Wat is er nieuw

Kempvis aangevallen/aangevreten

• Onderwerp starter Onderwerp starter RyonL
  • Startdatum Startdatum
R

RyonL

Guest
Goedenavond,

Ik heb sinds ongeveer 4 maand 3 kempvissen in mijn aquarium. 1 mannetje en 2 vrouwtjes. Alles bleek goed te gaan tot ik voor een half uur geleden mijn mannetje bijna dood aantrof tussen de planten. Ik heb hem nu verplaatst naar een fles met gaatjes in het aquarium zodat hij in een soort quarantaine blijft.

Even wat verdere informatie.

Aquarium 240L
Temp rond de 27 graden.

3 kempvissen
7 kardinaal tetra's
2 maanvissen
2 diamantgoeramies
1 labeo bicolor
4 vijfstreepbarbelen
3 algeneters

Het ging erg goed met mijn kempvissen alleen nu heeft mijn mannetje bijna geen vinnen meer en een aantal schubben bovenop zijn ook weg. Het rechteroog wordt wit dus ik denk dat hij blind wordt/is aan die kant. Ik denk niet dat het door een ziekte komt maar dat hij is aangevallen omdat het zo snel is gebeurt.

De kempvissen werden over het algemeen met rust gelaten. Ze konden zich lekker verstoppen tussen de planten en in de kokosnoten. Alleen wilde mijn labeo bicolor soms nog wel eens achter mijn rode vrouwtje aan zwemmen maar dat gebeurt alleen soms vlak na het eten. Het mannetje werd altijd met rust gelaten.

Hier een aantal foto's:

Toen hij nog gezond was:
IMG_20160908_210657.jpg
IMG_20160912_171558.jpg
IMG_20160914_182042.jpg

Nadat hij vermoedelijk is aangevallen:
IMG_20161218_192241.jpg
IMG_20161218_192247.jpg
IMG_20161218_193933.jpg
IMG_20161218_193954.jpg
IMG_20161218_194008.jpg

Dit zijn de vrouwtjes:
IMG_20161218_194325.jpg
IMG_20161218_194329.jpg

Ik hoop dat de foto's duidelijk zijn voor jullie.

Nu mijn vragen:

Wat denken jullie dat er is gebeurd?
Wat kan ik er aan doen?
Is het vrouwtje op de eerste foto niet toch een mannetje? De vinnen zijn wel erg lang geworden waardoor ik denk dat het toch een mannetje is.

Bedankt alvast voor het beantwoorden van mijn vragen.

Heb je een bakje waarin je hem apart kan zetten, met een luchtpompje, dan zou ik dat doen.

Heb je een bakje waarin je hem apart kan zetten, met een luchtpompje, dan zou ik dat doen.

Op het moment niet, maar morgen kan ik dat wel regelen. Heeft dat een groter voordeel dan hoe ik het nu heb? En moet ik nieuw water gebruiken of zal ik water uit het aquarium halen?

Ik zou water uit de gewone bak nemen. In zo n zakje geeft het ook veel stress. Hij is wel erg toegetakeld moet ik zeggen. Ik had hier een Dumbo ear met kapotte kieuwvinnen door dwergklauwkikkers en ik zie dat dit heeeel erg langzaam hersteld ondanks dat daar nog relatief weinig schade bij was. Ik hoop dat deze vis het gaat halen voor je.

Update: mijn kempvis heeft de nacht overleefd. Hij zit veel op de bodem van de fles op zijn zij maar hij 'ademt' nog wel. Net zoals gisterenavond.

Ik ga vanmiddag meteen een bak klaarmaken waar ik hem in doe met een luchtpomp. Zal ik er nog wat beschutting in doen waar hij zich in kan terugtrekken? En grind/zand?

Hij zal met die kapotte vinnen erg moeilijk kunnen zwemmen denk ik en daarom zal hij op de bodem rusten. Ik zag dat destijds ook bij de mijne al gebeuren. Die zwemt inmiddels wel weer gewoon. Het bakje zou ik zo natuurlijk mogelijk inrichten als dat kan. Maar wat wil je met hem daarna gaan doen nu dit is voorgevallen??

Ik wil mijn kempvis sowieso houden. Als blijkt dat mijn vrouwtje/mannetje toch een man is gaat deze weg en komt er een vrouwtje voor terug.

Bedankt trouwens voor de informatie. Ik zal de bak vanmiddag klaarmaken en jullie op de hoogte houden.

Zo, die is zwaar toegetakeld!😱
Lekker apart zetten en een catappa blad erin, misschien nog een schepje zout erbij (1 eetlepel per 10 liter). Hopen dat hij opknapt! Dat hij blind wordt aan een oog is natuurlijk vervelend maar geen drama. Ik had zelf ook een betta met 1 oog en nu een vrouw die erg slechtziend is maar die redt zich prima.
Wat betreft de "vrouw" denk ik ook dat het een man is gezien de lengte van de vinnen.

Zo, die is zwaar toegetakeld!😱
Lekker apart zetten en een catappa blad erin, misschien nog een schepje zout erbij (1 eetlepel per 10 liter). Hopen dat hij opknapt! Dat hij blind wordt aan een oog is natuurlijk vervelend maar geen drama. Ik had zelf ook een betta met 1 oog en nu een vrouw die erg slechtziend is maar die redt zich prima.
Wat betreft de "vrouw" denk ik ook dat het een man is gezien de lengte van de vinnen.

Bedankt voor de tips. Ik ga het proberen. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die denkt dat het vrouwtje toch een mannetje is. Denken jullie dan ook dat hij de dader is? Zelf heeft hij namelijk geen verwondingen. Ik vond mijn mannetje daarentegen (die nu gewond is) niet echt fel reageren op andere vissen. Hij ging ze altijd uit de weg dus ik denk dat hij ook helemaal niet heeft teruggevochten.

Iedereen behalve de kardinaaltetra's kunnen het gedaan hebben, maar gezien het zo lang goed is gegaan lijkt de man toch het meest verdacht.

UPDATE

Omdat ik geen heel nieuw aquarium wilde kopen heb ik een kratje bij de Action gekocht. Op aanraden van het personeel in mijn plaatselijke viswinkel was 10L groot genoeg voor mijn kempvis om in op te knappen. Donkere ondergrond, een warmte elementje en een luchtsteen zit er ook in. De luchtsteen doe ik telkens even aan zodat het zo rustig mogelijk blijft in het water.

Wat mijn kempvis betreft: hij heeft de verhuizing overleeft. Zit nu een klein half uur in de bak en ligt nog steeds rustig op de grond. Ook heeft hij wat witte pluisjes op de binnen gekregen. Lijkt op een soort schimmel dus ik heb eSHa 2000 meegekregen om dit te verhelpen.

Af en toe beweegt hij even en verplaatst zich naar een nieuw plekje.

Ben ik nog iets vergeten? Ik hoor graag wat jullie er van vinden.

Wat foto's:

IMG_20161219_184854.jpg
IMG_20161219_184902.jpg
IMG_20161219_184915.jpg

Catappa stellen betta's zeer op prijs, weet niet of je het in huis hebt. Het werkt stress verminderend en voorkomt schimmels en ziektes.
Sterkte met het ventje!

Catappa stellen betta's zeer op prijs, weet niet of je het in huis hebt. Het werkt stress verminderend en voorkomt schimmels en ziektes.
Sterkte met het ventje!

Ik heb er nog naar gevraagd in de winkel maar ze hadden het niet meer. Ik zal morgen even ergens anders proberen om er een te krijgen.

Besteld! Ik heb trouwens nog geen zout toegevoegd aan mijn bakje omdat ik heb gelezen dat de vis hier last van gaat hebben door zijn wonden. En weet je zeker dat het 1 eetlepel per 10L is en niet 1 theelepel?

heel eerlijk denk ik niet dat deze het nog lang gaat redden. zelf had ik m in ieder geval meteen al afgemaakt.

die vrouw zou inderdaad zomaar eens een man kunnen zijn, is bij mij 2weken geleden ook voorgekomen en mijn man heeft dit niet overleefd.

maar je weet dus niet wie hem zo heeft toegetakeld? want ook de combo maanvis + betta is geen topper.
zelfde geld voor diamantgoerami + betta.

UPDATE

Mijn kempvis heeft vannacht ook weer overleefd.

Hier een aantal foto's (niet heel duidelijk want het is nogal donker):
IMG_20161219_193859.jpg
IMG_20161219_194631.jpg
IMG_20161220_084444.jpg
IMG_20161220_084501.jpg

Hij zwemt af en toe een beetje rond en zit niet meer de hele tijd op dezelfde plek op de bodem. (goed teken?)
Het lijkt alsof de schimmel ook al veel minder is geworden.

heel eerlijk denk ik niet dat deze het nog lang gaat redden. zelf had ik m in ieder geval meteen al afgemaakt.

die vrouw zou inderdaad zomaar eens een man kunnen zijn, is bij mij 2weken geleden ook voorgekomen en mijn man heeft dit niet overleefd.

maar je weet dus niet wie hem zo heeft toegetakeld? want ook de combo maanvis + betta is geen topper.
zelfde geld voor diamantgoerami + betta.

Ik denk nu dat hij het wel gaat redden. Anders had hij het denk ik toch al niet overleefd. Ik heb verder nog nooit gezien dat mijn maanvissen of goerami's bij mijn kempvissen in de buurt kwamen. Lijkt me sterk dat het dan ineens mis zou gaan. Maar toch, ik zal het inderdaad nooit zeker weten.

Mijn andere mannetje(?) zit nu af en toe achter het vrouwtje aan en zet zijn vinnen uit. Paargedrag neem ik aan.

Yep, veel kwekers doen ook zout in hun bakken om de mannen te laten herstellen na de kweek. Maar als ik nu zie hoe erg hij al is opgeknapt zou ik zeggen lekker laten zitten.
Goerami's zijn inderdaad niet de ideale combi met betta's omdat ze allebei in dezelfde waterlaag zwemmen en maanvissen willen nog weleens aan de vinnen knabbelen. Maar in een grote bak waar ze elkaar uit de weg kunnen gaan en als het al zo'n tijd goed is gegaan lijkt me dat niet waarschijnlijk.
Nu zit je wel met een ander probleem: Je hebt een man en een vrouw in dezelfde bak. Hier moet je erg mee oppassen, de man kan nu erg agressief worden naar de vrouw worden omdat er maar eentje is.
Als je een vrouw erbij wilt kopen moet je ook opletten of ze wel wordt geaccepteerd. Wat ga je eigenlijk met je zieke man doen als hij er weer bovenop komt? Je kan hem niet meer terugplaatsen...

Mooi dat het wat beter gaat met je Betta maar ik zou toch de samenstelling van je visbestand eens tegen het licht houden. In eerdere posten zijn al balletjes opgeworpen denk ik😉.
Op wat ik kan zien op de foto s is de bak niet echt dicht beplant en dat speelt ook wel een rol vindt ik.

Yep, veel kwekers doen ook zout in hun bakken om de mannen te laten herstellen na de kweek. Maar als ik nu zie hoe erg hij al is opgeknapt zou ik zeggen lekker laten zitten.
Goerami's zijn inderdaad niet de ideale combi met betta's omdat ze allebei in dezelfde waterlaag zwemmen en maanvissen willen nog weleens aan de vinnen knabbelen. Maar in een grote bak waar ze elkaar uit de weg kunnen gaan en als het al zo'n tijd goed is gegaan lijkt me dat niet waarschijnlijk.
Nu zit je wel met een ander probleem: Je hebt een man en een vrouw in dezelfde bak. Hier moet je erg mee oppassen, de man kan nu erg agressief worden naar de vrouw worden omdat er maar eentje is.
Als je een vrouw erbij wilt kopen moet je ook opletten of ze wel wordt geaccepteerd. Wat ga je eigenlijk met je zieke man doen als hij er weer bovenop komt? Je kan hem niet meer terugplaatsen...

Ik zal het goed in de gaten houden. We willen eigenlijk ons gewonde mannetje houden. Dus als hij weer beter is willen we hem juist wel terug doen in ons aquarium. We gaan dan zoeken waar het andere mannetje heen kan.

Mooi dat het wat beter gaat met je Betta maar ik zou toch de samenstelling van je visbestand eens tegen het licht houden. In eerdere posten zijn al balletjes opgeworpen denk ik😉.
Op wat ik kan zien op de foto s is de bak niet echt dicht beplant en dat speelt ook wel een rol vindt ik.

Ik dacht dat we wel genoeg planten in de bak hadden. Ze hebben laatst wel een knipbeurt gehad dus ze zijn een stuk kleiner geworden. Als het moet zal ik meer planten er in doen.
Wat ons visbestand betreft: we hebben altijd advies gevraagd voordat we een nieuw soort hebben toegevoegd. Elke keer is ons verteld dat het wel kon. Liever gaan er geen vissen weg maar als het moet dan moet dat maar.

Online bestellen kan ook, de visvoerwebwinkel heeft snelle levering en is goed geprijsd.
http://www.devisvoerwebwinkel.nl/
Besteld! Ik heb trouwens nog geen zout toegevoegd aan mijn bakje omdat ik heb gelezen dat de vis hier last van gaat hebben door zijn wonden. En weet je zeker dat het 1 eetlepel per 10L is en niet 1 theelepel?
Ludger (voervoorvis.nl), overigens ook lid hier, heeft ook catappabladeren.
https://www.voervoorvis.nl/index.php?route=product/search&search=catappa

UPDATE

Omdat ik geen heel nieuw aquarium wilde kopen heb ik een kratje bij de Action gekocht. Op aanraden van het personeel in mijn plaatselijke viswinkel was 10L groot genoeg voor mijn kempvis om in op te knappen. Donkere ondergrond, een warmte elementje en een luchtsteen zit er ook in. De luchtsteen doe ik telkens even aan zodat het zo rustig mogelijk blijft in het water.

Wat mijn kempvis betreft: hij heeft de verhuizing overleeft. Zit nu een klein half uur in de bak en ligt nog steeds rustig op de grond. Ook heeft hij wat witte pluisjes op de binnen gekregen. Lijkt op een soort schimmel dus ik heb eSHa 2000 meegekregen om dit te verhelpen.

Af en toe beweegt hij even en verplaatst zich naar een nieuw plekje.

Ben ik nog iets vergeten? Ik hoor graag wat jullie er van vinden.

Wat foto's:

Bekijk bijlage 4877 Bekijk bijlage 4878 Bekijk bijlage 4879

Wat een goed idee dit =)

UPDATE

Helaas is mijn vis overleden. Ik weet niet goed hoe het nu komt omdat het een stuk beter leek te gaan. Ik denk dat de verwondingen toch te erg waren om te kunnen herstellen.

Iedereen bedankt voor jullie hulp en alle tips.

Jammer van de Betta en je hebt je best gedaan. Ik vond hem ook aardig toegetakeld zoals ik al zei en dat is wss toch teveel geweest voor de vis.

Jammer, het was een prachtige vis. Komt me wel bekend voor, een van mijn vrouwen was ziek, een dag later fleurde ze weer helemaal op en dacht ik dat het goed ging komen, maar diezelfde avond vond ik haar dood.

was er al bang voor maar dat had ik al verteld 😉

afijn je hebt je best gedaan en meer kon je niet doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan