Kation-Anion


zou dit zan tunnelvorming kunnen liggen, het water die niet door het hars gaat maar er langs?
 
Okay wat ik nu zie is dat de in en out op de zuil van de Anion fout staat aangegeven door de fabrikant zelf, wat vreemd toch vind ik. Heb dus de darmen omgeschakeld zodat beide zuilen het water van boven naar onder laat stromen waardoor ik nu een ph van 7 en silicaat nog van 0,8. Dus het regenereren met meer natriumhydroxide (1,2 kg op 20l water op een zuil van 7liter) heeft wel veel geholpen. Het laat voor meer dan de helft minder silicaat door maar nog niet wat het moet zijn.
 
Mijn eerste zelfbouw gemaakt met hars bij aquarichtig vandaan, was allemaal prima.
de goedkope sets hebben een goedkope behuizing, prijstechnisch handig en verder zal het geen wereld van verschil maken.
tegenwoordig heb ik zelf deze set: https://www.aquarienfilterbau.de/p/vollentsalzer-2x2-liter-st-basisch-standard redelijk betaalbaar ook en degelijk gebouwd.

ik regeneer elke maand, duurt een uurtje hooguit. maar grootste deel kun je andere dingen doen ondertussen. Belangrijk is dat je het doet zonder kinderen en andere huisdieren in de buurt. afzonderlijk zijn loog en zoutzuur geen fijne stoffen. Het is bij mij niet nodig om elke maand te regeneren maar op deze manier kan ik het altijd zelf inplannen. als je wacht tot de tds van het water op loopt moet je regeneren voor je water kunt maken en dat komt natuurlijk altijd slecht uit.
Heb je een idee hoeveel liter je kan zuiveren met jouw model van 2x 2l?

Eens mijn osmosefilter op is, schaf ik me mss ook zo 1tje aan, prijs valt reuze mee!
 
Heb je een idee hoeveel liter je kan zuiveren met jouw model van 2x 2l?

Eens mijn osmosefilter op is, schaf ik me mss ook zo 1tje aan, prijs valt reuze mee!
in theorie met de hardheid uit de kraan hier ergens rond de 450 liter.
 
in theorie met de hardheid uit de kraan hier ergens rond de 450 liter.
Ok dat valt mee! En wat is je hardheid ongeveer?

Tis maar om een idee te hebben...

Mijn hardheid zal wss het dubbele zijn dan uwe..
Kl... water
 
Oei... hier is de gh23... en dat regeneren op een appartement zie ik niet zo zitten...

Of mixbed vaatje halen of verder osmosefilter dan maar :)
 
Oei... hier is de gh23... en dat regeneren op een appartement zie ik niet zo zitten...

Of mixbed vaatje halen of verder osmosefilter dan maar :)
Zou ik niet aan beginnen met die waardes . Dat wordt regenereren , regenereren .
 
Het is belachelijk hoog, ik weet het... mocht ik de gootsteen niet ontkalken, groeien er stalagmieten na een jaar...

Gelukkig lukt het nog met een osmosefilter, regelmatig spoelen na gebruik. Ik hoop dat ie het niet te rap begeeft...
 
Het is belachelijk hoog, ik weet het... mocht ik de gootsteen niet ontkalken, groeien er stalagmieten na een jaar...

Gelukkig lukt het nog met een osmosefilter, regelmatig spoelen na gebruik. Ik hoop dat ie het niet te rap begeeft...
Je hebt sets op de markt met controller die automatisch spoelt
 
Heb ik gezien :love: met microcontroller enzo, ziet er wel leuk uit! Maar voorlopig met het huidige budget.. hou ik het bij men huidige opstelling :') het werkt.. en die membranen kosten zoveel nog niet.
20211101_052127.jpg
 
Merk dat na het spoelen van de Anion zuil dat het water een raar geurtje heeft. Lijkt wel nog restent geur van de natronloog. Zou niet kunnen want heb al meer dan 100liter gespoeld met zuiver kraan water. Er gaat precies ook elke week een vis dood, geen idee of ik dit moet linken. Enig advies voor mij? Zijn er nog mensen die opgemerkt hebben dat het water uit de kation Anion wisselaar een rare geur heeft.
 
Merk dat na het spoelen van de Anion zuil dat het water een raar geurtje heeft. Lijkt wel nog restent geur van de natronloog. Zou niet kunnen want heb al meer dan 100liter gespoeld met zuiver kraan water. Er gaat precies ook elke week een vis dood, geen idee of ik dit moet linken. Enig advies voor mij? Zijn er nog mensen die opgemerkt hebben dat het water uit de kation Anion wisselaar een rare geur heeft.
Soms geurde het wat, maar die geur was met een paar uur weg.
Ik deed altijd vrijdag middag water maken en mineralen mengen en dan zaterdag einde van de ochtend ging ik pas verversen, het was dus altijd bijna 20-24 uur aan het mengen
 
Damien
Probeer je te helpen, als je de anion ( 2e buis) andersom plaatst ( van onderen naar boven, wat niet de bedoeling is) komt er een Ph van 9,5 uit dat is niet wat je wilt en dat is te begrijpen.Waar ik aan denk is dat er nog te veel resten aanwezig zijn van ik noem het maar de natronloog overgebleven na de regeneratie, van buis 2, kan zomaar zijn dat de harsen wat vervuild zijn en dan ontstaat er klontvorming. De klontvorming kan een reden zijn dat er natronloog wordt vastgehouden met als resultaat die hoge Ph.

Ik weet natuurlijk vooraf niet of jou gebruikte hars de silicaten weg haalt, anders of simpel gezegd zet er een silicaatfilter achter na de anion.
Ga er ook even vanuit dat je doorzichtbare acrylaatbuizen gebruikt.

Zal er voor de volledigheid nog even een simpel regeneratie-schema op los laten.Voor wanneer dit dus weer nodig is.
Aantal liters met kraanwater terugspoelen via aansluiting 2 terug naar 1.Het aantal liter's wat je terugspoeld is afhangkelijk van de hoeveelheid hars.

Water en zoutzuur-oplossing van 1 naar 2. Door de kation.
Kation spoelen, 1-2 en wanneer geen resten zoutzuur merkbaar aanwezig de anion spoelen via de kation van 1-2-4. Aantal liter's afhangkelijk van de hoeveelheid hars.Vervolgens ( X) aantal liters gebruiken uit de kation en vermengen met natronloog en dit door buis 2, van 3-4.

Vervolgens( restant) natronloog weg laten lopen ( wegspoelen) via 1-2-3-4 tot dat er een bruikbare ( liefst digitale meting) Ph uit de wisselaar loopt/komt.

Een kation -anion wisselaar is nooit volledig gevuld met hars omdat bij de terugspoeling de hars ophoopt en omhoog gestuwd wordt, gebeurt dit te snel dan zie je dat de hars droogloopt door de te snelle spoeling, zowel bij de kation als de anion.

Belangrijk lijkt mij dus dat bij de spoeling van de kation en ook de anion dat de snelheid daarvan zodanig verloopt dat wanneer de hars iets ophoopt, ( omhoog) deze de kans krijgt om in korrel's uiteen te vallen, en naar beneden te zakken zonder grote klonten, je kan ook de wisselaar even goed heen en weer schudden, soms helpt dit de klontvorming te breken.

Zie je op een gegeven moment toch nog een compacte klontvorming, sla dan even desnoods met de hand tegen de zijkant van de buis, grote kans dat deze bonk uiteen valt.

Laat ook de oplossing zoutzuur en natronloog niet te snel door de harsen gaan, geef het een acceptabele contact tijd.

Damien, zie jij het anders, dat kan, zie ik het fout, kan ook.Laat maar weten.
Gr.bert
 
Soms geurde het wat, maar die geur was met een paar uur weg.
Ik deed altijd vrijdag middag water maken en mineralen mengen en dan zaterdag einde van de ochtend ging ik pas verversen, het was dus altijd bijna 20-24 uur aan het
En Damien het opgevangen water 24 uur doorluchten, niet meteen in de bak.
En Damien het opgevangen water 24 uur doorluchten, niet meteen in de bak.
Ik kan hier zoveel water niet 24u laten verluchten. Kan het kwaad als een deel meteen de bak in gaat ?
 
Ik kan hier zoveel water niet 24u laten verluchten. Kan het kwaad als een deel meteen de bak in gaat ?
Ik had een opvouwbare regenton van 250L om het water in op te vangen en te mengen.
Later is dat een 250L vat geworden die hier in een vaste opstelling staat.
Weet niet hoeveel water je op moet slaan?
 
Damien, dat kan zeker wel kwaad zou het niet doen.Misschien een soort van regenton in de tuin of op een balkon?.En daar het water heen brengen/ pompen.

Na de regeneratie van de beide zuilen kan het uitgangswater een Ph laten zien van zeg maar Ph5.De bedoeling van opvangen van water uit een wisselaar en doorluchten ( 24 uur) is nodig omdat de Ph na 24 uur stabiliseert .En waarschijnlijk een Ph van 6 laat zien.Is de Ph van het opgevangen water te hoog dan kan voorzichtig met enkele druppels eikenextract de Ph omlaag gebracht worden.

Direct op de bak is dus niet goed voor de vissen, die kunnen simpel het loodje leggen, dat wil je niet.
Harsen spoelen doen we van onderen naar boven, regenereren van boven naar beneden.

Dus bij de juiste opstelling gaat de wateraanvoer in de kation van boven naar onder, en dit ook weer bij de anion.
Er bestaan al even kleurharsen, die laten een kleurverschil zien in de verzadiging ( kleurverandering) ideaal lijkt mij.

Bij een tuincentrum kun je de watertonnen uitkiezen, keuze zat.

Damien, tijdens het regenereren een compleet afdekkende veiligheidsbril op, je komt tijdens dit proces ongemerkt in aanraking met zoutzuur en of natronloog, even in je oog wrijven en je hebt een giga groot probleem, kan zijn dat je daardoor blind wordt.Zoutzuur Ph 3-4 en Natronloog Ph van 14.

Gr. bert
 
Ik had een opvouwbare regenton van 250L om het water in op te vangen en te mengen.
Later is dat een 250L vat geworden die hier in een vaste opstelling staat.
Weet niet hoeveel water je op moet slaan?
200 liter. Zal dus een oplossing moeten zorgen.
 
Damien, dat kan zeker wel kwaad zou het niet doen.Misschien een soort van regenton in de tuin of op een balkon?.En daar het water heen brengen/ pompen.

Na de regeneratie van de beide zuilen kan het uitgangswater een Ph laten zien van zeg maar Ph5.De bedoeling van opvangen van water uit een wisselaar en doorluchten ( 24 uur) is nodig omdat de Ph na 24 uur stabiliseert .En waarschijnlijk een Ph van 6 laat zien.Is de Ph van het opgevangen water te hoog dan kan voorzichtig met enkele druppels eikenextract de Ph omlaag gebracht worden.

Direct op de bak is dus niet goed voor de vissen, die kunnen simpel het loodje leggen, dat wil je niet.
Harsen spoelen doen we van onderen naar boven, regenereren van boven naar beneden.

Dus bij de juiste opstelling gaat de wateraanvoer in de kation van boven naar onder, en dit ook weer bij de anion.
Er bestaan al even kleurharsen, die laten een kleurverschil zien in de verzadiging ( kleurverandering) ideaal lijkt mij.

Bij een tuincentrum kun je de watertonnen uitkiezen, keuze zat.

Damien, tijdens het regenereren een compleet afdekkende veiligheidsbril op, je komt tijdens dit proces ongemerkt in aanraking met zoutzuur en of natronloog, even in je oog wrijven en je hebt een giga groot probleem, kan zijn dat je daardoor blind wordt.Zoutzuur Ph 3-4 en Natronloog Ph van 14.

Gr. bert
Gert, alvast bedankt voor deze grondige uitleg want wist niet dat ik na het regenereren van onder naar boven moest spoelen. Dat heb ik net vlug nog gedaan en het water geeft geen vreemde geur op het eerste zicht. Sinds ik het water van de kation Anion gebruik gaat er elke week wel een vis dood.

Dus jou advies:
1)kation en anion regenereren van boven naar onder, en het spoelen van onder naar boven.
2) het water 24u verluchten, dus zal een ton moeten bij zetten.

Trouwens ik heb de bruine kation hars die rood kleurt als weer geregenereerd moet zoals je vermelde.
 
200 liter. Zal dus een oplossing moeten zorgen.
Eitje.
Mijn vat wat ik nu gebruik neemt ongeveer net zoveel plek in als een wasdroger.
De opvouwbare regenton vouwde ik na gebruik op en zette ik in de hoek.
Het staat er maar 24 uur dus daar was toen wel mee te leven dat er ff een dagje wat in de weg stond.
 
Mooi Damien, maar na het regenereren, ' niet zoals je schrijft' van onder naar boven.Zie 1 je bedoeld waarschijnlijk het spoelschema.

Heb je dat net nog even gedaan,, hoe veel hars gebruik je als ik vragen mag, bij mij nam dit proces enkele uren in beslag.
Het opvang-water geeft een zurige lucht af maar daar is niets mis mee.Je doet dit spoelproces toch niet in binnenshuis.

Dat het blijft bij een vis die dood gaat is nog redelijk positief, je kan zomaar alles verliezen.Zoals eerder vermeld is het water uit de wisselaar pas na 24 uur stabiel, en mogelijk moet deze waarde ook nog bijgesteld worden,,maar Damien het is allemaal niet simpel, was dat maar zo.
Gr. bert
 
Mooi Damien, maar na het regenereren, ' niet zoals je schrijft' van onder naar boven.Zie 1 je bedoeld waarschijnlijk het spoelschema.

Heb je dat net nog even gedaan,, hoe veel hars gebruik je als ik vragen mag, bij mij nam dit proces enkele uren in beslag.
Het opvang-water geeft een zurige lucht af maar daar is niets mis mee.Je doet dit spoelproces toch niet in binnenshuis.

Dat het blijft bij een vis die dood gaat is nog redelijk positief, je kan zomaar alles verliezen.Zoals eerder vermeld is het water uit de wisselaar pas na 24 uur stabiel, en mogelijk moet deze waarde ook nog bijgesteld worden,,maar Damien het is allemaal niet simpel, was dat maar zo.
Gr. bert
Het spoel schema van onder naar boven, zo zei je het toch als ik het goed begrijp.
Regenereren doe je van boven naar onder en het spoelen van onder naar boven. Of heb ik het hellemaal fout begrepen?

Ik heb een kation van 10 liter en een
Anion van 7 liter. En het regenereren duurt ook enkele uren hier. Het doorlopen van het zout zuur bij de kation en het natronloog bij de Anion loopt zeer traag er door.
En dit doe ik in een open garage waar genoeg verluchting is, en alles met plastic handschoenen en een brill.
 
Damien, helemaal goed, soms kan een korte tekst voor verwarring zorgen.Om dit op te lossen heb ik een enkel woord nodig, je schrijft" wist niet dat ik na regenereren van onder naar boven moest spoelen,,je bedoeld waarschijnlijk voor het regenereren.

Maar we komen er wel uit toch, goed bezig dat dit allemaal buitens huis gebeurt.
Nou succes met het verdere verloop.
gr. bert
 
Damien, helemaal goed, soms kan een korte tekst voor verwarring zorgen.Om dit op te lossen heb ik een enkel woord nodig, je schrijft" wist niet dat ik na regenereren van onder naar boven moest spoelen,,je bedoeld waarschijnlijk voor het regenereren.

Maar we komen er wel uit toch, goed bezig dat dit allemaal buitens huis gebeurt.
Nou succes met het verdere verloop.
gr. bert
Bert, je hebt gelijk. Kan best voor verwarring zorgen.
Bedoelde het niet zo hoor.
Het regenereren moet van boven naar onder, maar jij verteld dat het spoelen andersom moet en dat wist ik niet. Bij deze zal ik nu het spoelen van onder naar boven doen. Zoals je al he’d gelezen heb ik dit idd daarstraks al even gedaan en erna was de vreemde geur weg.
Misschien zoals werd aangegeven zullen er klonters geweest zijn in de harsen waardoor er nog natronloog achter bleef.
Wil je alvast bedanken voor je advies.
 
Hoe verluchten jullie het water osmose water wat uit de ionenwisselaar komt. Met een lucht steen of een pompje in de ton.
 

Terug
Bovenaan