Kempvissen, een totaal nieuw hoofdstuk


J

Jorina

Guest
Hai iedereen
Ik heb al jaren ervaring met gezelschap zoetwater aquariums met makkelijke beginners vissen guppen mollys zwaarddragers platys enz)

Nou wil ik een nieuwe uitdaging, mijn cayman 60 aquarium ombouwen tot een compleet paradijs voor de vis die mijn pronkstuk in de bak wordt, een Betta met grote vinnen dus zeerwaarschijlk een halfmoon al hebben enkele personen met hun advies me licht laten twijfelen

nou zegt de ene die ik erover spreek dat ik in de bak hier bovengenoemd best twee of drie vrouwtjes Bertus erbij kan doen terwijl een ander zegt dat ik een absoluut geen vrouwtjes bij moet doen dat is het nou

En als ik het alleen een mannetje in doe moet hij dan alsnog veel drijfplanten hebben om schuimnesten te maken wat mij dan wat overbodig kunstenaar zoiezo welk formaat blad bij Drijf planten vinden ze t fijnst dan? Ik heb er wel wat kikkerbeet in omdat ze dat fijj schijnen te vinden

Ook heb ik ondertussen als informatie opgedaan en en verder heb ik een sponsfilter aangeschaft maar moet nog die het juiste luchtpompje aanschaffen qua jullie te spelen Ik zit zelf te denken en rond de 150 liter per uur voor de bak gezien het aquarium goed beplant wordt is en de bettavin het cayman 60 aquarium niet als de enige bewoner daar in gaat leven

Even de vragen in het kort
Kan mijn idee met Betta man in Cayman 60 bak
Of
Moet een Betta man toch echt alleen in een nano bakje gehouden worden?

Als het cayman plan mogelijk is
Qua kempvis 1Man ALLEEN
OF
1MAN met 1tot3 dames (roep vooral. Ook hoeveel evt)

Welk formaat van de bladeren van de drijf planten is Betta favoriet?
&
Moet er net zoveel drijvers in de bak met als zonder dames er bij?

Ik wil op de bodem een. Groep corydora's
Ivm de maat be bak 60x30x30 lijken soorten tussen 3,5&4,5cm me goed
MAAR
Tot welke afmeting van medebewoners moet ik bang zijn dat de betta de groep uit duntbals voer?

Als laatste, kunnen er slakken bij Betta's in zo niet waarom niet? Zo wel zijn er ook soorten die niet kunnen?
 
nou zegt de ene die ik erover spreek dat ik in de bak hier bovengenoemd best twee of drie vrouwtjes Bertus erbij kan doen terwijl een ander zegt dat ik een absoluut geen vrouwtjes bij moet doen dat is het nou
Dus Bertus is bij jou?

Betta kan mooi is je formaat bak hoor. Alleen de stroming wat minderen.
 
Door schade en schande zijn we hier wijs geworden. Betta's moeten echt alleen zitten. Het zijn roofdieren die constant de confrontatie opzoeken met welke vis dan ook. Ook vrouwtjes kunnen er niet bij. In de natuur is het voortplanten en wegwezen. Ze vallen elkaar aan. Daarnaast zijn ze territoriaal.
 
Met Shoto eens de Betta man moet je alleen houden. Zelfs andere vissen zoals corydoras bij eenbetta kunnen een probleem zijn al hoeft het niet. Je zal het dus per exemplaar moeten aankijken.
Drijfplanten, elke soort die beschutting biedt is prima ik zou zeggen kies een leuke uit.
 
Heb zelf goede ervaringen met Betta's bij andere vissen.... echter geen goede ervaringen met een betta man + vrouwen!

die andere vissen moeten wel rustig van aard zijn overigens.
 
Dus als ik op de ervaring van de reacties van de mensen hier hoor zoiezo geen dames er bij!

Nou heb ik even over me plan lopen peinzen maar ik heb een plan maar wil graag weten wat jullie er van vinden

In me cayman 60 aqua doe ik eerst de bewoners er in waarvan ik hoop die samen gaan met me betta
Ondertussen maak ik een extra saus in orde (hoeveel liter water heeft een beta man alleen minimaal nodig?

Zodra die bak ook klaar is haal ik de betta man die ik zo graag wil en probeer eerst of hij er bij kan in mijn andere bewoners, zo niet gaat hij appart

Maar over dat uitproberen bij de rest heb ik wel nog een vraag Moet ik de betta man dan gewoon los gelijk in het aquarium erbij doen of eerst zo'n klein broer/quarantaine bakje in het aquarium met de betta man daar in om te kijken hoe hij erop reageert
 
Volgens mij zoek je het allemaal wat te ver.
zou m gewoon loslaten en even kijken hoe het gaat.

maar een extra bakje is nooit weg :D 30L vind ik altijd een mooie maat voor 1 betta man.
 
Welke drijver zal denk ik niet zoveel uitmaken maar ik zou in zo n bakje geen vrouwen erbij doen.
 
60 liter kán, maar stouw 'm dan wel helemaal vol met hardscape en/of planten. Grote open stukken houden ze niet van.
30 liter is fijner, zeker voor een langvinnige zoals halfmoon betta's. Per exemplaar bekijken hoe die reageert op medebewoners; die van mij gaat prima samen met garnalen/kardinaaltjes/otocinclus, geen garantie voor die van jou :) Zorg in ieder geval voor vriendelijke medebewoners als je dat al wil, dus geen vinnenbijters etc.
Vrouwtjes zou ik ook los houden van mannetjes.
 
Het idee van vrouwtjes erbij heb ik ook compleet afgesloten hoor!
Er komt alleen 1 prachtige man in met heel veel planten en ik ga gewoon uitproberen hoe hij reageert op het geheel
En gaat jet niet krijgt hij een eigen (kleiner) paradijsje ;)
En natuurlijk komen er geen vinnen bijster bij, ik zal het voornamelijk bij grond bewoners houden

Maar ik zou er graag ook slakken bij doen maar sommige raden dat af, wat denken jullie
 
Momenteel heb ik 2 mannen en vier vrouwen in mijn 200 liter bak zitten, de twee mannen is een vergissing omdat ze als ''vrouw'' gekocht zijn, ze waren nog erg jong en het zijn kortstaarten.
Tot nu toe gaat alles goed, afgelopen week zelfs een nest met eitjes gehad maar dat heeft niet lang geduurd omdat de overige Betta's en de 10 potloodjes de eitjes maar wat graag wilde hebben.

Maar in een 60 liter bakje zou ik alleen een man houden idd, evt. met een kleine Corydoras soort, of een niet al te kleurrijk middenlaag visje
 
Ik zit nou meer te denken aan een verblijf voor een Kempvis man alleen als enige in die Bak
Wat zou een betaalbaar. Aan de minimum liters voldoenend voorbeeld qua aqua zijn?

En dan wordt mijn andere aquarium gewoon lekker als in gezelschap Bak inrichten zoals ik het leuk vind
Maar uiteraard wel rekening houden met wat wel en niet samen kan
Maar ik zou dan alsnog heel graag een echte eyecatcher erin hebben ben je Ik zou niet zo snel weten wat zijn de opties zijn heb jij daar misschien een tip in
Een visioen 180 heeft trouwens de plek vd 60x30x30 bak ingenomen
 
Wat mij betreft is zo'n Superfish start 20 of 30 prima voor een Betta man die alleen zit. Vrij betaalbare bakjes en redelijk compleet. De 20 versie is eigenlijk voor koudwater dus zal je nog een 50W verwarming bij moeten kopen de 30 versie is met verwarming.

Als eyecatcher in de grotere bak zijn gourami's wellicht een leuk idee. Die zijn (ook verwant aan) een beetje betta-like en kunnen prachtige kleuren laten zien.
 
Dank voor de reactie
1of2 koppels dwerg Cichlide zouden ook mogelijk zijn als ik goed kijk maar welk soort goed bij de andere passen en ze qua inrichting krijgen wat ze nodig hebben
 
even als hobby/show bettakweker mijn antwoord/mening op de vragen


Kan mijn idee met Betta man in Cayman 60 bak een kortvinnige zeker
Of
Moet een Betta man toch echt alleen in een nano bakje gehouden worden?niet perseen maar een langvinnige zal teveel moeten zwemmen in een grote bak zie het zelf eens als jij met een korte broek moet zwemmen of een ruime lange spijkerbroek

Als het cayman plan mogelijk is
Qua kempvis 1Man ALLEEN ja
OF
1MAN met 1tot3 dames (roep vooral. Ook hoeveel evt) niet aan te raden ook vrouwen kennen territoriumdrift menig man heeft hierdoor het onderspit gedelft met soms dood tot gevolg ook zal je man conineu willen paren waardoor er geen rust in je bak zit

Welk formaat van de bladeren van de drijf planten is Betta favoriet? maakt weinig uit zelfs de lange stengels van de vallisneria gigantea worden hier gewaardeerd
&
Moet er net zoveel drijvers in de bak met als zonder dames er bij? veel planten aan het oppervlak zal deze zeker waarderen

Ik wil op de bodem een. Groep corydora's
Ivm de maat be bak 60x30x30 lijken soorten tussen 3,5&4,5cm me goed C. panda C. similis is zeker geen probleem of wat qua grootte daardij in de buurt komt de habrosus en de pigmaeus raad ik door hun gedrag af
MAAR
Tot welke afmeting van medebewoners moet ik bang zijn dat de betta de groep uit duntbals voer? ik heb zelf de paracheirodon simulans als medebewoners gehad ging perfect maar het zal erg aan het karakter van je betta liggen de ene betta laat bv garnalen met rusr de andere moord ze uit vergeet niet wat in de bek past kan erin verdwijnen

Als laatste, kunnen er slakken bij Betta's in zo niet waarom niet? Zo wel zijn er ook soorten die niet kunnen? zeker kan dat maar houd er rekening meer dat een betta graag even wil proeven hoe die leuke voelsprieten smaken ik heb hier appelslakken punt slakken en anatoma helena erbij in diverse bakken want de helena zis een slaketende slak en houd mijn appeltje graag in leven

hoop dat ik je voldoende info heb gegeven om je tot een besluit te doen bij vragen altijd in mijn pb welkom
 

Terug
Bovenaan