Keuze circulatie/opvoer pomp


P

poecillia

Guest
Ik ben bezig met een nieuw bak waarbij ik een intern filter in een rots wil inbouwen: https://aquaforum.nl/threads/malawi-in-juwel-vision-450-van-poecillia.167837/#post-2152624

Ik moet nu een keuze maken welke pomp ik ga gebruiken hiervoor. Mijn shortlist bestaat uit twee opties:

Juwel Eccoflow 1000 https://www.hornbach.nl/shop/JUWEL-Pomp-Eccoflow-1000/8568015/artikel.html
Sicce Syncra silent 1-5 https://www.fritskuiper.nl/webshop/...ce-syncra-silent-1-5/#cc-m-product-7502685961

Ik heb al een Juwel Eccoflow 1000 in een ander aquarium en ben wel gecharmeerd van dit pompje dat klein en stil is en met weinig vermogen toch heel veel water verzet. Hij is echter gemaakt voor de filters van Juwel en heeft daarom de typische salmiakvormige aansluiting, wat hem wat lastiger te installeren maakt.

De Sicce is eerder een opvoerpomp. Ik verwacht dat die in het aquarium geinstalleerd met wijde slangen zijn maximale debiet zou moeten kunnen halen. Maar zijn deze Sicce pompen inderdaad 'silent'?

Qua prijs en verkrijgbaarheid ontloopt het elkaar niet veel, wat zou jullie keuze zijn?
 
Frits Kuiper heeft ook de Jecod/Jebao te koop en die zijn vaak voordeliger. Ik heb er een in de zeewaterbak en die zijn ook erg goed en stil.
 
Frits Kuiper heeft ook de Jecod/Jebao te koop en die zijn vaak voordeliger. Ik heb er een in de zeewaterbak en die zijn ook erg goed en stil.
Dat merk ziet er inderdaad ook goed uit, maar de kleinste pomp daar is de 2500 met controller die toch wel een stukje duurder is. Als dat nodig is omdat de twee andere alternatieven niet goed zijn is dat overigens geen probleem.
 
Frits Kuiper heeft ook de Jecod/Jebao te koop en die zijn vaak voordeliger. Ik heb er een in de zeewaterbak en die zijn ook erg goed en stil.
Jecod jebao is allemaal uit China. Kan je zelf beter gewoon via Alie bestellen.
 
Ja maar ja soms moet je dan weken geduld hebben en af en toe wil je iets graag snel kunnen gebruiken.
 
De syncra zijn wel hele mooie pompen, lekker stil en compact en krachtig.

denk dat ik persoonlijk voor een sicce zou gaan ipv de juwel
 
Ik heb ook goede ervaringen met Sicce en het voordeel is dat je bij problemen de service hebt van Frits.
 
Ik heb ook goede ervaringen met Sicce en het voordeel is dat je bij problemen de service hebt van Frits.
Ik heb de Sicce 1.5 gekocht en inmiddels ook getest.
Hij pompt ongeveer 10 liter in 25 seconden onbelast, wat overeen komt met mijn toepassing . Dus dat is 10*3600/25 =1440 liter per uur, bijna de maximum spec. Hij is niet helemaal geluidloos, bromt wat als je er dicht bij bent, maar als je contact geluiden vermijdt acceptabel.
 
Ik heb een Vega 400 powerhead, een ding wat ik trouwens nooit gebruik. Hij claimt 600 l/h te pompen. Het apparaatje lag in een rommelbak op het Vivarium. Één euro werd ervoor gevraagd, wat me niet te duur leek. Komt misschien ooit nog van pas?
 
Ik heb uiteindelijk 4 opvoer pompen geprobeerd met de volgende subjectieve ervaring:
Sicce Silent 1.5: bromt en rammelt heftig
Eheim compact 2100: bromt flink
Skimz QP 1.2 : hoge doordringende zoemtoon
Jecod DCP 2500: vage verre brom

De Jecod is de duidelijke winnaar qua geluid. Verder is hij uitstekend regelbaar en heeft hij de hoogste capaciteit. De prijs is identiek aan die van de Eheim en Skimz.
 

Terug
Bovenaan