Keuze vissen en hoeveel bij pterophyllum altum


S

Swinko

Guest
Hey,

Ik heb mijn hobby terug opgepikt en mijn aquarium terug opgestart enkele maanden terug. Vroeger had ik altijd guppie, neons, zwaarddrager,... maar dat ben ik wat beu. Ik had vroeger scalares en wou dit nu terug, na wat onderzoek denk ik dat ik Altums gekregen heb maar goed.

Ik heb een aquarium van 120x50x50.
Ik heb momenteel dus 3 kleine altums (denk ik).
1 pleco zeilvin

Wat ik nog zou willen, is natuurlijk te veel dus ik wou jullie vragen wat jullie zouden schrappen.


Eventueel nog 2 altums bij
Koppel dwerggoeramies (altijd al willen houden)
Antennebaarsjes (2vrouw 1 man?)
Koppel kersebuiken (nostalgie)
10 corydoras
Schoolvis +/- 20 stuks

Alvast bedankt,
Swinko

P.S. met tijd koop ik mss een grotere bak had vroeger 1 van 2m20 maar lekte en zat vol krassen...
 
Maanvissen moet je eigenlijk met minimaal 5 houden dus ik zou die nog uitbreiden. Kersebuiken kunnen etters zijn dus dat zou ik zelf zeker niet doen.
Zelf heb ik er 12 R. Espei bij zwemmen en 3 L010a.
 
Ik zou in elk geval de Pelvicachromis pulcher (kersenbuikcichlide) schrappen.
Die raken zelfs in een limonadeglas water in paarstemming, worden dan enorm agressief en produceren maandelijks tientallen jongen, die vrij makkelijk overleven en die je vervolgens aan de straatstenen niet meer kwijt kunt. Op zich een erg mooie vis, maar ik zou het niet doen.

Inderdaad zou ik de altum's (Pterophyllum scalare sp. 'Rio Nanay') uitbreiden naar 5.

Dwerggoerami's (Trichogaster lalius) zitten maanvissen niet in de weg, antennebaarsjes (Mikrogeophagus ramirezi) ook niet echt in deze maat bak.
Hetzelfde geldt voor Corydoras-soorten.

En met 5 altum's, een harempje dwerggoerami's, een koppel antennebaarsjes en een groep Corydoras zit je bak aardig vol.
Maar dan heb je wèl een fraai bestand!
 
Als het echte altums (Pterophyllum altum) zijn is je bak trouwens véél te klein en zou ik ze terug brengen. Als het Peru altums zijn (P. scalare "Rio Nanay") kan dat net wel.
 
Mja nu doe je me twijfelen had ze wel gekocht als scalares hoe zie ik het verschil dan het makkelijkst?
 
Mja nu doe je me twijfelen had ze wel gekocht als scalares hoe zie ik het verschil dan het makkelijkst?
Qua bouw zijn ze gewoon een beetje anders, de altums hebben een bredere zwarte streep en de Rio Nanay's hebben een blauwe gloed onder/achte hun oog. Ik weet echter niet of dat op jonge leeftijd al te zien. En op den duur zul je natuurlijk ook zien of ze 25cm worden (Rio Nanay) of 40cm (Echte altum).

Misschien een rare vraag, maar hoeveel heb je per vis betaald? Als je de normale prijs van 5-10 euro per stuk hebt betaald heb je waarschijnlijk gewone scalares, niet eens Rio Nanay. Heb je 15-20 euro betaald is de kans op Rio Nanay groter. Echte altums zul je niet zomaar in een dierenzaak vinden, en dan zeker niet voor een goede prijs :p
 
Misschien even een paar duidelijke foto's van de vissen plaatsen, dan kunnen we even mee kijken.
 
Bij deze zullen odd toch scalares zijn veronderstel ik, gelukkig!!
 

Bijlagen

  • 20200405_092202.jpg
    20200405_092202.jpg
    53.9 KB · Weergaven: 114
Beste,als je Maanvissen koopt dan krijg je niet direkt altums mee,volgens mij heb je "de gewone Maanvis meegekregen.Maar zoals eerder gevraagd wat was de prijs,dit zal meer verduidieijken.
 
Volgens mij 3 voor 20 euro dus zullen scalares zijn ik heb me laten misleideb door het internet en fotos
 
Ik ook niet,sorry:sorry:
 
Volgens mij is het een maanvis :deal: :juggle:
 
De kleur en tekening vind ik wel met Rio Nanay kloppen, maar de hoogte inderdaad niet helemaal.
Maar goed, "gewone" scalare's hebben hetzelfde voordeel voor de mogelijkheden qua bestand.
 

Terug
Bovenaan