Keuze welk zand


A

Aquarium

Guest
Hallo

Ik vroeg me af of het verschil maakt welk zand je gebruikt voor in de aquarium. Kan je dit soort zand gebruiken (zie link) of is dit echt uit den boze, en waarom?

Ik heb nog nooit zand gebruikt in aquarium, maar heb me wel wat geïnformeerd online. Er worden allerlei korrelgroottes gebruikt en de grootte van deze wordt ook gebruikt zo blijkt. Maar voor mij is zand zand en weet niet goed waarom het eene nu beter zou zijn dan het andere. Ik heb ook al verschillende dingen gelezen over slip/rot dat je kunt hebben met zand maar versta nog niet goed wat de oorzaken zijn van slip/rot in het zand en hoe je die kunt voorkomen?

Alvast bedankt om me de wijsheid bij te brengen! :D
 
Dit is in elk geval zand waarvan ik weet dat er hier leden zijn die er gebruik van maken:


Wat mij betreft ontzettend goed (filter)zand voor een ontzettend mooie prijs. Betere prijs/kwaliteit kun je volgens mij niet aankomen.
 
Hallo

Ik vroeg me af of het verschil maakt welk zand je gebruikt voor in de aquarium. Kan je dit soort zand gebruiken (zie link) of is dit echt uit den boze, en waarom?

Ik heb nog nooit zand gebruikt in aquarium, maar heb me wel wat geïnformeerd online. Er worden allerlei korrelgroottes gebruikt en de grootte van deze wordt ook gebruikt zo blijkt. Maar voor mij is zand zand en weet niet goed waarom het eene nu beter zou zijn dan het andere. Ik heb ook al verschillende dingen gelezen over slip/rot dat je kunt hebben met zand maar versta nog niet goed wat de oorzaken zijn van slip/rot in het zand en hoe je die kunt voorkomen?

Alvast bedankt om me de wijsheid bij te brengen! :D
De reden waarom zandbodems vaak dichtslibben is wanneer je zand of grind met verschillende korrelgroottes gebruikt. Met een meer uniforme korrelgrootte heb je daar minder last van. In het kader van 'gebruik zaken waarvoor ze bedoeld zijn', zou ik zeker geen voegzand gebruiken, maar aquarium/filterzand.
Persoonlijk heb ik er overigens ADA la plata zand in zitten.
 
behalve het dichtslibben bevatten sommige soorten zand ook kalk (of kleine steentjes erin die kalk afgeven).
in nagenoeg alle bakken wil je dat juist niet hebben :))

Filterzand 0.4-0.8mm is een zeer geschikt zand, Hornbach heeft zoals al geopperd Aqua colorsand als je reebruin of zwart zand wellicht mooier vind.
 
Mooi is die, wel duurder. Ik denk dat ik die in mijn nieuw op te zetten Dennerle Scapers Tank wil. Twijfel nog tussen leisteen grijze kwartsgrind van Dennerle of deze.
ADA heeft zeker een prijskaartje. Ik gebruik dan ook enkel een decoratief dun laagje, en niet om in te planten. Zo hou je 't nog betaalbaar ;)
 
Bedankt voor de info, ga op veilig spelen dan en zand kopen bedoeld voor de aquarium. Heb nu dit op het oog.

Ik gebruik grondaarde als bodem voor onder het zand dus heb geen nood vermoed ik aan een speciale grindsoort met voedingstoffen in. Moet er wel nog wat over opzoeken welke aarde geschikt is.
Het project waar ik mee bezig ben is om de aquarium zo goedkoop mogelijk te vullen en kijken wat mogelijk is. Vissen niet mee gerekend want momenteel wil ik het gewoon graag vullen met zo veel mogelijk planten die ik hier en daar kan kopen om een zo een aquarium te maken die natuurlijk overkomt.
 
Bedankt voor de info, ga op veilig spelen dan en zand kopen bedoeld voor de aquarium. Heb nu dit op het oog.

Ik gebruik grondaarde als bodem voor onder het zand dus heb geen nood vermoed ik aan een speciale grindsoort met voedingstoffen in. Moet er wel nog wat over opzoeken welke aarde geschikt is.
Het project waar ik mee bezig ben is om de aquarium zo goedkoop mogelijk te vullen en kijken wat mogelijk is. Vissen niet mee gerekend want momenteel wil ik het gewoon graag vullen met zo veel mogelijk planten die ik hier en daar kan kopen om een zo een aquarium te maken die natuurlijk overkomt.
Grind met voedingsstoffen bestaat niet; grind is gewoon klein gesteente en is inert, dus laat niets los in water :)
Als je aarde gaat gebruiken; zorg ervoor dat je dat volledig afdekt en de aarde zelf dus niet in direct contact komt met water, anders loop je risico op een algenexplosie. MD Fishtanks heeft ook weleens 'dirted tanks' gedaan, zie YouTube.
 
Ik vind vullen met aarde link maar goed het is mogelijk. Je moet goed weten wat je doet in elk geval.
 
Als je dan toch grond wil gebruiken onder het zand......dan zou ik eerder kiezen voor een voedingsbodem Ipv: grond uit eigen tuin?
 
Zal eens kijken naar die video's op youtube! Ik ga het vullen met potgrond vanuit de winkel, zeker niet met aarde vanuit de tuin want dat kan wat link zijn. Ik weet dat ik rekening moet houden met de n-p-k waarde van de potgrond maar moet nog eens kijken wat ze bij mij in de winkels verkopen.
 
Zal eens kijken naar die video's op youtube! Ik ga het vullen met potgrond vanuit de winkel, zeker niet met aarde vanuit de tuin want dat kan wat link zijn. Ik weet dat ik rekening moet houden met de n-p-k waarde van de potgrond maar moet nog eens kijken wat ze bij mij in de winkels verkopen.
Waarom wil je dit zo doen?
Potgrond ook vanuit de winkel is geen goed idee. Dit spul wordt gemixt, soms met extra kunstmest, compost en turfstrooisel. Soms wordt er ook nog wel kokos in gemikt. Er wordt kalk gebruikt om het minder zuur te maken. Er kunnen, hoewel dit wel wordt gecontroleerd ook ziektekiemen inzitten. Voor je tuin of potplanten misschien niet erg maar voor in je bak is het af te raden. Je kan dan beter een voedingsbodem onder je zand leggen. Hoewel je ook met kleibolletjes en lateriet kan werken.
 
Heb er veel van gezien en gelezen. Altijd positief ook. Zoals deze mensen het doen in de video's hieronder.




Er word ook aangeraden om de aarde meerdere malen nat te maken en te laten uitdrogen voor mineralisatie. Ik ga voor organische potaarde die niet gemengd is met kokos, mest of andere extra toegevoegde materialen die niet nodig zijn. De potaarde ga ik ook aanmengen met grind voor het aquarium dat ik nog heb liggen. Dit helpt de planten zodat hun wortels makkelijker door de grondaarde heen kunnen aangezien de grondaarde onder water beetje een compacte massa is.
 
Als je dan toch grond wil gebruiken onder het zand......dan zou ik eerder kiezen voor een voedingsbodem Ipv: grond uit eigen tuin?
Gewoon grond uit de tuin/grasveld kan ook hoor. Je moet alleen wat meer voorzorgsmaatregelen treffen voordat je het in je bak kan kieperen. Persoonlijk zou ik me alle moeite ook willen besparen en gewoon soil erin mikken, maar smaken verschillen.
 

Terug
Bovenaan