Keuze hulp


Als je liever niet de voerplek verplaatst is het dan niet mogelijk om de plek van de planten te veranderen?
De plant is te verwijderen, het hout niet dit staat vast met ty-raps aan de bodem
 
Ok, dan wordt dat lastig in elk geval. Het was maar een idee;)
 
Heb je de optie de stroming aan te passen?
 
Heb je de optie de stroming aan te passen?
Niet echt, alles wat ik eraan aan kan passen zou leidingwerk verleggen betekenen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eventueel een kleine losse stromingspomp?
 
Kan maar dan zit ik weer met techniek in de bak..

Ja ik weet het ik ben onmogelijk
 
Ik volg ook de EI en met het verversen verlaag je zowel de nitraat als de fosfaat denk ik. Je krijgt niet snel algen door fosfaat en er zijn showbakken met meer dan 5mg fosfaat. Voeding geeft geen algen tenzij het toxisch wordt en dat de groei gaat belemmeren.

http://www.aquascaping-blog.com/988/fosfaat-aquarium-algen

Hier zie je een bak met 10mg po4. Niet een hoge po4 zal algen geven maar een tekort aan andere voedingsstoffen wel.
Maar goed dat even terzijde want dat is niet de vraag van Tuinkabouter;)

Zolang alles maar in berhouding blijft.

Bij hoog fosfaat hoort hoog nitraat en hoog sporen.

Andersom werkt ook. Laag fosfaat, laag nitraat en laag sporen.

Maar het moet in verhouding zijn. Heeft met het antagonisme van de plant te maken.

Enkel een hoog fosfaat, kan zorgen dat andere stoffen niet opneembaar zijn.
 
Fosfaat kan inderdaad bepaalde stoffen beinvloeden waardoor er minder van opneembaar is of minder makkelijk. Welke chelaten er dan worden gebruikt is volgens mij dan ook weer van belang bij bv ijzer.

Zelfde is zo als je een erg hoge kh hebt. Ook dan moet je meer van de andere voeding toevoegen/hebben omdat de plant anders minder makkelijk de stoffen zal kunnen opnemen.

Backplay vergeleek het eens met een bak met ballen erin. Zitten er veel rode ballen in die de kh voorstellen dan moet je meer blauwe ballen met sporen toevoegen zodat de plant deze ook makkelijker kan vinden/opnemen.
 
Denk dat de balans nogsteeds goed is in me aquarium, alles groeit weelderig.
Zal misschien niet optimaal wezen maar is voldoende balans om planten te laten groeien en voldoende te concurreren met algen

Heb nog ff me wervelbed topic doorgebladerd maar heb sinds dien alleen me NO3 en CO2 iets verlaagd
 
Vermoedt dat het toch een plaatselijk probleem is dan.
 
Zo'n Javavaren is een behoorlijke dichte bos. Ik heb dit laatst ook mogen ondervinden.:(
Dacht even wat dood blad eruit te halen. Wel, het was makkelijker om de hele plant eraf te halen.
Vervolgens mooie scheuten terug opgebonden.

Er zit veel wortelgroei, en daardoor verstikt en rotten de oude wortels. Dit geeft alg.

Ik zou alles eruit halen. Paar mooie stukken bewaren. Hout goed afschrobben. En de mooie stukken opnieuw opbinden.

Bij mij is het behoorlijk opgeknapt. En de varen groeit ook gelijk beter.
 
Nee ik gebruik geen purigen, staat wel op het verlang lijstje.
Maar zolang NO3 onmeetbaar is zonder toevoegingen ga ik ervan uit dat me filter goed werkt en me planten alles consumeren.

En ook omdat de algen zo lokaal en geconcentreerd groeien denk ik niet dat purigen een oplossing gaat bieden in deze situatie

Ik denk dat Wouter hier NO2 (nitriet) bedoeld. Want NO3 (nitraat) moet wel meetbaar zijn nstuurlijk.;)
 
Zo'n Javavaren is een behoorlijke dichte bos. Ik heb dit laatst ook mogen ondervinden.:(
Dacht even wat dood blad eruit te halen. Wel, het was makkelijker om de hele plant eraf te halen.
Vervolgens mooie scheuten terug opgebonden.

Er zit veel wortelgroei, en daardoor verstikt en rotten de oude wortels. Dit geeft alg.

Ik zou alles eruit halen. Paar mooie stukken bewaren. Hout goed afschrobben. En de mooie stukken opnieuw opbinden.

Bij mij is het behoorlijk opgeknapt. En de varen groeit ook gelijk beter.

Ik heb dat net ook ervaren en de bos in de 80cm flink uitgedund. Er zaten bladeren bij van 30cm lang en die waren boven water tegen de tl aan helemaal zwart verbrandt. Nu de mooie stukken ook terug geplaatst en er valt weer licht in de bak. Er gaat vaak veel vuil tussen die wortels zitten inderdaad.
 
Ik denk dat Wouter hier NO2 (nitriet) bedoeld. Want NO3 (nitraat) moet wel meetbaar zijn nstuurlijk.;)
Nee NO3, zonder toevoegingen zakt deze onder het meetbereik van me druppel test.
Krijg iets verkleuring maar blijft onderin de tabel hangen.
Test 2x gedaan toen beide met een jbl druppel test

De NO3 was als het ware gewoon "op"
 
Nee ik gebruik geen purigen, staat wel op het verlang lijstje.
Maar zolang NO3 onmeetbaar is zonder toevoegingen ga ik ervan uit dat me filter goed werkt en me planten alles consumeren.

En ook omdat de algen zo lokaal en geconcentreerd groeien denk ik niet dat purigen een oplossing gaat bieden in deze situatie

Waarom denk je dat je filter goed werkt, als er geen nitraat wordt gemeten?? Het eindproduct van een goed werkend filter is nitraat.
Dus de conclusie kun je daaruit niet trekken. Eerder dat het filter niet werkt. Maar ik denk dat jou filter wel werkt.


laatst was die 1,6 maar meestal wel over de 2
No3 ligt meestal rond de 20-30
Maar als het aan me waardes zou liggen moet mijn "probleem" toch aquarium breed zijn?

Ik heb nu ruim een jaar EI gevolgd en eigenlijk sinds ik de doseringen wat heb terug geschroefd en minder water heb gewisseld zijn me planten veel beter gaan groeien, algen zijn hetzelfde gebleven

Maar dat lost me vraag niet op welke plant geschikt zou zijn om op de plek van de varen te groeien

Waarom is de nitraat nu dan onmeetbaar??

Als jou fosfaat nog steeds rond de 2 zit, maar nitraat is onmeetbaar. Dan krijg je zeker algen.
Zoals eerder vermeld, alle voeding moet wel in balans zijn.
Hoog, dan alles hoog. Soort EI. Of laag, maar dan ook alles laag.
 
Nu is de nitraat wel meetbaar, heb een keer een week niet gedoseerd om te kijken wat er gebeurde, en dat was het resultaat

Filter werkt wel hoor, door het schoon te maken daalt de PO4 en stijgt de NO3 iets
 
Nu is de nitraat wel meetbaar, heb een keer een week niet gedoseerd om te kijken wat er gebeurde, en dat was het resultaat

Filter werkt wel hoor, door het schoon te maken daalt de PO4 en stijgt de NO3 iets

:thumbs: Klopt helemaal.
 
Wat trouwens wel "grappig" is dat de algen zich enkel in de bovenste 20 cm van het aquarium manifesteren.
 
Zou je eens het water kunnen testen van de waterlagen? Misschien dat daar nog iets uitkomt. Stel je voor dat je in de eerste 20 cm hele andere nitraat/fosfaat waardes meet dan in de onderste waterlagen waar je geen last hebt van alg.
 
Misschien is de verlichting te fel dan!?
Naja hoe meer je naar de lamp toe gaat hoe intenser het licht, dus Opzich denk ik niet dat daar het probleem ligt.
Zou je eens het water kunnen testen van de waterlagen? Misschien dat daar nog iets uitkomt. Stel je voor dat je in de eerste 20 cm hele andere nitraat/fosfaat waardes meet dan in de onderste waterlagen waar je geen last hebt van alg.
Dat kan ik nog doen, in principe pak ik altijd een glaasje water in de bovenste laag in de buurt van een uitstromer
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch weer dit topic nieuw leven in blazen.

Ik heb dus een nieuw stuk hout wat ik wil bekleden.
maar dan zoek ik dus eigenlijk planten die redelijk wat licht tolereren gezien ze vrij dicht onder de lampen komen.

Het liefst ook zuid Amerikaans als dat kan, maar zover mijn kennis gaat bestaan die niet helaas.
 
Toch weer dit topic nieuw leven in blazen.

Ik heb dus een nieuw stuk hout wat ik wil bekleden.
maar dan zoek ik dus eigenlijk planten die redelijk wat licht tolereren gezien ze vrij dicht onder de lampen komen.

Het liefst ook zuid Amerikaans als dat kan, maar zover mijn kennis gaat bestaan die niet helaas.


Je komt snel uit op javavaren, mos of anubias en ik begrijp dat je de eerste 2 niet wil omdat er vuil tussen blijft zitten. Hoe ik het teveel aan licht heb opgelost bij mijn anubias op hout is door het te plaatsen naast een flinke bos vallisneria. die hangen net zo over het oppervlak dat ze het ergste licht wegnemen boven mijn stuk hout en daardoor groeit de anubias super. Misschien kan je zoiets proberen. Kan ook met een andere grote plant die een schaduw werpt zoals een flinke zwaardplant bijvoorbeeld.
 
Als het geen Zuid-Amerikaaans Hoeft te zijn zou je naar Rotala kunnen kijken.

Goede groeier dus neemt ook stoffen op, mooi kleurend meer naar boven (de soort die wij hebben tenminste), en erg goed groeiend tegen hout.
We hadden het vastgebonden, en binnen een 4 tot 6 weken zaten de wortels al vast in het hout en de Rotala groeide erg goed.

Ook leuk te combineren met wat bucephalandra's lager tegen het hout eventueel.
 
Je komt snel uit op javavaren, mos of anubias en ik begrijp dat je de eerste 2 niet wil omdat er vuil tussen blijft zitten. Hoe ik het teveel aan licht heb opgelost bij mijn anubias op hout is door het te plaatsen naast een flinke bos vallisneria. die hangen net zo over het oppervlak dat ze het ergste licht wegnemen boven mijn stuk hout en daardoor groeit de anubias super. Misschien kan je zoiets proberen. Kan ook met een andere grote plant die een schaduw werpt zoals een flinke zwaardplant bijvoorbeeld.
Hoewel de anubias en vallisneria beide Aziatisch zijn zou het misschien wel kunnen, ik heb ook crypto in m’n bak staan en dat is ook niet amerikaans..
Giganthea heb ik nog aan gedacht maar vind het denk ik niet passen omdat het echt gigantisch word.
Spiralis zou nog kunnen misschien tussen de stukken hout, maar ben bang dat ze hetzelfde lot hebben als de hydrocleys die compleet veralgde in de bovenste 10cm.
Als het geen Zuid-Amerikaaans Hoeft te zijn zou je naar Rotala kunnen kijken.

Goede groeier dus neemt ook stoffen op, mooi kleurend meer naar boven (de soort die wij hebben tenminste), en erg goed groeiend tegen hout.
We hadden het vastgebonden, en binnen een 4 tot 6 weken zaten de wortels al vast in het hout en de Rotala groeide erg goed.

Ook leuk te combineren met wat bucephalandra's lager tegen het hout eventueel.
Bucephalandra heb ik ook en die gaat denk ik niet terug komen op het nieuwe stuk hout.
ze zijn iets te fijn en er blijft iets teveel troep in liggen.
Rotala ziet er wel grappig uit welke soort hebben jullie?
 
Hoewel de anubias en vallisneria beide Aziatisch zijn zou het misschien wel kunnen, ik heb ook crypto in m’n bak staan en dat is ook niet amerikaans..
Giganthea heb ik nog aan gedacht maar vind het denk ik niet passen omdat het echt gigantisch word.
Spiralis zou nog kunnen misschien tussen de stukken hout, maar ben bang dat ze hetzelfde lot hebben als de hydrocleys die compleet veralgde in de bovenste 10cm.

Bucephalandra heb ik ook en die gaat denk ik niet terug komen op het nieuwe stuk hout.
ze zijn iets te fijn en er blijft iets teveel troep in liggen.
Rotala ziet er wel grappig uit welke soort hebben jullie?


Wij hebben deze:

Screenshot_20200809_092708_com.android.chrome.jpg


Die ben ik op hout gaan binden als experiment omdat ik wilde weten of deze foto echt was:

Screenshot_20200604_105016_com.google.android.youtube (1).jpg


Die foto is uiteraard niet van mezelf, ik dacht dat ik het als screenshot van een youtube-film gepakt had.

In elk geval, het werkte goed, wortels strak in het hout na een poosje.

Bij ons is het zeker niet zo diep gekleurd als op de site van aquarium-planten.com waarvan ik de screenshot heb gepakt van de eerste foto.

Dit is hoe het er bij ons onder t5 van Eheim uitziet (hier niet op het hout gebonden, dat experiment heb ik in een andere bak gedaan).

IMG_20200731_131914.jpg
 
Wij hebben deze:

Bekijk bijlage 305080

Die ben ik op hout gaan binden als experiment omdat ik wilde weten of deze foto echt was:

Bekijk bijlage 305081

Die foto is uiteraard niet van mezelf, ik dacht dat ik het als screenshot van een youtube-film gepakt had.

In elk geval, het werkte goed, wortels strak in het hout na een poosje.

Bij ons is het zeker niet zo diep gekleurd als op de site van aquarium-planten.com waarvan ik de screenshot heb gepakt van de eerste foto.

Dit is hoe het er bij ons onder t5 van Eheim uitziet (hier niet op het hout gebonden, dat experiment heb ik in een andere bak gedaan).

Bekijk bijlage 305082
Zal er eens naar kijken, dat Amerikaanse moet ik maar laten varen ben ik bang..
bolbitis heudelotii

Ben bang dat ik daarmee hetzelfde krijg als met m’n Java varens..
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ

Terug
Bovenaan