hun snuitje komen als ze buiten zijn waar we geen weet van hebben.
Zal verder stoppen met deze discussie en ieder doet er maar mee wat hij of zij zelf het beste vindt.
 
Hmm.. ben mijn leven lang omringt met katten.. en neem van mij aan, 1 van de eerste dingen die ze doen na het vullen van de kattenbak is hun kont aflikken ;)
Als ze daarna misschien de vieze smaak willen wegwerken met aquariumwater.. ;)
dan heb je daar een risico.. hoe klein misschien ook.
 
Ter aanvulling.. niet zelden wordt (zeker met garnalenbakken) geadviseerd om de handen even te spoelen alvorens met je handen in het water te komen, dan lijkt me het voorkomen dat een kat het water kan 'belikken' niet onredelijk.

Dat sommige mensen daar een stuk makkelijker in zijn en geen problemen constateren doet daar niets aan af.
 

Terug
Bovenaan