Wat is er nieuw

Kempvis extra advies

• Onderwerp starter Onderwerp starter Displaynaam
  • Startdatum Startdatum
D

Displaynaam

Guest
Beste mensen,

Offtopic: Wie mij toevallig nog ken van enkel weken terug. Alles gaat goed met mijn aquarium nu! En geen vissen dood gegaan sinds dien. co2 en zo is op goed niveau! Plantengroeien goed en alg is bijna geen spraken van.

Ik heb pas een tweede aquarium gekocht 60 liter. Heb er bij gekocht 3 vallisneria en 2 cabomba. En heb er planten spul in gegooid, spul voor en gezond bacterie spul. En ben nu rustig aan het wachten tot er een week voorbij is zodat ik kempvissen in kan houden. Heb er aardig wat over gelezen maar toch zijn er paar dingen nog verwarrend! Dit kom omdat verschillend websites verschillend dingen beweren.

Het idee is om deze bak opzicht niet vol te doen. 1 kempvis mannetje (duhhh), 3-5? vrouwtjes, eventueel een algeneter?

Vragen:
1. Moet de filter wat minder hard gezet worden voor kempvissen? Heb gehoord dat ze niet van stroming houden.

2.In 60liter bak kan ik 5 vrouwtjes houden of is dat de veel? een mannetje word 7 cm max. 7cm=7liter x 6(even aannemen dat de vrouwtjes net zo groot worden)= 42liter Volgens de vuist regel die ik las.

3. Kan je een algeneter houden bij kempvissen? Of is het beter van niet.

4.Moet ik eerste het mannetje kopen en pas een week later de vrouwtjes? I.v.m dat ze meestal in ander water worden gehouden

5.Kempvissen schijnen voornamelijk van levendvoer te houden? Maar dat special kempvis eten is dat ook goed of alleen als afwisseling?

6.Ik zag online bij een webwinkel/dierenzaak een witte kempvis. Maar deze zaak zit in Enschede. Ik denk dat ik een rode gaat kopen en die zijn overall beschikbaar. Maar weet iemand toevallig een zaak in Rotterdam of vlakbij die mss andere kleur kempvissen verkoop?(behalve rood en blauw) Gewoon zodat ik kan kijken en de optie heb.

Overig advies of/en verwijzing naar website zijn welkom.

1. Kempvissen houden niet van harde stroming. Dus ik zou hem wel zachter zetten.
2.In een 60 liter bak kunnen opzich wel 5 vrouwtjes , maar ik denk dat 3 ook al voldoende.
3.Ja ik heb wel algeneters bij mijn betta's zitten maar ligt ook aan welk soort ?
4.Je kan ze eventueel tegelijk kopen of anders eerst een mannetje en dan vrouwtjes of andersom.
5. Ze eten levend voer maar houden ook wel van variatie.
6. Ik weet geen zaak in de buurt van rotterdam ik weet wel dat je ook groenes en goudkleuruge kempvissen heb , misschien kan je ze wel bestellen op kleur ??

Sharon_xx zei:
1. Kempvissen houden niet van harde stroming. Dus ik zou hem wel zachter zetten.
2.In een 60 liter bak kunnen opzich wel 5 vrouwtjes , maar ik denk dat 3 ook al voldoende.
3.Ja ik heb wel algeneters bij mijn betta's zitten maar ligt ook aan welk soort ?
4.Je kan ze eventueel tegelijk kopen of anders eerst een mannetje en dan vrouwtjes of andersom.
5. Ze eten levend voer maar houden ook wel van variatie.
6. Ik weet geen zaak in de buurt van rotterdam ik weet wel dat je ook groenes en goudkleuruge kempvissen heb , misschien kan je ze wel bestellen op kleur ??
Bedankt voor het snelle antwoord en advies! Het is nu helemaal duidelijk!

Een man met twee vrouwen lijkt mij maximaal. En dan nog zorg je er best voor dat de bak zwaar beplant is. Gun die diertjes wat ruimte aan elkaar te ontkomen (ook vrouwtjes zijn agressief naar elkaar zo op zijn tijd).

In een 60 cm. bak zou ik geen man met vrouwen combineren. Dat is vragen om problemen. Dus alleen een man of alleen een paar vrouwen.

Ik heb een 60 cm gehad ik heb daar toen wel in gecombineerd maar dat ging toen wel goed. Maar ik had ook daarna snel een grotere dag.

Je kunt het wel in de 60 cm doen 1 man met vrouwen maar de kans is erg groot dat je problemen krijgt. Dan krijgen ze een nest met jongen en dan moeten de vrouwen eruit.
Ook moet de vrouw voldoende ruimte hebben om de man te kunnen ontlopen als deze wil paren.
Ik zou dus geen man met vrouwen gaan houden in een 60cm.

Ik zie dit topic nu pas. In een bakje van 60 is dit geen goede combinatie, dat wordt gegarandeerd moord en doodslag. Die paar plantjes kunnen geen enkele bescherming bieden. Een groter aquarium met een zware beplanting is echt wel een vereiste

Ik zie dat ik helemaal langs de bakmaat heb gekeken / had iets anders in mijn hoofd. Ik ga met mijn voorgangers mee: 60cm > alleen een mannetje.

Mascha&Ivo zei:
Een man met twee vrouwen lijkt mij maximaal. En dan nog zorg je er best voor dat de bak zwaar beplant is. Gun die diertjes wat ruimte aan elkaar te ontkomen (ook vrouwtjes zijn agressief naar elkaar zo op zijn tijd).
Bovenstaande was in de veronderstelling dat het om een 80cm/>80 liter aquarium ging. Gaat dus niet op. 😳

~ Ivo

Ik had nog een paar vragen, maar wacht daar even mee.

1mannetje met vrouwtjes worden gehouden in een bakken van 25 liter.

De mijne is 60... is omdat die de groot is het probleem? Dat ze dan gaan kweken? Als ik het goed begrijp. Zo kon beter een kleiner aquarium kopen?
En waarom niet meer vrouwtjes?

Opmerking: Ik ga voor de vissen die er in komen van die dingen kopen als buizen en zo! Dat ze hun kunnen verstopen...

Natuurlijk moet je geen kleinere bak kopen. Er zijn altijd mensen die anders zijn dan anderen.
In een 25 liter bak kan net 1 man worden gehouden en de voorkeur is zelfs om die in een grotere bak te huisvesten.
Als je naast de man vrouwen in je 60 cm doet dan is de kans erg groot dat je een nest krijgt en dan moeten eerst de vrouwen en later de man ook verwijderd worden.
Heb je daar ruimte voor??
Ook zal de man de vrouwen voor het paren gaan opjagen en dan is een 60 cm erg krap.
Ik heb het zelf ook even gehad. 1 man en 2 vrouwen in een 60 cm, maar nu zit de man daar alleen in.
Het is gewoonweg te klein voor meerdere betta s en als je het al doet dan moet je meerdere bakken hebben om de vissen in op te kunnen vangen als je een nest krijgt.

Mascha&Ivo zei:
Ik zie dat ik helemaal langs de bakmaat heb gekeken / had iets anders in mijn hoofd. Ik ga met mijn voorgangers mee: 60cm > alleen een mannetje.

Mascha&Ivo zei:
Bovenstaande was in de veronderstelling dat het om een 80cm/>80 liter aquarium ging. Gaat dus niet op. 😳

~ Ivo

Kan gebeuren Ivo, en kijk met een 80cm is het wellicht iets anders dan met een 60cm bakje. De 80 cm heeft ongeveer een dubbele literinhoudt.

Zeg ze krijgen kinderen.Wat als ik ze niet weg haal? Dan eten ze toch gewoon te eitjes op of/en de jonge?

Ik heb de laatste week mij eigen kapot gelezen betref kempvissen en na 3 aquarium zaken geweest!. Ik geloof dat jullie kennis van zaken hebben en stel het advies op prijs! Anders zou ik niet om jullie advies vragen. Dus vat het niet verkeerd op wanneer ik zeg: 30% van het internet zeg dat kleiner bak makkelijk kan en de rest zeg dat 60liter makkelijk moet lukken inc. vrouwtjes. En de kweek schijn de zuurgrade of zo? Op de juiste level te zijn. Van zelf gaat het niet zo makkelijk. Aldus het internet+ Wesdijk,Strijkers en de andere dierenwinkel ben ik vergeten.

De man verzorgd het nest en de vrouw zal net als bij mij is gebeurd proberen het nest aan te vallen met alle mogelijke gevolgen van dien.
Wat betreft de grote van de bak lopen er nogal wat meningen uiteen. Sommige vinden een bak van 25 liter prima voor 1 man en de ander zegt 60 liter.
Maar ja, dan heb je het over 1 man die geen jongen zal krijgen. Als er een nest is dan zal er misschien ruzie tussen vader en moeder ontstaan en ze heten niet voor niets Kempvis denk ik.
Zoals ik heb proberen uit te leggen had ik ook 1 man met 2 vrouwen en dacht ook ik kijk het even aan. Binnen 2 uur viel een vrouw het nest aan en moest ik snel ingrijpen.
Ook ik dacht het zal wel meevallen maar zie dit alsjeblieft als een waarschuwing want het kan verkeerd aflopen voor je Betta. Ik heb daardoor ook maar een klein deel van de jongen kunnen overhouden en dat omdat ik direct erbij was en de vrouwen verwijderd heb. Anders kan het nog ergere gevolgen hebben.
De adviezen van een aquariumzaak zijn heel vaak gebaseerd op eigenbelang.
Beter gezegd zien ze vaak liever dat je 5 vissen in je bak doet dan 1 of 2. De goede daar gelaten hoor, maar dit hoor je erg vaak.
Door meer dan 1 Betta te houden loop je een groot risico op ruzie in de bak met alle ellende van dien.

Edit:
Een kleinere bak dan 60 liter kan, maar dan voor 1 man. En een 60cm met vrouwen kan ook soms goed gaan maar je zult bij een nest dan de vrouwen moeten verwijderen want anders kan er veel misgaan. De mensen die jou vertellen dat het kan, geven die de garantie dat er geen gedonder komt 😉??

Wat nou als ik het nest verwijderd? Dan gaan ze dood.. maar zou dat een oplossing kunnen zijn. Misschien koop ik wel een bakje waar dan tijdelijk de vrouwtjes in kunnen (de vrouwtjes na de eieren zijn gelegd ). Even nog een keer voor de duidelijkheid ik heb ze nog niet, alleen het aquarium, maar dat begrepen we allemaal al. Maar toch even voor bevesting!

Nou wesdijk en strijker zijn vrij goede zaken die derde zaak is stuk minder met alleen verkopers. Ik heb al paar keer gehad dat ik vissen wou kopen en dat hun mij ompraten om het niet te doen!
Maar misschien was jou bak een uitzondering? En als je het opnieuw zou proberen dat het wel lukt.

Ik ga het gewoon doen, als het fout gaat doe ik ze weg en neem ik granalen(dan moet ik aanpassing maken in de bak kwa platen) of discussen. (het laatste voorbeeld was een grapje)

Dus, je hebt op het internet gelezen, en van Wesdijk en Strijker begrepen dat de kweek afhankelijk is van een bepaalde zuurgraad en niet vanzelf gaat?
Dan blijkt maar weer eens, ook bij Wesdijk en Strijker lullen ze maar wat als het vissen betreft. En ik kom daar vaak genoeg om zo te oordelen. Beide mooie zaken waar ze hun spulletjes goed op orde hebben, goed verzorgde vissen etc., maar adviezen over visbestanden die nergens op slaan. Op gewoon kwaanwater en niet afhankelijk van het aanpassen van de zuurgraad daarvan zullen de mannen overgaan tot het bouwen van schuimnesten, met de daarbij komende agressie.

Verder ben je ook gewezen op het onderling agressief zijn van vrouwtjes. Dat los je niet op door nesten weg te halen.

En die situatie van Jessicapilon dat de vrouwen eruit moesten omdat ze anders geen leven hadden. Nee, dat is geen uitzonderingssituatie. Ik krijg de indruk dat je dat goedbedoelde voorbeeld zo neer zet om het toch maar goed te praten.

Dan heb ik nog een voorbeeld voor je. Onze 125 liter bak, dus twee keer zo veel inhoud als jouw bakje en dus twee keer zoveel vluchtruimte, was op een gegeven moment ingericht als onderstaand. En zelfs daar (!) zwommen de vrouwen met enige regelmaat rond met scheuren in hun vinnetjes en waren er geregeld wilde achtervolgingen:

2013-09-06-01_zpscebf832e.jpg

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Dus, je hebt op het internet gelezen, en van Wesdijk en Strijker begrepen dat de kweek afhankelijk is van een bepaalde zuurgraad en niet vanzelf gaat?
Dan blijkt maar weer eens, ook bij Wesdijk en Strijker lullen ze maar wat als het vissen betreft. En ik kom daar vaak genoeg om zo te oordelen. Beide mooie zaken waar ze hun spulletjes goed op orde hebben, goed verzorgde vissen etc., maar adviezen over visbestanden die nergens op slaan. Op gewoon kwaanwater en niet afhankelijk van het aanpassen van de zuurgraad daarvan zullen de mannen overgaan tot het bouwen van schuimnesten, met de daarbij komende agressie.

Verder ben je ook gewezen op het onderling agressief zijn van vrouwtjes. Dat los je niet op door nesten weg te halen.

En die situatie van Jessicapilon dat de vrouwen eruit moesten omdat ze anders geen leven hadden. Nee, dat is geen uitzonderingssituatie. Ik krijg de indruk dat je dat goedbedoelde voorbeeld zo neer zet om het toch maar goed te praten.

Dan heb ik nog een voorbeeld voor je. Onze 125 liter bak, dus twee keer zo veel inhoud als jouw bakje en dus twee keer zoveel vluchtruimte, was op een gegeven moment ingericht als onderstaand. En zelfs daar (!) zwommen de vrouwen met enige regelmaat rond met scheuren in hun vinnetjes en waren er geregeld wilde achtervolgingen:

2013-09-06-01_zpscebf832e.gif

~ Ivo
Dus als eerste: Het hele internet (Engels en Nederlandse website bezocht) en dierenzaken die op ze minst redelijk goed advies geven hebben het allemaal fout. Mag ik aan nemen dat je PHD heb of iets wat jou bijzonder maakt?

Ik lees het internet af, vraag advies en start een topic voor kennis en gebruik daarbij voorbeelden. Niet om het te verantwoorden (goed praten dus...). Als ik wil gooi ik er een kempvis,discus, granalen en een vogel in het aquarium en zie ik wel wat er gebeurd. Het zou zielig zijn als er wat gebeurd maar natuur is hard dus.. denk dat ze wel wat gewend zijn.

Als jou vrouwtjes steeds gewond raken moet jij misschien ook geen mannetje nemen? Of mogen jou vrouwtjes wel gewond raken?

Wat jij typ is een mening geen feit. Wat wel een feit is dat vele niet eens met jou zijn. Sterker nog bijna niemand!

En als laatste zo grote bak voor zo klein visje? Als jij aan bijvoorbeeld clownbotia zou jij zeker een 1000liter bak nemen?

En eigenlijk zijn alle vissen in aquariums niet in ideale positie. Ze horen in de natuur. Dus

Offtopic: type van de telefoon is erg

Jammer dat je zo met de adviezen omgaat hoor. Als ik op Google de naam van de vis intik dan is dit direct al de eerste link:
http://www.hobbykwekers.nl/vissendataba ... ns-kempvis

Ook hier kun je lezen dat na het legsel de man de vrouw de dood in zal jagen.
Je zegt dat het wellicht per toeval zo in mijn bak is gegaan.
Nou dat is niet zo want ik heb eerst bij andere leden ge�nformeerd hoe en wat en die hadden me dus al gewaarschuwd en gezegd dat de vrouwen eruit moeten na de afzetting en daarna vaak ook nog eens de man.
Dus een en ander heeft niet alleen hier plaatsgevonden hoor.
Ook het verhaal van Ivo lijkt me duidelijk.
Ik wens je alle succes toe met het aanschaffen van de vis(sen) en hoop dat je een verstandige keus zal maken.

Ik geloof niet dat je over 'de natuur' kunt praten als je zelf een nogal onnatuurlijke situatie cre�ert. Veel mensen op het forum zijn door schade en schande wijs geworden, en willen jou onnodige slachtoffers en problemen besparen. Je bent natuurlijk vrij om je eigen fouten te maken, maar jammer dat je geen advies aan wil nemen.

SaskiaP zei:
Ik geloof niet dat je over 'de natuur' kunt praten als je zelf een nogal onnatuurlijke situatie cre�ert. Veel mensen op het forum zijn door schade en schande wijs geworden, en willen jou onnodige slachtoffers en problemen besparen. Je bent natuurlijk vrij om je eigen fouten te maken, maar jammer dat je geen advies aan wil nemen.
Na 1 persoon na wordt het advies niet onderbouwt. Verder vind ik het raar dat er zoveel mensen er naast kunnen zitten. Waarom zijn er zoveel sites en youtube filmpjes en geen 1 die het zelfde beweert.

Overig vind ik dat de "feiten" in de aquarium wereld vaak over drijven. En dat vind ik wel eens terug op het forum.

Maar goed...het ga een bloed bad worden of een succes denk dat we er wel achter zullen komen.

Als het niet lukt wordt het een granalen bak.. Dan start ook een topic..

Hoeveel weken geven jullie het? Dan kom ik na zoveel aantal weken terug om de vertelen hoe het gaan is?

bergje zei:
Waarom advies vragen als je er toch niks mee doet. Denk dat hier al een slotje op kan
Nou om mee te beginnen vraag ik om advies. Denk dat enkele commentens op deze topic niet alleen advies met zich mee neemt maar ook kritiek en commentaar. En ik denk dat jou offtopic comment wel verwijderd kan worden en jij moet je eigen er gewoon niet mee bemoeien.

En ik maakte er een discusie om mijn standpunten te testen om er achter te komen hoe sterk ze zijn of ook wel om te kijken of ze klopen. En met die argumenten maak ik mijn conclusie. Maar jammer dat je dat niet begrijp.

Jammer dat jij en die andere(weet ze naam niet en kan niet checken zit op telefoon ,teveel moeite) mijn persoonlijk aanvallen en offtopic gaan.

Waar zou ik me niet mee mogen bemoeien? Jij zit hier op een vrij toegankelijk forum. Dat jij lak aan alle comments hebt zegt meer over jou als persoon. Jij wilt alleen maar horen dat jij goed bezig bent. Maar ik hou me comments voor me want aan sommige mensen moet je je tijd niet verpatsen

bergje zei:
Waar zou ik me niet mee mogen bemoeien? Jij zit hier op een vrij toegankelijk forum. Dat jij lak aan alle comments hebt zegt meer over jou als persoon. Jij wilt alleen maar horen dat jij goed bezig bent. Maar ik hou me comments voor me want aan sommige mensen moet je je tijd niet verpatsen
Jou comment ga niet over mij aquarium maar over mij. De topic ga over mijn aquarium. Bij vele forum behoor jou comment onder off topic of hoewel.. spam!!! Spam is als blauw alg het slechts en niemand wil het.

Mascha&Ivo zei:
Vertel, waar zijn de persoonlijke aanvallen?

ik vindt het heel jammer dat er dingen over mij gezegd worden die niet waar zijn.

Ik wil niet goed horen dat ik goed bezig ben, vind het natuurlijk niet erg om de horen. Maar ik wil mijn standpunten testen om de kijken of ik gelijk heb. Als iedereen na de eerste beste comment/persoon/artikel luisterd zonder zelf na de denken zou de wereld vreslijk zijn.

Dankzij comment zou als jullie ga topics de verkeerd kant.

A.u.b alleen nog topic over mijn aquarium

Als jij leest wat er gezegt wordt, en daar naar luistert,
dan hoor jij,dat DAT wat jij wilt,niet goed is.

Denk daar eens over na.
Net als je eerste keer. dat het fout ging.

Jammer dat niemand het heeft over de temperatuur, betta's paren bij hoge temperaturen, als je ze iets koeler houd net als gourami's dan heb je minder problemen. Dus tussen 24/26 graden. Schuimnesten zijn ook een teken van gezond zijn en ja ik denk er zeker anders over dan de meeste hier maar ik ben dan ook de zogenaamde leek die betta's te klein houd!! Mijn grootste bakken zijn dus 60 cm bakken.

Displaynaam zei:
Ik heb pas een tweede aquarium gekocht 60 liter. Heb er bij gekocht 3 vallisneria en 2 cabomba. En heb er planten spul in gegooid, spul voor en gezond bacterie spul. En ben nu rustig aan het wachten tot er een week voorbij is zodat ik kempvissen in kan houden.

Hallo Displaynaam, als advies wil ik graag meegeven dat je ondanks het 'gezond bacterie spul' het raadzaam is om tenminste drie weken te wachten voordat je vissen gaat plaatsen. Dit ivm een mogelijke nitrietpiek. Ook regelmatig je water goed testen voordat je de vissen gaat plaatsen.

Je topic helemaal doorgelezen hebbend hoop ik dat je de goede intentie van de forumleden begrijpt. Er is hier veel kennis en deze wordt gratis en belangeloos gedeeld. Hou in gedachten dat dierenwinkels etc altijd ook een winstbelang hebben en dus eerder aangeven dat iets wel kan wat in de praktijk soms anders uitpakt.

Succes met je hobby!

Groet Pauolo

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier( en weet nog niet helemaal hoe ik zelf een topic maak).
Maar ik wilde vragen of ik kleine gourami soorten kan houden.
Ik heb een bak van 60x30x30 met goede beplanting (ook oppervlakte beplanting), een school tetra's, 4 botia lohachata en een koppel ancistrus.

Welke soorten kan ik nemen? Hoeveel moet ik er dan nemen? Kunnen er ook soorten bij elkaar? En kunnen ze ziektes hebben en hoe voorkom/verhelp ik die?

Groetjes,
Erik

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan