keer op keer problemen ondanks andere aanpak


B

bart_ramakers12

Guest
In begin toen ik weer overnieuw begon had ik me bak en filter helemaal ontsmet en amdere aanpak en inrichting.
Bak was na 3 weken ongedraaid en toen vissen overgezet daar in bleek dat ze nie in orde waren. Ben al 1 vis alweer verloren tijdje terug.
Van me aquariumzaak kreeg ik esha aangeboden.
Dit werkte niet en de vissen blijven nu schuw en hangerig word er beetje wanhopig van...
Sinds dat ik begon als maar vissen verloren vind het niet echt een hobby meer worden.
Wat moet ik nou doen want is niet meer leuk... vissen schure nie meer teminste nie dat ik weet en ze eten wel . Ververs 30% - 50% per week en waterwaardes zijn normaal .
 
Wat is normaal bart? Hoe test je? Met strips?

Heb even in je fotoalbum gekeken. Is het die tropische bak?
Middeltjes hoef je meestal niet te gebruiken, is vaak alleen maar om problemen op te lossen, niet om te voorkomen.

Welke vissen heb je verloren?
Edit: Over welk tijdsbestek? Hoe heb je ze overgewend, wat geef je ze te eten? Kan je nog wat meer info geven?
 
Is me sluier aqua staat in goudvisgedeelte dus lijkt me logisch.
Oranda is dood en ryukin ook al bijna en als je doorbladerd in me topics van goudvissen is er veel vis dood en heb vaak problemen in me bak.
Me tropisch is stabiel en geen probleme en zo.
Waterwaardes ammo 0 nitriet 0 ph 8 nitraat 0. 25 mg/ l
Ik test met druppeltest
 
-
 
Misschien toch te veel stress. Je aquarium was nog niet ingedraaid of je had ze al zwemmen. Misschien was je vorige besluit toch beter om te stoppen met de aquarium hobby aangezien deze hobby dus duidelijk niet voor je is weggelegd.
 
waarom heb je er eigenlijk medicatie ingegooid?
misschien met je je bak gewoon eens ECHT een keer met rust laten.. inplaats van elke week weer wat hannesen.
 
Medicatie omdat de vissen parasiete hadden en aquarium winkel gaf me esha daarvoor. Ik laat nu al me bak met rust moet zelfs nog verversen 25/40 % en das het enige wat ik doe naast bodem afhevelen en 1 keer a 2 keer per dag voeren.
 
misschien een keer naar een andere winkel voor advies?
aangezien je bij deze winkel steeds vissen blijft verliezen ondanks hun advies.
 
Nou ik verloor ook hq vissen bij wat plekke waar ik ze kocht dus ja.. dichtsbijzijnde ligt 16 -19 km van ons af :(
En bij tropisch nooit problemen en sluiers altijd dus geeft wel vraagtekens bij mij.
 
Bij tropisch nooit problemen??? Bart?
Waarom dan bak ontsmetten?

En het ene is het andere niet,he.
Staat allemaal in je berichten.
 
Bertus in de tijd dat ik die aqua 60 heb heb ik nog steeds geen probleme en dezelfde vissen die doen het super.
De bak van me koudwater heb ik ontsmet vanwege dat ik een dodelijke ziekte had bij me vissen die ongeneesbaar was.
Wil gewoon dat het gezond en goed blijft..
 
Bart ga alsjeblieft niet telkens overal smoesjes om verzinnen. Je doet veel te veel wat onnodig is met je vissen. Als ik me niet vergis zijn er ook al meerdere problemen geweest in je tropische bak anders gaan je Betta's niet dood.
 
Inderdaad, hoeveel Betta's heb je inmiddels versleten? Het ligt echt niet aan de sluiers.
 
Jones zei:
Inderdaad, hoeveel Betta's heb je inmiddels versleten? Het ligt echt niet aan de sluiers.
Hoeveel zou ik niet weten.. en sinds de aqua60 geen vis uitval gehad heb stabiel water en de vissen doen het goed .
Daarin geen plantenvoeding nodig en hoef maar 25% per 2 weke te verversen.
En de sluierstaarten ben ik al zo veel verloren over lange periode.
Ik vermoed dat er nog een bacterie ofzo in de bak zit ...
 
Hoeveel zou ik niet weten? Het is echt niet normaal om zoveel vissen te verliezen dat je de tel kwijtraakt, zeker niet als je alleen Betta's, Cory's en sluiers hebt. Ik geloof niet dat hier een bacterie speelt, ook niet bij je vorige sluiers. Het is heel makkelijk om vissterfte op een zeldzame dodelijke ziekte af te schuiven want dan haal je de verantwoordelijkheid bij jezelf weg, maar daarvoor ging alles ook dood. Het afgelopen jaar heb ik zeker 15 sluiers bij je zien komen en gaan. Het ligt aan het systematisch negeren van advies, de bak geen rust geven, blijven zeulen met de vissen (afstrijkje hier, afstrijkje daar, vijver in, vijver uit, handfoto's, foto's in een minibakje). Je bent gewoon niet bekwaam om vissen te houden, dat heb je hier wel bewezen. Ik geloof niet dat een hamster je beter af zal gaan. Het zal allemaal wel weer niet waar zijn en je zal weer allemaal excuses en bizarre verklaringen hebben, maar bij jou gaan vissen aan de lopende band dood alsof je ze in cyaankali laat zwemmen. Blijkbaar is dit jouw ding niet, stop er dan mee want het zijn levende wezens.
 
Jones zei:
Hoeveel zou ik niet weten? Het is echt niet normaal om zoveel vissen te verliezen dat je de tel kwijtraakt, zeker niet als je alleen Betta's, Cory's en sluiers hebt. Ik geloof niet dat hier een bacterie speelt, ook niet bij je vorige sluiers. Het is heel makkelijk om vissterfte op een zeldzame dodelijke ziekte af te schuiven want dan haal je de verantwoordelijkheid bij jezelf weg, maar daarvoor ging alles ook dood. Het afgelopen jaar heb ik zeker 15 sluiers bij je zien komen en gaan. Het ligt aan het systematisch negeren van advies, de bak geen rust geven, blijven zeulen met de vissen (afstrijkje hier, afstrijkje daar, vijver in, vijver uit, handfoto's, foto's in een minibakje). Je bent gewoon niet bekwaam om vissen te houden, dat heb je hier wel bewezen. Ik geloof niet dat een hamster je beter af zal gaan. Het zal allemaal wel weer niet waar zijn en je zal weer allemaal excuses en bizarre verklaringen hebben, maar bij jou gaan vissen aan de lopende band dood alsof je ze in cyaankali laat zwemmen. Blijkbaar is dit jouw ding niet, stop er dan mee want het zijn levende wezens.

Ik zou hier niks aan toe kunnen voegen.

Bart... de enige dodelijke factor voor je vissen ben jij.
 
dan verkoop je toch je sluiers en houd je het bij tropisch.. als die volgens jou wel stabiel is.
ik vind het zielig voor de visjes dat deze in constante stress leven!
 
Ik vind sluiers juist zo leuk .... constante stress zal ook wel mee vallen.
En symbas story dat is niet waar de dodelijke factor zijn ziektes . Als ik die onder controle zou hebben dan had ik nu geen dode vissen.. ga niet over met die grote bak op tropisch..
 
en de factor dat je ziektes krijgt is constante stress.. jij kan je vissen geen week met rust laten.
 
Inderdaad, Bart ga eens het probleem bij je zelf zoeken in plaats van overal naar te wijzen. De meeste ziektes/parasieten worden veroorzaakt door stress die de eigenaar veroorzaakt.
 
Je zou er een subtropische bak van kunnen maken met bijv. een barbelensoort en/of danio's. Veel barbeeltjes vertonen hetzelfde gedrag als goudvissen (het zijn ook kleine karpertjes). Ontzettend leuke visjes. Ik heb zelf Puntius titteya en Puntius oligolepis.
 
Wat voor een voer geef jij je goudvissen dan ?
 
Ik vind 1 a 2x per dag voeren trouwens wel erg weinig voor jonge vissen.
 
Is een ph van 8 niet iets te hoog vraag ik me af?

Luister, we willen je niet aanvallen of wat dan ook, maar het is belangrijk voor het welzijn van de visjes dat er iets veranderd. En blijkbaar moet er eerder iets bij jou veranderen dan bij de rest.
Een vis kiest zijn baasje niet, het is het baasje dat beslist hem mee te nemen en dat dus verantwoordlijk is voor het beestje zolang je hem bijhoudt. Het is een verantwoordelijkheid zoals een ander en al die gestorven visjes wouden niks liever dan verder te zwemmen. Maar dat ging/gaat niet door problemen met de bak waar te veel in geploeterd wordt, de diertjes stressen, eventueel te weinig eten, enz.
Probeer te begrijpen waar de grond van jouw/het probleem is en werk eraan. Ook al is dat niet grappig, evident en moet je merken dat je misschien zelf aan de oorzaak ligt.
Veel andere beginnenlingen (?) hebben hetzelfde probleem en weten ook niet hoe ze ze moeten verzorgen of het boeit hen niet, maar dat is geen excuus.
Zoek de oorzaak hoe moeilijk dat ook is :)
We willen je niet demotiveren (omgekeerde van motiveren), maar het probleem gewoon goed in je hoofd stoppen zodat andere diertjes niet zouden sterven (en voor goudvissen zijn enkele maanden/jaren v��l te vroeg) door verkeerde zorg.

Succes
 
maar hij wil niet veranderen.. dat is het probleem.
je doet alleen wat je zelf wil.. ondanks onze adviezen.
 
Ik heb al zoveel ellende gelezen over Bart, dit wordt nooit wat. Bart is namelijk eigenwijs. Verspilde moeite.
 
een sluierstaart verzorgen kan makkelijk zijn zolang je deze vuistregels houdt.

1. 1 x per week 50 % water ververssen
2. minimaal 50 liter per vis en 100 liefst 120 cm lengte (liefst meer)
3. blijf met je handen zoveel mogelijk uit de bak
4. niet overvoeren
5. niet ondervoeren
6. geen medicatie gebruik liever iets natuurlijks zoals zout, veel ziektes gaan vanzelf weg als je het ff rust gunt.
7. vissen zijn om te kijken. handjes afblijven

nogmaals NIET ZOVEEL MEDICATIE.

je geeft je vissen teveel stress n alle dieren en ook mensen worden dan zwakker. het ligt niet aan de vissen het ligt aan jou.

zelf laat ik best de ramen een week bealgen. so what vinden mijn vissen nog leuk ook. ik laat best eens wat rotzooi liggen en in dat ik water ververs haal ik die weg. je hoeft niet bij elk prutje met je handen de bak in. laat ze met rust wedde dat ze er dan boven op komen.

en als je echt een constante ziekte heb probeer eens een halve eetlepel zout op 80 liter. en ga eens door met eeen behandeling.
ik heb meer fotos gezien met groen water van de esha dan iets anders.
dus pak je potje esha smijt het in de prullebak en koop een pak zout, als je geld hebt voor esha heb je ook geld voor zout
bij een zoutbadje ook trouwens goed afmeten langzaam opbouwen van 2 gram per liter naar 4 gram per liter

BLIJF EENS VAN DE BAK AF BART
 
Kan je eens in detail beschrijven hoe jij je verversingen doet?

Hoe haal je het water eruit?
Wat voor materialen gebruik je daarvoor?
Worden die materialen alleen voor je aquarium gebruikt?
Hoe maak je de bodem schoon?
Hoe vaak doe je dat?
Hoe vul je het water aan?
Welke temperatuur heeft dat water?
Behandel je het water?
Hoeveel tijd neemt dat in beslag?
Blijven je filters dan draaien?

Verder:
Was je je handen voordat je in je bak gaat?
Zo ja waarmee en hoe?

Dit is geen kruisverhoor maar wellicht dat er in bovenstaande iets fout gaat?

Groet Pauolo
 
Bart reageert niet meer blijkbaar... :(
 
Nou ik reageer wel maar heb het super druk in de vakantie tijd......
Ik hevel de bak af met een 20 meter tuinslang met een korfje er aan zodat geen vis kan worden opgezogen.
Ik vul de bak aan door de tuinslang te koppelen op een kraan en die laat ik de bak aanvulle die tempratuur verschilt dan maar 1-3 graden dan de bak is dus dat is niet veel .
Ik ververs nu 40-50% per week soms minder.
Ik hevel de bodem af met een afhevelslang met een halve fles daar aan dit doe ik maar 1 keer per week tijdens het verversen.
Ik heb maar 2 vissen op 180 l wil mischien een derde vanwege groepsgedrag waneer de bak inorde is.
Ik voeg 1 keer per week omhizo bacto clay 5 gram toe en soms doe ik ook sansai biorex toevoegen 1*per week .
Ben meestal met verversen em afhevelen zo'n 30-40 min mee bezig doe het rustig en secuur dan.
Filters blijven altijd draaien.
Ph is altijd al 8 geweest hier en de vissen buiten doen het er ook goed op op een ph van 7 -8.
Handen was ik altijd met anti bacteriele zeep en spoel ze goed af dan zodat er geen resten zijn.
Onder de nagels haal ik het vuil ook weg met een borsteltje als het er zit.
1a 2 keer per dag voeren is genoeg je wilt ze niet te veel voeren = meer vervuiling
Heb veel planten in me aquarium.
Ik voer nu de zinkende kleine korreljes van saki hikari fancy goldfish balance en new era goldfish pelletjes waneer dit op is en ze zijn wat groter stap ik over op drijvend voer van hikari weer.
Soms krijge ze rode muggen larven diepvries die laat ik altijd ondooien in glas water en daarna spoel ik ze in een netje schoon. Al me materialen worden alleen voor aquarium gebruikt altijd
De bak word verder met rust gelaten en staat op me kamer..
 
Geen drijvend voer. Sluiers zijn namelijk vatbaar voor lucht in de zwemblaas, waardoor ze gaan drijven en uiteindelijk dood gaan. Hoop dat je dit eigenlijk al wel wist maar zo te lezen niet. Je zit dus maar 1x per week met je handjes in de bak?
 
Ok duidelijk verhaal.
Drijvend voer is bij mij geen probleem en dat dit zwemblaasproblemen geeft is volgens mij een fabeltje.

Hieronder mijn overdenkingen:

Drie graden temperatuursverschil lijkt me teveel en niet goed voor je vissen.

Kan het misschien zijn dat deze tuinslang iets met de uitval van vissen te maken heeft?
Bacteriegroei in de slang bijvoorbeeld (legionella o.i.d.).

Ik was mijn handen voordat ik aan mijn bak ga werken alleen met warm water en nooit met zeep. Vind het risico van zeepresten gevaarlijker dan eventueel wat huis, tuin en keukenvuil.

Verder vind ik die bacteriemiddeltjes welke je toevoegt vreemd voor een ingedraaid aquarium. Als je degelijke toevoegingen wekelijks doet komt dat volgens mij je bak niet ten goede.

Verder denk ik ook dat je teveel doet in je bak en deel ik de mening dat je de bak en de vissen veel meer rust moet gunnen.

Groet Pauolo
 
xxMaxx zei:
Geen drijvend voer. Sluiers zijn namelijk vatbaar voor lucht in de zwemblaas, waardoor ze gaan drijven en uiteindelijk dood gaan. Hoop dat je dit eigenlijk al wel wist maar zo te lezen niet. Je zit dus maar 1x per week met je handjes in de bak?
ja 1 keer per week maar en over lucht happen is een fabel want ik heb sluierstaarten ook in de vijver en die krijgen drijvend voer en nooit drijfproblemen.
 
@ pauolo
De temperatuur in de bak is uit eindelijk maar een of 2 graden minder dus op zich is dit geen probleem voor een vis.
de tuinslang is altijd al voor de aquarium gebruikt en is schoon . ik denk persoonlijk dat het niet aan de tuinslang ligt.
de bacteriemiddeltjes lijken volgensmij geen oorzaak want die sansai biorex voeg ik nauwelijks toe. en met de bactoplus omhizu clay ben ik persoonlijk heel erg over te spreken want merk wel dat de vissen die ik heb een beetje schuw zijn maar niet nu door ziekte maar bang zijn denk ik .
de vissen scharrelen zonder te schuren heel de bak rond en naast schuw zijn niks vreemds gemerkt :)
nou over het vuil ben ik nie mee eens vanwege de bacterien op je handen want dit kan vaak ook al een factor zijn met vissen ziek krijgen daarom was ik ze altijd grondig.
 

Terug
Bovenaan