Wat is er nieuw

kersenbuik met vuurkeel?

• Onderwerp starter Onderwerp starter bartjeherpen
  • Startdatum Startdatum
B

bartjeherpen

Guest
Hoi allemaal.

Over 1.5 week is het dan zover dan staat mijn aquarium van 225L nu was mijn vraag ik wil een koppel vuurkeel cichliden maar kan hier een koppel kersenbuikjes bij?

Mvg Bart

225L is al erg krapjes voor vuurkelen hoor, dan zou ik er niks territorumvormend meer bijzetten, hoguit zwaarddragers ofzo.
Sowieso is wat je nu vraagt wel een gekke combi, qua werelddelen, inrichting en watersamenstelling.

Nou tegen mij zei mesksjoef dat dat moest kunnen maar er kunnen dus geen kersenbuiken bij?

alles kan maar het is niet aan te raden.

Het is zekdr niet aan te raden. Omwille van wat saskiaZ ook zei, en dat kersenbuiken erg territoriaal en agressief zijn, deze de minder agressieve vuurkelen dan kunnen aanvallen, en hierna zal de meer dan twee keer zo grote vuurkeel uitvallen, (zijn wel schijterts, maar met zon kleine vis valt hij denk ik toch uit). De vuurkeel zal met gemak de kersenbuik slopen.
Dus naast de meetbare waarden, is ook gedrag een issue

P.s. In zon maat bak is meerdere koppels cichliden an zich al amper te behalen...

Als je meerdere cichlidenkoppels wilt in een relatief kleine bak zoals dit, dan zit je of aan Tanganyika waarbij je vissen uitkiest die elkaar niet in de weg zitten qua territoria, of je kiest voor Malawi mbuna waarbij je de bak juist beter propvol cichliden doet om de agressie te verdelen.

Zelfs in een 2m bak kun je nog maar 2 koppels midden-amerikanen houden eigenlijk.

Hoho ik heb alleen gezegd dat ��n koppel meeki net aan zou passen.

Om precies te zijn,
Omdat het je 1e bak is, zou ik niet meteen beginnen met erg pittige vissen. Ik zou Cryptoheros nanoluteus of de Archocentrus multispinosus adviseren. Daar zou je 2 koppels van kunnen nemen of als het jonge dieren zijn een stuk of 5. Daar zouden 2 koppels uit kunnen voortkomen. Lees ook even dit:
http://www.nvcweb.nl/visbeschrijvingen/ ... gayer-1994
http://www.nvcweb.nl/visbeschrijvingen/ ... nther-1867
Hou je vooral niet in met de keien en het hout, zichtbrekers zijn erg belangrijk. Daar kun je bv ook vallesneria of zo voor gebruiken.
Bovenin dan wat zwaarddragers naar keuze en je hebt een erg leuke bak. Meervalletje kan ook nog.
Thorichtys meeki zou ook nog kunnen maar dan echt maar 1 koppel, voor meer is je bak te klein!
Het nadeel van maar 1 koppel is dat je waarschijnlijk veel jonkies gaat krijgen en zonder rover erbij gaan er veel overblijven. Die moet je wel kwijtraken.
Hetzelfde verhaal geldt voor de Cryptoheros nigrofasciatus!

Jouw bak is wel echt de minimale maat dus geen garanties dat het goed gaat. Het blijven cichliden!

SaskiaZ zei:
Zelfs in een 2m bak kun je nog maar 2 koppels midden-amerikanen houden eigenlijk.

Dat is flauwekul... net zoals bij andere cichliden is dit puur afhankelijk van de soort.

Hmmm ik dacht meer aan vuurkelen als rustigste, verder ken ik naast nigrofasciatus eigenlijk voornamelijk Jack Dempsey en bakbeesten als Viejas, citroencichliden, oscars en "erger" nog Amphilophus.
Archocentrus enzo was ik even vergeten, die zijn inderdaad nog wel te doen.

Herstel dus: voor 2 koppels "bakbeesten" heb je een 2m+ bak nodig :daisy:

Joh, toen ik die beesten had (vuurkelen en zebra's)/op de club had (diverse "bakbeesten" waaronder +- 50 citroencichliden) heette ze allemaal nog Cichlasoma... Heb de namen sindsdien niet meer echt bijgehouden omdat ik Afrikanen ben gaan houden, dat was al lastig genoeg om te onthouden allemaal 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan