Keuze uit 2 bakmaten , hulp gezocht


J

Jelani

Guest
Hallo,

Van mijn 2 nano bakjes zou ik graag een groter aquarium willen cre�ren.
Hierin zouden dan mijn CB's en CR's komen samen met een leuk schooltje rasbora briggitae en misschien een paar algenetertjes voor de afwisseling. In ieder geval niet te veel verschillende soorten vissen en het moet natuurlijk wel veilig blijven voor de garnalen.

Ik twijfel echter tussen 2 bakmaten
Een Trofis cardina 55. Afmetingen 55 x 55 en 65 hoog (Bij deze ga ik morgen even kijken, hij stond op marktplaats)

Of een Juwel Lido of een Adm van 60 x 40 x 50. (ook beide van marktplaats, maar indien ik echt niet kan beslissen worden deze vaker aangeboden dan de trofis)

Wie kan mee helpen met de voor en nadelen tussen de hoogtes en de dieptes even op een rijtje te krijgen ?
Mijn man heeft weinig tot geen interesse in aquarium dus het enige antwoord wat ik van hem krijg is : Dat moet jezelf weten, wat jij mooi vind en natuurlijk ook nog ja... Het is jouw hobby. ;)

Beide aquariums zouden het komende jaar op het tv kastje naast de tv moeten komen te staan totdat we volgend jaar gaan verhuizen, dan komen ze op hun eigen meubeltje te staan gewoon "los" in de kamer.

Het is de bedoeling om er een mooie plantenbak van te maken met een Azi� biotoop.
In de trofis zitten 2 T8 tl buizen. Geven deze wel voldoende licht voor een hoogte van 65 cm ? In de 2 andere bakken die ik op het oog heb zit T5 verlichting.

En is de Trofis wel makkelijk in te richten ? Ik heb namelijk nog nooit echt een kubus model mooi in moeten richten.

Voor de garnalen zullen de afmetingen weinig uitmaken, maar hoe zit het met de brigittae's ?
Hebben hun liever hoogte of doe ik hun meer plezier met wat meer lengte ?
Ik kan ook weinig vinden op Google over briggitae's , behalve dan dat ze in nano bakken gehouden kunnen worden, maar daar heb ik dus weinig aan.

Ik blijf echt zo ontzettend twijfelen.... Aan de ene kant lijkt mij de trofis wel mooi vanwege de diepte, als hij op zich zelf staat zal hij denk ik mooier in een kamer staan dan een ondiepere bak.
Aan de andere kant ben ik bang dat de verlichting niet voldoende is voor een plantenbak en twijfel ik of ik hem wel goed ingericht krijg.

Wie kan mij wat meer info geven zodat ik stop met twijfelen :stars: en eindelijk eens een beslissing kan maken.....
 
Waarom wil je zo hoog?
Een bak in de lengte langer is beter, qa zwemruimte.

En leuker in te richten.
En beter voor de planten.



En een paar algenetertjes??
Zou geen Ancistrus nemen.
En algeneters.vragen stroming. zoals OTo,s.
Bedenk je eerst.
 
Bedankt Bertus !

Even een nuchtere kijk, heb ik wel eens nodig ;)

Waarom wil ik zo hoog, geen idee, het kwam bij de afmetingen van de bak. :p En daar viel ik dus eigenlijk voor de 55x 55.
Echter past deze niet perfect op het tv kastje, dus zou hij extra gestut moeten worden.

Ancistrus zou zoiezo de bedoeling niet zijn ;) Wat leuks klein blijvend en misschien wel gewoon een paar slakken die alg eten erbij (heb er nu 3 van in de nano zitten) Wil echt een mooie rustige plantenbak ervan maken.....

Ga morgen wel even kijken, maar in m'n hart denk ik ook niet dat dat hem gaat worden......
Heb net ook nog even gemeten en dan komt hij dus zelfs boven de tv uit....... Is wel erg hoog h� ?
 
Ze hebben allemaal hun voor en nadelen maar je moet kijken wat in jouw situatie het handigst is.
Iets meer lengte is wel prettig voor de visjes maar de hoogte kan ook weer handig zijn om visjes te nemen die graag hoog zwemmen en ook op die manier in principe uit de buurt van de garnalen op en rond de bodem blijven bv.
T8 is voor een doorsnee bak prima en met T5 is de kans groot dat de vraag naar voeding van planten toeneemt waardoor je waarschijnlijk met extra voeding moet gaan werken want anders is de kans op algen weer heel groot door deze verlichting.
Voor het onderhoud is het handig dat je een kap neemt die je zo kan open zetten en is vaak het geval bij de oudere Juwels dat je die er eerst helemaal vanaf moet pakken en vind ik zelf persoonlijk heel onhandig.
 
Bedankt, ik wil zoiezo Bio CO2 erbij doen, heb ik in de nano ook en bevalt echt uitstekend :D

Als de lengte voor de visjes fijner is dan ga ik denk ik toch maar voor de adm of Juwel .... Hun moeten er tenslotte in wonen terwijl ik er alleen maar naar moet kijken ;)

De lido is anderhalf jaar oud, en zo van de foto te zien werkt hij met van die klepjes die je eraf moet halen.
Van de adm staat er een iets onduidelijke foto op.

T5 lijkt me voor de plantengroei dan beter. Dan kan ik ook wat meer licht eisende plantjes erin doen....

Ben qua uiterlijk wel weg van de adm en de trofis, zien er net wat strakker uit dan de Juwel....
 
Ik heb zelf alleen ervaring met de Lido en dat vind ik en hele praktische bak. Licht komt ook ruim tot op de bodem en mijn planten schieten de lucht in. Als je die Trofis kunt plaatsen heb je wel het voordeel van een groter grondoppervlak en meer liters...
 
Dat is fijn om te horen.

Over trofis vind ik hele wisselende ervaringen tot nu toe, de een is er weg van en de ander vind alles flut.....

Iemand ervaringen met de adm aquariums ?
 
Jelani zei:
Ik twijfel echter tussen 2 bakmaten
Een Trofis cardina 55. Afmetingen 55 x 55 en 65 hoog (Bij deze ga ik morgen even kijken, hij stond op marktplaats)

Of een Juwel Lido of een Adm van 60 x 40 x 50.

De lido is trouwens volgens mij ook tegen de 60 hoog als ik me niet vergis.
 
Even opgezocht.... 58 cm staat er....

Scheelt toch 7 cm..... Is in het zicht best veel ......het verschil tussen boven m'n tv uitkomen of eronder blijven .....

De adm is 55 cm hoog.

Sorry voor de foutjes !
 
Maakt niet uit maar omdat je al aangaf met een bepaalde hoogte te zitten geef ik het nog ff aan voor de zekerheid.
Ik heb zelf geen ervaring met adm maar vind ze er wel altijd heel mooi uitzien ;)
 
Ik ook, vind ze prachtig :smitten: .... Als ik een 80 cm kwijt had gekund op dit moment dan was mijn keus allang gemaakt :D

Heb in ieder geval een knoop doorgehakt.... Heb gemaild dat ik niet bij de Trofis kom kijken..... Blijf veel te veel twijfelen.... En bij twijfel niet doen zeg ik altijd zelf ;)
 
Jelani,

Ik heb zelf de juwel lido 120, deze bevalt mij heel erg goed. Dat hij de hoogte in gaat vind ik persoonlijk erg mooi. 60cm breed klinkt wel klein, maar dat vind ik bij de lido 120 niet, omdat deze ook in de hoogte 60cm is.
Wat ik wel heb gedaan is de binnenfilter eruit gehaald en een buitenfilter erin gedaan, omdat de binnenfilter in de lido 120 best wel wat ruimte inneemt.

Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
 
Bedankt voor de reacties !

Fijn om te horen dat de lido's in ieder geval bevallen.
Ik ga er in ieder geval even rustig over nadenken ;)

Na wat kijk werk hier thuis kwam ik tot de conclusie dat ik een 80 cm ook kwijt zou kunnen. Als ik wat meubels op schuif hou ik met gemak de 40 cm diepte over op een kale muur van 90 breed..... Dus daar zou een 80 cm ook nog kunnen staan.....

Punt waar ik alleen nog over na moet denken is hoe hij over een jaar in ons "nieuwe" huis zou staan..... We gaan dan verhuizen naar een groter huis, waar ik in de keuken m'n droombak kwijt kan (2,5 meter :D ) dus dan zou deze bak de "huiskamerbak / bij bak" worden.....

Moet wel zeggen dat je veel meer keus hebt in de 80 cm bakken dan in de 60 cm qua model.....

Had een prachtige adm bak zien staan, maar die is net voor m'n neus verkocht.....
 
Dat wordt een flinke keuken dan :)
Zou een hoekbak ook een optie kunnen zijn? Ik heb binnenkort een aquarium over namelijk :)
 
Waar je ook op kan letten, is of je zelf wel makkelijk met je hand op de bodem kan komen, qua hoogte voor onderhoud.
 
Globe, een flinke keuken is het zeker :D Meer een bijkeuken waar we dan het grootste deel van de dag zullen zitten. (We nemen het veehouderij bedrijf van m'n schoonouders over aan de rand van het durp, bij de fabriek ;) ) De lichtinval is daar ook ideaal voor een aquarium. :D

Een hoekbak is jammer genoeg geen optie. Die heb ik zelf een paar jaar terug weg gedaan omdat hij teveel plek in nam met een kleine in huis. Ik had een Trigon 350 met discussen toen :smitten: En ik kan hem op de boerderij ook niet kwijt ivm verwarmingen in de hoek ;)

De hoogte voor het onderhoud is voor mij al heel snel een probleem zodra er een meubel onder staat..... Ben maar een klein opdondertje aan 1.68 :p , maar heb me tot nu toe altijd kunnen redden met opstapjes ;)

Ik heb op mijn werk ook altijd samen met een collega de 2 meter bak bij gehouden die 70 hoog was..... Vraag niet hoe maar ik kon erbij :D

Maar toch bedankt voor de tip ;)
 
Nooit verwacht dat hij zou gaan passen maar........ Het word hoogst waarschijnlijk een Juwel vision 180. :D

Moet net tegen het muurtje passen omdat hij dan een stukje boven het raamkozijn uitkomt en dus niet klem staat ;)

Twijfel alleen nog welke kleur..... Zwart is ook maar zo zwart en aan de donker bruin kan ik er nou niet achter komen welke kleur nu de juiste is van de foto's. Op de ene foto is het vrij rood / bruin , de andere is het weer echt donker bruin en op de volgende is het weer meer richting walnoot / wenge......

Beuken past beter bij m'n licht eiken en grenen meubels, maar ik vind een lichte rand om het aquarium nooit zo mooi staan......
 
Mooi een vision! neem je een zwarte bak en een beuken meubel ;)
 
Neeee dat vind ik er dan weer niet uitzien..... Ben een zeikerd op dat punt hoor :rolleyes:

Ik neig naar de donker bruine toe...... Wat sjieker dan een hele zwarte en volwassener dan een beuken...... ;)
 
Haha ok,vond het wel slim bedacht ;)

Je had het trouwens eerder over max 90cm ruimte,je zal het vast wel weten maar wil het voor de zekerheid toch zeggen dat een vision 92cm is.
 
Dat dan weer wel ;)

Ja klopt, had het gezien, 92 past precies van m'n muur vandaan tot m'n latje van m'n raamkozijn.
Maar omdat m'n kozijn maar op 65 cm hoogte zit en de kast iets van 74 cm hoog is komt hij boven m'n kozijn uit. Kast is zoiezo smaller dan de bak zelf. En doordat hij dus boven m'n kozijn uitkomt heb ik 4 cm extra speling :D
Loop al een paar dagen met het meetlintje door het huis te sjouwen .... :p

Volg je me nog ? Ik mezelf nog maar net namelijk :p

Tijd voor bed ;) Morgen op het gemak op marktplaats snuffelen..... Valt nog niet mee om er een te vinden waar de binnenfilter al uit is.......
 
Haha nee ik volg je niet precies maar zal wel goed zijn denk ik ;)
Zo'n filter is er zo uit hoor dus daar hoef je het niet voor te laten.
Weltrusten alvast!
 
Hihihi,kan het begrijpen :p volg mezelf ook niet altijd ;)

Ben zo bang dat er dan kit op de ruit achterblijft of krassen van het weghalen van de kit...... En voorlopig kijken we het komende jaar precies op de zijkant waar het binnenfilter zit of gezeten heeft.....

En nu ga ik echt naar bed.... (alweer)

Truste !
 
Jelani zei:
Nooit verwacht dat hij zou gaan passen maar........ Het word hoogst waarschijnlijk een Juwel vision 180. :D

Moet net tegen het muurtje passen omdat hij dan een stukje boven het raamkozijn uitkomt en dus niet klem staat ;)

Twijfel alleen nog welke kleur..... Zwart is ook maar zo zwart en aan de donker bruin kan ik er nou niet achter komen welke kleur nu de juiste is van de foto's. Op de ene foto is het vrij rood / bruin , de andere is het weer echt donker bruin en op de volgende is het weer meer richting walnoot / wenge......

Beuken past beter bij m'n licht eiken en grenen meubels, maar ik vind een lichte rand om het aquarium nooit zo mooi staan......

Voor ons was het niet zo heel moeilijk om de goede kleur te kiezen. Wij hebben eiken meubels in de zgn. e40 kleur en de donker bruine Rio180 die we hebben, past er mooi bij. Niet helemaal hetzelfde natuurlijk, maar zeker niet storend.

Wellicht heb jij meer aan de beuken kleur. Maar is er geen winkel in de omgeving waar je kunt gaan kijken?

Succes met kiezen.
 
Jammer genoeg hebben we hier alleen de petsplace in de buurt.
En over het algemeen hebben hun alleen de zwarte of de beuken staan.

Maar denk dat donker bruin wel de goeie keuze is..... Alles is nu wel wat lichter qua meubels en vloer, maar als we volgend jaar gaan verhuizen is de vloer daar al donkerder en ik wil graag m'n meubels verven. Richting die Riviera maison ofzo iets (bruin / wit in ieder geval ) alles heeft nu precies een andere kleur....

Ik weet niet of de hornbach ze ook verkoopt, die zit op een half uurtje rijden hier vandaan.
 
Hornbach verkoopt ook Juwel voor zover ik weet. (ieder geval in Zaandam) Dacht dat ze ook op bestelling elk model kunnen leveren.
 
Oke bedankt, het tuincentrum hier in de buurt heeft alleen maar de Juwel Corall en een Ciano Emotions staan...... Verder weinig tot geen meubels....

Bedenk me net dat ik dan misschien net zo goed door kan rijden naar Wesdijk in Barendrecht.... Misschien nog wel handiger dan de hornbach :D
Alblasserdam of Barendrecht maakt niet veel uit qua afstand.....
 
Jelani zei:
Jammer genoeg hebben we hier alleen de petsplace in de buurt.
En over het algemeen hebben hun alleen de zwarte of de beuken staan.

Petsplace is zeker de goedkoopste voor de vision 180. Als je je aanmeldt als nieuwe klant, krijg je ook nog eens 5% korting op de bestelling..... Ik weet het, omdat ik iedere dag ff check voor aanbiedingen. Ik wil ook deze bak :)
 
Jelani zei:
Ik weet niet of de hornbach ze ook verkoopt, die zit op een half uurtje rijden hier vandaan.

Bij ons zit de Hornbach in Wateringen. Deze heeft altijd wel een aantal aquariums staan. Diverse Juwels en ook van MP en nog een paar kleinere. Ze hebben ook veel om in te richten.
 
Bedankt voor de tips :D

Ik wil zoiezo eerst proberen om een gebruikte op de kop te tikken.
Des te meer houd ik over voor de inrichting ;)

Nieuw kopen kan altijd nog, maar het leek me wel handig om even in een grotere zaak de diverse modellen en kleuren nog eens goed t bekijken. Des te beter kan ik gaan zoeken.
Het heeft tenslotte niet echt haast, de garnalen bevalt het tenslotte uitstekend in de nano, heb vorige week 22 jonkies geteld :D

Maar vind het nu vrij rommelig in huis met 3 kleine bakjes ;)
 
Nou vandaag uiteindelijk niet naar Wesdijk geweest maar gewoon veel op marktplaats gekeken.
Ik bleef toch terug komen op de Juwel vision 180..... Die zie ik ook al helemaal in ons " nieuwe huis" staan :smitten:

Dus een bod gedaan en ik kan hem morgen avond ophalen :D Over de kleur was ik nog steeds niet uit, en deze mensen / dame hebben de bak zelf geverfd (zwart/wit/grijs gemarmerd ) bevalt de kleur niet verven we hem gewoon over, vind ik toch minder zonde bij een reeds geverfd bak dan bij een nieuwe. Al vind ik dit wel erg leuk gedaan hoor !
 

Terug
Bovenaan