Wat is er nieuw

Keuzestress Externe Filter

RoyalGrizzly

Well-known member
Lid geworden
16 augustus 2025
Leeftijd
59
Bij het starten/kopen van een aquarium, als starter, komt het maken van talloze keuzes. Eentje hiervan is de externe filter. Dankzij een hoop winkelbezoeken, You-tubefilmpjes, doorlezen van fora en "AI-vragen" heb ik al een aantal filters uitgesloten maar nu blijven er nog een paar over.
Daar er geen "perfecte" filter bestaat heb ik graag wat feedback van degene die effectief één van onderstaande in gebruik hebben (dus niet van horen zeggen) en of ze kunnen zeggen of de voordelen en nadelen die ik in mijn zoektocht gevonden heb wel correct zijn en of ik er geen vergeten ben zodat ik zo voorbereid mogelijk een keuze kan maken.

Oase Biomaster 600 (model 2024-2025)
Voordelen :
• onderhoudsgemak (apart uitneembare voorfilter)
• geïntegreerde verwarming en apart vervangbaar
• stil
Nadelen :
• klachten over geluid (lucht/gezoem)
• meldingen over lekkage of afdichtingsproblemen
Eheim Professionel 5e 450
Voordelen:
• Zeer stil
• Wifi en iPhone-app voor onderhoudsherinneringen & instelbare flow
• Lange levensduur, uitstekend dealer-netwerk en 3 jaar garantie
• Veel beschikbare onderdelen
• mogelijkheid tot ingebouwd verwarmingselement
Nadelen:
• Relatief duur
• reviewers melden mindere bouwkwaliteit tov oudere modellen (bv plastiek manden)
• wat als ingebouwde verwarming stuk gaat
Fluval 407 (of FX2/FX4)
Voordelen:
• Zeer stil, FX-serie is de stilste op de markt
• Prijs vaak lager dan Eheim en Oase
• Goede beschikbaarheid van onderdelen wereldwijd
Nadelen:
• flexibele zwarte slangen met ribbels (blijkbaar niet standaard dus moeilijk te vervangen door andere

Info Aquarium
Dit wordt een maatwerkkast met aquariumgrootte : 120-130 cm breed, 40-50cl diep en 45-55cm hoog
Minimalistische uitstraling (ronde keien, relatief weinig beplanting en relatief kleine visbezetting)

Persoonlijke voorkeuren ivm filter
• Geluidsarm (zit vlak naast aquarium om TV te kijken)
• Onderhoudsvriendelijk - niet zozeer ivm aantal keren filter reinigen maar in niet smodderen op de vloer
• degelijkheid en betrouwbaarheid boven prijs

Alvast erg bedankt voor jullie persoonlijke ervaring met één van bovenstaande filters

mvg P

Hou er bij het oase 350 filter, zoals ik heb, dat de flow wat tegenvalt. Interne verwarmingsstaaf, vervangbaar, is een positief iets.
. Met een Eheim en JBL heb je al voorbeelden van degelijke filters. 4 jaar garantie na registratie.

Fluval 407 (of FX2/FX4)
Voordelen:
• Zeer stil, FX-serie is de stilste op de markt
• Prijs vaak lager dan Eheim en Oase
• Goede beschikbaarheid van onderdelen wereldwijd
Nadelen:
• flexibele zwarte slangen met ribbels (blijkbaar niet standaard dus moeilijk te vervangen door andere
De 407 is een prima filter. Qua geluid weet ik niet of hij per se beter is dan bijvoorbeeld een JBL, dat ontloopt elkaar niet veel volgens mij. 🙂 De FX4 geeft een stuk meer herrie, die zou ik afraden voor jouw situatie. Ik heb er een staan hier en verbaas me er altijd over hoeveel rustiger de ruimte is op de momenten dat hij uit staat.

Die ribbelslangen zijn een beetje apart ja. Maar je kunt ze gewoon vervangen door siliconenslangen eventueel, dat past ook.

Laatst bewerkt:
Tja ik heb op een 120cm de JBL 1502 en je zou voor de 1902 kunnen gaan en ik vindt het prima filters en er staan 2 in de woonkamer maar ik hoor ze niet. Onderdelen zijn bijna overal te verkrijgen en dat vindt ik ook een voordeel.

Ik heb Eheim, Oase en Sera. Het voorfilter van Oase is wel handig, maar ik moet zeggen dat ik die echt heel weinig hoef schoon te maken. Dus het bespaart in dat opzicht niet veel tijd. Zeker met een lage visbezetting denk ik dat elk van jouw genoemde filters weinig onderhoud nodig heeft. Qua geluid doen Eheim en Oase niet voor elkaar onder.
Qua soppen: als je de kap van de Eheim haalt lekt er heel even een klein beetje water uit de fikterkop. Ik zet het op een emmertje en niks wordt nat. Het is mij gelukt om het voorfilter van de Oase te verwijderen waarbij de pomp overstroomde. Moet in theorie niet mogelijk zijn, maar mij is het gelukt. Vraag me niet hoe.
Met Fluval heb ik geen ervaring omdat mijn lfs dat merk niet in het assortiment heeft. Misschien is dat ook een aandachtspunt: koop iets wat jouw LFS ook heeft.

Ik heb ervaring met JBL 1502 en Oase Thermo 350. Geluid vind ik altijd een dingetje bij externe pompen, ik stoor me er altijd aan, maakt niet uit welke. Maar dat is heel persoonlijk.
Ik vind qua gebruiksgemak de Oase toch wel op eenzame hoogte staan met het voorfilter en de vervangbare interne verwarming.

Laatst bewerkt:
Ook hier gaat de voorkeur uit naar oase.

Ieder filter kan lekken en als je zorgt dat je o-ringen altijd een beetje vet zijn door er wat Vaseline scheelt het een hoop.
Heb voor de oase een afdicht set liggen maar nog niet aan hoeven breken.

Met de biomaster2 schijnt geluid door lucht in het filter verholpen te zijn.
Is overigens bij de eerste versie ook vrij vlot weg als je hem een paar keer kantelt.

Het is mij gelukt om het voorfilter van de Oase te verwijderen waarbij de pomp overstroomde. Moet in theorie niet mogelijk zijn, maar mij is het gelukt. Vraag me niet hoe.

Ja als je de slangen niet eerst op de lock stand zet dan wordt het wel nat ja. :DD

Oase, JBL, Eheim of Fluval zijn allen kwalitatief goede filters.

Probeer een keuze te maken of
- interne verwarming gewenst is.
- voorfilter gewenst is
- APP bediening gewenst is
- diameter/hoogte filter

Inhoud filter media is altijd zelf achteraf aan te passen en een persoonlijke keuze.

Geluid is veelal niets meer dan resonantie (filterhuis/slangen) wat te voorkomen/verhelpen is bij alle bovengenoemde filters.

Zelf heb ik een Oase 350T op een 246L bak en vindt hem erg stil, de richting van de slangen kan je wijzigen wat voor mij belangrijk is i.v.m. de plaatsing van CO2-reactor hierachter, nooit lekkage gehad m.u.v. mijn eigen fout en staat daarom toch maar in een bak.
Ik zorg altijd voor extra slang-lengte zodat ik filter uit kast kan schuiven/tillen wat onderhoud makkelijker maakt.

20240602_191900.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik heb hier 1 Fluval 407 draaien. Makkelijk schoon te maken en weer op te starten. Maakt wel beduidend meer geluid dan de Sera pompen die ik op de andere bakken heb draaien.
Ik draai inmiddels heel wat jaren mee in de hobby en heb verschillende externe filters geprobeerd op verschillende momenten in mijn leven (lees: van arme student tot samenlevend met 2 prettige inkomens) end daarbij dus ook de keuze van mijn filters daarvan af laten hangen. Op mijn bakken heb ik: JBL, Superfish, Fluval, Eheim en Sera gehad in volgorde van troep tot erg goed.

Ik zorg altijd voor extra slang-lengte zodat ik filter uit kast kan schuiven/tillen wat onderhoud makkelijker maakt.

Bekijk bijlage 389966
Goede opmerking. Ik heb de slangen altijd op maat gemaakt en merk nu inderdaad dat het filter uit de kast halen niet gaat, behalve bij het Sera filter: je kan de stekker namelijk ook loskoppelen. Ik moet nu voor de andere filters in de kast kruipen bij wijze van spreken en daar een emmertje plaatsen voor de laatste paar druppels op te vangen als ik de kap eraf haal.

Hier op een 200L aquarium.
De jbl702e en JBL902e.
Zeer tevreden en weinig geluid.
Tussen de retour van de 902 zit de inline co2 Diffuser en op de retour van de 702 een inline verwarming van 300w.
De pompen zijn lekker stil en makkelijk in het onderhoud. Bekijk bijlage 389968
Altijd raadzaam om de filter in een bak te zetten. Ik heb maar 1 filter en die staat in een curverbak met een watermelder zodat je direct het alarm hoort afgaan als er water in de bak komt.

zet dit soort koppelingen in de slang en je kan de pomp simpel afkoppelen mee nemen naar een plek waar je heerlijk kan knoeien met water
1755418942436.png

ik gebruik de aan en afvoer slangen dan ook om water te verversen

Ik heb al jaren een Oase Biomaster Thermo 600T en sinds enkele jaren een Biomaster 850T ernaast. Beiden uit de eerste generatie. De bouwkwaliteit is supergoed, maar ze 'boeren' wel lucht zoals je zo vaak leest. Recent is de kop van de 850 vervangen door de nieuwe uitvoering en daarmee zijn alle lekkageklachten en het luchtboeren 100% verhopen.

Dus ik kan je Oase zeker aanbevelen, maar wel de serie 2.

ik heb hier een enheim staan met verwarming die als ca. 30 jaar oud is.
het element is van titanium dat gaat niet zomaar stuk

zet dit soort koppelingen in de slang en je kan de pomp simpel afkoppelen mee nemen naar een plek waar je heerlijk kan knoeien met water
Bekijk bijlage 389970

Meer kans op lekage als je het mij vraagt.
Daarnaast zijn er steeds meer filters met afneembare slangen waardoor het makkelijker is om je filter uit de kast te halen.

Blijf er reclame voor maken maar PVC druk leiding is nog altijd de beste methode om een extern filter aan te sluiten.
T stuk met kraan en gardena er tussen en je wisselt zonder problemen water.
Uiteraard wel een gaatje boren in de inlaat net onder de waterlijn die je afsluit met de wissel want anders loopt je hele bak leeg bij een lekage.

20250720_101549.jpg

Ik zelf heb twee Biomasters 250 thermo v2 staan voor mijn 60x40x40 bakjes. Ze zijn super makkelijk in onderhoud en redelijk stil mits je de rubberen voetjes niet vergeet te plaatsen😉
Verder nul problemen mee kwa lekkage of andere nare dingen, voor mij is het prefilter een must, deze verschoon ik elke week samen met de wekelijkse water wissel met als resultaat dat het hoofd filter 1x per jaar gedaan kan worden.
Zelfs na een klein jaartje was de filter nog niet eens toe aan een verschoning.

Voor mij hou ik het bij de Oase filters.

Blijf er reclame voor maken maar PVC druk leiding is nog altijd de beste methode om een extern filter aan te sluiten.
T stuk met kraan en gardena er tussen en je wisselt zonder problemen water.
Uiteraard wel een gaatje boren in de inlaat net onder de waterlijn die je afsluit met de wissel want anders loopt je hele bak leeg bij een lekage.
Enkele vraagjes :

Waarom PVC leidingen?
• ik vermoed minder kans op lekkages (losschietende slangen) en eenvoudig met kranen uit te breiden
• PVC geeft toch trillingen en dus "brom" van de filter door?
• moet je geen "stompe hoeken" als verbindingen gebruiken voor ideale stromingsdoorvoer?

Gaatje boren net onder de waterlijn die je afsluit ?
• dit begrijp ik als "aquariumleek" nog niet

Het idee van de filterpomp ook te gebruiken bij waterwissels is wel interessant. Kan je alle filters gewoon gebruiken door de in- of uitvoer te gebruiken?
Het idee om geen apart pompje te moeten kopen en gebruiken is wel aantrekkelijk

Hier op een 200L aquarium.
De jbl702e en JBL902e.
Zeer tevreden en weinig geluid.
Tussen de retour van de 902 zit de inline co2 Diffuser en op de retour van de 702 een inline verwarming van 300w.
De pompen zijn lekker stil en makkelijk in het onderhoud.

Mag ik vragen waarom 2 filters op 1 aquarium?

Mag ik vragen waarom 2 filters op 1 aquarium?
Dat mag zeker.
Ik ben gestart met de JBL902e maar deze vind ik eigenlijk al snel te klein kwa stroming.
Ik wilde toen eigenlijk de 1502e kopen maar bij nader inzien vond ik dat een extra filter misschien nog wel meer voordelen had als 1 grote.
Ik heb dus voor 2 filters gekozen zodat ik deze om en om kan schoonmaken om de 3 maanden 1 filter.
Ook is het een kleine veiligheid mocht er 1 uitvallen (tijdens een lange vakantie bijvoorbeeld) is er niet meteen een probleem.
Als ik in de winter op vakantie ga hang ik ook tijdelijk een extra verwarming in het aquarium.

Als je filter lekt dan hevelt hij de bak leeg. Als je dat gaatje hebt vlak onder het waterpeil dan gaat hij lucht pakken op het moment dat het waterpeil tot aan het gaatje gedaald is.

Ik heb het ook zo. Al betwijfel ik of het bij mij werkt omdat er steeds een torenslak in het gat terecht komt en zo het gat weer dichtmaakt. :stom:

Waarom PVC leidingen?
• ik vermoed minder kans op lekkages (losschietende slangen) en eenvoudig met kranen uit te breiden

Strakkere afwerking en eenvoudig op maat te maken.
De inlaat kant is van aanzuig korf tot gardena aansluiting een recht en strak geheel.
Ook bied het de optie om Ph sonde en temperatuur sensors in de leiding te verwerken zodat je nog minder techniek in de bak hebt zitten.
Je kan zelfs een zelfbouw co2 reactor als 1 geheel er in maken van pvc.
In mijn huiskamer bak topic (zie onderschrift) staan meer foto's.

• PVC geeft toch trillingen en dus "brom" van de filter door?

Slang tussen filter en pvc isoleert de trillingen prima.

• moet je geen "stompe hoeken" als verbindingen gebruiken voor ideale stromingsdoorvoer?

45 graden bochten zijn in theorie wel beter ja echter zijn er meer punten die voor restrictie zorgen en heb bij de vorige bak geen verschil in uitstroom gemerkt.
Spraybar is namelijk veel meer restrictie.

Mocht je een lekage krijgen bij het filter zuigt die lucht aan als het waterpijl zakt tot onder het gaatje.
In theorie stopt de hevelwerking in dat geval.

Er zit 1 nadeel aan: dit geintje koste ongeveer 60 euro en een stuk slang is goedkoper.

Het idee van de filterpomp ook te gebruiken bij waterwissels is wel interessant. Kan je alle filters gewoon gebruiken door de in- of uitvoer te gebruiken?
Het idee om geen apart pompje te moeten kopen en gebruiken is wel aantrekkelijk
ja je kan je filter ook gebruiken om water uit je bak te pompen naar een afvoer
en je retour gebruiken om water in te laten je moet dan uiteraadt wel iets opnemen in de langen of in je pvc al je dat wilt om dit te realiseren.
ik heb daar de eerder getoonde koppelingen voor gebruikt.
kans op lekkage is veel kleiner dan bij niet deskundig verwerkt hard pvc.

Ik wil alvast iedereen bedanken die tot nu toe geholpen heeft met de reacties.
Ik heb toch nog altijd meer vertrouwen in een forum met mensen met ervaring en liefde voor de hobby dan in YouTubers (waarvan sommigen gesponsord zijn) en AI, waar de antwoorden niet altijd even betrouwbaar blijken.

Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar de Oase Biomaster 600 Gen2, maar ik blijf toch nieuwsgierig naar de Eheim Prof 5+ 450 met wifi-app.
Zeker als beginner lijkt het me handig om zo een idee te hebben van de filtervervuiling en het debiet via de motor zelf te regelen, in plaats van via de slangen. Dit zou de filter "stiller" kunnen maken en de motor minder belasten.
Toch twijfel ik, want ik lees vaker dat de kwaliteit van Eheim de laatste jaren in vraag wordt gesteld, en dan voelt het riskant om extra geld te besteden aan een misschien wat delicater systeem (electronica).

kwaliteit is geen vaststaand begrip.
als je dat wilt vergelijken moet je eerst aangeven welke kwaliteiten je bedoeld

De moderne filters winnen het op heel veel punten van de ouden
Maar er zit ook net als in een moderne auto veel meer techniek in
waardoor de kans op een defect toeneemt

Alles wat werkt met een app of bluetooth of Wifi is extra gevoelig. Het geld moet gaan zitten in de bouwkwaliteit. Ik heb net een Chihiros Co2 regulator Pro teruggebracht naar de winkel ter vervanging van de JBL die bij zo'n kitje kwam. Die was na 10 jaar een keer op. Ik dacht: dat is kwaliteit, want het kost 200 euro. Die Chihiros lekte bij de bellenteller en die app lijkt leuk, maar uiteindelijk is het gedoe. Stel dat de stroom uitvalt of je Wifi of etc. dan kun je niks meer. Omgeruild voor een Dupla Regulator Pro. 230 euro voor alleen de regulator zonder bellenteller en schakelaar. Twee keer zo duur, twee keer zo zwaar uitgevoerd, alles 100% Quality Control. Veel grotere manometers. Veel grotere en fijnere afstelwielen. Alles keurig ingevet en gedicht. Sticker er op met wie het heeft gecontroleerd en welke batch het is. Heel vetrouwenwekkend.
Ik had het met de verkoper over de nieuwe Eheim Wifi Ph-meter pH-control + e. Hij kent meerdere mensen bij wie de bak is 'vergast' na een Wifi-update van de firmware...

Mijn punt: stop je centen in bouwkwaliteit, niet in fratsen of zaken die afhankelijk zijn van draadloos etc. Eheim en Oase zijn kwalitatief super. Bij Eheim heb je ook topfilters zonder draadloze fratsen die kwalitatief super zijn, zoals de 1200XL uit de serie 3.

Zie exact de post hierboven van Bart.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik zelf de fluval 407 voor mijn juwel rio 350.
Ik ben erg tevreden over de filter. Stil & sterk!

Op 70% ook hoor, daarboven komt er een hoge toon bij.

Bekijk bijlage 389970

Dit intrigeert mij. Heb nu toevallig een binnenfilter maar in het verleden ook externe filters gehad met kraantjes op de slangen, en ben nooit op het idee gekomen om dit ook voor het vullen te gebruiken. Sluit je dan een slang aan op de kraan, en het andere uiteinde op de uitstroom-slang van de filter? En hoe maak je dan een filterslang passend op bv. een keukenkraan? Heb je daar een koppelstuk voor? Ik doe dat vullen tot nu toe altijd met een tuinslang op de keukenkraan.

Dit intrigeert mij. Heb nu toevallig een binnenfilter maar in het verleden ook externe filters gehad met kraantjes op de slangen, en ben nooit op het idee gekomen om dit ook voor het vullen te gebruiken. Sluit je dan een slang aan op de kraan, en het andere uiteinde op de uitstroom-slang van de filter? En hoe maak je dan een filterslang passend op bv. een keukenkraan? Heb je daar een koppelstuk voor? Ik doe dat vullen tot nu toe altijd met een tuinslang op de keukenkraan.
Gardena hulpstuk kopen.
https://www.gardena.com/nl/producte...aanverbindingsstuk-binnenshuis/967980601.html

Of zoek maar eens op Waterdief.

De tuinslang op de keukenkraan aansluiten doe ik dus al jaren, inderdaad met een Gardena koppelstuk. Zo heb ik altijd mijn bakken gevuld. Wat ik niet begreep is: hoe maak ik de aansluiting van de keukenkraan naar de veel dunnere slang van de filter? Want dat zal dan toch moeten, als je de filterslang wil gebruiken om te vullen?

Er zijn vele verschillende verlopen verkrijgbaar.
T stuk met een kraan en daar een gardena koppeling op.

Of simpelweg van slang overgaan op PVC zoals ik eerder in dit topic vermeld.

De tuinslang op de keukenkraan aansluiten doe ik dus al jaren, inderdaad met een Gardena koppelstuk. Zo heb ik altijd mijn bakken gevuld. Wat ik niet begreep is: hoe maak ik de aansluiting van de keukenkraan naar de veel dunnere slang van de filter? Want dat zal dan toch moeten, als je de filterslang wil gebruiken om te vullen?
Kijk ff in het album van @catfishfreak, die kan je vast verder helpen. Je kunt een slangtule nemen met een kogelkraan icm t-stuk en zo een extra aansluiting maken naar een gardena koppeling.
https://aquaforum.nl/threads/huiskamer-aquarium-van-catfishfreak.184656/page-2

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan