RoyalGrizzly
Well-known member
- Lid geworden
- 16 augustus 2025
- Leeftijd
- 59
Bij het starten/kopen van een aquarium, als starter, komt het maken van talloze keuzes. Eentje hiervan is de externe filter. Dankzij een hoop winkelbezoeken, You-tubefilmpjes, doorlezen van fora en "AI-vragen" heb ik al een aantal filters uitgesloten maar nu blijven er nog een paar over.
Daar er geen "perfecte" filter bestaat heb ik graag wat feedback van degene die effectief één van onderstaande in gebruik hebben (dus niet van horen zeggen) en of ze kunnen zeggen of de voordelen en nadelen die ik in mijn zoektocht gevonden heb wel correct zijn en of ik er geen vergeten ben zodat ik zo voorbereid mogelijk een keuze kan maken.
Oase Biomaster 600 (model 2024-2025)
Voordelen :
• onderhoudsgemak (apart uitneembare voorfilter)
• geïntegreerde verwarming en apart vervangbaar
• stil
Nadelen :
• klachten over geluid (lucht/gezoem)
• meldingen over lekkage of afdichtingsproblemen
Eheim Professionel 5e 450
Voordelen:
• Zeer stil
• Wifi en iPhone-app voor onderhoudsherinneringen & instelbare flow
• Lange levensduur, uitstekend dealer-netwerk en 3 jaar garantie
• Veel beschikbare onderdelen
• mogelijkheid tot ingebouwd verwarmingselement
Nadelen:
• Relatief duur
• reviewers melden mindere bouwkwaliteit tov oudere modellen (bv plastiek manden)
• wat als ingebouwde verwarming stuk gaat
Fluval 407 (of FX2/FX4)
Voordelen:
• Zeer stil, FX-serie is de stilste op de markt
• Prijs vaak lager dan Eheim en Oase
• Goede beschikbaarheid van onderdelen wereldwijd
Nadelen:
• flexibele zwarte slangen met ribbels (blijkbaar niet standaard dus moeilijk te vervangen door andere
Info Aquarium
Dit wordt een maatwerkkast met aquariumgrootte : 120-130 cm breed, 40-50cl diep en 45-55cm hoog
Minimalistische uitstraling (ronde keien, relatief weinig beplanting en relatief kleine visbezetting)
Persoonlijke voorkeuren ivm filter
• Geluidsarm (zit vlak naast aquarium om TV te kijken)
• Onderhoudsvriendelijk - niet zozeer ivm aantal keren filter reinigen maar in niet smodderen op de vloer
• degelijkheid en betrouwbaarheid boven prijs
Alvast erg bedankt voor jullie persoonlijke ervaring met één van bovenstaande filters
mvg P
Daar er geen "perfecte" filter bestaat heb ik graag wat feedback van degene die effectief één van onderstaande in gebruik hebben (dus niet van horen zeggen) en of ze kunnen zeggen of de voordelen en nadelen die ik in mijn zoektocht gevonden heb wel correct zijn en of ik er geen vergeten ben zodat ik zo voorbereid mogelijk een keuze kan maken.
Oase Biomaster 600 (model 2024-2025)
Voordelen :
• onderhoudsgemak (apart uitneembare voorfilter)
• geïntegreerde verwarming en apart vervangbaar
• stil
Nadelen :
• klachten over geluid (lucht/gezoem)
• meldingen over lekkage of afdichtingsproblemen
Eheim Professionel 5e 450
Voordelen:
• Zeer stil
• Wifi en iPhone-app voor onderhoudsherinneringen & instelbare flow
• Lange levensduur, uitstekend dealer-netwerk en 3 jaar garantie
• Veel beschikbare onderdelen
• mogelijkheid tot ingebouwd verwarmingselement
Nadelen:
• Relatief duur
• reviewers melden mindere bouwkwaliteit tov oudere modellen (bv plastiek manden)
• wat als ingebouwde verwarming stuk gaat
Fluval 407 (of FX2/FX4)
Voordelen:
• Zeer stil, FX-serie is de stilste op de markt
• Prijs vaak lager dan Eheim en Oase
• Goede beschikbaarheid van onderdelen wereldwijd
Nadelen:
• flexibele zwarte slangen met ribbels (blijkbaar niet standaard dus moeilijk te vervangen door andere
Info Aquarium
Dit wordt een maatwerkkast met aquariumgrootte : 120-130 cm breed, 40-50cl diep en 45-55cm hoog
Minimalistische uitstraling (ronde keien, relatief weinig beplanting en relatief kleine visbezetting)
Persoonlijke voorkeuren ivm filter
• Geluidsarm (zit vlak naast aquarium om TV te kijken)
• Onderhoudsvriendelijk - niet zozeer ivm aantal keren filter reinigen maar in niet smodderen op de vloer
• degelijkheid en betrouwbaarheid boven prijs
Alvast erg bedankt voor jullie persoonlijke ervaring met één van bovenstaande filters
mvg P