Kevin lido 120


K

Kevbtr

Guest
FDAB7B24-25C7-44C4-BA63-537CAEB91EF7.jpeg
hallo! Mijn naam is Kevin en ik heb een lido 120 aangeschaft. Hiervoor heb ik een trigon190 gezelschaps aquarium gehad en een rio240 met Malawi cichliden. Het werd tijd voor wat kleiners en ik wilde graag weer een beplant gezelschapsaquarium. Vanmiddag ga ik plantjes halen...bovenstaande foto heb ik tot nu toe staan. Ik heb ook een topic gemaakt over de inrichting met planten. Hier heb ik een planten schema aan toegevoegd. Als jullie tips of adviezen hebben dan hoor ik dat graag.
 
image.jpg
Vandaag eindelijk plantjes in het aquarium... ik ben nog niet tevreden maar ben er klaar mee voor vandaag... biertje erbij en lekker ff naar m’n bak staren ;)
 
Ziet er leuk uit! De kleurstelling hou ik van. Donkere stenen en hout op licht grind. Ik ben erg benieuwd hoe die bodem er over een tijdje uitziet. Lijkt me mooi als daar wat gaten invallen door die stenen !

Succes!
 
Bedankt allemaal!

Ik heb nog een aantal vragen...
1 hoevaak water verversen tijdens de opstart en hoe veel %?
2 ik doe de 1e 2 weken het licht 6 uur per dag aan en verhoog dan de duur telkens om de 2 weken met een half uur... tot dat ik 10 u licht per dag heb... is dit de juiste manier?
3 moeten er op led lampen ook reflectoren?
4 ik heb gelezen dat je de verwarming, net als de lichten op een tijdschakelaar moet zetten, zodat de temperatuur zakken kan(zoals ook in de natuur in de nacht gebeurt) ik doe dit laatste niet maar ik vraag me af of dit wel zou moeten...
Wederom lekker aan het staren naar m’n onderwater wereld :) heerlijk zitten en dom kijken...ik hou er van...
Alvast bedankt voor het meedenken!!
 
Tijdens de opstart ververs je niet.

verlichting opbouw lijkt mij juist

hoe had je reflectoren op LED verlichting in gedachten? :)

en nee een timer op je heater is niet nodig.
 
Haha jij bent scherper dan mij wat betreft de verlichting ;)

Dus de eerste verversing na??
 
Haha jij bent scherper dan mij wat betreft de verlichting ;)

Dus de eerste verversing na??

Als je op safe wilt spelen laat je de bak 3-4 weken indraaien en ververs je 1-2 dagen voordat de eerste vissen erin gaan 50% water, daarna ook standaard 50% per week.

over de hoeveelheid % die ververst moet worden lopen de meningen uiteen.
mijn voorkeur heeft het om de helft van de bak per week te doen tenzij je echt gevoelige vissen neemt :)
 
Ik lees op veel sites dat 20% aangeraden word bij een klein visbestand. Hoezo raad jij 50% aan?
Ik had al begrepen dat de goede bacteriën zich vast hechten aan materiaal en maar voor een klein deel in het water zitten....dus wat betreft de bacteriecultuur zou 50% niet uit moeten maken (klopt dit of heb ik het verkeerd in m’n hoofd).
Wat zijn de voordelen van een grotere hoeveelheid waterverversing?? (Al die vragen ......)
 
Ik lees op veel sites dat 20% aangeraden word bij een klein visbestand. Hoezo raad jij 50% aan?
Ik had al begrepen dat de goede bacteriën zich vast hechten aan materiaal en maar voor een klein deel in het water zitten....dus wat betreft de bacteriecultuur zou 50% niet uit moeten maken (klopt dit of heb ik het verkeerd in m’n hoofd).
Wat zijn de voordelen van een grotere hoeveelheid waterverversing?? (Al die vragen ......)

Vragen maakt niet uit :)

Vissen groeien goed op vers water, zoek maar even op hoe je het beste discus vissen of maanvissen op kweekt bijvoorbeeld.
2x per week 70% verversen is dan de standaard. nu zijn dat grote eters dus bij de kleinere visjes kan je wat mij betreft ook wel door met 1x per week 50% :) heb een paar maanden terug mijn Malawi bak verbouwd, 90% water gewisseld en no problemo's. Zolang jij een ingedraaid filter (& bodem) hebt is er niks aan de hand.

ik merk ook (en daar had ik het vanmiddag nog over met @NicoleE in het goede morgen topic) dat vissen altijd zeer prettig reageren en zelfs in het vulwater gaan zwemmen... dat moet toch ook ergens op duiden.

Buiten dat om: met flinke wissels haal je ook eventuele "gevaren" die je niet in je bak wilt hebben zo je bak uit.

Dus ja voor de gezondheid van de bak & de vissen raad ik 50% per week aan.

Kleine kanttekening: er zijn vissen die niet goed reageren op grote waterwissels.
eigenlijk zijn dit bijna altijd de vissen die ook op speciaal water gehouden moeten worden zoals @Dirk Bazuin zijn Sphaerichthys vaillanti's bijvoorbeeld. Deze ga je (naar wat ik begrijp) echt geen plezier doen met zulke wissels.
 
Kleine kanttekening: er zijn vissen die niet goed reageren op grote waterwissels.
eigenlijk zijn dit bijna altijd de vissen die ook op speciaal water gehouden moeten worden zoals @Dirk Bazuin zijn Sphaerichthys vaillanti's bijvoorbeeld. Deze ga je (naar wat ik begrijp) echt geen plezier doen met zulke wissels.
Klopt.
Daarom hou ik de bezetting laag. Dat speelt ook een rol hoe meer vissen hoe meer vervuiling.
 
Dat is een duidelijk antwoord, ik denk dat ik ook zulke verversingen ga doen dan... het worden simpele kostgangers...te beginnen met een aantal vijf streep barbelen... die zullen geen moeite hebben met grote verversingen...bedankt voor de info!
 
Een aantal dagen later... de lilaeopsis novea zelandia krijgt wat gele blaadjes her en der... wijst dit op voeding te kort?

036D8482-30C2-4E5A-9ADA-3706CEB20532.jpeg


Ook een wittige waas op het hout... maar dit verdwijnt volgens mij van zelf...
Ook de vallisneria lijkt het wat moeilijk te hebben...

Tips?

Nog een foto... boven nu...onder paar dagen terug... kleurverschil komt denk ik door mn hout

F8B342EB-BB98-45F6-98F0-09F5EF528B6A.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit! Water kan idd verkleuren door hout en is met water verversen wel te minderen
Vallisneria heeft het wel vaker lastig in een schone bak zonder afval/voeding van vissen, je moet z e ook niet te diep planten. Beste is net iets boven de grond met de wortelstok als je snapt wat ik bedoel
 
Welkom!

Lilaeopsis novea-zealandia is een plantje dat houdt van een hoge lichtintensiteit maar ook van CO2! Wel iets om rekening mee te houden. Mooie bak trouwens!
 
Dit is mijn aquarium trouwens (sorry dat ik je draadje of hoe dat ook heet jat) en ik heet Coen en dit is mijn 1e aquarium weer sinds 15 jaar.
 
Er moesten eigenlijk emoticons tussen .. Maar die zie je niet  :stom::oops::!
 

Terug
Bovenaan