Keuze verlichting


Apisto

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 december 2015
Berichten
1,269
Locatie
Belgie, Temse
Website
web.aquaforum.nl
Dag Aquarianen,

Ik ben opzoek naar verlichting voor mijn 90cm bak.
Ik wil graag verlichting die in meerdere situaties kan gebruikt worden.
Dus zowel beplant als onbeplant.

Zelf zag ik de twinstar B-line, deze kost ongeveer 100 euro wat niet zoveel is.
Ik wou dan ook even horen wat hier zoal de ervaringen met zijn.
We kopen liever iets van goede prijs/kwaliteits dan iets goedkoop dat niet werkt.

Graag jullie mening over goede verlichting/merken.

Groeten
Apisto
 
Voor een verlichting die je in meerdere situaties kan gebruiken zou ik niet kiezen voor de B-serie.
Met een eenvoudig plantenbestand gaat het wel werken maar dan moet je de LEd op volle vermogen laten draaien.
En een LEd op volle vermogen laten draaien gaat wel ten koste van de duurzaamheid. Daarom kun je beter een LED kopen met veel overcapaciteit zodat je die kunt dimmen.

Dan zou je beter voor de S serie kunnen gaan. Dan kun je elke soort bak realiseren die je zelf wilt. Maar dat kost je wel 365,- exclusief dimmer.

Ikzelf ben erg te spreken over de Ledstar AQ-S Rgbw. Voor de AQ-S90 betaal je 200 euro. Komt met veel dim mogelijkheden via een app en is helemaal in stellen naar eigen voorkeur
 
Voor een verlichting die je in meerdere situaties kan gebruiken zou ik niet kiezen voor de B-serie.
Met een eenvoudig plantenbestand gaat het wel werken maar dan moet je de LEd op volle vermogen laten draaien.
En een LEd op volle vermogen laten draaien gaat wel ten koste van de duurzaamheid. Daarom kun je beter een LED kopen met veel overcapaciteit zodat je die kunt dimmen.

Dan zou je beter voor de S serie kunnen gaan. Dan kun je elke soort bak realiseren die je zelf wilt. Maar dat kost je wel 365,- exclusief dimmer.

Ikzelf ben erg te spreken over de Ledstar AQ-S Rgbw. Voor de AQ-S90 betaal je 200 euro. Komt met veel dim mogelijkheden via een app en is helemaal in stellen naar eigen voorkeur
Bedankt voor de info, waar heb jij je verlichting gekocht?
Ik zie namelijk niet echt een bekende verdeler van het merk Ledstar.
 
Sinds ongeveer 3 jaar gebruik ik een Daytime matrix ledbalk boven mijn aquarium. Misschien niet de goedkoopste vetlichting maar is zeker van goede kwaliteit. Het systeem is makkelijk uit te breiden door een extra module in de ledbalk te monteren, laag stroomgebruik, veel keuze in lichtkleuren, waterdicht, eenvoudig aan te sturen door ledcontroller TC420/ TC421 en eenvoudig in te bouwen in de kap van de meeste aquaria.
 
Ook bij bedragen boven de $100?
Inderdaad. Het blijkt dat de (te lage) waardes die op de verpakkingen aangegeven worden niet altijd kloppen. Maar daarbij is het natuurlijk niet uitgesloten dat er wel eens gecontroleerd wordt. Wel blijkt dat ook tante Ali last heeft van de inflatie. Verzendkosten worden nu vaker en dikwijls hoger berekend. Evenals de prijzen van de producten.
 
Heel goed om voor kwaliteit te kiezen!
Veel plezier ermee.
 
Ter lering en vermaak.. In de advertentie staat dat de lamp 6500K heeft, maar wel RGB. 1) kan je dan de kleuren zelf aanpassen en 2) verandert daarmee ook de kelvin waarde?
 
Ter lering en vermaak.. In de advertentie staat dat de lamp 6500K heeft, maar wel RGB. 1) kan je dan de kleuren zelf aanpassen en 2) verandert daarmee ook de kelvin waarde?
Ik ben geen expert, maar ik denk dat door elke kleur te laten branden er wit licht met 6500K ontstaat.
Waarschijnlijk wordt met de dimmer enkel de voedingsspanning verlaagd, waardoor elke RGB kleur minder fel zal branden maar dus nog steeds wit licht produceert.
In theorie zou het mogelijk zijn om de 3 kleuren apart aan te sturen door drie stroombanen te creëren en deze apart te dimmen waardoor een bepaalde kleur overheerst.

Maar uiteraard ga ik niet rommelen aan een verlichting van 300 euri's :p
 
Ik ben geen expert, maar ik denk dat door elke kleur te laten branden er wit licht met 6500K ontstaat.
Waarschijnlijk wordt met de dimmer enkel de voedingsspanning verlaagd, waardoor elke RGB kleur minder fel zal branden maar dus nog steeds wit licht produceert.
In theorie zou het mogelijk zijn om de 3 kleuren apart aan te sturen door drie stroombanen te creëren en deze apart te dimmen waardoor een bepaalde kleur overheerst.

Maar uiteraard ga ik niet rommelen aan een verlichting van 300 euri's :p
Dat zou ik zeker niet doen nee.
 
Ik ben geen expert, maar ik denk dat door elke kleur te laten branden er wit licht met 6500K ontstaat.
Waarschijnlijk wordt met de dimmer enkel de voedingsspanning verlaagd, waardoor elke RGB kleur minder fel zal branden maar dus nog steeds wit licht produceert.
In theorie zou het mogelijk zijn om de 3 kleuren apart aan te sturen door drie stroombanen te creëren en deze apart te dimmen waardoor een bepaalde kleur overheerst.

Maar uiteraard ga ik niet rommelen aan een verlichting van 300 euri's :p
Nou, dat hoeft niet zo te zijn. De maximum sterkte van alle keuren geeft een kelvinwaarde van 6500. Maar je kan de kleuren en ook het wit apart aansturen met een controller. Wanneer je dan bijvoorbeeld er meer rood instuurt dan blauw in het wit spectrum dan wordt de kelvinwaarde lager. Zo rond de 5000 kelvin is trouwens een waarde die planten erg bevallen. Maar dit terzijde. Wanneer je het licht dimt dan veranderd de lumen waarde niet de kelvinwaarde. En dit alles is geen rommelen met je lamp maar behoort gewoon tot de mogelijkheden waarvan jij zelf bepaald of je ze gebruikt.
 

Terug
Bovenaan