Wat is er nieuw

Kersenbuik + maanvis gaat dit goed?

Reptile/Fish lover

Active member
Lid geworden
16 juli 2023
Leeftijd
14
Hallo allemaal ik heb nu een paar maanvissen in mijn juwel 350, zou ik hier kersenbuikjes bij kunnen doen??

Ik zou het zeker niet doen.

En waarom niet?

Ik heb ooit een koppel Kersenbuiken in een 80 of 100 cm gehad en toen er een nest was waren de rapen gaar. Ze zijn dan erg agressief en als de Manen de kleintjes zien dan gaan ze die vast proberen op te eten en dan voorzie ik veel ellende.

Misschien dat in een hele grote bak met veel verstopplekken het kan maar na wat ik heb gezien zou ik er niet meer aan beginnen. Hier hebben de ouders een Zwwarddrager man de dood ingejaagd door hem dood te pikken toen hij het ook op de kleintjes had laten vallen.

Maanvissen zijn toch wel groot genoeg om zich af te weren?

Ik stuur je ff wat fotos van de bak👍👍

Hier

Bijlagen

• image-20-07-2023_22-45-22-46.jpg
    image-20-07-2023_22-45-22-46.jpg
    418.3 KB · Weergaven: 112
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Wat ga je doen als je kersenbuiken besluiten hun nest in het midden van de bak te parkeren? Volgens mij kun je iets dat net aan wel of niet kan, gewoon beter niet doen, het zijn uiteindelijk wel levende wezens, en als zij niet gelukkig in je bak zijn omdat ze constant super alert en spichtig door de bak schieten, lijkt het me niet dat je er zelf veel plezier aan beleeft.

Hartstikke dood ja. Ze pikten hem bovenin de bak in de hoek kapot mag je wel zeggen en dan de man en de vrouw samen dus. Die Zwaarddrager had in de hoek geen kans verder.
Manen zijn wel wat groter maar ja ik denk niet dat je zoiets moet willen of moet willen riskeren.

Zo'n 25 jaar geleden heb ik 2 koppels Kersenbuiken en 2 volwassen vrouwtjes Maanvissen in een 100x50x50 bak gehad. En dat ging prima.

Als er jonge kersenbuiken waren, bleven er zelden jongen over. De ene Maanvis leidde de ouders af. En de ander greep zijn kans. De Maanvissen wisselden elkaar steeds af van rol. En aten zo hun buik vol.

100 breed is wel klein

Vaak ben je ook afhankelijk van het karakter van de vissen en misschien kan het goedgaan maar de Kersenbuiken staan wel bekend als felle rakkers.

100 breed is wel klein
Toch ging het prima. 😉

Dat was een hele andere tijd, (Het was trouwens 27 jaar geleden ipv 25 bedacht ik me later.). Een bak van 1 meter lang was toen een flink aquarium. De meeste mensen hadden een bakje van 40 of 60cm.

Internet was er al wel (sinds 1 Mei 1993) maar vrijwel niemand maakte daar gebruik van. De kennis haalde je uit boeken. Die vergeleken met de huidige kennis, inmiddels erg achterhaald zijn.

Ook waren er veel minder vissoorten te koop dan nu. Hooguit een soort of 50 zag je geregeld in de dierenwinkels. Wat niets is vergeleken bij het huidige aanbod.

Vaak ben je ook afhankelijk van het karakter van de vissen en misschien kan het goedgaan maar de Kersenbuiken staan wel bekend als felle rakkers.
Klopt helemaal. Al vond ik de exemplaren die ik in het veleden gehad hem niet zo heel fel.

Maar ik moet toegeven dat mijn koppels allemaal bij dezelfde amateur kweker vandaan kwamen. En de stam die zij hield, wellicht een stuk minder fel van karakter was dan meestal het geval is.

Ik zou me niet alleen zorgen maken over de combinatie maanvis en kersenbuik. Kersenbuiken en grondbewoners zijn ook niet altijd een gelukkige combinatie. Hier hebben de kersenbuiken een paar Corydoras de dood in gejaagd en de Ancistrus werd weggejaagd waardoor die sterk vermagerde.

Ik snap wel waarom ze zo gewild zijn, ze zijn prachtig.

Rio 125

Wellicht in een grotere bak anders maar de kersenbuiken zijn tot heel wat in staat.

Deze bak heeft zijn grootste nestelmogelijkheden in het midden, dat betekent dat de kans dat ze dus dáár een nestje bouwen domweg het grootste is.
Zelfs als ze een vis niet fysiek doden, kan de stress van het voortdurend op je tellen moeten passen en op je hoede zijn ook al vervelende effecten hebben op je vissen. In een grotere (langere) bak, met meerdere ''nesteleilanden" zoals jij in het midden hebt, zou ik het misschien durven proberen. Dan blijft er nog genoeg ruimte over voor de anderen, maar in deze bak met deze inrichting zou ik het niet aandurven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan