Nou, gewoon gemak lijkt me. Natuurlijk kan de tuinslang in de bak hangen ook, heb nooit anders gedaan, maar dit ziet er gewoon handig en klieder vrij uit.Het ontgaat me misschien, maar wat is eigenlijk het voordeel van verversen via het filter? Slang in de bak is net zo makkelijk lijkt me?
Je gebruikt je filter om het water uit je bak te pompen.
en de spaybar voor het aanvullen dan gaat het zonder stress voor je vissen en voel je ook niet per ongeluk de bodem om en dergelijke.
bij een grote wissel kan je tegelijk afvoeren en aanvullen
Als je de bak vult met de slang en kraan, hoe zorg je dan dat je niet te vroeg en niet te laat stopt?
Als je naast de kraan staat kun je de bak niet zien en als je de bak kunt zien kun je niet bij de kraan.
De thermostaatkraan ga ik ook missen. Die is heel betrouwbaar. In de keuken heb ik die niet.
Ik heb dat ook altijd zo gedaan. Een bakje aquariumwater mee naar de keuken en de kraan mengen tot je geen verschil meer voelt tussen het kraanwater en het bakje. Stel dat je 4 graden verschil hebt (en dat verschil kun je echt wel voelen, dus dat lijkt me al veel) en je ververst de helft van de bak, dan blijft er nog maar 2 graden verschil in de bak over. Geloof niet dat één van mijn vissen er ooit last van heeft gehad. Zoals Catfishfreak al zegt, de meeste vissen in onze aquaria maken in het wild veel grotere schommelingen mee. Als je vissen hebt die daar heel gevoelig voor zijn weet je dat meestal wel en moet je wat anders verzinnen. Alleen 1 dingetje: temperatuursverschil voelen met je vingers is lastig als je koude handen hebt, wat in de winter nog wel eens lastig is.Ja ik denk zelf dat de temp niet zo n ding is als je even eerst voelt hoe warm het water is. Vaak ververs je maar een deel en dan is het niet zo erg als dat 2 of 3 graden warmer of kouder is want dat mengt waardoor het verschil erg klein zal zijn na het verversen.
Denk ook dat het afhangt van hoeveel je ververst want met de EI doe ik 50% en dan kan het verschil groter zijn dan bij een wissel van 10%.Ik ververs het grootste gedeelte van het jaar met koud water.
in die paar maanden dat ik er warm bij meng laat ik de kraan eerst even lopen tot de temperatuur op gevoel goed is en klik dan pas de slang er aan
door te vullen via de spraybar mengt het gelijk een paar graden verschil is geen enkel probleem
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.