kempvis sluier word kleiner


B

Björn2990

Guest
Beste,

ik heb nu sinds 2 maanden een kempvis. Hij zit samen men een vrouwtje.
De 1ste 2 weken had ik 5 neonvisjes in het aquarium gezet maar het viel me op dat deze in de sluier van de kempvis aan het bijten waren.

Nu zijn de neonvisjes er al effe uit maar de sluier blijft kleiner worden?
Kan het zijn dat de kempvis nu vinrot heeft of?

Ik hoop dat iemand me meer duidelijkheid kan geven.

hier zijn 2 foto's

d3a5fe3b-7908-452a-ad26-8dd58fc5d3be.jpg
180fc24d-5185-4ad8-b031-4424ac38c9c4.jpg
 
Kun je wat meer info verstrekken. Aquarium hoeveel liter en water waardens.

Door het bijten zijn er wellicht wondjes zijn ontstaan en is het geiffecteerd als staart nu nog steeds kleiner word.

Je kunt kiezen een wat zachtere/diervriendelijke insteek. Zout, Voogle. Kan genezen maar zit ook risico aan als het niet werkt, dan is het weer meer gevorderd en is de kans dat een kuur niet meer gaat werken omdat dit alleen werkt mits je snel ingrijp.

Zelf zou ik kiezen voor de bactopur direct tabletten. Dit is voor bacterieel. Hou wel rekening mee dat dit ook goede bacterien vernietigd die je nodig heb om waterwaardens laag te houden dus tijdens en na de kuur veel verversen. Tijdens kuur lichten uitlaten en kool/uvc eruit. Beter kuur wat langer gebruiken dan korter!
 
Ik denk niet dat die vinnen geinfecteerd zijn, dat ziet er naar mijn mening anders uit, ik denk dat het vrouwtje de vinnen opeet
 
Ik denk niet dat die vinnen geinfecteerd zijn, dat ziet er naar mijn mening anders uit, ik denk dat het vrouwtje de vinnen opeet

Als dit het geval is dat vrouwtjes ook staarten knabbelaars zijn zal de vis dus apart moeten. Zout erbij doen om eventuele infecties te voorkomen. Helpt genezen. Goed in de gaten houden want kan zo in eens heel snel gaan. Meestal zie je witte randjes/stukjes aan uit eindens van staart/vinnen. Ook indicatie als ogen meer uit de kop komen te staan. Bacteriedruk. Zou wel in ieder geval een pakje meds in huis halen als er staartrot etc. ontstaat ben je er snel bij anders wellicht wachten op bezorgen en bij mij gebeurd zo iets altijd net in het weekend of feestdagen.
 
hier een afbeelding van het aquarium.
40L water is 26 graden



feee634a-3065-4b5c-99d1-2bc8c3650892.jpg
 
heb gisteren medicatie is het water gedaan 'Ektol fluid plus 125' tegen vinrot.
 
heb de vissen al heel veel geobserveerd maar heb het vrouwtje nog nooit in de sluier zien knabbelen. dus ik denk dat we dat al kunnen uitsluiten?

alvast bedankt aan iedereen die reageert!
 
In een bakje van 40 liter zou ik in elk geval geen man en vrouw zetten want als de man wil paren dan kan de vrouw nergens zich goed verstoppen. daarbij mis ik drijvers in het bakje en lekker veel beplanting.
 
oke dan ga ik eens kijken voor meer beplanting. Welke temperatuur raad je aan ?
 
hmm dan kan je niet echt vertrouwen op de verkoper van een vissenwinkel..... kan dit ook de reden zijn van de sluier ?
 
klopt het ook dat als je in mannetje en 1 vrouwtje bij elkaar zet dat het vrouwtje gestrest gaat graken?
 
Dat zou kunnen als de man aandringt bij de vrouw en haar achterna gaat zitten.
 
hmm dan kan je niet echt vertrouwen op de verkoper van een vissenwinkel..... kan dit ook de reden zijn van de sluier ?

Vissenwinkels hebben over het algemeen niet heel veel verstand van specifieke soorten, logisch ook als je je bedenkt dat er 1000den soorten verkrijgbaar zijn, ondoenlijk om daar alle specifieke omstandigheden van te weten
 
Heb je echte planten in je aquarium of zijde of kunststof? Als het kunststof planten zijn zullen die waarschijnlijk problemen geven met de vinnen van je Betta. Ook het hout of de houtdecoratie zou ik goed nakijken. De lange vinnen van een betta blijven daar makkelijk achter hangen waarna vinrot weer op de loer licht. Dat geldt voor alles in een aquarium wat scherp is of wat uitsteeksels heeft.

26 is normaalgezien een redelijke temperatuur voor een betta. Te koud (onder de 24 graden) geeft stress en daardoor verminderde weerstand, te warm (boven de 26 graden) is prettig voor ze, maar verhoogt de stofwisseling waardoor ze korter leven.
Wij hebben de vis zelf op tussen de 24,5 en 25,5.

Als je vis vinrot heeft kan het goed zijn tijdelijk de temperatuur iets lager te houden, 24. Dit omdat hoe warmer het water is, hoe sneller de bacteriën zich vermenigvuldigen.

Daarnaast is het goed om tijdens een behandeling de uitstroom van je filter erg laag te houden, liefst geen stroming. De stroming kost de betta energie die hij voor zijn genezing nodig heeft.

Je geeft aan dat je de behandeling gestart bent. Goed, hoe sneller hoe beter. En maak de behandeling af, erg belangrijk. Tijdens de behandeling, als je hem behandelt in je 40 liter aquarium, zou ik om de dag 50% water verversen. Het water wisselen is enorm belangrijk, omdat het het water zo schoon mogelijk houdt. Vergeet niet telkens ook weer met het nieuwe water de juiste hoeveelheid geneesmiddel toe te voegen, anders verdunt het natuurlijk, en zal het minder werkzaam zijn.

Na de behandeling met het geneesmiddel zou ik overgaan op een tijdelijke behandeling met zout. Ik zou kiezen voor een week in water met 3 gr aquarium-zout (in elk geval zeker zout zonder jodium) per liter. Tijdens deze week doorgaan met om de dag water verversen 50%. Na deze week kan je over gaan op een periode van enkele weken waarin je hetzelfde doet, maar dan met 1,5gr aquarium-zout per liter ipv 3gr. Deze behandeling met zout zou ik combineren met gedroogde cattapabladeren. Die geven stoffen af die licht antibacterieel werken, en zullen dus de genezing ondersteunen. In een bak van 40 liter zou ik in dit geval zeker 2 gedroogde bladeren leggen.
In die periode moet je als het goed is in elk geval gaan zien dat de staart niet meer korter wordt, en waarschijnlijk dat er doorzichtig/wittige nieuwe aangroei komt. Die kleurt later naar de oorspronkelijke kleur.

Succes en sterkte met je vissen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vissenwinkels hebben over het algemeen niet heel veel verstand van specifieke soorten, logisch ook als je je bedenkt dat er 1000den soorten verkrijgbaar zijn, ondoenlijk om daar alle specifieke omstandigheden van te weten

Klopt maar sommige maakt het ook niet veel uit en die denken alleen aan het verkopen en dus een hogere omzet.
 
Heb je een foto van je vrouwtje? Het gebeurt namelijk vaak dat kortvinnige mannen verkocht worden als vrouwen. Als het een man is en ze beginnen te vechten krijg je ook behoorlijke scheuren in de staart.
 
Ik moet zeggen dat ik de vinnen er normaal uit vindt zien en dat me dit niet verontrust.
 
Ik ben niet bekend met alle kweekvormen van Betta's, maar ik ken in elk geval geen type waarbij dit een normale vin is. Er is natuurlijk de vorm waarbij het niet glad is, maar dat lijkt er anders uit te zien. Gelijkmatiger.

Dit is rafelig en onregelmatig, met hier en daar zelfs sliertjes. Donkere randjes. Zeker in combinatie met wat de topicstarter aangeeft, dat de vinnen korter worden, is dat wat mij betreft een duidelijk geval van vinrot. Wel het stadium dat het, met de nodige moeite van heel veel waterverversingen waarschijnlijk te herstellen is.

De belangrijkste indicatie is wat mij betreft verandering in de vorm (en/of kleur) van de buitenrand van de vinnen, later (mogelijk) gevolgd door rafelig, korter worden en kleine gaatjes die in de vinnen vallen. Daarna kan er een hele bak aan andere kenmerken bijkomen van ook andere aandoeningen of van dat de ziekte een volgende fase ingaat.

Ook bij ouderdom kunnen vinnen rafelig worden, maar dan zijn er ook andere lichamelijke kenmerken die gepaard gaan met de oude dag.
 

Terug
Bovenaan